ביקורת ספרותית על תשאלי - רוח צד # מאת לאה איני
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 9 באפריל, 2017
ע"י zooey glass


יצא שאת הספר קראתי במיטתי, בלגימות קטנות, בארץ שאיננה ישראל ושהסירנות לא רעמו בה כבר שבעים שנה (אני מניח, אני לא היסטוריון). יצא שבתקופה שלגמתי אותו (אולי כמו שלוגמים תרופה מרה) התחלתי ללמוד למבחן באימונולגיה, על תורת המערכת החיסונית. הקישורים נעשו כמו מעצמם: יש עניין למשל שנקרא "סבילות חיסונית": כשהתאים הלבנים נוצרים ומתבגרים רק אלו שאינם מגיבים לתאים של הגוף עצמו יזכו להמשיך הלאה עם חייהם, להתרבות. ככה הם ידעו לזהות בין תאים שלנו, שלך, עם הדנ"א שנושא את שמך ואת שמות הוריך, לבין דבר מה זר שהגיע מבחוץ ולא צריך להיות פה בפנים ואסור לו לנסוע אצלך בדם, דבר מה זר ומזיק. אבל לפעמים הסבילות מסתבכת. לפעמים התאים הלבנים מזהים את את תאיך שלך-עצמך כזרים, לפעמים הם מזהים דבר מה זר כמזיק גם כשאיננו כזה (ההפך, דברים זרים לפעמים עשויים להציל את חייך) ופעמים אחרות התאים הלבנים לא מזהים גוף זר כזר ומזיק ונותנים לו להישאר, מתעלמים. זה הכל עניין של רמת האדישות, של ניתוב האדישות, של סבילות שהינה או איננה במקומה.

הגיבורה של "תשאלי" היא מדענית, ביולוגית. חוקרת תאי לב. היא ובעלה ובתה הקטנה עוברים לגור בפרברים אבל האידיליה הכפרית דוחה אותם כמו איבר שהושתל. הבית עצמו, רצפותיו וקורת הגג, אפילו החצר שנזרע בה זבל ועיקר את אדמתה, כולם מתנגדים להם. אבל אם נדמה לכם שהסימבוליזם פה ברור וגס אגיד כך: את הספר כתב אדם כועס, במצוקה. סופרת שלא מחפשת את חיבתכם. הסימבוליזם הגס לכאורה הוא בעצם איננו קיים: מה שיש ללאה איני להגיד היא אומרת, מילה במילה. מדברת על שמאל וימין, על הגדרות וגבולות, על שייכות, על המחאה החברתית, על המצוקה התמידית, על ההרוגים שלנו ועל ההרוגים שלהם, על הטמטום. זה ספר פוליטי, בועט, כתוב נפלא. הוא נכתב בכאב ונקרא בכאב. הוא מעיר ומעורר, בועט. נדמה לי שזו קלישאה, כלומר להגיד בועט על ספר. ובכל זאת.

אבל מעל הכל זה ספר חשוב, לפחות כרגע, בזמננו. בתנ"ך יש תרי"ג מצוות ופה יש מצווה אחת בלבד, החשובה מכולן והיחידה שהתנ"ך החסיר ובכך איפשר את כל ימיה המטורפים של ההיסטוריה שנכתבה אחריו: תשאלי. תשאל. תשאלו. כולכם, כולכן. תמיד.
18 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוסי נינוה (לפני שנה ו-9 חודשים)
בתנ"ך אין תרי"ג מצוות. ספרתי.
פואנטה℗ (לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
גם אני התרשמתי שהיא לא מנסה למצוא חן. דוגרית.
ב'גאות החול' זה היה מהפנט אבל ב'מישהי צריכה להיות כאן' זה כבר לא עבד.
ובכל זאת, היא מסקרנת ושונה.

(לא בטוחה ש'תשאלי' אמורה להיות המצווה החשובה מכולן. אם כבר, אז 'תחשבי לבד ורק אז תשאלי'...)
cujo (לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
ורד הלבנון היה מעולה תודה על ההמלצה!
zooey glass (לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
מישה-אלה, יהלר, כרמליטה וחגית: תודה :)
חגית (לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת נהדרת.
מורי (לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
ורד הלבנון היה בהחלט בלתי קריא.
כרמלה (לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
סקירה טובה ומעניינת.
אני אוהבת את כתיבתה של לאה איני, ובמיוחד את הרומן האוטוביוגרפי שלה "ורד הלבנון".
אם טרם קראת - מומלץ.

yaelhar (לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת מצויינת.
MishaEla (לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
חייבת להסכים עם מחשבות,

במאה אחוז.


תודה גלאס, על הביקורת הטובה.
zooey glass (לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
אני לא יכול להתייחס לתגובה שלך מבלי שקראת את הספר, מפני שהתשובה לשאלה שאת שואל מנוסחת (או מנסה להתנסח או לא מצליחה להתנסח כפי שקורה לעיתים בדיונים כמו אלה) שם
מורי (לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
העולם אכן מדמם בסוריה, בעירק, באפגניסטן, בבריסל, בפריז, בשבדיה, והנבלות רוצות שגם אצלנו. איזה דיון ניתן לקיים על זה? הטרור חובק עולם ואפילו את השם ירושלים לא ניתן להכניס בשלמותה לישראל על מפת כדור הארץ.
zooey glass (לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
אם כך, ממליץ לך על קריאת "גאות החול", גם הוא של לאה איני וכל כולו הרוגי עירנו. אני מבין את הסלידה שלך מהגישה הזאת אבל לדעתי סופרים מחויבים לגישה האחרת, לפיה "חיים הם חיים הם חיים", עירנו או לא עירנו. גם לדעות כמו שלך איני מתייחסת בספרה. היא בעיקר שואלת שאלות ומניחה מעט מאוד תשובות. זה היופי. אומנם יש לה גישה פוליטית מאוד מובהקת (שאיתה אני מזדהה מאוד) אבל איננה הטפה אלא הזמנה לדיון.

ובכלל, באשר לעניין הרוגים מפה והרוגים משם, בראיה רחבה יותר, מחוץ לעירנו, המחזה כולו נדמה כמדמם מדי. בראיה רחבה יותר, מחוץ לעירנו, גם קל להבין את כעסו של מרקוציו שעל סף מוות זעק: A plague a' both your houses!
מורי (לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
סקירה רהוטה ומרתקת. אבל, ויש אבל שלא באשמתך, כשהספר מדבר על ההרוגים שלנו וגם שלהם, הוא מאבד אותי. הרוגי עירי קודמים ולא אשמים.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ