ביקורת ספרותית על העולם של אתמול - זכרונות של בן-אירופה מאת סטפן (שטפן) צווייג
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 22 באפריל, 2020
ע"י יוֹסֵף


בימים של התכנסות כפויה למרחב המינימלי של הקיום, ושל חשיבה מחדש על כל מה שהיה נראה לנו יציב ואיתן, אין כמו "העולם של אתמול" של צוויג לתת פרופורציות, מצד אחד, ותובנות מעמיקות על עולם משתנה ועל תקופה גוועת לבלי שוב, מאידך.

על הספר כבר נכתב רבות, לכן אנסה לא להאריך מידי. זוהי מעין אוטוביוגרפיה של צוויג שהחלה להיכתב בשנת 1934, בזמן עליית הנאצים לשלטון, אבל אפשר בקלות לראות בה תיאור מעמיק מלא, חי, פרטני וכוללני של מערב אירופה החל מסוף המאה ה-19 ועד לגוויעתה באמצע מלחמת העולם השניה. הספר מתחיל בתיאור "תור הזהב של הביטחון" במונרכיה האוסטרו-הונגרית בת האלף שנים, ובעיקר של ווינה ערב מפנה המאות, בואכה מלחמת העולם הראשונה. את תחושת הביטחון הנפשי שהיה מנת חלקם של האזרחים הנינוחים מתאר צוויג כך: "כל אחד ידע מה בידו ומה הכנסתו, מה מותר ומה אסור, לכל נקבעה נורמה, מידה ומשקל מסוימים. בעל רכוש ידע לחשב בדיוק כמה תכניס הריבית, הפקיד והקצין מצאו בלוח את השנה המבטיחה להם בוודאות קידום או פרישה מעבודות... במדינה רחבת ידיים זו עמד הכל איתן במקומו, ובפסגה עמד הקיסר הזקן. וכשימות ידעו הכל מראש שיבוא אחר במקומו, ודבר לא ישתנה בסדר המחושב יפה. איש לא האמין במלחמות, במהפכות ובהפיכות. כל מעשה קיצוני או אלים נראה מופרך מעיקרו בדור התבונה" (13-14). כך מתחיל צוויג את תיאורה של אירופה, את בית הספר בעולם הישן, את לימודי הגימנסיה והאוניברסיטה, את השאיפה התרבותית, ואת ההדר האירופי, ומאידך את ראשית תרבות הדקדנס של אותם ימים, ואת הפער ההולך וצומח בין המוסר הויקטוריאני של סוף המאה ה-19 לראשית התרבות המתירנית של המאה ה-20: "ארבעים שנות שלום חיזקו את האורגניזם הכלכלי של הארצות, הטכניקה הצמיחה כנפיים לקצב החיים. תגליות המדע נטעו גאוה ברוחו של הדור ההוא... הערים יפו ונאכלסו יותר משנה לשנה. ברלין של 1905 לא דמתה עוד לברלין של 1901, מעיר בירה הפכה לעיר עולם, וברלין של 1910 הפליאה לעלות עליה. וינה, מילאנו, פריז, לונדון, אמסטרדם, כל פעם ששבת אליהן, נדהמת וידעת אושר. הרחובות היו רחבים ומפוארים יותר, הבניינים הציבורים עצומים יותר, החנויות שופעות מותרות וטוב טעם, צמיחת העושר והתפשטותו הורגשו בכל... קמו תיאטראות, ספריות, מוזיאונים חדשים... ולא הערים בלבד, אלא גם האנשים היו יפים ובריאים יותר בזכות הספורט, המזון שנשתפר, שעות העבודה שקוצרו, והקשר היפה יותר לטבע... ההרים, הימים, האגמים כבר לא היו מרוחקים כל כך. האופניים, המכוניות, החשמליות הקטינו את המרחקים, והעניקו לעולם תחשות מרחב חדשה... וכך ירדה שאננות מופלאה על העולם, כי מה יפסיק את העלייה הזאת בכול, מה יבלום את התנופה המושכת כוח חדש מעצם תנועתה?" (147-148).

ואז מגיעה מלחמת העולם הראשונה. האנטיתזה המוחלטת לכל המתואר ב-150 העמודים הראשונים, מלחמה המתחילה בהתלהבות פתאומית "ברחובות היו תהלוכות, פתאום נתבדרו בכל מקום סרטים ודגלים, מוסיקה נשמעה, הטירונים הצעירים צעדו בצעדי מנצחים ופניהם שמחות, כי הכל מריעים להם, לאנשים הקטנים של החולין, שברגיל אין איש רואה אותם וחוגג לכבודם". צוויג מודה, כי אף על אף סלידתו הכמעט פציפיסטית ממלחמות, היה "בהתפרצות ראשונה זו של ההמונים משהו נהדר, סוחף ואפילו מפתה ולא קל היה להימלט מזה..." (169) וכאן מופיע תיאור מרהיב של החוויה האנושית של אחווה לאומית חובקת כל, של הרגשת שייכות, ושל הרף עין של טמיעה בתוך חוויה היסטורית חובקת-כל. ומעל הכל, ברוח פרויד וניטשה גם יחד, "אולי פעל גם בשכרון כוח זה כוח עמוק יותר, מסתורי. הנחשול הציף את האנושות בפתאומיות ובעוצמה, הקציף את המים, והעלה ממעמקים את הדחפים הקדומים, האפלים, הבלתי מודעים של חיית האדם. העלה את הרצון לפרוץ מהעולם הבורגני של חוקים וסעיפים ולהניח לאינסטינקט הדמים הקדום להשתולל" (שם).
ומשם העולם רק מתחיל לשקוע, המלחמה מהר מאוד מתגלה במלוא חרפתה וחוסר תכליתה. החיילים שאך אתמול היו יפים וצעירים ובריאים, חוזרים בעלי מום, כבוים, וזקנים. ומכאן הניוון רק הולך ומחמיר, ומלבד כמה שנים ספורות בין מלחמות העולם שהיה בהן ביטחון ושלווה יחסית, בעיקר סוף שנות ה-20 ותחילת ה-30, שבהם נראה היה כי העולם שב לחיים תקינים, העולם חווה מהפכות ורעב, אינפלציה בלתי נתפשת וטרור, וצוויג מפליא לתאר את המעבר מהחירות האישית הגבוהה ביותר, לשפל הנמוך ולשיעבוד האזרחי המשמעותי ביותר שחווה העולם החופשי זה מאות בשנים. אלא שבתווך, בין מלחמות העולם, היו מספר שנים שהיו הטובות ביותר מבחינתו האישית של צוויג, כשהקריירה הספרותית שלו טיפסה אל הפסגה, וההצלחה האירה לו פנים. בכמה עמודים מיטיב צוויג לתאר את ההצלחה, אבל זאת רק כדי "להמחיש את הנפילה שלי, ושל רבים חפים מחטא כמוני, בכל עומקה וכוליותה" (234).

הספר מסתיים בפרקי השקיעה של גרמניה ואוסטריה בעקבות עלייתו של היטלר, שהיה כנראה כמעט בלתי נמנע, פרי התהליכים וזרמי המעמקים שהחלו לנוע ולנבוט בשנים שלאחר המלחמה העולמית הראשונה. את הספר צוויג מסיים בהיותו סופר גולה, בלי בית, לאחר שנדחק, הוקע, וספריו נשרפו והוצאו מחוץ לחוק בגרמניה ובאוסטריה מולדתו, ברח לאנגליה ולאחר מכן בברזיל, שם סיים את ספרו זה, שנכתב "באמצע ימי המלחמה, בנכר, ללא כל אמצעי עזר לזכרוני. אין עמי בחדר המלון אפילו עותק אחד של ספרי, לא רשימות ולא מכתבי ידידים... אין עמי אלא מה שטמון מאחורי מצחי. כל השאר הוא לגבי ברגע זה בלתי מושג או אבוד" (11, בהקדמה).

זה הספר השני של צוויג שאני קורא, ואין ספק שמדובר ביכולת כתיבה פנומנלית. בתובנות מרהיבות ובניתוח היסטורי ותרבותי מבריק, ויחד עם זאת בכתיבה קולחת ובהירה. אפילו בהעדר האמצעים לכתיבה מוצא צוויג יתרון: "אולי ייצא הספר נשכר מהעדר התיעוד והפרטים... כל פרט בחייו ששכח אדם, כבר נדון לשכחה על ידי האינסטינקט. רק החומר השומר על עצמו זכאי להשמר למען הבריות" (שם). לזה יש להוסיף את תיאוריו הנוגעים ללב של אישים מרתקים בפני עצמם, כמו הרצל (83-90), רילקה (110-115), ולטר רתנאו (228-230), ריכרד שטראוס (270-276), פרויד (305-308) ועוד.

את הספר שלח צוויג להוצאה לאור יום אחד לפני ששם נפשו בכפו עם רעייתו ב-1942, לאחר שהרגיש שעולמו אבד לבלי שוב, וכך כתב במכתבו האחרון: "לאחר שעולמה של לשוני שלי שקע ואבד לי ומולדתי הרוחנית, אירופה, איבדה את עצמה לדעת... כוחי שלי כלה לאחר שנים של נדודים בחוסר בית... אני מברך את כל ידידי: ולוואי ויזכו הם לראות את עלות השחר אחרי הלילה הארוך. אני, שחסר סבלנות הנני ביותר, מקדים ללכת לפניהם".
33 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
מורי (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
נכון, הוא כותב ממה שהוא ראה ונכון שזה עולם שהיה ואינו עוד. חבל. ספר מופתי.
יוֹסֵף (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
פאלפ ואנאקין, שניכם מעירים הערה חשובה מאוד, וכנראה גם נכונה. צוויג היה מהחברה הבורגנית האמידה, ולכן בהכרח מה שהוא אומר לוקה בראייה חלקית של המציאות, אבל אפשר לומר כמה דברים בהקשר הזה: א. הוא עדיין מייצג שכבה רחבה של אנשים, משום שתרבות השפע ששגשגה בימים שלפני מלה"ע הראשונה הרחיבה את כמות האנשים שנהנתה מהשפע הזה, ורבים מהעשירונים הבינוניים ומטה, יכלו להרשות לעצמם דברים שהמעמד המקביל להם במאות השנים הקודמות לא יכל לחלום, ולכן התיאור שלו עדיין מתאים לרבים. ב. כל אדם כותב מתוך עולמו, אין מה לעשות. זה הוא עולמו של צוויג ושל רבים כמותו, ועולם זה נכחד במאורעות התקופה, ועל כך הוא מפליא לכתוב. כתיבה מבריקה לא תלויה במעמד ובהשקפה. ג. אנאקין, כיון שלא המשכת מעבר למחלחמת העולם הראשונה, לא נחשפת לתיאורי העוני והאינפלציה שהיו מנת חלקם של כל האזרחים, עשירים רבים איבדו את רכושם בן לילה, כיון שהמיליונים שהיו להם בבנק לא היו שווים יותר מיום עבודה של פועל ממוצע, בעוד דווקא אנשים מהמעמד הנמוך התעשרו, כמו בכל קטסטרופה. אז נכון יש חסרונות בפרספקטיבה שלו, אבל זה עולמו, וגם אם הוא צר כעולמה של הנמלה, הוא עדיין כותב אותו בצורה פנומנלית.
יוֹסֵף (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
פייפר תקראי, אני מאמין שלא תצטערי, וזה גם מאוד מתאים לתקופה...
יוֹסֵף (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
תודה סנטו, נעמי פרפר ועמיחי. מחשבות את בית קרנובסקי קראתי מזמן, את השאר טרם...
יוֹסֵף (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
סוריקטה, על טעם ועל ריח...
אנאקין (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
סקירה יפה, הערה לגבי הספר עצמו. גילוי נאות, קראתי את הספר רק עד מחציתו בערך (עד פרוץ מלחמת העולם הראשונה).
צווייג כותב על אירופה שלו בעיוורון מחריד. הוא כותב כבן לשכבה דקה של בורגנים אמידים אם לא עשירים להפליא, שכל מה שהעסיק אותה היה תרבות, שירה, ואוכל טוב, בזמן שמעשרות מיליונים סביבו שחו במי שפכים ברחובות העניים של הערים הגדולות של אירופה, אם בכלל התמזל מזלם לחיות בערים ולא בכפרים העניים בהרבה. בגלל זה קצת התקשיתי להתחבר לנימה המעט יללנית שלו שמבכה את מות העידן שלא באמת היה אף פעם.
(לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
יכול להיות שזה באמת רק רושם מרפרוף, מחשבות. מקווה (ומאמינה) שאוהב אותו כמו את רוב הפנינים שהפיק החבוב הזה.
Pulp_Fiction (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת מצויינת. צוויג מאוד מייפה את העולם הנפלא שלו, שקיומו התאפשר תודות לכסף הרב שתמיד היה בחזקתו.
לא לרבים זה היה כל כך נהדר.
מורי (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
אבל לי הוא לא זכור כלל כאפרורי.
סוריקטה (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
לאלא מחשבות. אפרורי לגמרי מתאים פה. ונכון ש"צווייג הוא צווייג". זאת בדיוק הבעיה.
מורי (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
פייפר, אפרורי? הוא מהגדולים בספרות שכדאי ורצוי לקרוא. ארוע ספרותי של ממש.
(לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת טובה, כרגיל. התלבטתי כמה פעמים לגביו (מצד אחד - צווייג הוא צווייג, ומצד שני - מרפרוף הרגשתי שהוא יהיה לי קצת כבד ואפרורי), ושכנעת אותי לקרוא.
עמיחי (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
סקירה נפלאה לספר עילאי.
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת נאה לספר מעולה.
נעמי (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
ספר מהמם באיכותו, מתחשק לי לקרוא שוב.
מורי (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
יופי של סקירה לספר מופלא באמת.

ממליץ להשלים קריאה עם ''בית קרנובסקי" של י"י זינגר ו"מפיסטו" של קלאוס מאן (במידה מסויימת, גם "רביעיית רוזנדורף" יתאים וגם "שלך, סנדרו" של צבי ינאי).
משה (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת יפה לספר מופת.
סוריקטה (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
הביקורת מעניינת וטובה. הספר, בעיני כמובן, הרבה פחות.
סקאוט (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
יוסף- יפה. אני לא שמעתי על הפורמט הזה. חבל שאין אותו בכל מקום.
יוֹסֵף (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
תודה סקאוט. יש מקומות בהם הספריות משאילות בצורה בטוחה, משאירות את הספרים בחוץ בשעה מסוימת לפי הזמנה מראש.
יוֹסֵף (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
תודה לכן חני שרית ויעל. הוא באמת ספר מצויין.
יוֹסֵף (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
צודק אברש, אפשר ממש להרגיש את רוח התקופה קמה מול העיניים כשקוראים את הספר.
בקשר ליהדותו של צוויג, יש הרבה מה לכתוב ולחשוב, הוא עצמו מתייחס לזה מעט ורק ממש בסוף הספר, כשהוא מבין שהקיץ הקץ. התובנות שלו שם ראויות למחשבה, אבל משקפות בעיקר את הלך המחשבה של יהודי מתבולל, בן אירופה הקוסמופוליטי, ובזה להערכתי הוא לא הצליח להתעלות מעל מקומו וזמנו.
סקאוט (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
אלוהים, למה הספריות לא פתוחות שאוכל להשיג את הספר הזה? אני כבר מתכננת עליו כמה שבועות. טיפשות שלא לקחתי אותו בפעם האחרונה שהייתי בספרייה. כל כך מתסכל שהספריות לא פתוחות.
וסקירה מצוינת. הציטוטים עושים חשק. בתחילה חשבתי שזה ספר עיוני ויבשושי מבחינה סגנונית ולכן הוא שונה מסגנונו הרגיל של צוויג אבל וואלה, לאחר קריאה של קטעים פה ושם, הסגנון היפה והפיוטי שלו נותר גם כאן. מה שמגביר את החשק לקרוא. סקירה טובה מאוד, יוסף. תודה רבה.
yaelhar (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת טובה.
חני (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
תודה יוסף. וכן, אומרים שהוא מצויין!
שרית (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
אחד הספרים הטובים ביותר שקראתי בחיי. ספר מופתי.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
יוסף, תודה על הסקירה היפה!
ספר נהדר פרי עטו של סופר מופתי בעיניי.
הרשים אותי במיוחד תיאור החברה האירופית, על התמורות שחלו בה לאורך השנים, שצווייג הצליח לשרטט ביד אמן. מעבר ליכולתו לעמוד על טיבם של דברים, צווייג ניחן גם ביכולת דיוק יוצאת מן הכלל. אני לאו דווקא מתכוון לתיאור מאורעות דקדקני ופרוזאי כבספרי ההיסטוריה, אלא כזה שגם לוכד את רוח התקופה בחיוּת - מלאכה קשה לעניות דעתי - וצווייג הפליא לעשות כן.

אני מודה שלעתים הקריאה בספר עוררה בי אי-נוחות, אולי גם הקימה בי שמץ ביקורת כלפיו על האופן שבו תיאר את יהדות מזרח אירופה, שהיה בו משום גבהות-לב בעיניי, ובכלל על ניסיונו להשיל מעצמו כמעט כל סממן יהודי-לאומי ולהידמות לבן אוסטריה המתוקן.
מאידך, אני לא חושב שניתנה לי הזכות לשפוט בנושא היות שאינני בן המקום והזמן שבו חי ובוודאי שמהלך חיי שונה משלו בתכלית.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ