ביקורת ספרותית על The 120 Days of Sodom and Other Writings מאת Marquis De Sade
בזבוז של זמן דירוג של כוכב אחד
הביקורת נכתבה ביום שני, 14 בספטמבר, 2020
ע"י shila1973


לאחר שצפיתי בהרצאה מרתקת בזום שנתן אירי ריקין: מי היה המרקיז דה סאד – סאדיסט מיני או פילוסוף חסר מעצורים ורב יצרים? החלטתי לקרוא את יצירתו של הידוע לשמצה: 120 ימי סדום.
רבות שמעתי אודות הספר הנועז הזה עוד בימי נעוריי; אני זוכרת שהסתובבתי בחנויות יד שנייה בתל אביב ושאלתי אם יש למוכרים עותק עבורי. רובם ענו שגם אם הייתה קיימת גרסה מתורגמת הם לא היו מוכרים לי אותה: ״זה לא בשבילך ובעצם, עכשיו, כשאני חושב על זה, זה לא בשביל אף אחד!״
בחנות שעמדה מול תחנת האוטובוס שאותו תכננתי לקחת, מאוכזבת עד עמקי נשמתי, הציע המוכר הקשיש ספר נוסף שכתב דה סאד בשם: ״ז׳וסטין או המידה הטובה״ רק אל תיקחי אותו ברצינות, ביקש.
אוסף של פנטזיות שערורייתיות שכתב איש אומלל במיוחד.
רכשתי וישבתי לקרוא.
הסיפור היה מביך, מביש וחסר עכבות. חשבתי שאינני מבינה מה אני קוראת אך הבנתי טוב מאוד. אולם, מה שהיה אז נשגב מבינתי זה איך הצליח אדם אחד לחשוב על כל הסטיות הללו ולרכזן בספר אחד בודד.
ומלבד זאת, אם ז׳וסטין, ספרו השני, היה חולני – האם בכלל כדאי לנסות ולהשיג את ספרו הראשון?
לא הטרדתי את עצמי יותר מדי בקושיות הללו: האנגלית שלי הייתה דיי בסיסית ולא הייתי בטוחה אם כדאי להפעיל את קשרי המשפחה שלי בחו״ל ולשכנע אותם לשלוח לי עותק.
את המראות המחליאים טמנתי עמוק במוחי והמשכתי הלאה בחיי.
רק הרצאתו של ריקין כאמור, החזירה אותי בן-רגע אחורנית, גירתה את יצר הסקרנות שבי והאיצה בי לשוטט ב״אמזון״, למצוא את הספר ולרכשו.
דה סאד, אבי הסאדיזם שהמונח נקרא על שמו, היה אריסטוקרט צרפתי עם פה גדול ותפיסת עולם שנויה במחלוקת אודות החופש המיני.
הוא לא התחשב באף אחד, לא ראה אנשים ממטר ודעותיו הכניסו אותו תדיר לצרות צרורות, הוא ישב בכלא מספר פעמים, בילה במוסד לחולי נפש ובקושי התחמק מהגליוטינה.
הספר שנשלח אלי כלל את יצירתו ותוספת: השקפות/ביקורות מרתקות שנכתבו ע״י אנשי עט מפורסמים (ביניהם סימון דה בובואר).
דילגתי עליהן כמובן כדי לא להיות מֻטֵּית ולהגיע נקייה אל כתב היד.
בערך באמצע הפסקתי כדי להתקלח במים רותחים, לצחצח שיניים מספר פעמים, להקיא דג שהיה וודאי מקולקל ועדיין הרגשתי מטונפת.
ארבעה אריסטוקרטים אמידים חוטפים באמצעות משתפי פעולה כ-36 נערים ונערות אל טירה בלב היער השחור במטרה לממש את הפנטזיות המיניות שלהם.
נשמע לכם סליזי, קיטשי בסגנון 50 גוונים של אפור? הלוואי…
הנפשות התמימות מתנסות באכזריות שלא תיאמן מצד בני האצולה: אכילת צואה והפרשות, מעשי סדום קשים מנשוא, חניקות, עינויים, דקירות ואונס מתמשך. זה הזמן להפסיק, לחש לי מר עוֹלֵב הידוע גם בשם: מצפון אבל אני לא חדלתי ורק לאחר שאחד הגבירים עקר את האישון לבחור המסכן ולעס אותו היטב ומיד אחרי כן תלה נערה והביט בה מטלטלת על החבל בעודו מאונן במרץ ומקנח זרעו על רגליה היחפות, שעדיין רעדו בעוויתות מתמשכת, רק אז העפתי את הספר מעלי והבת שחלפה לידי תהתה מדוע פני ירוקות כל כך…
ועוד לא הגעתי אפילו לחצי.
חשבתי לעיין קצת ברשמיה של בובואר שדווקא מציינת כי חשוב לקרוא אותו כדי להבין כיצד רעיונותיו של הסוטה משתקפים בהתנהגות התת-מודעת שלנו אך הייתי כה מבועתת, כה מזועזעת והמחשבה כי אהובת נפשי איכשהו תומכת בו, לא ממש כן? אך בהחלט לא בעד אַוְטוֹ דָה פֶה של הכרך הסנסציוני – כל הסיבות הללו חיסלו את רצוני להמשיך להתעסק עם הרפש הנ״ל.
הפעם אני חורגת ממנהגי ומעיזה לכתוב כי את הספר הזה מומלץ בחום לשרוף, להעלים ולהכחיד.
עדיין לא נתקלתי ברוע שכזה, בזדון שאפילו השטן לא ברא.
קשה להאמין שבכלל נכתב סיפור כזה ולא משנה מה יגידו הבריות: שהאיש בדה את העלילה מליבו כשישב בכלא, שהיה משועמם, שהיה לו דמיון חולני.
ושלא יבואו ויגידו לי שהתת מודע שלי שואף להכאיב,לענות ולרצוח אנשים כדי להגיע לאורגזמה – למה שיתאמץ? אני יודעת יפה מאוד לזייף לבד, בעצמי!
17 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
Rasta (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
AA מה נסגר איתך? אף אחד לא מתיימר לכתוב ניתוחים אקדמיים וחוצי גבולות על ספרים, בסהכ משתפים חווית קריאה, שחרר.
אודי (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
סאלו או 120 הימים של סדום הוא סרט חשוב על אף שהוא מזעזע לצפייה. יש בו חקירה אמיתית של הרוע האנושי והביזוי של הגוף, בדומה למה שהפשיזם באיטליה בערוב ימיו ביצע בנתיניו . אי אפשר להגדיר אותו כסרט אימה.
לדעתי אין לצנזר כמעט דבר בכל הנוגע לאמנות. או במילים פשוטות יותר: סאחים לא יבינו זאת.
A A (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
את כותבת הרבה והרבה אבל את לא מנתחת את הטקסט,
זאת לא סקירה אלא חווית קריאה .
Hill (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תחשוב על כל האנסים, המטרידים, שמספרים לעצמם שהם בסדר גמור ולא עשו שום דבר רע, שלקיחת שליטה לצורך מין, לצורך הנאה מינית חולנית מניעה אותם. עכשיו תחשוב על הנושא הארור והמזוויע שמתואר בספר, על פניו לא ניתן להשוות כי לא מדובר באותה רמה של התעללות, כפיה, גרימת סבל, נכון? אז זהו. שהמהות אחידה. גם אם הזוועות לא עומדות אחת ליד השניה על הסקאלה, אלא רק מרוחקות או אפילו עומדות משני קצוות שונים, זו עדיין אותה סקאלה.

וזו ידיעה מטלטלת, ראסטה.
לדעת ש"אדם נורמטיבי ומוסרי" יכול באקט מיני אחד לגרום לסבל של אחר, בשביל צורך מיני, בשביל הנאה מינית, ולא יקראו לזה בשם המטלטל - "סאדיזם", זה בעצם להפנים שזה צד אחר של קליפה מאותו "פרי קלוקל".
Rasta (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
אני מבין את הסלידה מהנושא, מצד שני אתם מגיבים כאילו פעם ראשונה נחשפתם לרוע, אכזריות וחולניות אנושית. כאן היא מגיעה בתחפושת מסוימת, אחת מתוך אינספור. זה לא חדש. האם זה חולני או הזוי יותר מהזוועות שעשו במחנות הריכוז בשואה, למשל, או העבדות באמריקה או "זוועות קונגו" או אונס או רדיפת להט"בים בצ'צ'ניה? כל אלו הם זוועות שמשקפות אכזריות אנושית ובכל זאת מדברים עליהם וקוראים עליהם ודנים בהם.

אם הסלידה מהספר היא רק בגלל הנושא אז לדעתי אין סיבה לדרג אותו, במקרה שלך שילה, את הרי לא יכולה להיות אובייקטיבית, ויכל להיות שהספר דווקא מצוין ומשקף דימוי מעוות לתת מודע, כמו שפרפר כתב, וחושף בפנינו צדדים אפלים בנפש האדם ולמה הוא מסוגל. זה מרתק בעיניי.

פרפר, מה הבעיה עם סרטי אימה? סרט אימה שעשוי טוב, וגם אם לא, ראוי שיציגו אותו כמו כל סרט אחר ובדומה לספר הזה, אם יש אנשים שהנושא והתיאורים קשים להם הם לא חייבים לקרוא או לצפות.
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
shila1973, נראה שמצאת ספר שעובר את גבול הטעם הטוב גם מבחינתך.
אולי אין גבול לחולניות האנושית. ייתכן שיהיו קוראים שיהנו מהתיאורים האלה, ולאו דווקא באופן אינטלקטואלי כדימוי מעוות לתת המודע. מבחינתי גם סרטי אימה רגילים לא היו אמורים לעלות על המסך.
אָמוֹן (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
סקירה מעניינת - ייתכן ואקרא את הספר בהזדמנות למה לא.
Rasta (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
דווקא עשית לי חשק לקרוא את הספר.
לגבי הערה שלך על הרוע והזדון - ההיסטוריה רצופה באירועים של אכזריות ורוע צרוף וחולני לא פחות ואף יותר.
נשמע כמו ספר קשה, אפילו מזעזע, אבל לא הייתי רץ לשרוף אותו.
נדל (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
נקודות קיצון כמו הספר הזה, מאפשרות לקוראים, או לכאלה שרק שמעו עליו, למקם את עצמם במרחק הנורמטיבי או ה''נכון'' מהמקום שהם בעצמם מאפשרים, או לא מאפשרים, למחשבות שלהם להגיע אליהן. אולי עדיף לקחת את המחשבה שלנו עד לסף התהום כדי להרגיש כמה צעדים הנפש שלנו צועדת אחורה בבהלה, סוג של הכנה למציאות שלא נרצה לעולם להגיע אליה. לדעתי עדיף לדעת שיש בעולמנו מפלצות ולמה הן מסוגלות, מאשר להכחיש את קיומן.
אני משער שקיימות בספרות יצירות נוספות בהן מתוארת אכזריות וזדוניות, ואני בטוח שבמציאות קיימת אכזריות וזדוניות רבה ונוראה יותר. אני משער שמה שמקשה את ההתמודדות עם הספר הזה במיוחד, היא העובדה שמישהו מצליח להפיק מכל הזוועות האלה דווקא הנאה מינית אמתית ולא מזויפת. תמיד אפשר לבחור לא לקרוא אותו, גם ואפילו אם חיפשנו אותו כל חיינו הבוגרים. אבל לשרוף ספרים(?!) הרשי לי לצקצק בלשוני הצדקנית והמתחסדת.
זאבי קציר (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
שילה, תודה לך על הסקירה המחכימה ועל כך שבזכותך לא אקרא את ה״יצירה״ הזו...
חני (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
חופש הביטוי אמור לתת זכות לכולם.
אבל שילה באמת זה
נשמע פרוץ לגמרי ומזעזע.
וגם אני כמו הילי צחקתי
כשהגעתי לשורה האחרונה.
מקסימה שאת
שנה נהדרת שתהיה.
עמיחי (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
כתבת נפלא על ספר חולני.
מעניין עד איזה עמוד הגיעו המוכרים שסירבו למכור לך אותו בטענה שאינו בשבילך.
ראובן (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
אוי ויי... הייתי בסדרת הרצאות של אירי ריקין.
אדם מרתק.
Pulp_Fiction (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
מסכים איתך. נחשפתי ליצירה המטורללת הזו כשהייתי נער וזה היה way too much עבור נפשי העדינה...
Hill (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מרתקת, את כותבת נפלא. חידשת לי על יחסה של דה בובואר אליו ולספר הזה. אני מאוד אוהבת אותה אך טרם גיליתי את כולה :).

נשמע ספר קשה מנשוא.

את הספר שלו "פשעי האהבה" קניתי כשהייתי מאוד צעירה, לא הצלחתי להכיל בזמנו. מניחה שהוא פחות כואב לקריאה מספר זה, בלשון המעטה, אך סקרנת אותי ואולי אחזור אליו. אבדוק אם אני מסוגלת.

הרגת עם המשפט האחרון - גדולה!





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ