חיים סבתו

חיים סבתו

סופר


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (174):
פשוט ספר טוב, קראתי, כללי, רוצה, רוצה לקרוא, ספרים שאהבתי, רוצה לקרוא, ספרים שקראתי, ספרות מתח פרוזה ואחרת, הבאים בתור, א.א, צריך לקרוא, ספר מצוין, to read list, ספרים שקראתי, ספרים שפעם קראתי, והכחול היום כחול מאוד, ספרי חול נקיים, לקרוא הגות יהודית, עוד ...
1.
תיאום כוונות הוא רומן מלחמה יוצא דופן. עד צאת הספר לאור לא כתבו כך בספרות העברית על מלחמותינו – לא כך תוארו הקרבות, ולא כאלה היו סיפורי הרעוּת שעליהם למדנו להתרפק. בין עמודי פיוט הכתובים בשפה עשירה ומיוחדת של בן ישיבה למדן, נפרשים לפני הקורא תיאורים דייקניים ואף אכזריים של ימי מלחמת יום הכיפורים – וכל אלה שזורים בזיכרון החבר שלא חזר. הספר היה לרב-מכר מיד עם פרסומו וזיכה את מחברו בפרס ספיר הראשון (2000) ובפרס יצחק שדה (2002). הספר תורגם לאנגלית ולרוסית ואף עובד לסרט קולנוע (2003). חיים סבתו, יליד קהיר (1952), הוא רב, איש חינוך וסופר. ספרו תיאום כוונות ראה אור לראשונה בשנת 1999. סדרת עם הספר - פרוזה ישראלית מגישה לקוראים הישראלים את מיטב הספרים מן השורה הראשונה בישראל, עמודי התווך של הספרות העברית המודרנית שהבית הישראלי אינו שלם בלעדיהם. מדור הפלמ"ח ועד שנות האלפיים: הסופרים והספרים בסדרה מייצגים קשת רחבה של תקופות, הלכי רוח ונקודות מבט, ומבטאים את עושרה ואת רבגוניותה של הספרות הנכתבת בישראל בפרט ושל החברה הישראלית בכלל. אלה הם הספרים שעיצבו ועודם מעצבים את ההוויה הישראלית, את השפה ורבדיה, את הזיכרון המשותף ואת התרבות העברית של ימינו. סדרת עם הספר - פרוזה ישראלית רואה אור לרגל 70 שנה לידיעות אחרונות....

2.
"מי אתה, ילד? שאל. עולה חדש, עניתי. כך לימדו אותי לענות לכל שואל. אנחנו עולים חדשים, אני נכדו של חכם שויכה, ממצרים. כולנו עולים, השיב לי פרקש במהירות, עולים חדשים, עולים ותיקים, גם הארץ הזאת ותיקה וחדשה". בואי הרוח הוא ספרו הרביעי של חיים סבתו, וגם הפעם נכונה לקוראים הפתעה: הילד אשר זה עתה עלה ממצרים מוצא את עצמו בין האזבסטונים של שכונת בית-מזמיל, הלוא היא קריית-יובל שבירושלים, ונקשר אל מי שרחוק ממנו כרחוק מזרח ממערב: משה פרקש, עולה חדש ותיק יותר, מהונגריה. פרקש מאמץ אל ליבו את הילד. ומכאן נפרש לנגד עינינו סיפורה של משפחה יהודית על ארבעה דורותיה, מן העיירה שבאימפריה האוסטרו-הונגרית המתפוררת, דרך שתי מלחמות עולם, אל עליבותה ותפארתה של המעברה בקצווי ירושלים, ואל העולם המתחדש של הלימוד. את הסיפור המרתק הזה אנחנו שומעים לסירוגין, כפי שהוא עולה מזכרונם של הילד המצרי, הוא המספר המבוגר, והמבוגר ההונגרי, הוא הילד שעלה מן השריפה הגדולה ועכשיו עסוק בהתחדשות ובתחייה. שלושה פקדונות נותן פרקש בידי חברו הילד, ושלושתם נשמרים וחוזרים. ועל סידור התפילה המיוחד - הפיקדון האחרון - אומר פרקש: "אבא עבר עם הסידור מלחמה אחת נוראה, ואני עברתי איתו מלחמה נוראה ממנה". וכאשר גם הפיקדון הזה חוזר לידיים הראויות לו, תם המעגל שהתחיל, כביכול, בתמימות: "שיכנו אותנו יחד בבית-מזמיל". ספרו הראשון של סבתו, אמת מארץ תצמח, הוא סיפור יהודי חלב שבסוריה. ספרו השני, רב-המכר תיאום כוונות, זכה בפרס ספיר (2000) ובפרס יצחק שדה (2002). ספרו השלישי, כעפעפי שחר, היה ועודנו רב-מכר....

3.
כעפעפי שחר הוא המעשה בעזרא סימן טוב ובחבריו, רחמים הכנר העיוור, משה דוד האברך, והדוקטור יהודה טוויל החוקר מן האוניברסיטה. על ארבעה החברים הירושלמים מספר "הסופר", והסיפור שהוא מספר מכאיב וגם מרגש, וכולו שזור באווירה של ירושלים, רחובותיה, בתיה, ריחותיה, שירתה. זו ירושלים העולה מן "העמק שתחת שכונת התפוחים בסוף רחוב בצלאל" ויורדת ועולה שוב אל רחוב הנביאים. שם היה אותו מעשה בעזרא סימן טוב וברחמים, אולי הוא המעשה אשר ממנו באה "אותה צרה שרעשה עליה ירושלים כולה." ואולי לא. כך או כך, אלה ושאר המעשים מתרחשים בשכונת מחנה יהודה הקסומה. אלא גם שגם שם, במחנה יהודה, "השמחה שבתה. הכול ידעו שהגודל נחתך והחודשים ספורים." לפני שבע שנים יצא לאור ספרו הראשון של חיים סבתו, אמת מארץ תצמח, ובו שלושה סיפורים מפתיעים בתוכנם ובלשונם, גל גלגוליה של משפחה מיוצאי חלב. לאחר שנתיים שוב הפתיע סבתו: תיאום כוונות, ספרו השני, ובו סיפורה המרגש של חבורת לוחמי שריון במלחמת יום הכיפורים, עורר מייד התרגשות עצומה. הספר הראשון שזכה בפרס ספיר (2000), וכן בפרס יצחק שדה (2002), הוא תורגם לכמה שפות, ולאחר יותר משלושים אלף עותקים כבש את מקומו על המדפים ובלבבות. כעפעפי שחר יפתיע את הקוראים בניגון חדש ושונה....

4.
חיים סבתו הוא בן למשפחת רבנים מחלב אשר בסוריה, היא אר"ץ - ארם צובא. איש בית-המדרש, תלמיד חכם המפרסם מאמרים בהלכה, מה לו ולסיפורי חלב? ואכן, גלגל חוזר בעולם, הנובלה המרכזית של ספרו זה, היא פנינה נדירה המתגלית לה פתאום במקומותינו. תולדותיה של משפחה אחת שזורים דרך חלב אל פריז ואז לירושלים, וכל הגלגל עטוף שביס של כאב שגם מנעמיה של העברית הנפלאה - עברית אשר חשבנו כי נעלמה כיום מן הספרות שלנו - אינם מסוגלים להחביאו. אמת מארץ תצמח הוא סיפור בלשי על גלגולו המסתורי של כתב-יד מופלא; שברי לוחות הוא קינה מעודנת של שברונו של דור העולים המפואר בשנות החמישים - את קהילותיהם שם הפסידו ואל נחלתם כאן במעברה לא הגיעו. ...

5.
עשרים וחמש שנים לאחר שחזר לביתו מן המלחמה ביום הכיפורים, אומר היום מי שהיה אז טנקיסט צעיר ברמת הגולן: אמת, פעמים שעושה הקדוש ברוך הוא חנינה עם מי שאינו ראוי ומאיר לו את פניו. ואותה חנינה ואותה הארת פנים עומדת היא לנגדו כל ימיו ולא מרפה ממנו. חוב הוא ועליו לפורעו. והדין דין אמת. זכרתי מה שנדרתי בעת צרה כשיצאנו מן הטנק ורצנו בין הכדורים להסתתר בוואדי. עד היום לא כתבו כך בספרות העברית על מלחמותינו-לא כך תוארו הקרבות, ולא כאלה היו סיפורי הרעות שעל זכרונם למדנו להתרפק. בין עמודי הפיוט הכתובים בשפתו העשירה, המיוחדת, של בן הישיבה הלמדן, נפרשים לפני הקורא תיאורים מפורטים, דייקנים ואף אכזריים של ימי המלחמה ההיא-וכל הסיפור שזור בזכרון החבר שלא חזר. תיאום כוונות הוא ספרו השני של חיים סבתו, ממייסדי ישיבת מעלה-אדומים, שבה הוא משמש היום ריש מתיבתא. הקוראים הרבים שנפגשו לראשונה עם כתיבתו המיוחדת של סבתו בספרו אמת מארץ תצמח ("פרוזה" 1997), יופתעו לגלות עתה בתיאום כוונות עלילה מסוג שונה לחלוטין, כתובה בעט של אמן השפה העברית שאינו מסוגל לספר אלא את האמת, והפעם-על הכואבת שבמלחמות ישראל....

6.
אֵ-ל מִסְתַּתַּר בְּשַׁפְרִיר חֶבְיוֹן האומנם מסתתר? ילדות היא מולדת. מהי ילדותו של מספר בְּשַׁפְרִיר חֶבְיוֹן? קהיר היא לו מולדת אמיתית ורחוקה, של ערבית ושל צרפתית ומעליהן עברית נפלאה, מתנגנת בגעגוע אחד גדול ונמשך מתוך הפיוטים והלימוד והערגה למולדת אחרת, כולה מדומיינת במילים, ארץ ישראל. ושם, בילדות הממשית הזאת, הלא-דמיונית, המולדת הירושלמית של בית מזמיל על ריחותיה הערביים, ועין כרם על מנזריה זורעי המסתורין והאימה - שם הולכת ונפרשת לפנינו מניפה רחבת זמנים ומרחבים, כולה מארג מפותל של חלומות ושבריהם, וחלומות חדשים: אחד היה כך, אחד היה כך, ואחד, הרבה יותר מאחד, היה כך: "ביום הכעפורים נפל בתעלה". מאותם מוקשים של כאב שהמספר מטמין לרגלינו מתחת למסווה התום ויפי השפה העברית. שברים של חלומות. והרבה מציאות: מחלב הנברחת, הבלתי נשכחת, דרך הפוגרום בעיירה באוקראינה, מן החיפוש אחר הילדים הנעלמים באירופה ההרוסה, והבריחה מטריפולי שבלוב בין גלים ואנגלים, אל טעמם של תפוזי הקיבוץ שכל ארץ ישראל כולה נתקפלה אל מתחת לקליפותיהם - אהבת תפוח הזהב. האם היא אהבה נכזבת? סיפור אובדנה של ילדות הוא סיפור קנייתה של מולדת חדשה, אחת, על תקוותיה, על ייסוריה, על האמת, שתמיד היא קצת, או הרבה, מסתתרת בה. ועל הסיפור הזה כולו שפוך חן מיוחד, הוא החן של פתרון חידת גלגולו של ניגון - חסידי? מזרחי? צברי? בְּשַׁפְרִיר חֶבְיוֹן, ספרו החמישי של סבתו, יפגיש את רבבות קוראיו עם פנים מוכרות מתיאום כוונות ומסיפוריו הראשונים באמת מארץ תצמח. וגם עם פנים אחרות, מפתיעות, ברשת מיוחדת של קשרים....

7.
אוצר החכמה הנחשף בספר מבקשי פניך סופג את השראתו ממעיינות התורה, מים התלמוד, וממיטב השירה וההגות של תרבות המערב ושל מסורת ישראל. הרב חיים סבתו הוא ר"מ ומייסד ישיבת ההסדר שבמעלה אדומים וזוכה פרס ספיר לספרות (2000). בספר זה הוא פונה לבירור שאלות הדור ומצוקות השעה אצל הרב אהרן ליכטנשטיין, ראש ישיבת ההסדר הר-ציון, ד"ר לספרות מאוניברסיטת הארוורד, וממניחי התשתית האידיאולוגית לשילוב לימודי ישיבה עם שירות בצבא ולשילוב חיי התורה עם התרבות וחיי המעשה. "דברי חכמים בנחת נשמעים" ושעות השיחה הרבות המושקעות בספר מפגישות בין העולמות וההשקפות של הרב סבתו והרב ליכטנשטיין במתינות ובעומק המאפיינים מפגש כן בין תלמידי חכמים אמיתיים. עוצמתו החד-פעמית של המפגש נובעת מהשיח הפתוח והספונטאני, הנוגע בנימים העדינים ביותר של חיי האדם המאמין בפרט ושל ההוויה האנושית והדתית בעידן המודרני ובעולם המערבי בכלל. המרחבים התרבותיים והאינטלקטואליים שעליהם חולש הדיון בספר הם עצומים ומלאי הוד. הצד היהודי-תורני דר בהרמוניה מופלאה עם תכנים אוניברסאליים, באופן שרק ענקי רוח הנוגעים בשני הקצוות יכולים להכיל. זווית ראייתו של הרב ליכטנשטיין, חתנו ותלמידו של הרב י"ד סולובייצ'יק, שעלה מארה"ב בבגרותו ושעולמו הדתי מיוסד על מסורת בריסק שבליטא, פוגשת את השקפותיו של הרב סבתו – שעלה מקהיר בילדותו, ושעולמו הדתי נעוץ במסורת חלב שבסוריה ובדרך הישיבות הישראליות. בין הנושאים הנידונים בשיחות שבספר: החוויה הדתית של העוסק בתורה; היחס לערכים הומניסטיים אוניברסאליים; היחס לציונות ולמדינת ישראל; לימוד תורה לנשים ופמיניזם; היחס לציבור החילוני; התחדשות ההלכה ועוד. הרב חיים סבתו, חתן פרס ספיר (2000) על ספרו תיאום כוונות, מקים ישיבת ההסדר "ברכת משה" במעלה אדומים המשמש בה ר"מ זה למעלה משלושים שנה. פרסם מאמרים רבים בסוגיות תלמודיות, תרבותיות וחינוכיות, וכן שלושה ספרי עיון וארבעה ספרי פרוזה - כולם בהוצאת "ידיעות ספרים". הרב אהרן ליכטנשטיין ראש ישיבת ההסדר "הר-עציון" שבאלון שבות. תלמידו וחתנו של ההוגה היהודי הגדול הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק. במקביל ללימודיו הישיבתיים השלים תואר דוקטור בספרות אנגלית באוניברסיטת הרווארד. במשך כעשר שנים שימש ר"מ וראש כולל ב"ישיבה יוניברסיטי", הצטרף לרב עמיטל ז"ל בראשות ישיבת "הר-עציון" לפני ארבעים שנה, ומשמש גם כרקטור של מכללת "יעקב הרצוג" שעל יד הישיבה. פרסם עשרות רבות של מאמרים, ובשנים האחרונות החלו להתפרסם שיעוריו על כמה ממסכתות התלמוד. כמו כן, יצאו לאור מספר ספרים של הרב (בעברית ובאנגלית) בענייני השקפה ואמונה. השיחות שבספר מפגישות בין העולמות וההשקפות של הרב סבתו והרב ליכטנשטיין במתינות ובעומק המאפיינים מפגש כן בין תלמידי חכמים אמתיים. המרחבים התרבותיים והאינטלקטואליים שעליהם חולש הדיון בספר הם עצומים ומלאי הוד והדר. הצד היהודי-תורני דר בהרמוניה מופלאה עם תכנים אוניברסאליים, באופן שרק ענקי רוח הנוגעים בשני הקצוות יכולים להכיל. זווית ראייתו של הרב ליכטנשטיין, חתנו ותלמידו של הרב י"ד סולובייצ'יק, שעלה מארה"ב בבגרותו ושעולמו הדתי מיוסד על מסורת בריסק שבליטא, פוגשת את השקפותיו של הרב סבתו, שעלה מקהיר בילדותו, ושעולמו הדתי נעוץ במסורת חלבּ שבסוריה ובישיבות הארצישראליות ...

8.
דברים על פרשת השבוע...

9.
אודה ה' מאוד בפי ובתוך רבים אהללנו, אך טוב וחסד גמלני, ומילדותי בין ברכי חכמים גידלני, ואהבת תורה מלאני והיא משוש חיי ושמחתם. יודע אני מיעוט כרכי שאיני ראוי ואיני כדאי לפרסם חידושי תורה אבל כשזכיתי ליובל אמרתי כמה איכף לה', ומה מנחת עני אגיש לו, ולא מצאתי עצה טובה אלא זו. בגיל ורעדה הנני מגיש ספר זה לפני בני בית המדרש. כינסתי בו חמשיים מאמרים שרובם פורסמו בבטאונים תורניים משנת תשמ"ג ועד היום, ואני תפילה שיעלו לרצון ואזכה להימנות בין היודעים לישא וליתן בתרועה של תורה. זיכני ה' להשתתף ביסוד הישיבה הגדולה, ישיבת ברכת משה מעלה - אדומים, וללמד בה שיעורים בעיון למעלה מעשרים מעשרים וחמש שנה. הרבה תורה למדתי מרבותי הגדולים בישיבת נתיב מאיר ובישיבת הכותל, מחברי ומאחי היקרים יותר מהם, ומתלמידי האהובים יותר מכולם. ואני תפילה: יאיר ה' פניו אלינו ונזכה יחד עם רעייתי לראות בנים ובני בנים עמלים בתורה באהבה, שמחים במצוות, יראת ה' טהורה בליבם וימצאו חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם. תודה מעומק הלב וברכה להורינו הנכבדים, ירוו נחת מכל צאצאיהם וימלא ה' כל משאלות ליבם לטובה. תודה לידידי אייל פישלר שערך את הספר בטוב טעם ודעת. ברכנו אבינו כולנו כאחד באור פניך, כי באור פניך נתת לנו ה' אלוקינו תורה וחיים, אהבה וחסד, צדקה ורחמים, ברכה ושלום. דורנו חווה הסתר פנים ועומק הדין, וזכה גם ראה הארת פנים ושפע חסדים, " כי לא בחרבם ירשו ארץ וזרועם לא הושיעה למו כי ימינך וזרועך ואור פניך כי רציתם. " " ה' אלקים צבאות השיבנו, האר פניך ונושעה "! - " אמר רבי יוחנן: אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא: אנו אין לנו אלא הארת פניך! ". ואף אנו מתחננים ואומרים: " אנו אין לנו אלא הארת פניך ". כי באור פניך פני מלך - חיים. ערב פורים תשס"ה אור הגנוז - בו השמחה השלמה, באור פני מלך חיים. ובפורים מזה, האור ניתן כלל ישראל חיים (שפת האמת)....

10.
אני לדודי ודודי לי ? הוא הפסוק שרמזו בו חכמים את חודש אלול, פסוק המלא אהבה בין ישראל לאביהם שבשמים. הימים הנוראים ? הוא הכינוי שהתקבל בקהילות ישראל לימים הללו, כינוי שכולו ?ר??ה. יראה יש כאן או אהבה יש כאן? ימי תשובה יש כאן. ראשיתם יראה וסופם אהבה. תחילתם חרדה מיום הדין ומן הספרים הנפתחים, ותכליתם אהבה מ??מחת הטהרה והקירבה שבה. התשובה, תחילתה בזעזועי הנפש ובחרטה מטיפשות החטא, וסופה התחדשות נעורים וכיסופי דביקות בה'. ראשיתה: "אתיתי לחננך בלב קרוע ומורתח", וחתימתה: "נעימות בימינך נצח". "אמש היה זה שנאוי לפני המקום משוקץ ומרוחק ותועבה, והיום הוא אהוב ונחמד וידיד... אמש היה זה מובדל מה' אלוקי ישראל, שנאמר: 'עוונותיכם היו מבדילים ביניכם ובין ה' אלוקיכם'... והיום הוא מודבק בשכינה, שנאמר: 'ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום'". ארבעים יום חלפו. בראש חודש אלול עלה משה להר סיני לר?צות ולפייס על חטא העגל, וישראל במחנה למרגלות ההר, ניטלו כתריהם, איבדו חמדתם ועסקו בתשובה לטהר עצמם, עד שביום כיפור נתבשרו סליחה בנתינת לוחות שניים, ו??ב?ה אהבת בוראם לשכון בתוכם. כנגד ארבעים יום אלה הבאנו כאן ארבעים רשימות בענייני הימים, ולכל רשימה הקדמנו פיוט מפיוטי הקדמונים, ששפכו ליבם לפני בוראם וידעו לר?צות אותו. ואני תפילה: אנא ה', חון עמך ישראל והאר פניך להם, שובה אלינו ברחמיך הרבים, ומתוך חרדת הימים האלה גלה לנו אהבתך, וקיים בנו מקרא שכתוב: "כמשוש חתן על כלה ישיש על?ך? אלק?ך?". ומלב מתחנן שופכים אנו שיח לפניך: "השיבנו ה' אליך ונשובה חדש ימינו כקדם"'....

11.

ספר מיוחד מאוד! כתוב בשפה נעימה לקריאה, מזכירה ימים אחרים שלא ידעתי, את רחוב יפו בירושלים, את בית הכנסת זהרי (שכמעט כל מבקר בירושלים זוכה לע... המשך לקרוא
9 אהבו · אהבתי · הגב
כבר שנים שואלים אותי בסביבתי הקרובה "מה? עוד לא קראת את סבתו?", ואני תמיד עונה "בהזדמנות". אז הנה. בלשון רבנית נקייה, צלולה וזכה סבתו מתאר את... המשך לקרוא
26 אהבו · אהבתי · הגב
מכירים את זה שאתם, נניח חוזרים מבית הספר, הליכה ממושכת, מפנטזים על מה מחכם לכם בבית, על הגז או במקרר. מי מחכה ואיך כבר נפגוש בו, נניח שזו אפיל... המשך לקרוא
23 אהבו · אהבתי · הגב
אני נהנית מהשפה הגבוהה, התיאורים העלילה... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב
כשירדו לי המים והחלו כאבים בבטן התחתונה, סימנתי לבעלי שהגיע הזמן לנסוע לבית החולים. לקחתי עמי את הטרולי הקטן, הארוז ומיהרנו למכונית. היה ... המשך לקרוא
14 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ