הביקורת נכתבה ביום ראשון, 3 בספטמבר, 2017
ע"י אודי
ע"י אודי
התאבלתי בחיי ועד שיתאבלו עלי, אני מניח שהתאבלויות נוספות עוד נכונו לי. האם ניתן להסביר לאחרים את התחושה הזאת? לקרוא בשם לריקנות, להגדיר את התוהו שנוצר, את החלל שנפער? תאוריית התודעות האחרות גורסת שלא ניתן להוכיח שקיימות תודעות אחרות מלבד זאת שלי. אז אך לתאר את התחושה הסובייקטיבית הזאת המכונה אבל?
מקס פורטר מדייק: אל בית מיותם מאם "היא נחבטה בראש בבית, חלמה קצת, הקיאה, ישנה, קמה ונפלה, שכבה ומתה" (עמ' 115) בו מתגוררים אב ושני בנים תאומים נכנס עורב ענק ומשתלט על כל חלקה טובה או רעה. הוא מנסה להגדיר להם את תחושות הסובייקט שלהם, לקרוא בשם לאבל, לאלץ אותם להתמודד עם הכל עד שיפרעו לאבל את כל החוב.
הספר מורכב ממונולוגים של העורב, האב ושני התאומים שנקראים'הילדים' ולעתים מתקיים מעין דיאלוג ביניהם. המונולוגים פרועים, חידתיים וחסרי צורה. מעין תוהו של שברי מילים. שירה ופרוזה שנטחנו יחד. המילים חודרות עמוק אל ליבו של הקורא ופוצעות בו חללים חללים, מהם בוקעות תחושות כעס, עצב ולא מעט צחוק.
די התאכזבתי לקרוא פה ביקורת שכל כך פספסה את משמעות הספר. אבל לא זה הוא שהפריע לי. קבלתי תחושה במהלך הקריאה של אותה ביקורת, כאילו יש רק דרך אחת מקובלת להתאבל וזוהי הספוגה פאתוס ועצב אין סופיים. רק דם יזע ודמעות. כל שינוי בדרך התאבלות הזאת משמעה חוסר רגישות. אין, לדעתי כמובן, דבר מזה הרחוק יותר מהאמת, ודבר שני תקראו את הפסקה הבאה ותבינו שהוא מתמודד בגאון גם עם דרך זו:
"אבא ועורב רבו בסלון. מאחורי דלת סגורה. יצא
משם זמזום חדגוני, קרערערע פרע, קרע,
קרערערע פרע, ואבא אומר די, קרע רע,
ומשהו נחתך ומישהו מקיא, ירקות וקללות,
געיות, נביחות, יללות, להקת אבובים חנוקה של
קולות אבא שבורים וקריאות ציפור מרסקות,
מכות וצווחות ורקמות נחתכות.
עורב יצא החוצה, פרוע, קרוע עיניים, בעדינות
סגר את הדלת מאחוריו והצטרף אלינו בשולחן
האוכל" (עמ' 47)
לקראת סוף הספר שואל אבא את העורב האם הוא מתכוון ללכת ברגע שהוא יגמור להתאבל.
העורב עונה שבכלל לא. הוא צריך לגמור להתייאש. להתאבל הוא עוד ימשיך. אבל בשביל זה לא צריך עורב.
ספר יפהפה מושלם בפגמיו.
8 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
כל אחד וגישת האבל שלו, מה שיפה בסימניה היא לעתים הגישה השונה של הכותבים לאותו הספר.
|
|
|
מסמר עקרב
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
אפליה?
מַאְפֵּלְיָה... הו, ויש בו דווקא הרבה קצף. הרבה רוח וצלצולים ומהומת אלוהים, אבל שום תוכן ממשי.
ועדיין ברור לי שאני בדעת מיעוט. גם בארץ הספר התקבל באהדה וגרף ביקורות מהללות ביותר (לא פה בסימניה). ניחא. אם הוא יעזור לאנשים להתמודד עם כאב האובדן, אני אהיה מבסוט. |
|
|
פואנטה℗
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
ב- goodreads הספר
מדורג ב- 3.9.
מעל עשרת אלפים מדרגים. מוגש כאפליה מתקנת. נטול קצף. |
|
|
רחלי (live)
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
מודה ועוזב ירוחם...אם לא הבנת את מה שעומד מאחורי המילים שלי ואת כוונתי...הרי שזה המשפט הראוי
|
|
|
אודי
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
לייב. מותר לבקר אדם פרטי שכתב ביקורת. נקודה.
דרך אגב זה בדיוק מה שאת עושה. בנוסף אין צורך בהתנצלות מקבל כל ביקורת באהבה. |
|
|
רחלי (live)
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
אודי צר לי אבל אני חייבת להגיב, איש לא יצא עלייך בקצף ממש לא, גם לאחר ששלחת לי את ההודעה אני הסברתי לך בצורה
יפה ונעימה למה אני חושבת שהמשפט הזה שכתבת בנוגע לביקורת של מסמר לא במקומה.
מותר לבקר אין ספק כלל אבל כפי שכתבתי לך בפרטי, מותר לבקר סופר, הסופר לקח בחשבון שתהיינה תגובות לכאן ולכאן, אבל לבקר אדם פרטי שכתב ביקורת? לדעתי כאן הטעם הטוב קצת נפגם. ואם חלילה הסקת מדבריי זעם או קצף, קבל את התנצלותי בפומבי. |
|
|
אפרתי
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
אודי, לא נראה לי שאחרים יצאו נגדך בקצף. תקרא שוב את התגובות, הן נכתבו בכבוד וממש
לא בקצף.
|
|
|
אודי
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
|
|
|
פואנטה℗
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
כמובן שזה עניין סובייקטיבי
אבל אין הדבר סותר את העובדה שיש דרך אחת מקובלת להתאבל.
כמו בתחומים רבים אחרים, גם כאן יש לעתים התנגשות בין רצון הפרט לבין תכתיבי החברה. אני אישית מתקשה לקבל את פולחן האבל בכלל ומנהגי אבלות בפרט. מותר לי כפרט להתאבל בכל דרך שאני רואה לנכון. השאלה היחידה היא עד כמה אני מוכנה לצאת נגד מוסכמות החברה ו/או המנהגים המקובלים. יש ספר שמדבר על זה בצורה מרתקת - "גאות החול" של לאה איני. מומלץ. |
|
|
מסמר עקרב
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
אני שמח מאוד שנהנית מהספר,
והביקורת היפה והמנומקת שלך בהחלט מסבירה זאת יפה.
לדעתי האישית והבלתי מחייבת בעליל, כמובן, הספר איום ונורא. הוא מתחכם, מתאמץ ומשתדל להתייחס לאבל בצורה מקורית ופיוטית, אבל מה שיוצא לו, לצערי, היא אלגוריה בחצי גרוש. באופן פרדוקסלי משהו, דווקא הציטוט שהבאת מהספר משקף יפה את כל מה שעורר בי סלידה. חלילה וחס, לא התכוונתי "כאילו יש רק דרך אחת מקובלת להתאבל וזוהי הספוגה פאתוס ועצב אין סופיים". להפך. אתה יודע מה היה אחד מביטויי האבל שלי עם הליכתו של האדם היקר לי ביותר? במהלך השבעה, בשעות הלילה, יצאתי מהבית כשאוזניות על ראשי, עשיתי צעידה רגלית והאזנתי למוזיקה עצובה, נוגה ומלנכולית. תצקצקנה הבריות (כלומר, השכנים הרכלנים...) כאוות נפשן ותסבורנה שבמקום להתאבל אני צועד לי בכיף ושומע מוזיקה להנאתי, זה בכלל לא מעניין אותי. זה מה שהרגשתי נכון לעשות, ובמוזיקה הקודרת ששמעתי מצאתי הזדהות ואף יותר מזה - פורקן לתחושת הכאב החד והמפלח שפעפע בי ולא נתן לי מנוח. הלוואי שהייתי נהנה מהספר כמוך, אבל ככל הנראה קלישאת ה- "על טעם ועל ריח" נכונה להפליא. אעפ"י שלטעמי הספר גרוע, אני מקווה בכל לבי שקוראים אחרים יצליחו לשאוב מהספר איזה פורקן או נחמה פורתא בתחושות הקשות שמלוות את האבל, ואולי יצליחו ליהנות ממנו כמוך. לייב, תודות רבות וגדולות על תגובתך הרגישה, על ההבנה ועל התמיכה. |
|
|
yaelhar
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
אהבתי את הביקורת שלך
לא סבלתי את הספר. גם אני התאבלתי בחיי, והספר לא התקרב אלי בשום דרך. מה שאומר שיש דרכים רבות להתאבל בהן, ולא פחות מהן דרכים לקרוא ספרים. |
|
|
רחלי (live)
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
אודי, המשפט שכתבת אני כמובן לא אעתיק את כולו "בלתי תחושה במהלך הקריאה של אותה ..."
חבל שנכתב, וטוב תעשה אם תמחק אותו לאלתר.
אוכל רק לומר לך משפט אחד בנושא: לאף אדם בעולם כולו אין את הזכות לשפוט או להחליט עבור אדם שאיבד את היקר לו מכל. היד על המקלדת קלה היא עבור אלא שקוראים מהצד, אבל עבור אותם אלו שאיבדו האמן לי שלא. מצטרפת לאפרתי ובמיוחד בספר הזה קשה לי להאמין שמסמר טעה באבחנה בצורה כזו. |
|
|
אפרתי
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
קשה לי להאמין שמסמר פספס את הפרשנות של הספר, אבל בדיוק כמו שחוויתי על בשרי משבוע
שעבר, יש אנשים שממש לא אוהבים ספרים שאני חושבת שהם מופלאים. כן, זה קצת כואב ומרגיז, אבל זה מה שיש.
|
8 הקוראים שאהבו את הביקורת
