ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שני, 15 בינואר, 2018
ע"י סקאוט
ע"י סקאוט
לפעמים עולה בי תהיה: מה היה קורה אילו לא הייתי מתגוררת בארץ ישראל? האם הייתי מסתדרת?
ולפעמים, לפעמים יש מצבים אשר קורים שגורמים לי להבין שאני אוהבת את המדינה הזאת, שהמדינה הזאת היא הבית שלי. כמה שהאנשים המאכלסים את מדינתנו לא ירגיזו או יקוממו אותי, בסופו של דבר אין לי ארץ אחרת ואני לא חושבת שהייתי מסתדרת במדינה אחרת.
המנטליות הישראלית טבועה בי. מקסים אותי לראות את הופעתו של הישראלי היפה. ההבנה שיש בין כולנו מכנה משותף, בין אם בשפות המדוברות, בהוויה, בניואנסים הקטנים שרק מי שנולד או גדל בארץ ישראל יבין, זה נפלא בעיניי. זה כאילו שהמדינה היא מעין משפחה אחת גדולה. אנחנו כל כך שונים אבל עם זאת דומים.
בכל שישי בערב יש תוכנית אירוח עם צביקה הדר שבין אורחיו המפורסמים הרבים מתארחים גם אנשים אלמוניים וגיבורים שמקדישים את חייהם למען העזרה לאחר, בין אם זה אדם אנושי או בעל חיים הזקוקים לתמיכה והבנה.
עבורי זה החלק האהוב ביותר בתוכנית כולה, פינה קטנטנה שחושפת את הישראלי היפה בכל הדרו, ישראלי שלא חושב על מה יקבל בתמורה אלא מכוון מטרה לדבר אחד: עזרה לאחר, עזרה לנזקק, עזרה לחלש.
המחשבה על פינה זו, הגיבור של השבוע, שהצליח לגעת בנימי נפשם של אנשים רבים בטוב ליבו, בנתינתו האינסופית, מחזירה אותי אל אליעזר שמאלי ואל ספר זה, ספר שהוא כולו אהבה אחת, כולו עזרה הדדית ושיתוף פעולה, שיתוף פעולה למען בניית הארץ ויושבייה.
שמאלי בכתיבתו המזוקקת והעדינה מאפשר לקורא להכיר את החיים בשנות ה-30 של המאה הקודמת, כיצד היו חיים בארץ ישראל והיו עובדים את אדמותיה והכול דרך נקודת מבטם של הילדים, כיצד הם חווים את החיים הללו בצל הציוניות החקוקה בליבם ולב המבוגרים.
כשאתה קורא את הספר אתה מרגיש שהינך אחת מן הדמויות, אתה מלווה את הילדים ביומם בבית ספר "עמל", בית ספר נסיוני לילדי עובדים ששיטת הלמידה שלהם פורצת דרך: למידה ועבודה. הנערים והנערות בנוסף ללימודים כמו חשבון ועברית, עוסקים בעבודת כפיים, טיפוחה של מדינת ישראל. אט אט, פיסה אחר פיסה, הם תורמים את חלקם ונהפכים לחלק מן אדמת הארץ, לחלק ממשי ואמיתי מהמדינה.
אחד מהרשמים החזקים שנוצרו לי במהלך קריאת הספר הוא ההבנה שהנערה תמר שהספר בנוי כיומן שהיא כתבה בשנות ילדותה למעשה אינה הדמות המרכזית בסיפור, כפי שכבר רשמתי לכם בעבר בביקורת אחרת על ספר של שמאלי, אין בספריו יחיד מרכזי, כולם בסיפור הם הדמות הראשית. תמר הילדה מרבה להשתמש בכל עמוד במילים: אנחנו, כולנו, עדרנו, עשינו, השקנו. ודרך כך יוצרת תחושת קולקטיב שיתופי, אנחנו הקוראים למדים ומבינים שבימים ההם, בבית הספר שבו שמאלי לימד לא היה יחיד, היו כולם או כלום. כולם היו שותפים להכול, התחושה הייתה שכולנו ביחד בעסק הזה, כולנו חלק משלם שהוא גדול ויפה.תמר בעצם מבטלת את האני העצמי שלה לטובתו של הסיפור ובכך מדגישה את תחושת האחווה ההדדית.
אינסוף קטעים ראויים לציטוט, אינסוף רגעים שהשאירו בי חותם ונגעו בי. הלמידה הזאת של המורים את תלמידיהם לאהבת הארץ, לאהבת רעך היהודי ואפילו לאהבת השונה ממך, קסמו לי מאוד.
פרק שאהוב עלי במיוחד הוא הפרק שהתלמידים מבית הספר הערבי באים לבית ספרו של שמאלי לביקור לאחר שאלה ביקרו בכפרם ורואים את גינתם של תלמידי בית הספר, גינה מטופחת ומושקעת, אז המורה הערבי אומר את המשפט הבא:
" חי אלוהים, שהרבה-הרבה דברים יש לנו ללמוד מכם, היהודים. הרי עזוב ושומם היה המקום הזה- והינה באתם ובמרצכם הפכתם אותו לגן עדן; ירקות, פרחים ועצים נותני צל. כמה מגרשים כאלה, וגדולים מאלה, שוממים בכפרינו ומשמשים מרבץ לחמורים ולגמלים ואין מגדל עליהם אף בצל אחד!
וכמה מים כאן, ומה טוב טעמם! יום- יום אני קורא בעיתונים דברי שטנה נגד היהודים . אך מדי עברי ברחובותיכם ומדי ראותי את עמלכם הרב שהשקעתם בגבעות חול שוממות ועזובות אלה, שהפכתם לגנים פורחים- אני אומר בליבי תמיד: אלוהים שלח הינה את היהודים לשמש לנו מופת."
פרק אחר המתאר את התרגשותם של תלמידי בית הספר מרגע הקמתו של בניין בית הספר החדש ולא פחות את הציפייה בהגשת עזרה לפועלים לתרום את חלקם בבנייתו. המורים פשוט לוקחים את הילדים אל אזור בית הספר החדש שיהיה ממוקם על גבעה והם עוזרים לפועלים לשאת לבנים.
למרות התיאורים המרנינים, שמקפיד לתאר שמאלי דרך יומנה של תמר, הוא לא שוכח לציין גם את האירועים העצובים שלמרות היותם מדכדכים הם עוד גורם לאחדותו של עם ישראל ושל תלמידי בית הספר. כמו למשל כאשר תלמידה בבית הספר חולה וחלק מהתלמידים באים לבקרה, וכאשר היא מתה וכל בית הספר מקונן על מותה. או כאשר מצוין יום תל חי המאזכר את מותם של טרומפלדור וחבריו שהקריבו חייהם בשביל אדמת הארץ שהאמינו בה בלב שלם, באמונתם העיוורת. ההזדהות של התלמידים עם המתים מורגשת, הם מרכינים ראשיהם ודמעה זולגת מעיניהם, הם מבינים שזה רגע כואב ודרמטי, רגע כואב שיש בו גם צוהר לצמיחה, צמיחה מחודשת למען בנייתה הממושכת של הארץ.
כתיבתו של שמאלי מערסלת בתוכה בליל רגשות כנים, בליל תחושות שגורמות לקורא לחשוב, לתהות. בשום אופן הקורא לא נשאר אדיש בעת קריאת הספר.
בתום קריאתו חשתי מדקרת קנאה. קנאה על כך שחבל שלא היה לי מורה דרך כשמאלי, אדם שבראש סדר העדיפויות שלו לחנך את תלמידיו לאהבת הארץ ואהבת האחר, לעבודה קשה אך מתגמלת. מורה שבגאווה רבה הייתי הולכת אחר דרכו והיה מושא הערצתי, שהיה מהווה מודל לחיקוי כפי ששמאלי היה עבור תלמידיו, כפי שמיטיב לתאר זאת טוב ממני אחד מתלמידיו, שהיה חלק מן הכיתה הספציפית שהסופר כתב את ספרו בעקבותיה, ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין:
" שנות ילדותי, שהן מן השנים היפות ביותר שלי, קשורות בצריף גדול שעמד בתוך בקעה מוקפת גבעות-חול."
" היום אני סבור כי אז, באותן שנות- ילדות, שלא היו הכי נוחות, אבל היו יפות מאוד, גיבשתי את האחריות לתפקיד, את אהבת הנוף והארץ, ואת תחושת החברות- הכיתה הייתה קבוצה מגובשת."
הישראליות היפה במיטבה.
16 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה, ישי! קראתי את מרבית ספריו של שמאלי אבל את אנשי בראשית לא. אני אוסיפו לרשימתי.
|
|
ישי
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
וואו, איזו כתיבה מקסימה סקאוט. אני ממליץ לך לקרוא ספר נוסף מאת אליעזר שמאלי והוא 'אנשי בראשית'. מלח הארץ במיטבו. בטוחני שלא תתאכזבי.
|
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
"לבבה" זו מילה שקראתי פעם ראשונה אצל שמאלי. לבבה את עיניי. מעלם לא ידעתי שקיימת מילה שכזאת. נו, תמיד לומדים דברים חדשים.
|
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
והספר הזה באמת העלה בי את המחשבה להיות מורה, כי לחנך ולהטמיע בצעירים חלק ממך זה פשוט דבר נדיר.
|
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
ובת-יה, אני רואה ערוץ 14 וגם את פינה זו שציינת ראיתי וזה מקסים.
|
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
אכן כן (:
|
|
הלל הזקן
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
קצת אופטימיות בים הסחלה'...
|
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
ואני מוסיפה שזו אחת הסיבות מדוע התרשמתי כל כך מן הספר. הוא מתייחס אל סוגיות לא קלות ומראה שהחיים הם לא קשת בענן.
שיש קושי ועצב לצד השמחה והאושר. והוא עושה זאת בדרכו שלו.
דרך אגב, גם חוסר הרגישות ליהודי ניצול השואה מוזכר בספר בדמות נער שכמעט והיה מפספס את ההזדמנות לרדת מן האונייה שהגיעה לחופי ישראל אילולא נער בן גילו בעל תושייה ואומץ שהגניבו באישון לילה. עצמאית, לחופי ישראל. |
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
אבל אני אערוך את הביקורת ואוסיף את פרט זה. דרך אגב, בת-יה, מצוין באחד הפרקים על אבא של אחד התלמידים שעובד בבור וכיצד עבודתם של הפועלים מייגעת ומסוכנת. מתואר איך הוא ניצל בנס עם נקע בידו מהמפולת האימתנית.
|
|
בת-יה
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
אם כך - זה טוב .
|
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
את צודקת בת-יה. עניין הילדים שיוצאים לעבוד בגיל מוקדם מצוין בספר. למעשה, שמאלי מקדיש פרק שלם על נושא זה.
אני חושבת שלא עשיתי צדק עם הספר שלא ציינתי פרט זה בביקורת. שמאלי לא רק מתעכב על הדברים הטובים אלא גם על הרעים.
|
|
בת-יה
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
סקאוט, על הישראלי היפה אפשר ללמוד גם מאלמוג בוקר כל שישי לקראת סוף החדשות בערוץ 14 (10 לשעבר).
חוץ מזה אני הולכת לקלקל לך קצת את האווירה. שמאלי אכן כתב על דברים יפים, על ביחד, אבל על מה שקרה עם אלה שלא רצו להיות ביחד הוא לא סיפר. את באמת חושבת שילדים, וגם מבוגרים, לא סבלו באותה תקופה? מבדידות, מחסור, הצקות ועוד. והסבל אז היה גרוע בהרבה אם רצית לצאת קצת מהתלם. אם רצית, למשל, ללמוד היסטוריה, או ארכאולוגיה וכדומה, במקום לעבוד שעות בחקלאות היו מיד מנדים אותך, מדברים מאחורי גבך באופן מכפיש ועוד. שמאלי אהב מאוד את הטבע והחקלאות - יפה לו - אבל ילדים גם גדלו בערים ורובם נאלצו לצאת לעבוד בגיל מוקדם כדי לעזור להורים להתפרנס. לא היו להם זכויות והם ספגו לא אחת מהתעמרות המעסיקים. במילים אחרות הייתי אומרת שלא רק שאין חדש תחת השמש - היום במובנים רבים הרבה יותר טוב. |
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
ושונרא, חשבתי גם שהשם הוא בני היורה, כלומר, אדם ששמו בני והוא יורה עם אקדח חח
|
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
רץ- תודה רבה. האם בית ספרך היה דומה מעט לבית ספרו של שמאלי? [אידיאלוגיות דומות או שמא רק השם היה זהה?]
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
יופי, אני למדתי בבית ספר עמל בשכונת פועלים שקראו לה קריית עמל, אכן שמואלי היה המורה של רבין בבית הספר של זרם העובדים.
|
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
בוב- תודה רבה! אתה צודק בהחלט. חבל מאוד.
אומנם יש ספרות נוער טובה אך היא לא רבה, רוב ספרי הנוער מסתמכים על העתקת הצלחתם של ספרי נוער אחרים.
הלוואי שספרות הנוער בימינו הייתה בעלת קמצוץ של ערך כפי שספר זה. |
|
בוב
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת יפה.
חבל שהאידיאל הלאומי והחברתי נעלם מספרות הנוער בת ימנו.
|
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
את צודקת, שונרא! רציתי לכתוב משהו על זה. לקח לי את כל העמודים הראשונים להבין שמדובר ביורה, כלומר גשם.
עד אז חשבתי על יורה- אדם שיורה באקדח או בני היורה, מהסרט פארק היורה ובטיפשותי לא הבנתי איך זה קשור לספר! עד שקלטתי שמדובר ביורה, כלומר גשם. [הסופר מסביר זאת בשלב מסוים]
|
|
שונרא החתול
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
בלי ניקוד אני לא מבינה את שם הספר.
בני היורה כלומר אנשים שחיים בתקופת היורה בפארק היורה? בני היורה כלומר יש מישהו בשם בני שיש לו אקדח והוא יורה בו? בני היורה כלומר יש לו בן והבן שלו יורה? בני היורה כלומר הבנים של גשמי היורה? |
16 הקוראים שאהבו את הביקורת