» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (251):
פשוט ספר טוב,
קראתי,
כללי,
רוצה,
ספרים שאהבתי,
רוצה לקרוא,
ספרים שקראתי,
ספרות מתח פרוזה ואחרת,
הבאים בתור,
א.א,
ספרים שקראתי,
ספר מצוין,
to read list,
ספרים שקראתי,
ספרים שפעם קראתי,
והכחול היום כחול מאוד,
מעוניין להשיג\לקנות ולקרוא,
ספרי חול נקיים,
לקרוא הגות יהודית,
סגולות,
ספרים שקראתי- צבא ביטחון פוליטיקה היסטוריה,
פרוזה - ארבעה ספרים ב100 שקלים,
ראשון חדש לגמרי שני טוב ,
חיים סבתו,
א,
רחל - ספרים שאהבתי מאוד,
תומחר ,
ספרי עיון לקרוא,
מעניין מה כתוב בו!!!,
מהמשובחים!,
הספרים שלי,
ספרים שקראתי,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
מתכוון לקרוא,
רשימת החלומות,
קראתי לאחרונה,
רוצה לקרוא,
רשימה,
חזק,
ספרים שקראתי ,
?,
ספרים שקראתי,
אקנה בעתיד הקרוב מאוד,
רוצה להגיע אליהם ,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
מומלצים ביותר,
מומלץ לקרוא ,
ספרים שמושכים את העין,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
הספריה שלי,
רוצה לקרוא,
חם עליו,
בספרייה הדיגיטאלית,
יום הכיפורים,
ספרים שאני רוצה לקרא,
ספרים שקראתי,
ספרים שארצה לרכוש,
זוכי פרס ספיר,
לקריאה,
רוצה לקרוא,
ספרי צבא ומלחמה - עברית ואנגלית,
ה- ספרים,
כדאי לקרוא שוב,
שווה קריאה שניה,
סיפורים אישיים וביוגרפיות,
מבוססים על סיפור אמיתי,
ארצה לקרוא,
רוצה לרכוש,
ספרים שאני רוצה לקרוא;),
זוכי פרס ספיר,
מתוכננים,
רוצה לקרוא אי פעם,
WishList,
ברשימה לקרוא,
אמונה ויהדות,
ללל,
רשימת המשאלות - מקור,
ספרים מעניינים ,
הספיקותי,
ספרים שקראתי,
אפיר,
ספרים למועדים,
ספרים שיש להם סרט - ישראלי,
לקרוא ,
ספרים שקראתי,
196 הספרים שכל בן תרבות חייב לקרוא,
בדיקה,
מקור חובה,
רוצה לקרוא,
תוצרת הארץ,
רוצה לקרוא,
(מג)זר לא יבין זאת?,
מצעד הספרים של משרד החינוך (כיתות י'-י"ב),
באתי, קראתי, אהבתי,
לקרוא,
יש בספרייה,
רוצה לקרוא,
לקנות,
קראתי ,
רשימה ספרים שקראתי,
עוד מעט, עוד קצת,
סוף סוף רכשתי,
ספרים שקראתי,
נראה לי שבא לי,
רוצה לקרוא,
ספרים שקראתי,
מאה שנים של בדידות,
ספרים שרוצה לקרוא,
אני רוצה לקרוא,
הספרים שאני מתכננת לקרוא,
המומלצים שלי :),
על המדף לקריאה,
בתכנון.,
רוצה לקנות,
ספרים מצויינים,
ספרים שעזבתי באמצע, אך מגיעה להם הזדמנות שנייה,
למכירה עד 20 ש'ח,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
ספרות מקור ,
1,
על השידה (אישי),
סיפורת - מקור ,
ספרים שווים לקריאה ,
נוגעים ללב,
אחד הטובים,
ספרי קריאה,
ספרים שגמרו אותי,
פרוזה מקור למכירה,
קראתי,
מהספריה,
עותקים כפולים (אישי),
2014,
2014,
מתרחש בירושלים,
קראתי!,
צבא,
ספרות מקור ,
רוצה לקרוא,
המדף שלי,
הווי ישראלי,
קריאה - מבוגרות.ים,
סיפורת - מקור,
רוצה לקרוא...,
ספרים שקראתי,
יהדות, יהודים וקהילות יהודיות,
מומלצים,
למכירה - רשימה כוללת של כל הספרים,
אוטוביוגרפיה וסיפורי חיים,
ספרים שקראתי,
התעניינתי בעקבות ביקורת,
ספרים להחלפה (תמורת ספר אחר),
בתיכנון,
ספרים שמכרתי,
כדאי לקנות!,
המומלצים שלי,
ספרות ישראלית למכירה,
ספרים שקראתי ב-2020,
לבדוק חוזר ,
קראתי,
קראתי פעם,
ארון שמאלי,
ספרות מקור,
ספרות מקור ,
תמיד זמין 43,
חדשים שיש לקחת,
לקרוא- חדש,
A20A,
נכנס למדף ב2025,
ספרי עיון,
יהדות, הגות והיסטוריה יהודית, עדות ישראל למכירה,
יהדות ומחשבת ישראל למכירה,
דתות ואמונות למכירה,
יהדות ומחשבת ישראל,
קלישאות שאני מאמינה בהן,
ספרים שקראתי,
כשהרוח שורה,
ספרים שקראתי ב2010,
רוצה לקרוא,
ספרים שאקרא במשך הזמן,
מעוניינת להחליף,
2012,
מומלצים,
ספרים למכירה,
לקרוא,
רשימת משאלות,
קראתי ואהבתי!,
לקניה עכשווית,
ספרים שקראתי,
ספרים שקראתי ,
ספרים לקניה בעדיפות ראשונה,
נשמעים מעניינים,
הספריה שלי,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
ספרים שקראתי לאחרונה,
רוצה לקרוא... ספרות ישראלית,
רוצה לקרוא!,
רוצה לקרוא,
הספרייה הדיגיטלית,
התחלתי ,
ספרים שקראתי,
מתכנן לסיים/לקרוא בחצי השנה הקרובה,
תמיד זמין 41,
ארץ ישראל | ציונות | תולדות היישוב,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
ספרים שקראתי,
אבה,
אלי קריאה,
רוצה לקרוא,
הסטורי,
רומנים היסטוריים שואה ומלחמות,
קלאסיקות,
קְרִיאַת יַם סוּף,
-- טרם קראתי --,
2021,
זוכי פרס ספיר,
ספרים שזכו בפרס יצחק שדה לספרות צבאית,
רשימת קריאה,
לחפש בספריה,
הספרים הטובים שקראתי,
ראשונה,
דו,
רה,
נקראו ב-2025,
ספרים שארצה לקרוא,
נפש יהודי - סקירות ספרי יהדות,
עברית-ירושלמי,
עיון טובים,
רוצה לקרוא,
ספרי עיון במגוון נושאים למכירה,
ספרי יהדות למכירה,
תשעד,
השמות המופרכים,
פרוזה,
נקרא ב 2015,
הנקראים - 2015,
העשירייה הפותחת,
קיץ תשע''ה,
רוצה לקרוא,
פרוזה,
היסטוריה למתחילים,
ישראל - מלחמת יום כיפור,
97 - שווה קריאה,
ספרים שזכו בפרס ספיר,
תמיד זמין 45,
עברי קרא עברית,
לקנות,
משבצות פסיפס וספירלות,
רשימת קריאה לשנת תשפ"ה,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
ספרים שאני רוצה לקרוא - קלאסיקות,
ספרים שאני רוצה לקרוא - ידיעות ספרים,
עוד ...
|
1.
|
|
תיאום כוונות הוא רומן מלחמה יוצא דופן.
עד צאת הספר לאור לא כתבו כך בספרות העברית על מלחמותינו – לא כך תוארו הקרבות, ולא כאלה היו סיפורי הרעוּת שעליהם למדנו להתרפק.
בין עמודי פיוט הכתובים בשפה עשירה ומיוחדת של בן ישיבה למדן, נפרשים לפני הקורא תיאורים דייקניים ואף אכזריים של ימי מלחמת יום הכיפורים – וכל אלה שזורים בזיכרון החבר שלא חזר.
הספר היה לרב-מכר מיד עם פרסומו וזיכה את מחברו בפרס ספיר הראשון (2000) ובפרס יצחק שדה (2002).
הספר תורגם לאנגלית ולרוסית ואף עובד לסרט קולנוע (2003).
חיים סבתו, יליד קהיר (1952), הוא רב, איש חינוך וסופר.
ספרו תיאום כוונות ראה אור לראשונה בשנת 1999.
סדרת עם הספר - פרוזה ישראלית מגישה לקוראים הישראלים את מיטב הספרים מן השורה הראשונה בישראל, עמודי התווך של הספרות העברית המודרנית שהבית הישראלי אינו שלם בלעדיהם.
מדור הפלמ"ח ועד שנות האלפיים: הסופרים והספרים בסדרה מייצגים קשת רחבה של תקופות, הלכי רוח ונקודות מבט, ומבטאים את עושרה ואת רבגוניותה של הספרות הנכתבת בישראל בפרט ושל החברה הישראלית בכלל. אלה הם הספרים שעיצבו ועודם מעצבים את ההוויה הישראלית, את השפה ורבדיה, את הזיכרון המשותף ואת התרבות העברית של ימינו.
סדרת עם הספר - פרוזה ישראלית רואה אור לרגל 70 שנה לידיעות אחרונות....
|
2.
|
|
"מי אתה, ילד? שאל.
עולה חדש, עניתי. כך לימדו אותי לענות לכל שואל. אנחנו עולים חדשים, אני נכדו של חכם שויכה, ממצרים.
כולנו עולים, השיב לי פרקש במהירות, עולים חדשים, עולים ותיקים, גם הארץ הזאת ותיקה וחדשה".
בואי הרוח הוא ספרו הרביעי של חיים סבתו, וגם הפעם נכונה לקוראים הפתעה: הילד אשר זה עתה עלה ממצרים מוצא את עצמו בין האזבסטונים של שכונת בית-מזמיל, הלוא היא קריית-יובל שבירושלים, ונקשר אל מי שרחוק ממנו כרחוק מזרח ממערב: משה פרקש, עולה חדש ותיק יותר, מהונגריה. פרקש מאמץ אל ליבו את הילד. ומכאן נפרש לנגד עינינו סיפורה של משפחה יהודית על ארבעה דורותיה, מן העיירה שבאימפריה האוסטרו-הונגרית המתפוררת, דרך שתי מלחמות עולם, אל עליבותה ותפארתה של המעברה בקצווי ירושלים, ואל העולם המתחדש של הלימוד.
את הסיפור המרתק הזה אנחנו שומעים לסירוגין, כפי שהוא עולה מזכרונם של הילד המצרי, הוא המספר המבוגר, והמבוגר ההונגרי, הוא הילד שעלה מן השריפה הגדולה ועכשיו עסוק בהתחדשות ובתחייה. שלושה פקדונות נותן פרקש בידי חברו הילד, ושלושתם נשמרים וחוזרים. ועל סידור התפילה המיוחד - הפיקדון האחרון - אומר פרקש: "אבא עבר עם הסידור מלחמה אחת נוראה, ואני עברתי איתו מלחמה נוראה ממנה". וכאשר גם הפיקדון הזה חוזר לידיים הראויות לו, תם המעגל שהתחיל, כביכול, בתמימות: "שיכנו אותנו יחד בבית-מזמיל".
ספרו הראשון של סבתו, אמת מארץ תצמח, הוא סיפור יהודי חלב שבסוריה. ספרו השני, רב-המכר תיאום כוונות, זכה בפרס ספיר (2000) ובפרס יצחק שדה (2002). ספרו השלישי, כעפעפי שחר, היה ועודנו רב-מכר....
|
3.
|
|
כעפעפי שחר הוא המעשה בעזרא סימן טוב ובחבריו, רחמים הכנר העיוור, משה דוד האברך, והדוקטור יהודה טוויל החוקר מן האוניברסיטה.
על ארבעה החברים הירושלמים מספר "הסופר", והסיפור שהוא מספר מכאיב וגם מרגש, וכולו שזור באווירה של ירושלים, רחובותיה, בתיה, ריחותיה, שירתה.
זו ירושלים העולה מן "העמק שתחת שכונת התפוחים בסוף רחוב בצלאל" ויורדת ועולה שוב אל רחוב הנביאים.
שם היה אותו מעשה בעזרא סימן טוב וברחמים, אולי הוא המעשה אשר ממנו באה "אותה צרה שרעשה עליה ירושלים כולה."
ואולי לא.
כך או כך, אלה ושאר המעשים מתרחשים בשכונת מחנה יהודה הקסומה.
אלא גם שגם שם, במחנה יהודה, "השמחה שבתה.
הכול ידעו שהגודל נחתך והחודשים ספורים."
לפני שבע שנים יצא לאור ספרו הראשון של חיים סבתו, אמת מארץ תצמח, ובו שלושה סיפורים מפתיעים בתוכנם ובלשונם, גל גלגוליה של משפחה מיוצאי חלב.
לאחר שנתיים שוב הפתיע סבתו: תיאום כוונות, ספרו השני, ובו סיפורה המרגש של חבורת לוחמי שריון במלחמת יום הכיפורים, עורר מייד התרגשות עצומה. הספר הראשון שזכה בפרס ספיר (2000), וכן בפרס יצחק שדה (2002), הוא תורגם לכמה שפות, ולאחר יותר משלושים אלף עותקים כבש את מקומו על המדפים ובלבבות.
כעפעפי שחר יפתיע את הקוראים בניגון חדש ושונה....
|
4.
|
|
חיים סבתו הוא בן למשפחת רבנים מחלב אשר בסוריה, היא אר"ץ - ארם צובא.
איש בית-המדרש, תלמיד חכם המפרסם מאמרים בהלכה, מה לו ולסיפורי חלב?
ואכן, גלגל חוזר בעולם, הנובלה המרכזית של ספרו זה, היא פנינה נדירה המתגלית לה פתאום במקומותינו.
תולדותיה של משפחה אחת שזורים דרך חלב אל פריז ואז לירושלים, וכל הגלגל עטוף שביס של כאב שגם מנעמיה של העברית הנפלאה - עברית אשר חשבנו כי נעלמה כיום מן הספרות שלנו - אינם מסוגלים להחביאו.
אמת מארץ תצמח הוא סיפור בלשי על גלגולו המסתורי של כתב-יד מופלא;
שברי לוחות הוא קינה מעודנת של שברונו של דור העולים המפואר בשנות החמישים - את קהילותיהם שם הפסידו ואל נחלתם כאן במעברה לא הגיעו. ...
|
5.
|
|
עשרים וחמש שנים לאחר שחזר לביתו מן המלחמה ביום הכיפורים, אומר היום מי שהיה אז טנקיסט צעיר ברמת הגולן:
אמת, פעמים שעושה הקדוש ברוך הוא חנינה עם מי שאינו ראוי ומאיר לו את פניו. ואותה חנינה ואותה הארת פנים עומדת היא לנגדו כל ימיו ולא מרפה ממנו.
חוב הוא ועליו לפורעו.
והדין דין אמת.
זכרתי מה שנדרתי בעת צרה כשיצאנו מן הטנק ורצנו בין הכדורים להסתתר בוואדי.
עד היום לא כתבו כך בספרות העברית על מלחמותינו-לא כך תוארו הקרבות, ולא כאלה היו סיפורי הרעות שעל זכרונם למדנו להתרפק.
בין עמודי הפיוט הכתובים בשפתו העשירה, המיוחדת, של בן הישיבה הלמדן, נפרשים לפני הקורא תיאורים מפורטים, דייקנים ואף אכזריים של ימי המלחמה ההיא-וכל הסיפור שזור בזכרון החבר שלא חזר.
תיאום כוונות הוא ספרו השני של חיים סבתו, ממייסדי ישיבת מעלה-אדומים, שבה הוא משמש היום ריש מתיבתא.
הקוראים הרבים שנפגשו לראשונה עם כתיבתו המיוחדת של סבתו בספרו אמת מארץ תצמח ("פרוזה" 1997), יופתעו לגלות עתה בתיאום כוונות עלילה מסוג שונה לחלוטין, כתובה בעט של אמן השפה העברית שאינו מסוגל לספר אלא את האמת, והפעם-על הכואבת שבמלחמות ישראל....
|
6.
|
|
אֵ-ל מִסְתַּתַּר בְּשַׁפְרִיר חֶבְיוֹן
האומנם מסתתר?
ילדות היא מולדת. מהי ילדותו של מספר בְּשַׁפְרִיר חֶבְיוֹן?
קהיר היא לו מולדת אמיתית ורחוקה, של ערבית ושל צרפתית ומעליהן עברית נפלאה,
מתנגנת בגעגוע אחד גדול ונמשך מתוך הפיוטים והלימוד והערגה למולדת אחרת, כולה מדומיינת במילים, ארץ ישראל.
ושם, בילדות הממשית הזאת, הלא-דמיונית, המולדת הירושלמית של בית מזמיל על ריחותיה הערביים,
ועין כרם על מנזריה זורעי המסתורין והאימה - שם הולכת ונפרשת לפנינו מניפה רחבת זמנים ומרחבים, כולה מארג מפותל של חלומות ושבריהם,
וחלומות חדשים: אחד היה כך, אחד היה כך, ואחד, הרבה יותר מאחד, היה כך: "ביום הכעפורים נפל בתעלה".
מאותם מוקשים של כאב שהמספר מטמין לרגלינו מתחת למסווה התום ויפי השפה העברית. שברים של חלומות.
והרבה מציאות: מחלב הנברחת, הבלתי נשכחת, דרך הפוגרום בעיירה באוקראינה, מן החיפוש אחר הילדים הנעלמים באירופה ההרוסה,
והבריחה מטריפולי שבלוב בין גלים ואנגלים, אל טעמם של תפוזי הקיבוץ שכל ארץ ישראל כולה נתקפלה אל מתחת לקליפותיהם - אהבת תפוח הזהב.
האם היא אהבה נכזבת?
סיפור אובדנה של ילדות הוא סיפור קנייתה של מולדת חדשה, אחת, על תקוותיה, על ייסוריה, על האמת, שתמיד היא קצת, או הרבה, מסתתרת בה.
ועל הסיפור הזה כולו שפוך חן מיוחד, הוא החן של פתרון חידת גלגולו של ניגון - חסידי? מזרחי? צברי?
בְּשַׁפְרִיר חֶבְיוֹן, ספרו החמישי של סבתו, יפגיש את רבבות קוראיו עם פנים מוכרות מתיאום כוונות ומסיפוריו הראשונים באמת מארץ תצמח.
וגם עם פנים אחרות, מפתיעות, ברשת מיוחדת של קשרים....
|
7.
|
|
אוצר החכמה הנחשף בספר מבקשי פניך סופג את השראתו ממעיינות התורה, מים התלמוד, וממיטב השירה וההגות של תרבות המערב ושל מסורת ישראל. הרב חיים סבתו הוא ר"מ ומייסד ישיבת ההסדר שבמעלה אדומים וזוכה פרס ספיר לספרות (2000). בספר זה הוא פונה לבירור שאלות הדור ומצוקות השעה אצל הרב אהרן ליכטנשטיין, ראש ישיבת ההסדר הר-ציון, ד"ר לספרות מאוניברסיטת הארוורד, וממניחי התשתית האידיאולוגית לשילוב לימודי ישיבה עם שירות בצבא ולשילוב חיי התורה עם התרבות וחיי המעשה.
"דברי חכמים בנחת נשמעים" ושעות השיחה הרבות המושקעות בספר מפגישות בין העולמות וההשקפות של הרב סבתו והרב ליכטנשטיין במתינות ובעומק המאפיינים מפגש כן בין תלמידי חכמים אמיתיים. עוצמתו החד-פעמית של המפגש נובעת מהשיח הפתוח והספונטאני, הנוגע בנימים העדינים ביותר של חיי האדם המאמין בפרט ושל ההוויה האנושית והדתית בעידן המודרני ובעולם המערבי בכלל. המרחבים התרבותיים והאינטלקטואליים שעליהם חולש הדיון בספר הם עצומים ומלאי הוד. הצד היהודי-תורני דר בהרמוניה מופלאה עם תכנים אוניברסאליים, באופן שרק ענקי רוח הנוגעים בשני הקצוות יכולים להכיל. זווית ראייתו של הרב ליכטנשטיין, חתנו ותלמידו של הרב י"ד סולובייצ'יק, שעלה מארה"ב בבגרותו ושעולמו הדתי מיוסד על מסורת בריסק שבליטא, פוגשת את השקפותיו של הרב סבתו – שעלה מקהיר בילדותו, ושעולמו הדתי נעוץ במסורת חלב שבסוריה ובדרך הישיבות הישראליות.
בין הנושאים הנידונים בשיחות שבספר: החוויה הדתית של העוסק בתורה; היחס לערכים הומניסטיים אוניברסאליים; היחס לציונות ולמדינת ישראל; לימוד תורה לנשים ופמיניזם; היחס לציבור החילוני; התחדשות ההלכה ועוד.
הרב חיים סבתו, חתן פרס ספיר (2000) על ספרו תיאום כוונות, מקים ישיבת ההסדר "ברכת משה" במעלה אדומים המשמש בה ר"מ זה למעלה משלושים שנה. פרסם מאמרים רבים בסוגיות תלמודיות, תרבותיות וחינוכיות, וכן שלושה ספרי עיון וארבעה ספרי פרוזה - כולם בהוצאת "ידיעות ספרים".
הרב אהרן ליכטנשטיין ראש ישיבת ההסדר "הר-עציון" שבאלון שבות. תלמידו וחתנו של ההוגה היהודי הגדול הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק. במקביל ללימודיו הישיבתיים השלים תואר דוקטור בספרות אנגלית באוניברסיטת הרווארד. במשך כעשר שנים שימש ר"מ וראש כולל ב"ישיבה יוניברסיטי", הצטרף לרב עמיטל ז"ל בראשות ישיבת "הר-עציון" לפני ארבעים שנה, ומשמש גם כרקטור של מכללת "יעקב הרצוג" שעל יד הישיבה. פרסם עשרות רבות של מאמרים, ובשנים האחרונות החלו להתפרסם שיעוריו על כמה ממסכתות התלמוד. כמו כן, יצאו לאור מספר ספרים של הרב (בעברית ובאנגלית) בענייני השקפה ואמונה.
השיחות שבספר מפגישות בין העולמות וההשקפות של הרב סבתו והרב ליכטנשטיין במתינות ובעומק המאפיינים מפגש כן בין תלמידי חכמים אמתיים. המרחבים התרבותיים והאינטלקטואליים שעליהם חולש הדיון בספר הם עצומים ומלאי הוד והדר. הצד היהודי-תורני דר בהרמוניה מופלאה עם תכנים אוניברסאליים, באופן שרק ענקי רוח הנוגעים בשני הקצוות יכולים להכיל. זווית ראייתו של הרב ליכטנשטיין, חתנו ותלמידו של הרב י"ד סולובייצ'יק, שעלה מארה"ב בבגרותו ושעולמו הדתי מיוסד על מסורת בריסק שבליטא, פוגשת את השקפותיו של הרב סבתו, שעלה מקהיר בילדותו, ושעולמו הדתי נעוץ במסורת חלבּ שבסוריה ובישיבות הארצישראליות....
|
9.
|
|
אני לדודי ודודי לי הוא הפסוק שרמזו בו חכמים את חודש אלול, פסוק המלא אהבה בין ישראל לאביהם שבשמים.הימים הנוראים הוא הכינוי שהתקבל בקהילות ישראל לימים הללו, כינוי שכולו יראה.
יראה יש כאן או אהבה יש כאן? ימי תשובה יש כאן.ראשיתם יראה וסופם אהבה. תחילתם חרדה מיום הדין ומן הספרים הנפתחים, ותכליתם אהבה משמחת הטהרה והקירבה שבה.
התשובה, תחילתה בזעזועי הנפש ובחרטה מטיפשות החטא, וסופה התחדשות נעורים וכיסופי דביקות בה'.
ראשיתה: "אתיתי לחננך בלב קרוע ומורתח", וחתימתה: "נעימות בימינך נצח".
"אמש היה זה שנאוי לפני המקום משוקץ ומרוחק ותועבה, והיום הוא אהוב ונחמד וידיד... אמש היה זה מובדל מה' אלוקי ישראל, שנאמר: 'עוונותיכם היו מבדילים ביניכם ובין ה' אלוקיכם'...
והיום הוא מודבק בשכינה, שנאמר: 'ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום'". ארבעים יום חלפו.
ראש חודש אלול עלה משה להר סיני לרַצות ולפייס על חטא העגל, וישראל במחנה למרגלות ההר, ניטלו כתריהם, איבדו חמדתם ועסקו בתשובה לטהר עצמם, עד שביום כיפור נתבשרו סליחה בנתינת לוחות שניים, ושָׁבָה אהבת בוראם לשכון בתוכם.
כנגד ארבעים יום אלה הבאנו כאן ארבעים רשימות בענייני הימים, ולכל רשימה הקדמנו פיוט מפיוטי הקדמונים, ששפכו ליבם לפני בוראם וידעו לרַצות אותו.
ואני תפילה: אנא ה`, חון עמך ישראל והאר פניך להם, שובה אלינו ברחמיך הרבים, ומתוך חרדת הימים האלה גלה לנו אהבתך, וקיים בנו מקרא שכתוב: “כמשוש חתן על כלה ישיש עליִךְ אלקיִךְ”. ומלב מתחנן שופכים אנו שיח לפניך: “השיבנו ה` אליך ונשובה חדש ימינו כקדם”`...
|
10.
|
|
אודה ה' מאוד בפי ובתוך רבים אהללנו, אך טוב וחסד גמלני, ומילדותי בין ברכי חכמים גידלני, ואהבת תורה מלאני והיא משוש חיי ושמחתם. יודע אני מיעוט כרכי שאיני ראוי ואיני כדאי לפרסם חידושי תורה אבל כשזכיתי ליובל אמרתי כמה איכף לה', ומה מנחת עני אגיש לו, ולא מצאתי עצה טובה אלא זו. בגיל ורעדה הנני מגיש ספר זה לפני בני בית המדרש. כינסתי בו חמשיים מאמרים שרובם פורסמו בבטאונים תורניים משנת תשמ"ג ועד היום, ואני תפילה שיעלו לרצון ואזכה להימנות בין היודעים לישא וליתן בתרועה של תורה. זיכני ה' להשתתף ביסוד הישיבה הגדולה, ישיבת ברכת משה מעלה - אדומים, וללמד בה שיעורים בעיון למעלה מעשרים מעשרים וחמש שנה. הרבה תורה למדתי מרבותי הגדולים בישיבת נתיב מאיר ובישיבת הכותל, מחברי ומאחי היקרים יותר מהם, ומתלמידי האהובים יותר מכולם. ואני תפילה: יאיר ה' פניו אלינו ונזכה יחד עם רעייתי לראות בנים ובני בנים עמלים בתורה באהבה, שמחים במצוות, יראת ה' טהורה בליבם וימצאו חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם. תודה מעומק הלב וברכה להורינו הנכבדים, ירוו נחת מכל צאצאיהם וימלא ה' כל משאלות ליבם לטובה. תודה לידידי אייל פישלר שערך את הספר בטוב טעם ודעת. ברכנו אבינו כולנו כאחד באור פניך, כי באור פניך נתת לנו ה' אלוקינו תורה וחיים, אהבה וחסד, צדקה ורחמים, ברכה ושלום. דורנו חווה הסתר פנים ועומק הדין, וזכה גם ראה הארת פנים ושפע חסדים, " כי לא בחרבם ירשו ארץ וזרועם לא הושיעה למו כי ימינך וזרועך ואור פניך כי רציתם. " " ה' אלקים צבאות השיבנו, האר פניך ונושעה "! - " אמר רבי יוחנן: אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא: אנו אין לנו אלא הארת פניך! ". ואף אנו מתחננים ואומרים: " אנו אין לנו אלא הארת פניך ". כי באור פניך פני מלך - חיים. ערב פורים תשס"ה אור הגנוז - בו השמחה השלמה, באור פני מלך חיים. ובפורים מזה, האור ניתן כלל ישראל חיים (שפת האמת)....
|
11.
|
|
עשרים וחמש שנים לאחר שחזר לביתו מן המלחמה ביום הכיפורים, אומר היום מי שהיה אז טנקיסט צעיר ברמת הגולן:אמת, פעמים שעושה הקדוש ברוך הוא חנינה עם מי שאינו ראוי ומאיר לו את פניו.
ואותה חנינה ואותה הארת פנים עומדת היא לנגדו כל ימיו ולא מרפה ממנו. חוב הוא ועליו לפורעו.
והדין דין אמת.
זכרתי מה שנדרתי בעת צרה כשיצאנו מן הטנק ורצנו בין הכדורים להסתתר בוואדי.
עד היום לא כתבו כך בספרות העברית על מלחמותינו-לא כך תוארו הקרבות, ולא כאלה היו סיפורי הרעות שעל זכרונם למדנו להתרפק.
בין עמודי הפיוט הכתובים בשפתו העשירה, המיוחדת, של בן הישיבה הלמדן, נפרשים לפני הקורא תיאורים מפורטים, דייקנים ואף אכזריים של ימי המלחמה ההיא-וכל הסיפור שזור בזכרון החבר שלא חזר.
תיאום כוונות הוא ספרו השני של חיים סבתו, ממייסדי ישיבת מעלה-אדומים, שבה הוא משמש היום ריש מתיבתא.
הקוראים הרבים שנפגשו לראשונה עם כתיבתו המיוחדת של סבתו בספרו אמת מארץ תצמח ("פרוזה" 1997), יופתעו לגלות עתה בתיאום כוונות עלילה מסוג שונה לחלוטין, כתובה בעט של אמן השפה העברית שאינו מסוגל לספר אלא את האמת, והפעם-על הכואבת שבמלחמות ישראל....
|
12.
|
|
לפני עשרים וחמש שנה יצא לאור ספרו הראשון של חיים סבּתוֹ. סבּתוֹ הוא בן למשפחת רבנים מחלבּ אשר בסוריה, היא אר"ץ – ארם צובא. איש בית המדרש, תלמיד חכם המפרסם מאמרים בהלכה – מה לו ולסיפורי חלבּ, הוא שעלה לארץ ילד בן שבע מקהיר אל המעברה בבית־מזמיל שבירושלים?
הנובלה גלגל חוזר בעולם היא פנינה נדירה המתגלית לה במקומותינו. תולדותיה של משפחה אחת שזורים בה, דרך חלבּ אל פריז ואז לירושלים, וכל הגלגל הזה עטוף שביס של כאב שגם מנעמיה של העברית הנפלאה – עברית אשר חשבנו כי נעלמה מן הספרות העברית בת ימינו – אינם מסוגלים להחביאו.
במהדורת היובל הזאת הוסיף המחבר עלילה חדשה, כולה אמת, והיא פוגשת את מה שתואר קודם בדמיון, "היה או לא היה?". זהו דיווח מרתק על מה שהתרחש במציאות, שנים לאחר שיצא לאור מה שחשבנו כי אינו יותר ממעשה מדומיין....
|
13.
|
|
כל ימיו האדם מבקש. אם העולם לא הטעהו בדמיוניו ולא התעהו באורחותיו, אם לא איבד את נקודת האמת שבלבבו, אם לא הוכתם טוהר נשמתו, משוטט הוא האדם ברעיוניו, ושואל ומבקש פשר לחייו, מחפש מה תכליתם. ונתיבות רבות מובילות אותו לאמונה.
ויש שעות, שהמבקש, רוחות העולם סוערות בו, והוא מתנודד. משברים מחוץ וסערות מבית מדריכים את מנוחתו ומצערים אותו, והאמת מתנודדת לו, עִתים נגלית לו ועתים נכסית ממנו. והוא בודד, ונפשו צועקת בחבליה: "תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד בַּקֵּשׁ עַבְדֶּךָ!", "אֶת פָּנֶיךָ ה' אֲבַקֵּשׁ, אַל תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי!". ובצאתו לקראת ה', ימצא שיצא הוא כבר לקראתו, ושבה אליו רוחו.
לקראתי מצאתיך מבקש להוליך את האדם בעדינות בדרכי האמונה הפשוטה והטהורה, הנובעת מהלב. יסודות אמונה, מחשבה ומוסר: חופש בחירה והתגלות, יראה, אהבה ועין טובה, ועוד שלל נושאי יסוד – כל אלה נידונים בספר, בסגנונו הספרותי האהוב של הרב סבתו, ופורשים בפני הקורא השקפת עולם רחבה המעוגנת במקורות הקלאסיים של היהדות.
הרב חיים סבתו, ראש ישיבת ההסדר "ברכת משה" במעלה אדומים שהיה גם ממקימיה, וחתן פרס ספיר (2000) על ספרו תיאום כוונות. פרסם מאמרים רבים בסוגיות תלמודיות, תרבותיות וחינוכיות, וכן ארבעה ספרי עיון וחמישה ספרי פרוזה – כולם רבי-מכר בהוצאת "ידיעות ספרים"....
|
14.
|
|
אמת מארץ תצמח הוא סיפור בלשי על גלגולו המסתורי של כתב־יד מופלא. אולי יתברר הסוד בסוף הסיפור ואולי לא, אבל סערת הנפש ועוצמת הקנאות שבדרך אל הגילוי אינן מרפות מן הקורא.
שברי לוחות הוא קינה מעודנת על שיברונו של דור העולים המפואר בשנות החמישים. את קהילותיהם שם הפסידו ואל נחלתם כאן במעברה לא הגיעו. וכפי שזכר המחבר, הילד שעלה ארצה מקהיר, כשביקש סבא שלו לדרוש כמה מילים לפני קהל של רבנים וראשי ישיבות בארץ ישראל, כך נאמר לו: "נכדו של החכם אתה? אדם גדול הוא סבך ודרשן מופלג הוא, אבל כאן אין מכירים מעלתו".
אל שני הסיפורים נוסף במהדורת היובל הזאת הסיפור על המורה רווח. כמו בכל סיפורי סבּתוֹ, שוב אנחנו בערש ילדותו, היא מולדתו החדשה במעברה בבית־מזמיל. המורה רווח וחברו המורה הרב קאופְטֵייל מצרפים את אהבתם לילדים ואת כישרונם המוזיקלי לכלל ניגון שיש בו כדי להציל נפשות רבות, שאם לא כן עלולה היתה דרכם להיות אחרת.
כמו בכל הכרכים של מהדורת היובל הזאת צירף סבּתוֹ אחרית דבר, ובה הוא משתף את קוראיו במחשבות על דרכו בשפה העברית....
|
15.
|
|
מי אתה, ילד? שאל.
עולה חדש, עניתי... אנחנו עולים חדשים, אני נכד של חכם שוֵויכּה, ממצרים.
כולנו עולים, השיב לי פרקש במהירות, עולים חדשים, עולים ותיקים, גם הארץ הזאת ותיקה וחדשה.
הילד שזה עתה עלה ממצרים מוצא את עצמו בין האזבסטונים של שכונת בית־מזמיל, הלא היא קריית יובל שבירושלים, ונקשר אל מי שרחוק ממנו כרחוק מזרח ממערב: משה פרקש, עולה חדש ותיק יותר, מהונגריה. פרקש מאמץ אל ליבו את הילד. ומכאן נפרשׂ לנגד עינינו סיפורה של משפחה יהודית על ארבעת דורותיה, מן העיירה שבאימפריה האוסטרו־הונגרית המתפוררת, דרך שתי מלחמות עולם, אל עליבותה ותפארתה של המעברה בקצווי ירושלים, ואל העולם המתחדש של הלימוד.
את הסיפור המרתק הזה אנחנו שומעים לסירוגין, כפי שהוא עולה מזיכרונם של הילד המצרי, הוא המספר המבוגר, והמבוגר ההונגרי, הוא הילד שעלה מן השרפה הגדולה ועכשיו עסוק בהתחדשות. שלושה פיקדונות מפקיד פרקש אצל הילד, ושלושתם נשמרים ושבים. ועל סידור התפילה – הפיקדון האחרון – הוא אומר: "אבא עבר עם הסידור מלחמה נוראה, אני עברתי איתו מלחמה נוראה ממנה". וכאשר גם הפיקדון הזה חוזר לידיים הראויות לו, נסגר המעגל: "שיכְּנו אותנו יחד בבית־מזמיל".
למהדורת היובל הזאת צירף סבּתו אחרית דבר מיוחדת....
|
16.
|
|
עשרים וחמש שנים לאחר שחזר לביתו ממלחמת יום הכיפורים, אומר היום מי שהיה אז טנקיסט צעיר ברמת הגולן:
אמת, פעמים שעושה הקדוש ברוך הוא חנינה עם מי שאינו ראוי ומאיר לו את פניו. ואותה חנינה ואותה הארת פנים עומדות הן לנגדו כל ימיו ואינן מרפות ממנו. חוב הוא ועליו לפורעו. והדין דין אמת. זכרתי מה שנדרתי בעת צרה כשיצאנו מן הטנק ורצנו בין הכדורים להסתתר בוואדי.
עד היום לא כתבו כך בספרות העברית על מלחמותינו. לא כך תוארו הקרבות, ולא כאלה היו סיפורי הרעות שעל זיכרונם למדנו להתרפק. בין עמודי הפיוט הכתובים בשפתו העשירה, המיוחדת, של בן הישיבה הלמדן, נפרשׂים לפני הקורא תיאורים מפורטים, דייקניים ואף אכזרים של ימי המלחמה ההיא – וכל הסיפור שזור בזֵכֶר החבר שלא חזר.
ארבעים שנה לאחר המלחמה הוסיף סבּתוֹ "על הזיכרון ועל שִׁברו", ובמהדורת היובל הזאת חזר והוסיף "חמישים שנה למלחמת יום הכיפורים", חזר והוסיף כמה דברי זיכרון, והבין: העולם לא יהיה עוד בעינַי מה שהיה.
תיאום כוונות היה לרב־מכר מייד עם פרסומו, זכה בפרס יצחק שדה והיה הראשון שזכה בפרס ספיר. הספר תורגם לאנגלית ולרוסית, ואף היה לסרט.
...
|
17.
|
|
לפני עשרים שנה יצא לאור קובץ הסיפורים הראשון של חיים סבתו, אמת מארץ תצמח. הייתה זאת הפתעה נפלאה לקוראי הספרות העברית והפתעה משמחת לאלפים הרבים של תלמידי סבתו שנודע כתלמיד חכם מובהק שעוסק בהלכה. הספר זכה להצלחה רבה, ולאחר כמה שנים הפתיע שוב סבתו בספר שונה לחלוטין, תיאום כוונות, והוא סיפורם של השריונרים הצעירים שלחמו בקרבות הקשים ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים. הספר היה הראשון שזכה בפרס ספיר, והיה לרב מכר קבוע. מאז כתב סבתו את ספרו המרגש כעפעפי שחר שמתרחש כולו בירושלים, והפתיע בספרו בואי הרוח, שבו נלקחים הקוראים למקומות רחוקים באירופה. בשפריר חביון היה ספרו האחרון עד כה, ובו שילוב מרתק של ספרות והיסטוריה בת ימינו.
הרב חיים סבתו הוא היום אותו הבחור, בן שבעים. הרבה דברים התרחשו במציאות לאחר פרסום סיפוריו של סבתו, חלקם מפתיעים ביותר. במהדורת היובל הזאת הוסיף סבתו לא רק סיפורים חדשים אלא גם את מה שהתרחש בינו ובין קוראיו במהלך עשרים וחמש השנים האחרונות. ספרו הראשון, אמת מארץ תצמח, כולל עכשיו שניים מן הסיפורים ערוכים מחדש, להם נוסף סיפור שלא נתפרסם עד כה, המורה רווח, וכן אחרית דבר. הנובלה הארוכה גלגל חוזר בעולם יחד עם אחרית דבר מיוחדת הנותנת תמונה חדשה ומרגשת לסיפור המעשה הן עכשיו כרך בפני עצמו....
|
18.
|
|
אֵ־ל מִסְתַּתֵּר בְּשַׁפְרִיר חֶבְיוֹן
האוּמנם מסתתר?
ילדוּת היא מולדת. מהי ילדותו של מסַפר בשפריר חביון?
קהיר היא לו מולדת אמיתית ורחוקה, של ערבית ושל צרפתית, ומעל להן עברית נפלאה של פיוטים ולימוד וערגה למולדת אחרת, מולדת שכל־כולה מדומיינת במילים – ארץ ישראל. וכאן, בילדוּת הממשית הזאת, הלא־דמיונית – המולדת הירושלמית של בית־מזמיל על ריחותיה הערביים, ועין כרם על מנזריה זורעי המסתורין והאימה – כאן הולכת ונפרשׂת לפנינו מניפה רחבת זמנים ומרחבים, כולה מארג מפותל של חלומות ושבריהם.
והסיפור מתגלגל מחלבּ הבלתי נשכחת, דרך הפוגרום בעיירה באוקראינה, מן החיפוש אחר הילדים הנעלמים באירופה החרֵבה, והבריחה מטריפולי שבלוב בין גלים ואנגלים, אל טעמם של תפוזי הקיבוץ שכל ארץ ישראל כולה נִתקפלה אל מתחת לקליפותיהם – אהבת תפוח הזהב. האם היא אהבה נכזבת? סיפור אובדנה של ילדות הוא סיפור קנייתה של מולדת חדשה, על תקווֹתיה, על ייסוריה, על האמת שתמיד מסתתרת בה. ועל הסיפור הזה כולו שפוך חן מיוחד, הוא החן של פתרון חידת גלגולו של ניגון – חסידי? מזרחי? צברי?
למהדורת היובל הזאת צירף סבּתו אחרית דבר מיוחדת....
|
19.
|
|
כעפעפי שחר הוא המעשה בעזרא סימן טוב ובחבריו, רחמים הכנר העיוור, משה דוד האברך, והדוקטור יהודה טוויל החוקר מן האוניברסיטה.
על ארבעת החברים הירושלמים מספר "הסופר", והסיפור שהוא מספר מכאיב וגם מרגש, וכולו שזור באווירהּ של ירושלים, ברחובותיה, בבתיה, בריחותיה, בשירתה. זו ירושלים העולה מן "העמק שתחת שכונת הפחים בסופו של רחוב בצלאל" ויורדת ועולה שוב אל רחוב הנביאים. שם היה אותו מעשה בעזרא סימן טוב וברחמים, אולי הוא המעשה אשר ממנו באה "אותה צרה שרעשה עליה ירושלים כולה". ואולי לא. כך או כך, אלה ושאר המעשים מתרחשים בשכונת מחנה יהודה הקסומה. אלא שגם שם, במחנה יהודה, "השמחה שָבתה. הכול ידעו שהגורל נחתך והחודשים ספורים".
למהדורת היובל הזאת צירף סבּתו אחרית דבר מיוחדת....
|
20.
|
|
הרב חיים סבתו היה ממייסדי ישיבת "ברכת משה" במעלה אדומים לפני יותר מארבעה עשורים. מאז הוא משמש בתפקיד ר"מ וראש ישיבה, וזוכה להרביץ תורה במשך השנים באלפי תלמידיו הבאים בשערי התלמוד.
לרגל מלאת לו שבעים – "עוד ינובון בשיבה" – מוגשים ללומדים בספר טוב עין מבחר שיעורים עיוניים בסוגיות תלמודיות קלאסיות, שנמסרו על ידו בהיכל הישיבה בשנים האחרונות והועלו על הכתב בידי בנו, ר' ישראל מאיר.
ספריו התורניים הנוספים של הרב סבתו: "אהבת תורה – דברים על פרשות השבוע"; "באור פניך – עיונים בסוגיות מן התלמוד"; "אני לדודי – דברים על הימים הנוראים"; "מבקשי פניך – שיחות עם הרב אהרן ליכטנשטיין"; "לקראתי מצאתיך – פרקי אמונה".
נוסף על חיבוריו התורניים כתב הרב סבתו חמישה ספרי פרוזה, שאף הם מקרבים את קוראיהם לאמונה המביאה לידי מעשה.
...
|
21.
|
|
מאורעות שמחת תורה תשפ"ד היכו כברק כל איש ישראל. הפורענות, היגון, החרדה, העלבון והמראות הנוראיים צרבו כל נפש. האומץ, הגבורה, האחדות, מסירות הנפש והתפילה מילאו כל לב.
עצמת הרגשות העלתה בלב כל מתבונן זיכרונות אישיים וזיכרונות היסטוריים של אומה הנלחמת על חייה וחווה חליפות הסתר פנים והארת פנים של מעלה.
בפרץ רגשות זה התפרצו אצלי פרקי מסירות נפש וקידוש השם בתולדות ישראל – עקידת יצחק, חורבן הבית, גירוש ספרד והשואה – כשבכולם גווילין נשרפים ואותיות פורחות באוויר. דורנו חווה הסתר פנים, אבל זכה לחוות גם פרק הוד של הקמת מדינת ישראל מתוך הארת פנים של מעלה, ודור מלקטי אותיות פורחות כותב מהם מגילת עם חי....
|
|