ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום חמישי, 12 ביולי, 2018
ע"י עמיחי
ע"י עמיחי
בשכונה שלי בירושלים גרות כ-100 משפחות מעולי אתיופיה. לולי עובדה זו אני מניח שלא הייתי קורא את הספר הזה.
מזל שכן.
ב-1972 הגיעה יעל כהנא, אז ישראלית צעירה, פיקחית ואמיצה, אל כפרי הפלאשים באתיופיה. פלאשים=חסרי זכות לבעלות על קרקע, בפי מתנגדיהם ושונאיהם האמהרים. היא גרה בקרבם קצת למעלה משנה, והשכילה ללמוד בהעמקה את אורחות חייהם ומחשבתם תודות ליכולתה לרכוש את אמונם.
הפלאשים היו שבט אפריקאי פרימיטיבי - במובן של חסרון כל סממן מודרני - לכל דבר ועניין, והם לא נבדלו משאר השבטים באתיופיה אלא בדבקותם הבלתי מתפשרת באורח חיים על פי חוקי ומצוות התורה. ודוק: על פי התורה, ולא ע"פ ההלכה של חז"ל וחכמי ההלכה לדורותיהם. הפלאשים היו מנותקים מכל זה.
המשמעות המעשית של זה היא תפילה ללא תפילין וטלית, אכילת בשר ולאחריו חלב (אסורה רק אכילת גדי בחלב אמו ממש), אין חג חנוכה, הנישואין נערכים על ידי חוזה ומעבר פיזי לחזקת הבעל ולא על ידי פעולת קידושין בנוכחות עדים, וכו' וכו' וכו'.
כהנא מספרת על הצלחה עצומה של המיסיונרים הנוצרים בקרב הפלאשים. למעשה, בזמן שהיא ביקרה שם, מספר הפלאשים שהתנצרו גדול בהרבה ממספרם של אלה שנותרו נאמנים (באומץ ובקושי רב!) למסורת אבות. קבוצת המתנצרים גרה בכפרים משלה ונקראת "פלאשמורה", ובעבור יהודי אתיופיה זו מילת גנאי נוראה, בלתי נסבלת. (את ההשלכות לימינו, על החברה האתיופית בישראל, לא קשה לדמיין).
ספרה של כהנא חשף אותי לדברים שלא ידעתי על יהודי אתיופיה, לדוגמה מילת נשים (!). האם זה נהוג גם היום בישראל? אני מעריך ומקווה מאד שלא, אבל איני יודע.
האישה חיה חיים קשים מאד מאד באתיופיה. עבודות פיזיות אינסופיות - הכנת אוכל, כביסה וניקיון וטיפול בילדים - מזריחת החמה ועד ההליכה לשינה. יום יום, שבוע שבוע ושנה שנה עד אפיסת כוחות. נשים בנות 35 נראות בנות 65. וגם הגברים. בן 50-45 הוא זקן. כמעט לא היה מי שהגיע לגיל 65.
בחברה זו יש מעמד-על לזקנים. הם היודעים, הם המחליטים, להם שיקול הדעת וסמכות ההכרעה. גרונטוקרטיה.
כהנא מספרת על תופעה ייחודית לחברה הפלאשית - הזאר. זאר היא רוח שדית ש"תוקפת" בעיקר נשים, וככל הנראה היא משרתת צרכים פסיכולוגיים עמוקים לא-מטופלים, בעיקר בתחום הזוגי והמיני המתסכל, אבל לא רק.
כל זה (ועוד הרבה!) - טרם עלייתם לישראל.
ספר מפתיע, לפרקים מדהים, ושונה לחלוטין על נושא בלתי מוכר בעליל, שרק בסיומו אתה תוהה האם תמו כל פלאיו, או שזו רק ההתחלה להתעניינות בנושא מסעיר, רחוק, וכה קרוב.
17 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
עמיחי
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
חני, תודה רבה על דברייך.
|
|
חני
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
עמיחי יופי של סקירה.
יש לאתיופים כאן בארץ נזק תמידי ותדמיתי
.מאידך האתיופי הדנדש שהגיע לארץ כעולה חדש כבר מזמן לא עולה חדש. אני מניחה שכישורים חברתיים לא נרכשים בין רגע לאף אדם. מעניין מה שהבאת על הפלאשמורה. לפעמים נדמה שאם אנחנו נרדמים בשמירה מיד באים כל המסיונרים למיניהם ונוגסים חלק. |
|
עמיחי
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
שונרא ומסמר עקרב, תודה על פיתוח הדיון.
ענין הפלאשמורה מסובך מאד. החברה הישראלית מסתמכת באין ברירה על שיקול הדעת של הרבנות הראשית ושל שאר הגורמים ברשות המבצעת. לא נותר לנו אלא לקוות שהם יודעים מה שהם עושים. הבנתי שמן ההיבט ההלכתי, גם אם נעשתה טעות בשיקול הדעת - מכיוון שהוחלט שכל בני הפלאשמורה יעברו גיור, בדיעבד זה תופס. דא עקא, עושה רושם שכל כמה שנים מתברר שהשארנו עוד כמה אלפים בגונדר, ושוב מתחילים הלחצים להעלות את "הקבוצה האחרונה"... |
|
שונרא החתול
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
קריצה זה עם נקודה פסיק ;-)
אחרת זה סתם חיוך רגיל :-) |
|
מסמר עקרב
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
אחרי שחתמתי את דבריי
ב"קאטלק" (מה את יודעת, מסמרון נעשה ארס בערוב ימיו), רציתי להוסיף סימן של קריצת עין מבודחת, אבל לא ידעתי איך עושים זאת. אז שוטטתי לי קצת במרחבי סימניה (לא הייתי צריך אפילו לצאת החוצה) ומצאתי כמה סמלים חינניים במיוחד.
אז תרשי להעניק לך :-}}}}} (ומי שכמוני ירוק בנושא - הסוגריים הגדולים זה חיבוק). |
|
שונרא החתול
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
ושוב הבלון הצהוב והחתול הכתום מתקוטטים בגלל אתיופים.
אלא שבפעם שעברה זה היה בגלל תלונות מוגזמות של אתיופים יהודים ואילו הפעם היהדות אעפס מוטלת בספק.
בסדר, מסמרון. הבאתי ציטוטים סלקטיביים. אפשר היה גם להביא ציטוטים מהצד השני. אגב, נראה לי שאם מישהו - לא חשוב מאיזו עדה - התנצר, הוא לא יכול פשוט לחזור בתשובה. הוא צריך להתגייר. זה לא אותו דבר. חזרה בתשובה היא פעולה של יהודי שמתחזק ובוחר ללכת בדרכי תורה. |
|
מסמר עקרב
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
כנגד
הציטוטים שהבאת אני יכול להביא עשרות ציטוטים אמינים של יודעי דבר, אשר גורסים אחרת. על קצה המזלג: הרב מנחם ולדמן, ראש מכון 'שבות עם', נציג הרבנות הראשית לישראל לעניין יהדות אתיופיה בכלל ובני הפלשמורה בפרט וחוקר יהדות אתיופיה, קובע כי "אני מתבייש להתייחס לאמירה מטופשת שמדובר בנוצרים. מדובר ביהודים על פי כל הגדרה. הם נבדקו אם אחר אם. הייתה שם תופעה של התנצרות וכעת הם חזרו בתשובה וחיים כיהודים לכל דבר". הרב מוסיף ומציין כי בין המצדדים בהעלאת בני הפלשמורה ניתן למנות את הרב שלמה משה עמאר - הרב הראשי הספרדי של ירושלים ומי שכיהן כראשון לציון, כרב הראשי הספרדי לישראל, וכנשיא בית הדין הרבני הגדול ואפילו את הרב עובדיה יוסף, הידוע כמחמיר גדול.
זאת ועוד: הרוב המכריע של כ- 10,000 בני הפלשמורה מתגוררים בגונדאר ולרובם ככולם יש קרובי משפחה מדרגה ראשונה בישראל. המצב כרגע בגונדאר חמור במיוחד, בעטיין של מהומות והתפרעויות קשות נגד המשטר, מהומות שגבו את חייהם של אזרחים רבים, בהם בני הפלשמורה. גם אם נצא מנקודת הנחה סופר דופר מחמירה כי מידת יהדותם של בני הפלשמורה מוטלת בספק, אני חושב שפרויקט איחוד המשפחות שאושר על ידי ממשלת ישראל ונגנז מבעיות תקציב הוא פרויקט שאנו מחויבים לו מבחינה אנושית. אני מצרף קישור לקובץ רשמי של כנסת ישראל בדבר היערכות משרדי הממשלה והגורמים הרלוונטיים לקליטת בני הפלשמורה במסגרת החלטת הממשלה מספר 2434, כפי שהוגשה לוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות. https://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m02725.pdf כמו כן אני מצרף קישור לכתבה בעיתון הארץ, תחת הכותרת שמיטיבה לסכם את הדברים - "הרב עובדיה פסק: הם יהודים לכל דבר". https://www.haaretz.co.il/misc/1.1311211 כואב לי מאוד שבעינייך בני הפלשמורה הם בחזקת סתם מסתננים אפריקאים. קאטלק :-) |
|
שונרא החתול
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
שלחת אותי לקרוא על הפלאשמורה בוויקיפדיה. שני ציטוטים:
עדות של השגריר: "בביקוריי במתחם, באותם מקרים שבהם הביקור לא היה מתוכנן, לא מצאתי אותם מנהלים חיים יהודיים. תפילות שחרית הומות אדם התקיימו רק כאשר הביקורים היו מתוכננים מראש. רבים מאוד מתושבי אתיופיה הענייה מצפים למצוא עתיד טוב יותר בעולם הגדול, וישראל מהווה אטרקציה מבוקשת." וגם: "פרופ' הווארד לנהוף ונתן שפירו, לשעבר נשיאי האגודה האמריקאית למען יהודי אתיופיה, הציעו לאפשר עלייה מאתיופיה רק למועמדים הזכאים לכך על פי חוק השבות, ולמקד את מאמצי הסיוע בקהילת העולים לישראל. לדבריהם, אלה שהמירו את דתם במרוצת המאה העשרים רצו לשפר את מצבם הכלכלי, החברתי או החינוכי, מבלי שנכפה עליהם לעשות זאת." אבל עם כל כך הרבה אפריקאים בישראל, מה זה כבר משנה? |
|
עמיחי
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
זשל"ב, תודה על דבריך.
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
סקירה מעניינת. חידשת לי כמה דברים
|
|
עמיחי
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
מחשבות, תודה.
פי ובת-יה, תודה על דבריכן ועל העדכונים המרגיעים. |
|
בת-יה
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת טובה - יש לי הרבה שכנים אתיופיים כך שאני מכירה את המנהגים, כולל הזאר, שכבר לא נהוג.
גם האתיופים הולכים היום ליעוץ פסיכולוגי. בדיוק כמו האשכנזים, ושאר העדות, שלא מאמינים יותר ב"דיבוק". ומה לעשות ובזמנו לכל עדה היה שד משלה. דרך אגב, מילת נשים אסורה היום באתיופיה עפ"י חוק. והממשלה פועלת לעצור את האחראים לנושא. העניין הוא שמי שאחראי לכך הם כנופיות שמפחידות את האוכלוסיה מתוך הצורך לשלוט - וזו אחת הדרכים. |
|
Phi
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
מסקרן, סקירה מעניינת.
מילת נשים בישראל נדירה מאוד עד לא קיימת. בקרב יוצאי אתיופיה היא כבר לא קיימת בכלל. |
|
מורי
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
נשמע מרתק ממש. יופי של סקירה.
|
17 הקוראים שאהבו את הביקורת