ספר טוב
 
		
		
		
			הביקורת נכתבה ביום חמישי, 14 בדצמבר, 2017
ע"י רויטל ק.
		
		ע"י רויטל ק.
אמור לי ממה אתה מפחד ואומר לך מי אתה.
או לפחות, במה אתה מאמין.
לכולנו יש פחדים.
חלקם רציונליים יותר, חלקם פחות.
חלקם אידיאולוגיים יותר, חלקם פחות.
כן כן. אמרתי אידיאולוגיים.
מה מפחיד יותר?
טרור?
או הפגיעה בזכויות הפרט, שהחירויות שהמדינה לוקחת לעצמה בכדי להתמודד עם הטרור, עלולות להוביל אליה?
החשש שמא תקום בארה"ב תאוקרטיה נוצרית קיצונית?
או שמא החשש שתקום שם תאוקרטיה מוסלמית קיצונית?
האמת היא, שאין לנו מושג.
כלומר, הכל מפחיד.
מה מפחיד יותר?
מן הסתם, מה שהסבירות להתרחשותו גבוה יותר.
רק שכידוע, קשה להתנבא.
במיוחד בכל מה שנוגע לעתיד.(*)
אז לכו תחשבו סבירויות והסתברויות.
אבל השאלה היא, כמובן, לא רק מה מפחיד יותר.
השאלה היא, האם יש לנו אינטרס שאנשים יפחדו. כדי להניע אותם לפעולה כזו או אחרת.
ואם כן - אז ממה בדיוק רצוי לנו שיפחדו.
שיח של הפחדה, מה שנקרא.
(כך, מן הסתם, היה מסווג הספר "סיפורה של שפחה" אם היה מוסב על תאוקרטיה מוסלמית דווקא, שצמחה בארה"ב. בתוספת אסלאמופוביה וגזענות.
אבל הוא מוסב על תאוקרטיה נוצרית דווקא, וזה משהו אחר.
לא צריך להיות גזען או אסלאמופוב כדי לפחד מהימין-הנוצרי-השמרני האמריקאי, כידוע.
עוזר גם שלאטווד יש תועפות של כשרון ויופי של כתיבה).
ולכן -
אמרו לי ממה אתם מפחדים, מה אתם מספרים לאחרים שמפחיד, ואומר לכם באיזה צד של המפה הפוליטית אתם נמצאים.
אם פחד הוא עניין אישי, הרי שבמקרה הזה אין ספק שהאישי הוא הפוליטי.
ומאחר ואטווד ואני אינן מחזיקות באותו סט ערכים הרי שגם איננו מחזיקות באותו סט של פחדים.
ומה שנראה בעיניה אקטואלי כל כך, ממש מצמרר, יכול לקרות כל רגע, נראה בעיני מעט מופרך, שלא לומר מגוחך.
בהתחשב, כמובן במגבלות הידועות והנזכרות לעיל לגבי היכולת שלנו לחזות את העתיד.
דברים שנראו מופרכים הרבה יותר כבר קרו, אז מי יודע.
(אבל תכלס, מה אכפת לי להצהיר בביטחון שהכל מופרך.
הרי אם יתממשו פה התחזיות של אטווד, ככל הנראה לא נוכל להיפגש כאן בשביל שתגידו לי "אמרנו לך!").
בכל זאת, כשיוצאים מנקודת הנחה שדתות באשר הן אינן אלא כלי פאטריארכלי שנועד לאפשר לגברים לשמור על עליונותם ולשלוט בנשים, אז קל להמציא דת שבה חל איסור חמור על הפלות, אבל חיסול תינוקות שנולדו פגומים הוא לגמרי סבבה.
הפלה היא פעולה שמאפשרת לנשים חופש בחירה לגבי גופן, ולכן משטר פאטריארכלי יאסור אותה.
תינוק חולני, לעומת זאת, הוא מעמסה על הגבר המפרנס. השקעה שלעולם לא תשתלם. אז למה לא להרוג אותו.
אבל מי שרואה את כל הקונספט של דת באופן קצת שונה, יודע שדתות האוסרות הפלה אוסרות אותה מכיון שהן משוות את מעמדו של עובר למעמדו של תינוק, ולכן אין "להרוג" עובר כשם שאין להרוג תינוק.
ואם הרג תינוקות מותר... אין שום סיבה דתית לאסור על בדיקות הריון שיוכלו לאתר את התינוקות הפגומים מלכתחילה ולחסוך הרבה זמן ומשאבים. אין שום סיבה לאסור על הפלה במקרה כזה.
בכלל, ההנחה שחברה דתית פונדמנטליסטית שהפוריות והילודה עומדת בראש מעייניה תוותר על רובו המוחלט של המערך הרפואי שיכול להוביל לתוצאות הרצויות היא קצת... מוזרה.
כמו גם ההנחה שחברה דתית-שמרנית באופן קיצוני תפתח ליברליות קיצונית באופן בו היא קוראת, מפרשת ומיישמת את התנ"ך.
אבל הספר, כאמור, כתוב היטב. סוחף ומרתק.
אם הוא ידיר שינה מעיניכם או לא - זה כבר לא לגמרי תלוי באטווד.
זה תלוי בכם.
(*)טוב, אז כתבתי "כידוע", כי אני לא בטוחה בקשר למקור הציטוט. גוגל אומר נילס בוהר. האמנם?
									25 קוראים אהבו את הביקורת
							
		
	
			טוקבקים
		
	
			
		+ הוסף תגובה
		
			
		
					
		
		| yaelhar
					(לפני 7 שנים ו-9 חודשים) 
						שונרא בודאי שאפשר להצמיד "קיצוני" לדת כלשהי כולל יהדות.
						 העובדה שהקיצוניים האלה אינם פושטים על ערים, שורפים ובוזזים רכוש ורוצחים אלפים, לא הופכת אותם לפחות קיצוניים. היה אחד בירושלים שקיבץ סביבו מאמינים, התחתן עם אחת המאמינות שהתגרשה והתעלל קשות בשמונת ילדיה. את הקטן, אז בן שלוש, השאיר כצמח. (על הסיפור יצא ספר, "שטן בירושלים, שלא קראתי) זו דוגמה אחת, יש עוד. האם הוא עשה זאת בשם דת? ודאי. האם הדת שלו מקובלת על רוב האנשים הדתיים והחרדים? ודאי שלא. אבל כל טקסט - דתי וחילוני - יכול לשמש טריגר למי שמחליט לקחת אותו לקיצוניות. | |
| רויטל ק.
					(לפני 7 שנים ו-9 חודשים) 
						D-:
						 (אבל ברצינות: yaelhar נתנה דוגמה פה למטה). | |
| שונרא החתול
					(לפני 7 שנים ו-9 חודשים) 
						בספריה שלי ראיתי אישה שממש רבה עם הספרנית על מיקומה ברשימת ההמתנה לספר.
						 (אני הסתפקתי בשפחה של שרה וביבי. ואני מתה לדעת אם היא שפחה מדומה או לא.) איבדת אותי קצת כשהצמדת את המילה 'קיצוני' לדת שאינה איסלם. קשה לי לדמיין 'יהדות קיצונית' או 'נצרות קיצונית' או אפילו 'בודהיזם קיצוני'. לא יודעת, זה איכשהו לא מסתדר. מה כבר יכול להיות? "קבוצה של נוצרים קיצונים פשטה על בלומינגדיילס וקנתה את כל הקישוטים של חג המולד." | |
| רויטל ק.
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						:-)
						
					 | |
| נתי ק. 
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						הפחדים שלי כל כך עמוקים שאני מפחדת לקרוא את הספר וגם לראות את הסדרה,
						אז אמרי לי מי אני ובמה אני מאמינה...
					 | |
| רויטל ק.
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						תודה בר.
						 לא ראיתי את הסדרה, אז לא יודעת... | |
| רויטל ק.
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						תודה רץ.
						
					 | |
| בר
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						
						לא קראתי את הספר אבל צפיתי בסדרה שלדעתי עשתה עבודה מצוינת.  לדעתי המסרים שמנסים להעביר בסדרה או לפחות האופן בו מציגים אותם הם מעט שונים ממה שכתבת או לפחות שמים דגש על אותם נושאים פשוט מנקודות מעט אחרות. בכל מקרה, ביקורת נהדרת | |
| רץ
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						ביקורת חדה וכתובה היטב.
						
					 | |
| רויטל ק.
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						גלית,
						 אין סתירה בין משטר ששם פוריות בראש מעייניו למשטר רוצח תינוקות. יש סתירה בין ממשל ששם פוריות בראש מעייניו למשטר שזורק לפח את כל הידע הרפואי שיכול לקדם את הנושא. יש סתירה בין משטר שמתנגד להפלות *על רקע דתי, מכיוון שעובר נתפס בעיניו כשווה ערך לתינוק* למשטר שרוצח תינוקות. (משערת שאילו לנאצים היתה טכנולוגיה שמאפשרת לזהות מומים בעובר עוד בזמן ההריון, לא היתה להם שום התנגדות להפלות על הבסיס הזה). מה שקרה באיראן ובאפגניסטן זה הקמת משטר דתי מוסלמי. לא נוצרי. לא שאני שוללת היתכנות של הקמת משטר נוצרי קיצוני שוביניסטי. זו כאמור שאלה של סבירות. ליעל ואפרתי כבר עניתי, אז אסתפק בזה. | |
| גלית
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						 מה שיעל הר ,מה שאפרתי
						
					 | |
| גלית
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						כמה הערות...
						ראשית הספר נכתב בשנות השמונים של המאה הקודמת.כ- 40 שנה. אקטואלי או לא זה כבר נושא לדיון. שנית - הארוע המכונן בספר .זה שהתחיל את שרשרת המאורעות שהעלתה לשילטון את אותה מפלגה ימנית קיצונית - היה התקפה רצחנית של טרוריסטים מוסלמים על בית הנבחרים. שלישית - זה כבר קרה:איראן שמאז 1978.אפגניסטן של הטאליבן. רביעית - משטר ששולל הפלות רוצח תינוקות "פגומים" ושם את הפוריות בראש מעיניו ,גם היה...גרמניה 1933-1945 | |
| אפרתי
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						לעניין השחורים, אם בספר זה כך, אינני יודעת למה החליטו לתת לסדרה צביון יותר "ליברלי".
						
					 | |
| אפרתי
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						השימוש בדת ובאידיאולוגיה לשם רצח או הריגה סותר את עצמו, כי כל מי שנוטל את הזכות הזאת
						משנה את הפרשנות, כך שהיא סותרת את אותה תאוות רצח שתוקפת קבוצה אחרת. הדתות לא מטיפות לרצח ועונש מוות הוא שונה. אבל בעצם את צודקת. האם מושל טקסס יכול לחתום על זריקת מוות ומושל גלעד לא? זה באמת נזיל מאוד. בעניין תחנה אחת עשרה, זה הפריע לי מאוד! לעניין החזרה לימי הביניים, במשחקי הרעב, רוב העולם חזר לימי הביניים (המחוזות) והקפיטול היתה עיר בירה משוכללת בצורה בלתי רגילה מבחינה טכנולוגית. ברוב הספרים, אכן חזרה לימי הביניים מדגישה את הטרגדיה שבדיסטופיה, אם כי, סיפורה של שפחה עשה זאת בצורה עמוקה הרבה יותר, כי הוא פורט על אחד הפחדים הגדולים ביותר: הפחד מנטילת החופש שלנו. אנחנו מוכנים להכניס את צווארנו בעול, כל זמן שזו החלטה אישית, אבל כשזה נעשה בשם הממשלה, זה מפחיד. | |
| רויטל ק.
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						אפרתי,
						 בספר יש התייחסות מסויימת לעניין הגזע. השחורים עוברים טרנספר, לא ידוע לאן... אבל ברור שטוב זה לא יכול להיות. | |
| רויטל ק.
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						אפרתי,
						 אז זה ההבדל בינינו: לי גם חוסר ההיגיון בתחנה 11 הפריע. אני יכולה להנות מספר בכל זאת, אבל כשיש צרימה היא מורגשת ובעיני היא פוגמת בספר. אף דת לא מטיפה לרצח... אבל כל הדתות שמנית מכירות בקיומו של עונש מוות. מי אמור להוציא אותו לפועל ותחת אלו נסיבות - זה כבר עניין של פרשנות. אבל להגיד ש"נטילת חיים" באשר היא פסולה בעיני כל הדתות באשר הן זה פשוט לא נכון. האם הפרשנות הזו, שבעיניך ובעיני היא כמובן מעוותת, יכולה ללכת לכל כיוון בלי שום הבדל של סבירות? האם אין כיוונים צפויים יותר שאליהם היא לרוב הולכת וכיוונים פחות סבירים? (וכאשר רוב התינוקות נולדים פגומים ומי שפגום נהרג... תגדירי את זה איך שאת רוצה. גם "בודדים" זה עניין יחסי כשמדובר במדינה גדולה). | |
| אפרתי
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						יעל, בסדרה יש קצת פלשבקים לעבר שבו הגיבורה עוד לא התחתנה. בספר מסופר קצת יותר על 
						ההתחלה, על אמה ועליה בתור ילדה. המהפכה לא התרחשה ביום אחד. מה שהיה מעניין בסדרה, זה שלא היתה גזענות כלפי שחורים, למשל, אחד המאפיינים המתקבלים על הדעת בתיאוקרטיה נוצרית פונדמנטליסטית. אני לא זיכרת אם בספר ישנה התייחסות לעליונות הגזע הלבן או לא, אבל מכיוון שמרגרט אטווד היתה שותפה בעיבוד הסדרה, סביר להניח שלא שינו פרט מהותי כזה. | |
| yaelhar
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						אפרתי אני מסכימה לרוב מה שכתבת (-:
						 רוב הדיסטופיות שקראתי או שראיתי בסרטים העבירו את העולם למצב ימי-ביניימי. אני מניחה שזה תאור שרוב האנשים חושבים שהוא איום מספיק. לגבי הטיעון שלך - במצב בו אחוז זעיר מאוכלוסיית העולם נשארקורים כמה דברים: אולי אלה שיודעים לתפעל מטוסים ומכונות מתוחכמות לא שרדו או/ו אולי שאר האוכלוסייה פיתחה זעם כלפי טכנולוגיה או/ו אולי המצב הכיאוטי שיחרר בלמים אצל רבים, ואלימות "סתם כך" מופיעה או/ו אולי ההתארגנות בקהילות קטנטנות "משפחתיות" לא מאפשרת התפתחות אמיתית. מכל מקום אלה ההסברים שקלטתי לגבי המעבר לעולם נמוך מאד. ולגבי סיפורה של שפחה - לא ראיתי (ולא אראה) את הסידרה. אבל בספר שקראתי הגיבורה היתה אשה שהיו לה בעבר ילדים. אלה הנשים המגוייסות בעולם הזה ללדת ילדים, כי רוב הנשים נותרו עקרות. | |
| אפרתי
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						לא היה הרג תינוקות סיטוני, כי נולדו תינוקות בודדים בגלעד. אלה שנולדו היו 
						פגומים ברובם בגלל נשורת רדיואקטיבית.  ובכלל, דת או אידיאולוגיה הם רק תירוץ לרצח. יש אנשים בעולם שירצו לרצוח. מכיוון שרצח בעולם התרבותי מצריך תירוץ, צריכים לבנות תירוץ. התירוץ יכול להיות דת או אידיאולוגיה, אבל הם רק תירוץ. אפילו המוסלמים הקיצוניים שרוצחים בשם האיסלם לא ימצאו באיסלם הטפה לרצח. גם הנצרות לא מטיפה לרצח ובוודאי שלא היהדות. נטילת חיים נחשבת בכל דת לפסולה מכל וכל, ובכל זאת, בשם הנצרות רצחו במשך מאות בשנים. אז מה התשובה? אנשים זקוקים לצידוק, ומכיוון שנוח להישען על אידיאולוגיה מוכרת או דת ידועה, מעוותים אותה ויוצרים הטפה לרצח. | |
| אפרתי
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						אני חולקת עליך... (-:    ספרות שחורגת מתחום הספרות הריאלית מייצרת ספר חוקים חדש 
						והיגיון פנימי חדש. על דיסטופיה אפשר לטעון שהיא חורגת מההיגיון, מפני שלא התנסינו והיא עתידית ולא עברה את מבחן המציאות. כשאני קוראת דיסטופיה, חשוב לי למצוא בכל הכאוס את המבנה הפנימי שאמור להיות הגיוני. (כך הם גם ספרי מד"ב או פנטזיה או כל ז'אנר אחר). אם העלילה נשמעת לחוקים שהוגדרו, זה בסדר מבחינתי. בספר התחנה האחת עשרה, כל המבנה נשען על בסיס שהוא לא לגמרי אפשרי בעיני. שפעת גאורגית מחסלת 80% מתושבי העולם והוא חוזר מיד לטרום ימי הביניים. שבטים נודדים, ציד, אין שום טכנולוגיה ואין דלק לתפעל אפילו טכנולוגיה נמוכה. גם אחרי 20 שנה העולם עומד באותו מקום. בעיני זה לא נכון לוגית. הרי המכונות והמכוניות והמטוסים ותחנות החשמל והמכרות, כולם קיימים, לא הפכו לאבק, אז מה הבעיה במשך 20 שנה לקומם איזה עולם של לואוטק, לפחות, ולחולל חשמל??? ולמרות זאת, נהניתי מהספר, כי הוא לא חרג מהמבנה החוקי שלו. סיפור השפחה לא התחיל ביום אחד, הגיבורה היתה ילדה או נערה צעירה כשהוחלף השלטון. האם זה לא הגיוני? לא אכפת לי. אטווד יצרה עולם מלא היגיון ומפחיד מאוד, וזה מספיק בשבילי כדי לתת לו חמישה כוכבים נוצצים. | |
| רויטל ק.
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						תמיד אפשר לזהות צורך מאחורי אידיאולוגיות.
						 צורך להאמין, צורך במשמעות, צורך להיות חלק. זה לא שולל היגיון פנימי בתוך האידיאולוגיה. אני לא אומרת שזה בלתי אפשרי. המציאות הרי תמיד מתעלה על הדימיון שלנו, ואידיאולוגיה רצחנית שתומכת בפיצוץ מרכזי הפלות ותינוקיות בבתי חולים גם יחד היא אפשרית. זו שאלה של סבירות. במציאות המתוארת בספר, לא חסרות אפשרויות לתיעול הצורך באלימות וברצחנות. והרי לא טענתי שלא יתכן שמי שמתנגד להפלות יתנגד גם להוצאה להורג של נואפים, כופרים, מתנגדי משטר וכן הלאה, כפי שמתואר בספר. אבל הרג סיטונאי של תינוקות נראה לי פחות סביר במציאות המתוארת, ומתבסס על הנחות יסוד מאוד ספציפיות. אפשרי? הכל אפשרי. | |
| yaelhar
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						בדיוק.
						 את הסיבות אפשר לחפש באטיולוגייה, בתחום הנפש והסוציאליזציה. ואת צודקת בהחלט - מחר - בהנחה שמרכזי הפלות יושמדו - הוא יפוצץ חנויות שמוכרות אוכל לחתולים, או ישרוף חנויות בגדי נשים. לדעתי הצורך של אלה באלימות ורצחנות אינו זקוק ל"הגיון" שלנו. זה אנחנו שזקוקים להיגיון הזה. | |
| רויטל ק.
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						ההנחה שלך שברגע שאדם מוכן לקחת חיים אין מקום לחפש היגיון בפעולות שלו
						שגויה בעיני. הבנת הרציונל לא נועדה להצדיק או לחוש אמפתיה. היא כן יכולה לסייע, למשל, במלחמה באנשים שפועלים כך. אם את מניחה שאין כל היגיון ואין כל קו מנחה - אין לך שום דרך לעצור אותם. (תשימי שמירה על מרכזי הפלות? למה, הרי אין שום היגיון בפעולות שלהם, אולי מחר הם יפוצצו חנויות שמוכרות אוכל לחתולים?) | |
| yaelhar
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						רויטל - עם כל הכבוד לא חושבת שזו השאלה.
						 ברגע שאדם כלשהו, בשם דת כלשהי, חש שמותר לו לקחת חיים של בן אנוש אחר - גילו, מינו, מצבו המשפחתי כבר אינם רלוונטיים. ואני גם חושבת שאי אפשר לחפש היגיון בהתנהלות הזו. וידע בנצרות (או באיסלם, או ביהדות...) לא עוזר לפענח את הסיבות. כי בכל כתבים של כל דת יכול אדם לפשפש ולפרש כראות עיניו ורצחנותו. | |
| רויטל ק.
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						תודה אפרתי.
						 אני חולקת עליך, בעיני ההיגיון הפנימי של הספר תלוי בהנחות היסוד של המחברת ועובד רק אם מקבלים אותן. | |
| רויטל ק.
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						yaelhar,
						 גם אני חושבת שדת אינה דבר אחיד:-) (אבל השאלה היא לא אם מתנגדי הפלות מוכנים לרצוח אנשים אחרים, אנשים שע"פ האידיאולוגיה שלהם דינם מוות, אלא אם הם מוכנים לרצוח תינוקות שזה עתה נולדו. למיטב הבנתי האידיאולוגיה שלהם אינה מקדשת עוברים כי אם משווה את מעמדם למעמדו של תינוק. אבל אני מודה שאני מתבססת פה על ידע קלוש בנצרות והיגיון פשוט. יתכן שאלו אכן אינם חלים על קבוצות מסוג זה). | |
| אפרתי
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						הספר כתוב נפלא והוא מצמרר ומפחיד ולא חשוב אם יש בו היגיון או לא, כי ההיגיון הפנימי של הספר
						לגמרי רציונלי. בכל אופן כתבת נהדר. | |
| מורי
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						בכל מקרה, אטווד בלתי קריאה בעיני.
						
					 | |
| yaelhar
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						קראתי אותו מזמן בהוצאה הקודמת. והוא הפחיד אותי נורא.
						 אני חושבת ש"דת" אינה דבר אחיד. יש פונדמנטליסטים באמריקה שלדעתם אלוהים מתנגד להפלות.הם יעשו הכל כדי להשאיר עובר בחיים. אבל יפוצצו מרכזי-הפלות וירצחו רופאים, אחיות וגם נשים שבאות לעשות הפלה. מבחינתם מי שהוא כבר לא עובר - מותר להורגו כדי להגן על עוברים. האם זו דת? כן, יש לה מאמינים. האם כל הנוצרים מאמינים בה? לדעתי ממש לא. | |
| רויטל ק.
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						מחשבות, לא ראיתי את הסדרה.
						 בספר, תינוקות שנולדים פגומים מוגדרים כ"לא-תינוקות" וככל הנראה נהרגים. | |
| רויטל ק.
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						תודה האופה.
						
					 | |
| מורי
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						ראיתי את הסידרה סיפורה של שפחה ולא קראתי את הספר. לא זכור לי שום ילד פגום
						בסדרה. אף ספר לא מדיד (ולא מדיר) שינה מעיני. | |
| האופה בתלתלים
					(לפני 7 שנים ו-10 חודשים) 
						
						מדהים! הביקורת כאילו. | 
			
			25 הקוראים שאהבו את הביקורת
		
	
		 
		 
		 
			
 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		