ביקורת ספרותית על כאשר אני לבדי - שירים בפרוזה מאת א.ס. טורגנייב
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 7 במאי, 2019
ע"י סקאוט


מהי בדידות? מהו מקורה? האם ניתן להרגישה בידיים? למשש אותה מוחשית? או שמא מדובר בתחושה שהיא פנימית גרידא?

דבר אחד וודאי: ישנם סוגי בדידות רבים. בדידות שהיא פיזית, כאשר האדם נותר לבדו ואין מי שיחלוק עימו בחוויות וישנה בדידות נפשית, כאשר אתה מוקף באנשים אך דבר מה בקרבך לא מאפשר לך להירגע, הוא כוסס בך ומהבהב הבהוב חרישי, מציק, טורדני. ולאט לאט מתגבר ומתגבר. אתה עשיר בסובבים אבל אתה לבד, אף אחד לא הצליח לסדוק את השריון של נשמתך. אף אחד לא הצליח לראות מעבר למה שאתה משדר, את המצוקה, הכאב והעצבות.
בשבועות האחרונים חוויתי את סוג הבדידות הנפשית. הרגשתי שאף אחד לא מצליח להבין אותי. הקמתי סביבי חומה שכונסתי בתוכה. חומת בדידות שכל כך העיבה עלי שגרמה לי לסלוד מקריאה, מכתיבה. הרגשתי כאילו אני מצויה בבית כלא נפשי בלתי נגמר ובייאושי הרב כל שנותר לי לעשות הוא להתבונן מן החלון אל תוך תהום, תהום נשייה שחרחרה ובלתי ניתנת למעבר.
כל שעשיתי היה מתוך הכרח ולא מתוך רצון. כל הדברים שאהבתי לעשותם היו כצנינים בעיניי, טעמם תפל ועם טיפת מרירות מעקצצת. התכנסתי בתוך עולמי הפנימי ולמרות שדיברתי וצחקתי אין זו הייתה אני אלא רק גוף. הנפש הייתה במקום רחוק, הרחק-הרחק מכאן, נטועה בתוך בליל מחשבות שלא נתנו למוחי רגיעה, שאחזו בו כאחוז האדם העקשן בקרני השור.

ספר מיוחד זה של טורגנייב עוסק במוטיב זהה שהזדהתי עימו מאוד: בדידות. הבדידות אצל טורגנייב היא בדידות פיזית. מה מתרחש בתוך מוחו של האדם כאשר הוא נותר לבדו? מה מתחולל בתוך גופו כאשר הוא נותר בגפו? מסתבר שהרבה מאוד. טורגנייב הוא סופר פורה מאוד אך כאן, בספרון קטנטן זה אך מיוחד וקולח, הוא מעניק לקורא הצצה אל נבכי נפשו כיוצר ספרותי- שירי. הוא מעניק לנו כרטיס כניסה חד פעמי אל תוך נפשו התוססת והחצויה. עולם רחב נפרש אל עינינו. עולם שעיקרו היא הבדידות, הכאב והעצבות.
הספר מחולק למקטעים-מקטעים קצרצרים שנותנים לנו מושג על האדם הזה הנקרא איוון טורגנייב. על תהיותיו בקשר לדברים ומושגים רבים, כדוגמת טיבו של המוות. מהו המוות? מה יקרה כאשר יתקרב אל רגעי קיצו?


" מה אחשוב אני, כאשר אצטרך למות? ואם אומנם אמצא עוד במצב של יכולת לחשוב?
האם אומר בליבי כי הרעותי לנצל את חיי, כי איחרתי את להתעורר, כי התנמנמתי מדי, כי לא ידעתי לטעום מנדיבותם של החיים?

מה? האם זה כבר המוות? כל כך מהר?! לא ייתכן! הן עדיין לא הספקתי לעשות דבר! רק התכוננתי לפעול!"

האם איזכר בדברים עברו, אתעכב במחשבתי על שברי זמן קטנטנים, בהירים, על רשמים ועל מבע- פנים יקרים?

היעמדו מעשי הפחותים בפני זכרוני- היעטוף את ליבי עצב צורב של חרטה מאוחרת?
האחשוב אודות המצפה לי מעבר לקבר? והאמנם מצפה לי דבר?
לא. נדמה שאשתדל לא לחשוב כלל- ובעל כורחי אעסוק בהבלותות, רק למען הסיט את תשומת ליבי מן האופל המפחיד, המשחיר שם.
איש גוסס ניצב לנגד עיני, הוא קובל כל העת, הוא קובל על אשר אין מרשים לו לטעום אגוזים קלויים, ורק שם, בעומק עיניו הכבויות מרטיט ומפרפר דבר מה, כמו כנף נחלית של ציפור פצועה עד מוות."


יישור מבטו של איש קשיש אשר חלושות עיניו עד כדי עיוורון כנגד הזקנה והמוות המממש ובא, אל מול נעורים צוננים ורעננים שאינם מודעים לעתיד לבוא:

" הנר מבליח ודועך, מי המשתעל שם בצרידות ובזוקן? מכונס כקיפוד, מכווץ ומרטיט לרגלי- נח כלבי הישיש; רעי, רעי האחד והיחיד, קר לי, אני קופא, והם מתו...הם מתו כולם...
מה יפים, רעננים היו פרחי הוורד."

בקוראי את מילותיו של טורגנייב שנית מציפה אותי תחושה בלתי מוסברת של רוגע וצער. אני נפעמת ממילותיו הנהגות על דל שפתיי, מתגלגלות על לשוני בהטעמה נעימה וביכולתי לשמוע את הד פעימותיו בעת כתיבתן. עוצמתן מורגשת בתוך כף ידי כגוזל רך בשנים. מילים שמביעות בעיקר עצבות, התמודדות עם הלא נודע והשלמה חלקית. אין כמעט עליצות בקטעים אלה. רוב רובם מחבקים את הכאב, הגזלנות, חוסר האמפתיה ובעיקר הבדידות. מלמדים את הקורא על תלאות החיים ולא על תענוגותיהם.

" כל יום , כמעט כל יום חולף של החיים- מה ריקני, רופס, ואפסי הוא? מה מעט עקבות מותיר הוא אחריו? כה בלי טעם רודפות השעות אישה את רעותה.
ובינתיים עז רצונו של אדם להתקיים; הוא שומר על חייו- הוא מקווה מן החיים, מעצמו, מן העתיד...הו, לאיזה תענוגות הוא מצפה מן העתיד!
אבל מדוע הוא מתאר לעצמו שהימים הממשמשים ובאים יהיו שונים מן היום שזה עתה חלף?
כן, זאת אין הוא מתאר לעצמו- הוא אינו אוהב לחשוב כלל, ומיטיב הוא לעשות.
" הינה, מחר! מחר!" מנחם הוא את עצמו, כל עוד המחר הזה הוא לא יפול לקבר.
נו- ואם הנו כבר בקבר- אזי יחדל בעל-כורחו לחשוב."

חוכמת חיים רבה משובצת בתוך היצירות הקטנטנות הללו, כל פסקה היא יצירה נבונה בפני עצמה שמעלה שאלות פילוסופיות רבות על מהות החיים, על התנהגותם של בני אדם, בין האדם לחברו ובין האדם לעצמו:

" שנינו בחדר: הכלב ואניי. בחוצות נובחת סופת פרא.
הכלב יושב לפני ומסתכל הישר אל תוך עיני.
גם אני מביט אל תוך עיניו.
הוא, כאילו מבקש לאמור לי דבר. הוא אילם, את עצמו אינו מבין-- אני מבין אותו.
אני מבין שבהרף עין זה מקננת גם בו וגם בי, אותה תחושה האומרת כי אין בינינו כל הבדל. אנו זהים; בכל אחד מאיתנו מהבהב ומאיר אותו ניצוץ אש.
וינח המוות, וינפנף על הכלב בכנפו הקרה והרחבה...
וקץ!
ומי יידע אחרי-כן להבחין, איזה הוא ניצוץ האש שהאיר בכל אחד מאיתנו?
לא! אין פה חיה ואדם המחליפים מבטים...
אלו שני זוגות עיניים זהות, תקועות אלו באלו.

ובכל אחד משני זוגות העינים, של בעל החיים ושל האדם- מתכווצים החיים בפחד ומרטטים לעבר חיים אחרים."

הכול היינו הך: המוות הוא נחלת כולנו. השוני הוא למראית עין. בסופו של דבר זהו סוף כל בשר.
ספק קטעים, ספק שירונים ספרותיים אלה הם חשבון נפש של טורגנייב עם עברו, עם הווה, עם העתיד שהוא לוט בערפל. זהו חשבון נפש שנוצר תוך כדי כתיבה, כתוצאה מבערת הכתיבה שחדורה בכל כותב, בין אם כותב מקצועי או חובבן. חשבון נפש זה אומנם אישי אך ללא צל של ספק הוא מכנה משותף של רבים.כל אחד ימצא בתוך תוכם את עצמו, פיסה מתוך אישיותו.
האדם הוא לא יצור מורכב כפי שאתם חושבים, בסופו של דבר, ולמרות רצוננו לחשוב אחרת אין זה המצב- האדם אינו ייחודי כפי שהוא משתדל לחשוב. אותן צרות פוקדות אותנו, אותם לבטים ולרוב אותם הרצונות. גם אדם שחי את חייו בשלווה וקיבל מנעמים רבים מסיים באותו המקום ואת זאת, מתאר טורגנייב, בין היתר, יפה מאוד.

אין חדש תחת השמש בעניין גורלו של האדם. מעפר באת ואל אפר תשוב. לא משנה העובדה שתנסה בכל כוחך למנוע מגופך להזקין, לא משנה כמה תרגיש צעיר, נגד המוות אין נלחמים. הוא חמקמק ובקיא במלאכתו היטב.

באחד מקטעיו של טורגנייב בספר זה הוא מתאר את מפגשו עם ידידו משכבר הימים שהפך לאויבו וכתוצאה מכך נגדע הקשר במשך שנים רבות. באופן מפתיע נשלחה אל הסופר הודעה מאותו ידיד-אויב נושן שיבוא במהרה, כאשר הוא מגיע הוא רואה את ידידו- אויבו הנוטה למות, הוא ספוג חולי רב ומבקש לאחוז בידו. הסופר מדמה לעצמו שאישה הלבושה לבן וחמורת סבר עומדת לצידם, זוהי גברת מוות שממתינה לסיומה של ברית השלום בכדי לקחת את הידיד-האויב.
סיפור קצרצר זה הפתיע אותי בכך שבדרך כלל המוות מתואר אצל אומנים וכותבים רבים כגבר הלבוש בשחור ונראה כמכשף. כאן טורגנייב השכיל לשנותו לאישה ועוד אישה הלבושה לבן...זה היה שינוי מרענן ומפתיע.

ואולם, לא משנה מי הוא המוות, אישה, גבר או בעל חיים, בסופו של יום, טורגנייב מבהיר לנו שהוא יקח את כולנו. מי מוקדם ומי מאוחר. כך פועל לו הגלגל.


22 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
יוספוס- אתה צודק. זו הייתה החלטה שגויה שאני צריכה לפצות עליה בקריאת ספר אחר, מרנין יותר.
יוספוס (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
סקאוט, כתבת ביקרות יפה מאד. תודה.
אולי זה לא רעיון טוב לקרוא ספרי שירה על בדידות בזמן שחשים בדידות?
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
רץ- לגמרי. אתה לכאורה ביחד אבל אתה בעצם לבד. חתיכת פרדוקס.
רץ (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
בדידות היא המגפה הקשה של המאה העשרים ואחת, הפרדוקס של היכולת להיות שייך ומוקף במאות חברים ברשת, שהם באמת לא ממש חברים.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
פאלפ- תודה. כמובן שאכתוב סקירה.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
פאלפ- תודה. כמובן שאכתוב סקירה.
Pulp_Fiction (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
אם כך, אחכה לקרוא את סקירתך עליו. זה לאו דוקא ספר ילדים, אבל הוא מאוד מתאים לילדים ואני קראתי אותו כילד.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
פאלפ- קראתי תקציר של מומו ונשמע נהדר! אין ספק שאקרא!
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
טורגנייב כתב ספרים ילדים? מעניין מאוד. אבדוק לגביו.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
טורגנייב כתב ספרים ילדים? מעניין מאוד. אבדוק לגביו.
Pulp_Fiction (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
לא, זה ספר של טורגנייב.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
תודה רבה, פלאפ. כוונתך לספר של מיכאל אנדה? במידה וכן, אני קראתי אבל צריכה לעשות קריאה שניה.
Pulp_Fiction (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
סקירה מצוינת. יש ספר מרגש מאוד של "מומו", זה ספר ילדים.
עצוב ומרגש עד דמעות. תנסי להשיג.
לצערי, מימי ילדותי/ נערותי לא יצא לי לקורא אותו.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
ראסטה- נראה. זה ספר עם נושא די כבד.
Rasta (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
לא קפקא... סקאוט! תקראי את קן הקוקיה.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
מה קפקא? קפקא דווקא מאוד מדכא. הוא כותב מצוין אבל אין בו שום דבר שמח.
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
קפקא
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
חני, אני מסכימה. במיוחד בתקופה בה אני מרגישה מדוכדכת, עדיף לקרוא משהו שמח.
יש המלצות?
חני (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
סקאוט המלצה - תעזבי לרגע את הספרות הכבדה שאת רגילה לקרוא ואוהבת לקרוא. ותקראי משהו קליל יותר, מצחיק אפילו. יש ספרים משעשעים שמוציאים ממך צחוק בלתי נשלט.
מקווה שהנפש תתאושש במהרה.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
תודה. יש עוד דברים שמחזקים את דעתי בקשר לכך ולא רק חלומות אבל זה מורכב מכדי להסביר.
Rasta (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
חלילה. תאמיני בזה ובאלף אחד דברים אחרים והעיקר שיהיה לך טוב. מי אני שאשנה את דעתך, אני לרגע לא כופה. רק אמרתי שאלו לא הוכחות טובות מספיק כדי לאמת את הדברים שאמרת...
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
וראסטה- זו דעתך וזו דעתי. כמו שמותר לך לחשוב איך שאתה רוצה, כך גם לי מותר לחשוב מה שאני רוצה. אסור ואי אפשר לכפות על אדם אחר דעה.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
ראסטה- העניין הוא שלא מדובר רק בחלום אלא בכל מיני סימנים. קשה מאוד להסביר זאת אבל לא מדובר רק בהתערבות של תאי המוח.
Rasta (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
אלו לא הוכחות מספיק טובות כדי להוכיח שיש משהו מעבר. חלום הוא חוויה סובייקטיבית מאוד שאולי מתקבלת כמשהו לא ברור אך סה"כ מאוד הגיונית. אריך פרום אמר שחוויית החלום איננה נעדרת היגיון, אולם היא כפופה לחוקי היגיון אחרים. לכל אדם יש רצונות מסוימים, פנזטיות ומטענים רגשיים, בעיקר פחד אשמה וחוסר אונים, שמציפים אותו. את כל הדברים האלו הוא פוגש בחלום. זה הגיוני מאוד לפגוש בחלום אדם קרוב שמת כי מדובר במישהו קרוב אלייך ויתרה מכך זה רק מראה כמה קשה לנו TO LET GO כמו שאומרים, אנחנו נאחזים במשהו הזה.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
ראסטה- אני מסכימה איתך לגבי המשכיות החיים אבל אני מסתייגת בקשר לעובדה שלאחר המוות אין כלום.
אתן לך דוגמא: כאשר דוד שלי נהרג הוא באותו יום שסבתא שלי התבשרה על מותו היא חלמה באותו לילה מקולל חלום עליו בו הוא מבקש ממנה לשמור על אמא שלי, עלי ועל שאר בני משפחתנו. אני מאמינה שהחלום הזה הוא חלום שהוא מסר, ממנו.
וזה לא החלום היחיד. גם כשסבתא שלי מתה או קרובים אחרים מתו, חלמתי עליהם והחלומות היו חלומות מאוד לא שגרתיים, חלומות שמטרתם להעביר מסר. זה כבר מוכיח לי שהם רואים אותנו גם אם אנחנו לא רואים אותם והם משגיחים עלינו.
Rasta (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
סקאוט - אני לא אומר להיות זר ומנוכר לסביבה ולאנשים, להפך, תזכרי אותם ותאהבי אותם. מצד שני להגיד שמלבד זה שום דבר לא נותר לך זה פשוט לא נכון. אנחנו אמנם כאן במקרה אבל לא חסרות הזדמנויות ודרכים להנות מהמקריות הזאת. ישנם לא מעט דברים בחיים, דברים שקורים כי הם פשוט צריכים לקרות כחלק ממחזור החיים והטבע, דברים שאין לנו שליטה עליהם לא עכשיו וגם לא בעתיד, דברים שאם לא נשים לב ונלמד להתמודד איתם ישמשו כעוגן קשור לקרסול. המתים לא יודעים כלום, הם מתים.
Rasta (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
בת-יה - אני אמנם אתאיסט מוחלט שמאמין בפיזיות שמוצגת לפנינו ולחלוטין מאמין שהכל קרה במקרה, אנחנו במקרה פה, ובכל זאת אני לגמרי בעד לחיות ולהעביר את החיים שבמקרה קיבלנו בצורה הכי טובה שיש, להרגיש "ריק שחור ודממה מוחלטת" כשאדם חי זו כבר בעיה אחרת, בעיה הגיונית, בהתחשב בנסיבות, בעיה שיש להתמודד איתה. לשאול שאלות ולנסות להבין ולתהות מאיפה באנו ולמה הכל התחיל ולהאמין שיש משהו מעבר זה מובן אך ברור כשמש שהכל נמצא בראש שלנו. הריק השחור והדממה המוחלטת תפגוש את כולם בשלב כזה או אחר, אין כלום אחרי כמו שלא היה כלום לפני.
יש הרבה דברים שאנחנו לא רואים אבל יש מספיק עובדות קיימות בשטח שבהחלט מעידות על קיומם של אותם דברים בניגוד לדברים אחרים שאנחנו לא רואים ובכל זאת מתעקשים להאמין שנכונים.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
בת-יה, צודקת לגמרי.
רק המתים יודעים.
בת-יה (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
rasta, אני מקווה שאתה יודע שיש הרבה מאוד דברים בעולם שלנו שאנחנו לא רואים.
"ריק שחור ודממה מוחלטת" זה מה שמרגיש האדם כשהוא חי.
מה הוא מרגיש אחרי שהוא מת אף אחד לא יודע.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
ראסטה, אני לא מאמינה בזה. לצערי, למרות גילי הצעיר חוויתי שכול בשלל צורותיו, שניים לא מזמן ( על אחד אתה יודע) גם שכול כתוצאה מפיגועים...אם לא תהיה לי התקווה הזאת שיקריי רואים אותי ודואגים לי מן השמיים אז מה נותר לי?
Rasta (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
הייתי רוצה להסכים איתך, הייתי רוצה להאמין שיש עולם שכזה, אך כל מה שיש זה מה שאת רואה לפנייך. לאחר מכן יש ריק שחור ודממה מוחלטת.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
ופרפר- תחושת הנכאים השורה עלי היא בהחלט תוצר של הימים האחרונים, של שני ימי הזיכרון האחרונים, מה שקרה בדרום וכמובן חיבורי האישי, בעל כורחי, ליום הזיכרון לחללי צה״ל ונפגעי פעולות האיבה. אלה ימים שהעיסוק המוות, במשמעות בחיים ובסופיותם נמצאת בשיאה. היא קודחת בי ללא הרף.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
ראסטה- תודה רבה. נדמה לי שכדאי לך לחפשו ולקרוא כי הוא יתאים לך. רוב נושאי הקטעים עוסקים במוות וקדרות, דבר שיש לך חיבור אליו. אני מסכימה עם חציו הראשון של המשפט אך עם הסוף ממש לא. לעניות דעתי, כן יש דבר מה לאחר המוות והוא עולם האמת. הנשמה ממשיכה לחיות ללא גוף.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
בת-יה- תודה רבה. אני שמחה שהרחבת לי על הנושא כי באמת תמהתי על כך, כפי שהשתמע מתוך הביקורת. מה גם, שאני יודעת שבהודו צבע בגדי האבל אינו שחור אלא לבן.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
חיפושית- תודה רבה. מי ייתן שגם את תמצאי את שלוותך בעולמנו זה. אמן.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
פרפר- תודה רבה. התחלתי בקריאת ספרו זה של דגן וטרם סיימתי. ציטוטים יפים הבאת ואני מסכימה עם השני. עם הראשון לא. הבדידות היא סבל אחד גדול שעדיף להמנע ממנו.
Rasta (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
נפלא, נהנתי לקרוא. אהבתי מאוד את הציטוטים מהספר ואני אחפש בהזדמנות ואקרא אותו.
הרצון שלנו לדעת, לשאול ולהבין מה אנחנו ומה תפקידנו לעולם לא יפסיק. אפשר ללמוד מתרבות המזרח, כמו שבת-יה אמרה, לגבי דרכים להתמודדות עם המוות שקרב ובא או לפחות ללמוד לקבל את העובדה הזאת. אנחנו סה"כ גרגיר חול, עוד יצור בשרשרת האבולוציה שמשחק תפקיד לא גדול במיוחד ולא מורגש. הגענו לכאן ובקרוב נסיים את דרכנו כמו כל בעל חיים אחר וצריך לקבל את זה. והאם יש דבר לאחר מכן? לא.
בת-יה (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
סקאוט, יופי של ביקורת , רק חבל שהיא על נושא כואב כל כך.
צבע המוות, אם אפשר לקרוא לזה כך, בארצות המזרח (יפן, סין ועוד) הוא לבן. שם גם אין מלאך מוות עם חרמש וכיוצא בזה. אדם מת כחלק מהחיים, כמו כל דבר בטבע, ואין בזה שום רע.
תרבות המערב החליטה על שחור ועל מוות כדבר רע, וזה, דרך אגב, גם בניגוד ליהדות שרואה במוות דבר טבעי, ושחשוב בה מנהג הקריעה ולא צבע הלבוש.
חיפושית (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
כתבת נפלא,
בדידות וכאב הם דברים קשים מאוד, יש לי מעט הבנה בנושא בעצמי...
אני מקווה שתחזרי חזקה יותר ותמצאי שלווה בהווה הזה שנקרא חיים.
פרפר צהוב (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
נראה שרוח נכאים שורה על קוראי "סימניה", כנראה בשל האירועים וימי הזכרון.
אופן הכתיבה של טורגנייב בספר הזה מוצא חן בעיני יותר מאשר ב"אבות ובנים".

אביגדור דגן ב"בינת השכוי" מביא את דבריו של הרופא על הבדידות:
"כיום אני לובש את בדידותי כלבוש מעיל חם, והוא מונח על כתפי כידיה המנחמות של אחות, ויכול אני לכפתרו, למגן מפני הרוח המצליפה. אבל אז עדיין היתה לי הבדידות כשריון קשקשים הפוצע את גופי כאילו ביקש לקרוע את עורי רצועות רצועות."

בכל מקרה עדיף לאמץ את תפישת העולם האופטימית של פדרו התרנגול: "יום זה יפה מיום אתמול, ומחר יהיה יום יפה יותר מהיום".
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
תודה רבה, סנטו. אני שמחה שהצלחתי לעשות זאת.
משה (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
הפלאת להביע את עצמך.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
תודה רבה, מחשבות. אכן. הבדידות היא אותה בדידות כמו שהמוות הוא אותו מוות.
מורי (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
יפה. בדידות היא מכה קשה למבוגרים. צעירים אולי חווים אותה פחות, אבל בדידות היא בדידות.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ