אהרן אפלפלד

אהרן אפלפלד

סופר

אהרן אפלפלד, נולד בשנת 1932, צ'רנוביץ, רומניה. הוא ניצול שואה שעלה לישראל במסגרת עליית הנוער בשנת 1946; רבות מיצירותיו של אהרן אפלפלד משקפות את חוויותיו כנער בשואה או כצעיר ניצול השואה בישראל הצעירה.

אהרן אפלפלד חתן פרס ישראל (1983), פרס עליית הנוער לספרות יפה, פרס ברנר לספרות ופרס מילוא לספרות, בעל תארי דוקטור כבוד מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת ברנדייס, אוניברסיטת בר אילן, הסמינר התאולוגי בניו־יורק, ישיבה יוניברסיטי וההיברו יוניון קולג'. הוא אמן המשפט המוסיקלי. העברית של אהרן אפלפלד פשוטה, המשפט מוקפד. העלילה זורמת בלא עומס.

» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (291):
רשף, ספרים שאהבתי, אני רוצה לקרוא, ספרים שאני רוצה לקרא, ספרים שאני רוצה לקרוא , אני אקרא מתישהו, רוצה לקרוא, כדאי לקרוא, בנוסף, ספרים שצריך לקרוא, ממליצה, רותם , אהרן אפלפלד , רוצה לקרוא, books to buy, רומנים, ספרים שאני רוצה למדף, רוצה לקרוא , ספרים שקראתי לאחרונה, עוד ...
1.
קאטרינה. ספרו החמישה - עשר של אהרן אפלפלד, חתן פרס ישראל לספרות, הוא סיפור - וידוי מזעזע ומעורר מחשבה. גויה שיכורה ורוצחת מגוללת את סיפור חייה מעמדה מרוחקת ושלווה. סיפור של אישה פשוטה, בת - איכרים, הקושרת את גורלה בגורל העם היהודי, "העם הנבחר". "קאטרינה" - סיפורו של העם היהודי מזווית ראייה חדשה ומוזרה. הגיבורה - קורבן ותליין בדמות אחת - מתארת את עברה כשהיא משוכנעת בכל לבה "שאין יותר יהודים בעולם"....

2.
סיפור חיים הוא הפתעה מרהיבה. הסופר אהרן אפלפלד מגולל לראשונה, בלשון ישירה, פרקים מתוך חייו: מחוז ילדותו במזרח אירופה, מלחמת העולם השנייה, הנדודים אחרי המלחמה והחיים בארץ. עיקרו של הספר הוא מסע צמיחתו של ילד יהודי מבית מתבולל, שאימי המלחמה. הגטו והמחנה, ולימים היער, עיצבו את אישיותו. זהו ספר של מאורעות עזים והתבוננות פנימה. ספר איש, מאוד ובה בעת ספר על קולקטיב שלם, על המאה שלנו, המגולמת בו על כל תהפוכותיה. ספר אינטימי, אנושי וחם, מסמך תרבותי חשוב....

3.
בספר "פולין ארץ ירוקה" לוקח אותנו אהרן אפלפלד אל כפר פולני שבו עדיין דרים בכפיפה אחת אמונות ישנות, דעות קדומות ונופים קסומים. הפעם עושה את המסע ילדי הארץ, בן לניצולי שואה שמשבר משפחתי ורגשי אשם כלפי הוריו חוברים יחדיו ונושאים אותו הרחק מביתו, אל כפר הולדתם של הוריו. בכפר הוא פוגש את מגדה, איכרה מקרוב את המשפחה היהודית על תהפוכותיה, והיתה עדה להשמדתם של יהודי הכפר. כמה שבועות בכפר ובמחיצתה של מגדה הם ימים של חשבון נפש ואהבה גדולה. החיים לא האירו פנים למגדה, אבל הצרות לא מחקו את צלם האדם שבה. המפגש עמה הוא לו גילוי עצמו והתמזגות עם סתרי האהבה, שלא ידע עד אז. זהו סיפור אהבה של שני אנשים מבוגרים שהגורל הפגיש אותם בפרשת הדרכים של החיים,אהבה ללא אשליות וללא העמדת פנים. רומן בהיר, כתוב בשפה פשוטה וקולחת, שחושף ארץ לא נודעת ותובנות נפש המוארות באור חדש...

4.
עלילת האיש שלא פסק לישון, הרומן החדש של אהרן אפלפלד, מתרחשת רובה ככולה בארץ ישראל בזמן מלחמת השחרור. כמה נערים ניצולי שואה קובצו יחד והם בונים טרסות בהרי יהודה, לומדים עברית ומתאמנים לקראת הקרבות שיבואו. אך המשימה הקשה יותר הניצבת בפניהם היא המפגש עם עולמם הפנימי: הזיכרונות הבהירים, הכורח להתמודד עם מה שאירע להם והרצון העז להעניק משמעות לחייהם החדשים. גיבור הרומן, ארווין־אהרן, שרוי מאז תום המלחמה באירופה בשינה. שינה רצופה, עיקשת, שאינה מרפה ממנו גם כשהוא ער. בשנתו הוא חי את חייו שנחמסו ממנו: הוא פוגש את אביו, סופר מודרניסט שנאבק על הביטוי הנכון, ואת אמו, שהורישה לו את רגישותה הדקה. הוא פוגש גם כמה מקרוביו וחוזר לעירו ולאחוזת סבו בהרי הקרפטים. מחוז השינה שאליו נצמד ארווין־אהרן, בן דמותו של הסופר, הוא גם מרחב של הסרת כבלים והשתחררות ממושגים רווחים ומדעות קדומות. זהו אזור דמדומים המשמש עבורו רחם המאפשר לו למות ולהיוולד מחדש. לבסוף, במהלך מדהים ביופיו ובעוצמתו, הוא מחליט, בניגוד לכל הציפיות, ללכת בדרכו של אביו ולהיות סופר. בהאיש שלא פסק לישון מספק לנו אהרן אפלפלד חרך הצצה נדיר לקטעים עלומים בסיפור חייו. אנו מתוודעים כאן לסיפור דיוקנו כאיש צעיר, אמן, בארץ ישראל. זהו סיפור של צמיחה אישית דרמטית, המתנהל במקביל - וזוהי תבנית ספרותית חדשה ומפתיעה ביצירתו - לאירועי ראשית צמיחתה של מדינת ישראל. האיש שלא פסק לישון הוא ספר חובה לאוהבי יצירתו של אפלפלד. זו יצירה בשלה ומרשימה בפני עצמה ובה בעת פיסה חשובה בפאזל האמנותי־הגותי הענק שעליו שוקד, כבר למעלה מחמישים שנה, הסופר הדגול, חתן פרס ישראל ומי שצוין לא מכבר בכתב עת יוקרתי בארה"ב כ"אחד מחמישים הסופרים מעוררי ההשראה הגדולים בעולם". יגאל שוורץ...

5.
הרומן החדש של אחד הסופרים הנחשבים והמוערכים ביותר בעולם, לוקח אותנו אל המחוז הקסום של ילדותו – אל הנהר פרוט ואל הרי הקרפטים, שם הוא נופש עם הוריו על סף פריצתה של מלחמת העולם השנייה, חודש תמים שייחרת בלבו לעד. ההורים הם אנשים משכילים, רגישים, אך שונים באופיים. האב קנאי לחשיבה הרציונאלית, האם כולה אינטואיציה ורגש רליגיוזי. האב סולד מן היהדות, האם, לעומתו, מתרפקת על המראות והנגינות שנגלו לה בבית אביה. אבי ואמי, רומן רב-רבדים, כתוב במסורת הרומנים האירופיים הגדולים. הוא מחובר אל זמנו ומקומו, אך בה בעת שואף אל מעבר לזמן ולמקום. זהורומן של תקופה ובה בעת רומן של אמן, העוקב – דרך עיניו של ילד מתבונן, דק הבחנה – בפלאי הטבע וביחסים שבין בני אדם על שלל גילוייהם. לא נעלמים מעיניו המעוּות, המנוון והמרושע, אך הוא מגלה שהאהבה עזה יותר מן הסלידה, והחמלה גוברת על הציניות – כל זאת רגע לפני שהמבול הגדול עומד להציף את העולם היהודי. אבי ואמי הוא רומן אישי מאוד, גדוש מראות מילדותו של הסופר, ובה בעת הוא חושף באורח מזהיר את מצוקותיו ונבוכותיו של היהודי המודרני במאה השנים האחרונות – כל זאת בחוכמת המסַפר המופלאה של אפלפלד, ובסגנונו שזכה לתהילה: צלול, חרישי, מהפנט וממכר. יגאל שוורץ ...

6.
היא סוכנת בית בשנות השלושים לח"ה, הוא סופר, מבוגר ממנה בשנים רבות. כל מה שהם מעבירים זה לזו, במילים ובשתיקות, נהפך ברומן החדש של אהרן אפלפלד לסיפור אהבה מפעים. הם באים מעולמות שונים. היא נולדה במחנה שחרור בדרך לארץ. הוא היה קומוניסט ונלחם בצבא האדום. רוב ימיו הוא חי בתחושה שחייו משובשים. אותה מוליך בחיים איזה תום מופלא. זה סיפור אהבה שנבנה מפיסות קטנות: מעט מילים, הרבה קשב וחושניות דרוכה. האינטלקט לא נעדר, אך הקרבה ביניהם והחתירה אל הפנימי מובילות אותם אל עולם ראשוני וקסום, שבו עוד דרים האמונה והחיים בכפיפה אחת. ...

7.
הלילה לא היה שקט. תחילה נשמעו צעדיו של איש בורח, אחר כך הידהדו יריות. אדם ותומס שכבו דרוכים בקן וצותתו. אחר חצות לילה היתה דממה, אך אדם ותומס לא הוציאו את ראשיהם מתוך הקן. הם המשיכו לצותת, ואדם אמר, "אנחנו נצטרך למצוא לנו מחבוא בטוח יותר. בפנים היער הצמחייה צפופה יותר." אדם ותומס למדו יחד באותה כיתה אבל לא היו חברים טובים. עכשיו, אחרי שברחו מהגטו ומצאו את עצמם לבדם ביער – כשסביבם מתחוללת מלחמה - הם לומדים אט־אט להכיר זה את עולמו של זה ולהתקיים יחד בקור וברעב. הקן המרופד, שבנו לעצמם גבוה על צמרת של עץ, משַמש להם מסתור; דמויות ובעלי חיים מזדמנים מספרים להם בדרכם על האימה והתקווה שמעבר לעצים; והיער – ובו ילדה שלא מן העולם הזה - מזַמֵן להם הפתעות וגילויים. מיהם המלאכים שעוזרים להם לשרוד? והאם הוריהם יבואו לאסוף אותם כשהמלחמה תסתיים, כפי שהבטיחו? ילדה שלא מן העולם הזה הוא ספרו הראשון לילדים של אהרן אפלפלד, חתן פרס ישראל לספרות ואחד הסופרים החשובים והמוערכים בארץ ובעולם....

8.
כשנודע ליששכר, גיבור הרומן החדש של אהרן אפלפלד, כי אחיו שמתגורר הרחק מביתו נרצח על ידי פורעים, הוא רותם את הסוסים לעגלה וממהר לצאת למקום הרצח. מרגע זה מתגלגלים האירועים במסלול גורלי — כמסלולו של כדור שנורה מרובה. יששכר הוא איש גבוה וחסון, מופנם ואצילי, בן למשפחה של עובדי אדמה. הוא מתגורר בבית אבותיו, מתגעגע אליהם ואל אורחות חייהם, אך בנפשו הוא כבר מרוחק מהם. עיקרו של הרומן הוא מסע וידוי והתוודעות לכל מה שאירע לו בחייו ומסע עונשין ונקמה באלה שהשתתפו ברצח. תחושת הצדק, ירושת אבותיו, אינה נחלשת בו גם כשהוא לבד ומבודד. אך כמו כל גיבור טרגי מעשיו מכלים אותו. מים אדירים הוא סיפור אהבה לאישה ומסירות לאדמה ולבעלי חיים. ככל שיששכר מתרחק מביתו כך מתעצמת בו אהבתו לנחמה, אשתו היפה, שמתה לפתע ממחלה אנושה. במסע זה יששכר חי מחדש את היַחַד שלהם בחוותם, את טיוליהם בעמק הפורח, הרכיבה זה לצד זה, השחייה בנהר, וגם את הנסיעות עמה לרופאים בעיר הגדולה, את השיחות והשתיקות. הרומן החדש של אפלפלד אינו סוציולוגי ואינו היסטורי אלא קיומי, ובקיומי כלולים גם האמונה וגם המוות. אמונת אבותיו אמנם נטשה אותו, אך הד קולה והלהט שלה חתומים בבשרו. אהרן אפלפלד, חתן פרס ישראל, מהסופרים החשובים והמוערכים ביותר בעולם, מרחיב במים אדירים את גבולותיה של הממלכה הבדיונית רחבת הידיים שלו בנוסח העובדתי־דרמטי המיוחד לו: עלילות פורענות שעוצמה ואיפוק מאפיינים אותן. יגאל שוורץ...

9.
קבוצה של נערים, פליטי - שואה "שכבר ראו הכל", מכונסים בחוות הכשרה חקלאית, במרכז הארץ. כאן, במוסד הציוני ביותר שאפשר לעלות על הדעת, הם עוברים "חינוך מחדש" שבעקבותיו הם אמורים להפוך מ"אבק אדם" ל"עברים חדשים". עליהם להפטר מ"ארס הגלות" ומ"הרע" שדבק בהם במלחמה - שכן, כפי שסבורים "הקולטים" בחווה, רק הרעים, כלומר, מי שלא היו להם מעצורים מוסריים, שרדו - ולההפך לצעירים חסונים ושזופים, מפריחי שממת המולדת ומגיניה הנאמנים. אלא שאידיאולוגיה לחוד ומציאות לחוד. במציאות הנערים אינם רוצים/יכולים להשתנות. גם משום שניסיונם המר גזר עליהם להיות חשדניים ביחס לכל אמונה, וגם משום שהאמונה החדשה, הציונית, גוזרת עליהם להינתק מעברם ילדותם - עבר שאמנם הם אינם גאים בו אך בלעדיו - כך הם חשים - גם לא יהיה להם עתיד. "מכוות האור" הוא ספרו האוטוביוגרפי ביותר של אפלפלד. ספר שבו הוא ממחיז, בדרך דרמטית ובצבעים עזים, את מצבו הנפשי של נער שילדותו נחמסה ואת מלחמתו הנואשת לבצר לו איזו פינה משלו בסביבה מלאה רצון טוב ואטומה, בה במידה. "מכוות האור" הוא אמנם ספר שמעצב מצבים קשים, לעיתים אכזריים, אך לאלה נספחים כאן תדיר גוונים של אירוניה או סרקזם, המעלים על שפתינו חיוכים. כך, למשל, "שיחת הבירור" שעורכת מנהלת החווה לחניך בשם דרוק. העילה לשיחה "המעשה המגונה" של דרוק - הוא הבטיח לאחת מעובדות החווה (אגב, אישה שעדותה מפוקפקת מאוד) גרבי ניילון שקופות, ובתמורה זכה ללטף את רגליה. "לשם מה באת לכאן, אתה יודע (חוקרת המנהלת)." "ודאי שאני יודע," נחלץ דרוק ממבוכתו, .לעבוד את האדמה." "ומה עוד". "לאהוב את המולדת." "ומה עוד." "לזכור את השואה." "ואתה מה עשית." "ליטפתי את רגליה של ונטורה." "מכוות האור" הוא ספר של חשבון נפש מרגש ומסמך חברתי ותרבותי נוקב. זוהי היצירה הישראלית החשובה ביותר של אחד מבחירי הסופרים העבריים....

10.
בלנקה ואוטו, אם יהודייה צעירה ובנה הרך, עושים את דרכם מביתם בעיירה אוסטרית קטנה ונידחת לעבר מחוז חפץ עלום בהרי הקרפטים. השניים נמלטים לאחר שהאם כרתה את ראשו של בעלה בגרזן ממורט. במשך שנים השפיל והכה אותה בעלה הגוי, אדולף, עד שיום אחד היא התעשתה ובהחלטה של רגע, שכמו נגזרה על-ידי רשות עליונה, היא שמה קץ לחייו. כעת היא בורחת עם בנה לקרפטים, ושם, היא מאמינה, יימצא פתרון לכל צרותיה ומצוקותיה. "הם עברו מרכבת לרכבת, חלפו על פני תחנות קטנות, עצרו על פני מישורים רחבים ושטוחים. הכול התנהל בחופזה ובאיזה דיוק מפחיד, כמו לא היו ברשותם עוד, אלא בידיהן של המסילות, שנהגו בהם בחסד והעבירו אותם ממקום למקום בלא להכאיב כמעט." מסעם של בלנקה ואוטו, שהתחיל כמסע בריחה, הופך אט-אט למסע של חיפוש וגילוי עצמי. במהלכו מנסה האם לצוות לבנה את מה שנתפס בעיניה כעיקרי מורשתה. אלא שניסיון זה, כפי שמתברר במהלך הסיפור, אינו פשוט כלל ועיקר. אמנם אוטו הוא נער קשוב ונבון, אך עמדתה של בלנקה ביחס למורשת השבט שלה מזה וביחס למקום הולדתה מזה סבוכה מאוד. עד שיעלה עמוד השחר הוא רומן דרמטי, גדוש אלימות סמויה וגלויה וכתוב בסגנון פשוט. מבחינה זו הספר ממשיך את המגמה החדשה בסיפורת של אהרן אפלפלד, שניכרה, למשל, ברומן "קאטרינה". ...

11.
12.
הרומן ``תור הפלאות`` מגולל את תהליך התפוררותה של משפחה יהודית מתבוללת בעיירת שדה באוסטריה של סף השואה. אב, סופר נודע ואוטואנטישמי מובהק, אם שתקנית ודכאונית, ובן יחיד, ברונו, שדרך עיניו אנו צופים בהתרחשויות: ברונו מתאר את קורות משפחתו משתי זוויות ראות החוזרות ומשולבות זו בזו: מזוית הראייה של ילד רגיש עד אימה המתבונן סביבו מתוך ידיעה ``שכל שהיה לא ישוב עוד``. ומזווית הראייה של מבוגר החוזר לעיירתו, ``ככלות הכל ולאחר שנים רבות``, ומנסה להתחבר למראות הילדות ולזכרונות שהפכו זרים ומנוכרים. העולם הנגלה לנו דרך עיניו של ברונו הוא לעיתים עולם דמוי חלום ענוג ולעתים עולם דמוי סיוט. חייהם של בני המשפחה - המהווים בבואה מוקטנת של ההווייה היהודת המתובללת במרכז אירופה בין שתי מלחמות עולם - מעוצבים כמין בועת צבעונין. קיום מרהיב ורב יופי ובה בעת מחריד בחוסר ממשותו. ב``תור הפלאות`` הגיעה אמנות הסיפור של אפלפלד לאחת מפסגותיה הגבוהות. זוהי יצירת מופת שרק יצירות אחדות בספרות בת זמננו משתוות לה בעוצמתן הפיוטית. יגאל שוורץ בסיפור זה, שהוא, לדעתי הישגו החשוב ביותר של אפלפלד עד כה, מתגלות במלואן תוצאות של מאבק אמנותי ממושך על מיקוד ותיאום של הגות, תיאור ולשון, החותרים לגילוי אמיתות שונות לגמרי מאלו שבחשיפתן החל המספר את דרכו... ב``תור הפלאות`` הגיעה הפרוזה הישראלית לאחד מרגיעה היפים. דן מירון ``תור הפלאות`` היא יצירה המעוצבת להפליא ומרגשת בעמקותה. אפלפלד מיטיב מכולם לתאר את משבר התרבות האירופית לפני מלחמת העולם שנייה ולאחריה. הוא אחד מכותבי הפרוזה הטובים ביותר החיים עימנו. אירווינג האו...

13.
באל ארץ הגומא מתוודע הקורא למסעם המופלא של אם ובן. האם, טוני, היא אישה יהודייה צעירה, אמיצה ויפה, אך גם תיאטרלית ובעלת שיגיונות, המחליטה, לאחר חיים גדושי תהפוכות, שעליה לשוב למחוזם של הוריה, משם ברחה בשעתה בבושת פנים. הבן, רודי, דומה בחיצוניותו לאביו מולידו, גבר נוצרי, גבוה ורחב כתפיים, וגם בדרך החשיבה שלו, השיטתית, עניינית ומסודרת. אבל במהלך המסע אל מחוז ילדותה של טוני, נכבש רודי אט־אט בקסמם המשכר והמתעתע של כיסופיה של אמו — מהלך המוביל לאובדן אך גם מכשיר אותו לפגישה עם אהבת חייו. אל ארץ הגומא הוא הזמנה אל לב המיתולוגיה הביוגרפית של אפלפלד, ובה־בעת הזמנה למסע לנבכי הזהות היהודית המודרנית. זהו מסע מרטיט של בן המנסה להשיב לעצמו אם שאבדה לו, ואשר מבחינות מסוימות מעולם לא היתה שלו, ובמקביל ניסיון אמיץ וגלוי עיניים להתחבר לזהות שבטית כובשת אך גם מסוכסכת וחמקמקה. המסע אל ארץ הגומא, שהוא, בעצם, נתיב הגעגועים של כולנו, מלווה במוזיקה הממגנטת של הפרוזה הלירית המשובחת של אפלפלד. בדומה לשיר ערש, אל ארץ הגומא מספר לנו סיפור מזעזע, בלשון ריתמית קסומה, המערסלת ומענגת אותנו.אל ארץ הגומא הוא חוליה נוספת, מדהימה בעוצמתה, בסאגה הגדולה של אהרן אפלפלד, חתן פרס ישראל ומהסופרים החשובים והמוערכים ביותר בעולם, על מאה שנות בדידות של העם היהודי בעולם המודרני. יגאל שוורץ...

14.
סיפור חייו של ברונו, בן להורים קומוניסטים וגידם מגיל רך כתוצאה מתאונה. בתחילה, הגדם מציק לו, אך עם השנים הוא לומד להקשיב לו ולאיתותיו ולקלוט באמצעותו את העולם. בשנות ילדותו ונעוריו הוא שוקד על חישול גופו ורוחו, וכך שורד את אימי השואה ואת שנות המבוכה שאחריה. לאחר המלחמה, בשיטוטיו באירופה וגם בישראל, הוא מציב לעצמו מטרה: להזכיר ליהודים את עברם ולממש את ייעודם כבני מלכים. הוא אינו מסוגל לסבול את מי שהתנהגותם, דיבורם ואורח חייהם נשארו כפי שהיו לפני המלחמה, והוא מקדיש את חייו לטיפוח האחווה החשאית המלכדת קבוצה של פליטים ואחים לזיכרון. סיפור נדודיו של ברונו וקורות השליחות הגדולה שקיבל על עצמו מתפרשים על פני שנים רבות ומקומות רחוקים. ...

15.
16.
פרחי האפלה הוא מסע אל המחוזות החשוכים והמופלאים של החיים. מלחמת העולם השנייה בעיצומה, הגירושים מהגטו גוברים מיום ליום, והורים מנסים להציל את ילדיהם בכל דרך. לאחר שכל הנסיונות למצוא מקלט להוגו עולים בתוהו מחליטה אמו להחביא אותו אצל מריאנה, חברתה מבית - הספר העממי, העוסקת במקצוע העתיק בעולם. הוגו בן האחת - עשרה, בן יחיד מבית יהודי אמיד, מוצא את עצמו לפתע בקיטון אפל וצר ליד חדרה של מריאנה. מריאנה , אישה נאה הנתונה למצבי רוח, שומרת עליו ואוהבת אותו, אך חייה אינם בידיה.היא נקרעת בין מקצועה המשפיל לבין דאגתה לאמה החולה.חייו של הוגו בקיטון הם רצף של הקשבה, התבוננות והטמעה רבה.כאן הוא לומד על החיים, על אכזריותם, על כיעורם ועל גסותם, אבל גם על עדינות ועל נדיבות.מריאנה, החולקת עמו את מצוקותיה, אינה יכולה לספר לו הכל, אבל די במה שהיא מספרת לו שישלים את החסר. פרחי האפלה הוא סיפור על אהבה גדולה, בעל עוצמה רבה, בין נער בראשית התבגרותו לבין אישה שנוצלה מאז נעוריה, אך אין זה סיפור סנטימנטלי.הפרקים הקצרים זורמים בדריכות, וכל יום שונה ממשנהו. הוגו בוחן בכוח ראשוני ובדייקנות רבה כל רגש כל מחשבה, העולם החיצוני והעולם הפנימי מתמזגים, והתוצאה - מארג ספרותי עשיר ורב פנים. הקריאה בפרחי האפלה של אהרון אפלפלד היא חוויה בלתי נשכחת....

17.
18.
"כל אשר אהבתי" הוא ספר על אהבות סבוכות ומרות, בגידות, קנאות ותגובות נקם, ועל השריטות שהן שורטות בנפש הדמויות, הפוגעות והנפגעות כאחת. אבל הכול מתרחש כמו בחלום. במרכז הרומן סיפור התבגרותו של ילד החי בין הוריו הפרודים. מאביו, הצייר, הוא סופג את הרוך ואת תהפוכות הנפש של אמן גדול, ואצל אמו הוא טועם את טעמה החושי של אהבת אם ואת טעם הבגידה המתלווה לה. האם מתאהבת בצעיר אוקראיני, מתנצרת ונישאת לו. הבן מתרחק ממנה ונודד עם אביו ממקום למקום. לימים חוזרים האב והבן אל מיטת חולייה של האם בבית החולים של המנזר, שם ננטשה על ידי בעלה והיא מטופלת בידי זרים. הספר ספוג אווירת מרכז אירופה של ערב מלחמת העולם השנייה. הנפש היהודית משתחררת מכלאה ונפתחת לאהבה, לדת אחרת ולתרבות אוונגרדית. זוהי פתיחות שהיא גם התמכרות קשה וכואבת. ומסביב כבר מתעצמות הרוחות הרעות. כל אשר אהבתי הוא ספר על חיים הטווים את חוטיהם בלא שהמשתתפים בהם יבינו את הסבך או ינסו להתירו. חיים של עיוורון רגשי ותודעתי שהסופר מאיר אותם מזווית ראיה כפולה: בעיניים אירוניות, מפוכחות ונטולות רחמים: ובה בעת, דרך פריזמה של חסד ההופך את האירוניה, כמו במטה קסם, לשגב נעלה....

19.
20.
הרומן פריחה פראית הוא פריצת דרך מרהיבה אל מחוז חיים חדש, הרחק מדרך המלך, אל אחת הפסגות בלב הקרפטים, ששם אנו מתוודעים אל חייהם המופלאים של גד ועמליה. לפסגה יש היסטוריה. ב - 1835 נמלטו אליה מפני פורעים קומץ יהודים, התבצרו בה ונלחמו על נפשם עד אשר נפלו חללים. אמונתם וגבורתם היו לשם דבר. על קבריהם עולים יהודים ומבקשים חיזוק האמונה, רפואה וישועה. האחים גד ועמליה קיבלו בירושה, בעודם צעירים מאוד, את החזקה על המקום הרחוק והנישא הזה. הספר פותח בתיאור החשיכה והבדידות הנמשכות שם לאורך חודשים רבים, ועליהן נוספות מצוקות הקיום: השגת עצים להסקה, מזון בסיסי, והגנה מפני הפורעים, שאינם מרפים. היחד שלהם, שיש בו לא מעט רגעים של אושר נסתר, מעצים את הקרבה ביניהם והופך אותם מאחים לאוהבים. השנה האחרונה של חייהם בפסגה היא עיקרו של הרומן. הבדידות מתעצמת, הפחדים גוברים. כדי לגבור על תלאות הקיום הם שותים ומשתכרים. השתייה מקרבת אותם יותר ויותר ועושה אותם איש ואישה לכל דבר. הרומן מושך אותנו בחבלי קסם אל מחוז הדמדומים שבו מתגוששים, ללא פשרות, אהבה עזה, אמונה לוהבת, ייסורי חטא ופחדי בגידה. פריחה פראית הוא רומן רב נדבכים, שבו נפרש הקיום האנושי במלוא כוח קסמו, אך בה בעת מחוברות הנפשות בחוטים רבים אל הספירה האלוהית. רומן סוחף, גדוש עלילה, צלול כמו נופי הפסגה. הפרוזה של אפלפלד בשיאה....

21.
"לילה ועוד לילה" הוא חוליה חדשה ביצירתו הענפה של אפלפלד. אחרי שנים רבות של עיצוב יצירות מופת כמו "קאטרינה", "טמיון", "ליש", "עד שיעלה עמוד השחר", "כל אשר אהבתי", שמיקומן באירופה, חוזר אפלפלד אל עיר מגוריו ירושלים, אל הפנסיונים של שנות החמישים והשישים שבהם התגוררו ניצולים ממערב וממזרח אירופה. בפנסיונים אלה עולה מתוך הנבכים עבר בוער העושה את לילות ירושלים למסכה חיה של געגועים, וידויים ואהבה. ביצירתו זו מעלה אפלפלד את האדם המחפש משמעות, שאינו מסתפק בשרידותו אלא מבקש לעצמו ולסביבתו הקרובה תודעה חדשה. גם ביצירה זו אין מדובר באידיאולוגיה זו או אחרת, אלא במאבק בין האני המבקש להצטנף בקונכייתו לבין הרצון להתחבר אל הכלל ולהתמזג עמו. בלילה ועוד לילה עומדים העבר מול ההווה, תפיסות עולם מנוגדות, תחושות סותרות שלרוב מסממים אותן הקוניאק או משחקי פוקר לוהטים, אך כשהגעש גואה מתוך המעמקים, אין מנוס מן האלימות. לצד הנימה הדרמטית העזה מפכפכים בחשאי ברומן חדש זה החמלה, האזנה דרוכה לזולת והרבה אהבת אדם. סגנונו של אפלפלד כמו תמיד: נקי, מאופק ואירוני ומעלה על הדעת את מיטב הפרוזה של אירופה....

22.
250 עמודים.מסע-חיפוש ארוך ומרתק של נערה צעירה, בת תערובת, שאמה היהודייה נאסרה וגורשה למחנות.הזמן: עיצומה של מהלחמה, ומחנות העבודה סגורים ומסוגרים, מוקפים חומות תייל, אבל הלגה נחושה בדעתה להגיע אל אמה ויהיה מה. במסעה הנועז אל תוך עמקי האופל היא מתוודעת מחדש אל עצמה, אל אמה ואל היהודים.הספר מלא אמונה באדם וביכולתו להיטהר ולהיות מסור לזולתו בלב ובנפש....

23.
"הטקס היה קצר, בלא גינונים ודומם, ורק לאחר מכן, בחדר האורחים של הקאפלה, שבו הקולות אל קצבם הרוהט." באווירה נינוחה זו מתואר בפתח הרומן טקס הטבילה של קארל - גיבורו החדש של אפלפלד. הטקס כמו משחרר את הנטבל ממשא מיותר החוצץ בינו לבין סביבתו ופוגם בקריירה שלו. אך דווקא כאן מתחיל תהליך מכאיב, שבמהלכו מתוודע קארל לעצמו, למשפחתו וליהדותו. טמיון סיפורו של קארל ושל יהודים אחרים, מומרים ולא מומרים, בעיירה אוסטרית קטנה בתחילת המאה. חוליה חדשה, מרתקת, בסאגה הגדולה של אפלפלד על מאה שנות בדידות של העם היהודי בעולם המודרני....

24.
25.
עד חוד הצער, הרומן החדש של אהרן אפלפלד, לוקח אותנו למחוזות חדשים שעוד לא נודעו ביצירתו הענפה. דרך עיניו של אדמונד, נער בן שבע-עשרה, אנו מצטרפים לקבוצה של לוחמים יהודים במלחמת העולם השנייה, המכינים את עצמם לקרב מכריע עם האויב. אדמונד הופך מנער רך לגבר צעיר. אבל בה בעת הוא, וחבריו למסע, נחשפים לשורשי הרגש והצער הפרטיים והקיבוציים של השבט. כל אחד בדרכו, על פי טבעו, ועל רקע זיכרונותיו - משתתף במסה זו. אהרן אפלפלד, חתן פרס ישראל, ואחד מהסופרים החשובים והמוערכים ביותר בעולם, מוביל אותנו בעד חוד הצער במיומנות מופלאה וחכמה, ובה במידה דרמטית, בדרך תלולה, עוצרת נשימה, לאחת מפסגות יצירתו. יגאל שוורץ ...

26.
27.
עוד היום גדול חושף פינה לא נודעת בחייו וביצירתו של אהרן אפלפלד: נעוריו ובגרותו בירושלים. ירושלים, שמיעט לכתוב עליה בסיפוריו, נגלית כאן כמקור ההשראה שממנו הוא חוצב את דמויותיו. עלילת הספר מתרחשת בבתי - הקפה בירושלים של שנות החמישים והשישים, המשמשים לאפלפלד מצפה התבוננות בכל המתרחש סביבו. בתי - הקפה של שנות החמישים והשישים, שלא כבתי - הקפה בימינו, היו אינטימיים, ולצד אנשי רוח ישבו בהם אלמונים שהביאו אליהם לא רק את אומללותם, אלא גם רגישות ותרבות. בבתי - קפה כמו "פטר", "רחביה" ו"וינה" נשבו רוחותיה של אירופה האבודה. אהרן אפלפלד נתפס בתודעתנו כסופר שכותב על השואה, ואולם מסתבר שגיבוריו, אשר חלפו על פניו בילדותו ובימי המלחמה באירופה, נגלו אליו בממשותם רק בירושלים. עוד היום גדול הוא פרי שיתוף פעולה עם בנו, הצייר מאיר אפלפלד. לאחר שירותו הצבאי למד מאיר באקדמיה המלכותית בלונדון והציג שם במיטב הגלריות; בארץ הציג בגלריה גורדון. מאיר אפלפלד מצייר את נופי נעוריו של אביו, נופי העיר ירושלים, שהוא עצמו מתגורר בה עתה. אין זו ירושלים מונומנטלית או היסטורית במובן הצר של המילה, אלא ירושלים האורבנית למחצה שבה צמחים ובתים נושמים יחדיו, האור נוהר בכל פינה והמסתורין אינו בסמל אלא בממשות. הטקסט של אהרן אפלפלד והציורים של בנו מאיר הם שיח בין אמן לאמן - שיח שבו הגלוי מואר באור חדש והנסתר עולה ולובש משמעות....

28.
"כשתמה המלחמה החליט תיאו בנפשו כי את הדרך חזרה הביתה יעשה לבדו, בקו ישר ובלא פיתולים. המרחק לביתו היה רב, כמה מאות קילומטרים, ובכל זאת נדמה היה לו שהוא רואה את התוואי בבהירות". המסע, מסתבר, אינו מתקדם במרחב הפתוח אלא חותר פנימה. השנים במחנות השכיחו מתיאו כמעט הכול. עכשיו עליו להתוודע שנית אל חייו הקודמים, אל הנפשות שהיו קרובות אליו ועיצבו אותו. ראשית, אמו, אישה יפה, אקסצנטרית, שגעגועיה לאלוהים, ליופי ולמוזיקה מרוממים את ימיה ובה בעת מדכאים אותה. חייה רצופים עליות וירידות, והיא גוררת עמה את בנה וחוצה את הארץ ברכבות ובכרכרות כדי להראות לו: נופים מרהיבים, מנזרים, כנסיות עתיקות, ששם משמיעים מוזיקה של באך. בחתירתו הביתה הוא פוגש את אהובתו של אביו, מַדְלן, שנטש אותה לטובת אמו היפהפייה. עתה היא חולה מאוד. הוא מעביר אותה מבית חולים אחד לאחר, ובתוך כך חש שהוא מתקן עוול גדול. בדרך הוא פוגש אנשים שהמלחמה הכחידה בהם צלם אנוש, אך גם כאלה שהמלחמה זיככה את נפשם, והם עומדים בצמתי הדרכים ומחלקים ללא תמורה מרק וסנדוויצ'ים. הנתינה האובססיבית הזו מחזירה – לנותן ולמקבל – את צלם האנוש, שהצטמק בשנות הסבל. ימים של בהירות מדהימה, הרומן החדש של אהרן אפלפלד, חתן פרס ישראל ומהסופרים החשובים והמוערכים ביותר בעולם, מתרחש על אדמת אירופה בחודשים הראשונים שלאחר תום מלחמת העולם השנייה. המרחב-זמן הזה והדמויות הסובבות בו מעוצבים כאן בקיומם על קו הגבול שבין ההיסטורי למיתי. הכול כאן מוחשי ואמיתי עד אימה, מזוקק ומדויק. ימים של בהירות מדהימה הוא יצירת מופת של סופר ענק, שתיחרט בלבכם. יגאל שוורץ ...

29.
קאטרינה הוא סיפור-וידוי מזעזע ומעורר מחשבה. אישה אוקראינית מגוללת את סיפור חייה מעֶמדה מרוחקת ושלווה. זהו סיפורה של אישה פשוטה, בת איכרים, הקושרת את גורלה בגורל העם היהודי. קאטרינה, שגדלה בקרב כפריים שונאי יהודים ורדופי דעות חשוכות, לומדת להכיר את האנשים שבביתם היא עובדת – יהודים הרחוקים כל כך מן השדים האפלים שהחרידוה בסיפורי ילדותה. עם הזמן היא נוכחת בשקר שביסוד אותן אמונות תפלות ומגלה את אופיים ותכונותיהם של מעסיקיה, את הלמדנות והשאיפה לתיקון, את התקווה ואת החמלה....

30.
"מכרה הקרח" הוא מסע התבגרות והתנסות של צעיר יהודי בימי מלחמת העולם השנייה. תחילתו של המסע: הגטו והחיים התת - קרקעיים בו, המשכו מחנה עבודה שעל הנהר בוג, וסופו הנהירה עם שיירות הפליטים בדרכי הכפור שלאחר המלחמה. זהו ספרו הראשון שבו נוגע אפלפלד באש השואה - אך זהו גם, ובעיקר, מסע ארוך אל הנפש: אל התאים הסמויים של הקיום האנושי. במרתפים של הגטו ובמחנה העבודה נבחנים בקפדנות רגשית מושגים, ערכים ואמונות. בין השאר: הצמימות, האשליה, ההונאה העצמית וההיצמדות האנכרוניסטית לאמונות ולדעות שאבד עליהן כלח. את מקומה של הקפדנות הרגשית הזו - המאירה את ה"חיים הישנים" באור ארוני חד כתער - תופסת בימים שלאחר המלחמה, ימי הישיבה הארוכים על שפת הבוג, ההתבוננות פנימה. בימים הארוכים והשהויים על שפת הבוג צומחת בנפשו של הגיבור שפה חדשה המאפשרת לו, ובעקבותיו לנו הקוראים, מגע עם המישור המטאפיסי. "מכרה הקרח" הוא ספר שבו נבחנות שאלות יסוד אנושיות נוקבות, לא כעניין מופשט או אידיאולוגי אלא כממשויות הדבוקות בסדר יום נוקשה: המסדרים, ההתעללויות ועבודת הפרך. אפלפלד נצמד אל המוחשי, ומתוך המוחשי עולה כאן - כמו שקורה רק אצל יוצרים דגולים - הנגיעה בטהור ובנצחי. יגאל שוורץ....

31.
בקיץ שבו מתנהלים האירועים ברומאן הזה של אפלפלד מתכנסת לה, כמו בכל קיץ, חבורה של נשים וגברים יהודים בעיירת הנופש הקטנה פראכט. אבל בקיץ זה מטרותיה המוצהרות של החבורה - "ליהנות משלוש המחנות היפות של החיים: הצוותא, המשחק והקוניאק" - אינן מוגשמות. אורחים רבים אינם מגיעים. רחבת המשחקים קורסת תחתיה וגם הקוניאק. מתברר, מהול במים. את מקומה של החגיגה השנתית תופסת אט-אט דינמיקה אחרת, שעיקרה ערטול נפשי והתבוננות מרוכזת פנימה. כל אדם ומועקותיו, כל אדם חולשותיו ואשמותיו כאשר למוצאו, למשפחתו ול"תכלית" שהציב לעצמו. המאפיינים המייחדים כל אחד מאנשי החבורה אין בהם כדי לטשטש את קווי-הדמיון הקושרים ביניהם. עינו הרגישה של המספר תופסת את המשתתפים השונים במה שנדמה לעתים הצגה בלי קהל, ששחקניה הם ילדים מגודלים, גחמנים, שאינם מסוגלים להתמודד לא עם מטלות החיים ולא - קל וחומר - עם המורשת היהודית המכבידה עליהם כמין חטוטרת. העולם שמצייר אפלפלד ברומאן הזה הוא עולם שבו הכול, כדברי אחת הדמויות, "תלוי על בלימה". כך הפנסיון, שהנהר הגואה חושף את יסודותיו, כך הישיבה המגוננת בחברותה וכך גם המלים הגבוהות המשמשות תריס אחרון בפני התוהו. דמויות המרכז ברומאן - ריטה, בנו, סוזי ואן - והאחרים - מהלכות כולן כמו על "רצפת אש", ואמנם, כמין רמז לקטסטרופה המתקרבת נשמע קולו של אחד האיכרים האומר בשיחת-אגב, לכאורה, ש"יש להתכונן לעונה הבוערת"; "עונה בוערת", שתבוא כמו המעבר מן הקיץ הגווע לסתיו המתקרב, כגזר-דין שאין להימלט ממנו. ...

32.
33.
34.
"בסתיו הגיעו. היתה זו דרך ארוכה, מייגעת...יומיים טיפסו במעלה הרכס חשופים לרוח ולגשם". כך נפתח מסע תלאותיה של המשפחה היהודית המתבוללת מווינה, ערב הכיבוש הנאצי, אל הרי הקארפאטים. מסע אל הצדיק היהודי הזקן שאולי ירפא את בתם החולה. השהיה הקסומה בהרים - מקום שהערפילים בו "זחלו על פני הקרקע" וממרחקים , "מהכפרים הרחוקים, הסתננו צרחות ייאוש של בעלי חיים שנערפו בזעם" - הופכת למאבק על זהותה האנושית והיהודית של המשפחה, לחיפוש אחר שורשים. כאב, יופי ופליאה נארגים לרקמה שובת לב....

35.
36.
אהרן אפלפלד ברשימותיו תורם נעימה משלו למסה העברית, כשם שנתייחד לו מקומו בסיפורת העברית. ילדותו של אפלפלד במזרח-אירופה, בבוקובינה, ונעוריו באימי השואה ובמסע ארוך אל ארץ-ישראל ואל ההיקלטות בתוכה ובספרותה. דרכו נפרשת במסות אישיות אלה, תוך חישוף והיחשפות. עתה, כשהן צרורות יחד, פותחות הן אשנב להבנת כמה פנים בהווייתה של שארית הפליטה ובהווייתנו הלאומית בכלל. אפלפלד, איש ירושלים, זכה בפרס ברנר ובפרס ביאליק....

37.
יאנק וסבא סרגיי הם גיבורי לילות קיץ ארוכים, הרומן החדש של אהרן אפלפלד. יאנק הוא נער יהודי שאביו הפקיד בידיו של סבא סרגיי בעיצומה של המלחמה. בצעירותו היה סבא סרגיי חייל ומפקד מצטיין ביחידה מובחרת. אחרי השחרור עבד שנים במחסן העצים של האב, גם לאחר שהתעוור. לימים פשט האב את הרגל והמחסן הגדול הולאם. סבא סרגיי יצא לנדוד על פני השדות ומכפר לכפר. יאנק וסבא סרגיי נודדים ממקום למקום. יאנק מוליך את סבא סרגיי על פני השדות וביערות, וסבא סרגיי מלמד את יאנק לחיות חיים של משמעות. המסע שלהם הוא מסע ריאלי בין אתרים ממשיים, אך בשל הסגנון המפורסם של אפלפלד – פשוט לכאורה, חסכוני במילים, שהוי ואינטנסיבי – הוא מקבל ממדים מטאפיזיים. הזמן נעשה צמיגי, מראות הנוף הופכים למראות של הנפש, ודמויותיהם של יאנק וסבא סרגיי הולכות ומקבלות ממד מיתולוגי; צמד מופתי דוגמת הנער שמואל ועלי הכהן, אדיפוס ותירזיאס או אסטראגון (גוגו) וּולדימיר (דידי) ב"מחכים לגודו". לילות קיץ ארוכים הוא עדות חותכת נוספת לגדולתה של אמנות הסיפור של אפלפלד, מגדולי הסופרים בזמננו. יגאל שוורץ ...

38.
סיפורים: ברונדה, הלהקה, רגינה, אכסניה, הסוחר בארטטפוס, חילופי משמרות, המצוד, העופות, הגלגול, הגלוי האחרון, בחנועה 1946, היום, השוד, לחשי החופה, שמש של חורף, לידיה, הככר, עורך הדין שלנו 187 עמודים אפלפלד הוא חתן פרס ישראל לספרות יפה (תשמ"ג - 1983). ...

39.
השנה 1941 המקום - עיירת נופש בהרי הקרפטים. המלחמה קרבה. במרכז הרומן היתום קוטי, נער חסון וכבד - פה, הנאנק עם גמגומו. אהבתו הגדולה - אמו החורגת, הצעירה והנאה ודמות אב - רודולף, רב סמל לשעבר, אדם קשוח וישר, שגינוני הצבא טבועים בו. עיירת הנופש מאוכלסת רובה יהודים, חלקם סוחרים ומקצתם סוחרי בהמות. סוחרי הבהמות הם אנשי טבע, אנשי כבוד, שהרי הקרפטים הגבוהים לימדו אותם קשיחות ועמידה על הנפש. האורחים, לעומתם, הם יהודים עירוניים, מתבוללים, שמחלת הדיכאון מענה אותם שנים. הרופאים הרגילים לא הועילו להם, והם באים לבקש מרפא אצל הצדיק המקומי העיוור. המלחמה מגיעה לכאן לא בדמות צבא כובש. שני קצינים גרמנים בעזרת כמה שוטרים מקומיים משתלטים על המקום, רודים ומתעללים בתושביו. שלא כמו במקומות האחרים, התסיסה כאן רבה. סוחרי הבהמות לא מוכנים לשאת את ההשפלה וקמים על משפיליהם. בכור זה בוחן אפלפלד את האהבה על כל גווניה: החושית, הדמיונית, וזו ההופכת למסירות נפש למען הכלל. לפרקים, דווקא בזמן של מבחנים גדולים מסיר האדם את המחיצות בין הפרט והכלל וקונה לו חירות חדשה. זהו הספר הדרמטי ביותר שכתב אהרן אפלפלד. הפעם יוצאים גיבוריו של אפלפלד מחביונם אל חיים שיש בהם תעוזה, וכתמיד, התיאור מדויק, חד ובה בעת כובש את הלב....

40.
אירנה עדה לרצח. לנגד עיניה נרצחים ארבעת שכניה היהודים, שלצדם גדלה. בעקבות המעשה אירנה קמה ובורחת מכפר הולדתה. היא מבקשת לעצמה מפלט מבעל אלים ומזיכרון הזוועה, אך בעודה נודדת בין כפרים היא מגלה שהזוועה פשטה בכול. בכל מקום נרצחו יהודים, וזכר המתים וזכר הרצח רודפים לא רק אותה. אהרן אפלפלד זכה לתהילה עולמית על ספריו, ותימהון הוא מהעזות שביצירותיו. אומץ לב, גדלות נפש וכישרון אדיר נדרשים כדי לצייר את המציאות מנקודת מבט של גיבורה כאירנה. אירנה, אישה בורה, שנגועה בעצמה במידה של אנטישמיות, מנסה להירפא ולהשיב לעצמה את "חוש האהבה", את תחושת הקדושה ואת היכולת להתפלל. מתוך כך היא הולכת ומקבלת על עצמה שליחות של אמונה. הגיבורה - ספק נביאת אמת, ספק משוגעת, שיכורה לפרקים, נודדת ומטיפה לאיכרים כי "ישו יהודי היה". "אביו ואמו יהודים היו," היא מתעקשת. והאיכרים – ועמם אולי הקוראים – מגיבים גם על המשתמע: היהודים הם ישו. קורבנות הם נושא מרכזי ביצירה הזאת, ואירנה, קורבן להתעללות, מוצאת לב קשוב רק בקרב נשים. נשים מוכות וזונות הן שנוטות אחריה ונענות לבשורה החדשה־ישנה שהיא נושאת. תימהון יוצא לאור בעידן שמרבים לעסוק בו בקורבנות, על בסיס תיאוריות פסיכולוגיות, חברתיות ופוליטיות. אפלפלד, כדרכו, נמנע מהתעסקות תיאורטית. הוא מעיד על הטוב ועל הרע, אך איננו מתיימר להסביר את מקורותיהם. הקורבנות, בני אנוש, מוצגים בלי האדרה והתייפייפות. אירנה נפש פגומה, בני משפחת כ"ץ הרצוחים – חנוונים שאחת מבנותיהם מפגרת, והזונות – זונות. הייסורים אינם מקנים להם טוהר, אך הנכונות להיות איתם, לקחת חלק ולהעיד, מביאה לעולם מידה של חסד. תימהון הוא ממין הרומנים שמתבקש לקרוא לפחות פעמיים. בקריאה ראשונה אנו מרותקים לעלילה ולקצבה. עובדה אחר עובדה מוצגות לפנינו: הכול מוחשי, מדויק, מרוכז. אלא שבהדרגה העובדות הולכות וצוברות איכות סמלית ומיתית. וכך, בקריאה שנייה, משוחררים מהמתח העלילתי, ניתן לנו ליהנות מיופיו של כל משפט ומהמשמעות המאירה שגלומה בקונקרטי. תימהון הוא מהיצירות החשובות שקראתי בחיי. גַיִל הראבן...

41.
42.
43.
פטר שטיין, גיבור כתר הברזל, הוא דמות יוצאת דופן בגלריית הדמויות של אהרן אפלפלד. הוא צלח את מסלול ההכשרה בצבא האוסטרו-הונגרי בהצטיינות, פיקד בעוז על חיילים בקרבות, ובסופו של דבר אף זכה בעיטור הגבורה הגבוה ביותר, כתר הברזל. עתה, לאחר שפרש מהצבא, נתון פטר לעצמו, שרוי באווירה נינוחה. כל דבר במקומו והכול מתנהל בעצלתיים. ואולם, אצל אפלפלד כמו אצל אפלפלד, מתברר עד מהרה, כי הסדר, השקט והביטחון, אינם אלא אחיזת עיניים. מתחתם רוחשים כוחות הרסניים, אפלים, המחפשים מוצא. אלה אוצרים עוצמה ומבשרים התפרצות חובקת כול. על הרקע הזה מנסה פטר להבין את חייו ואת חייהם של האנשים היקרים לו: הוריו, אחותו האהובה והמוכשרת שמתה בדמי ימיה, חבריו בצבא, הצעירה הנוצרייה ששירתה בביתם והוא היה כרוך אחריה, ואחרים. פטר דולה מזיכרונו תמונות ובוחן אותן באור חזק וממוקד המוציא אותן מפשוטן. כתר הברזל הוא רומן שעניינו התמודדות אמיצה ומיוחדת עם שכול, בדידות, סביבה עוינת וגורל מתעתע. הוא גם ספר על דרך התגבשותו המיוחדת של אמן. שכן עבור פטר, הצבא, על המשמעת הנוקשה שלו, ייסורי הגוף והנפש, הוא גם מסלול הכשרה מצוין למי שמבקש להכשיר את עצמו להיות סופר של אמת. אפלפלד נוגע כאן, בדרכו המיוחדת והמרתקת, בסוגיית הגוף והנפש, בעיקר בהקשרה האמנותי. מבחינתו, ואנו חווים זאת בכל שורה בספר, הרוחני, המטפיסי, וקל וחומר האידאולוגי, ראויים להתייחסות רק אם הם צומחים מהגופני, הפרטי-הממשי, ורק אם יש להם שורש החותר באדמה. כתר הברזל הוא הישג אמנותי מרהיב של סופר ישראלי, שצוין בכתב עת יוקרתי בארצות הברית כ"אחד מחמישים הסופרים מעוררי ההשראה הגדולים בעולם". ...

44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
59.
60.

זה ספר מעולה, נהדר ממש. הדמות של קאטרינה מורכבת ומיוחדת. ממש ניתן לחוש הן את הריחות - של התקופה שבה מתקיימת הדמות וסביבותיה - הן את הטעמים (ה... המשך לקרוא
6 אהבו · אהבתי · הגב
ספר מצוין נוסף של אחד הסופרים הגדולים - לא רק בדורנו, כי אם אי-פעם - אהרן אפלפלד. זהו ספר מקסים, חזק ומעורר מחשבה רבה - הוא מוקדש לאביו של אפלפ... המשך לקרוא
9 אהבו · אהבתי · הגב
לדעתי הספר הכי טוב של אפלפלד לצד "חיים שלמים". ... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב
אהרן אפלפלד הוא אחד הסופרים - אם לא ה-סופר - הטובים ביותר שקראתי בחיי. בזמן זה אני אובססיבית לגמרי אחר יצירתו המדהימה ומעוררת ההשראה. גם הספ... המשך לקרוא
5 אהבו · אהבתי · הגב
ספר כל כך מצוין ומרגש של אהרן אפלפלד, שאין מילים לתארו אלא המלצה נרגשת נשלחת אל כולכם: אנא, קראו אותו! זה מקסים איך שאפלפלד מצליח "לדבר" בק... המשך לקרוא
3 אהבו · אהבתי · הגב
את ספר זה פגשתי בחנות ספרים יד שנייה בעיר התחתית חיפה, הרי חיפה מבורכת בחנויות ספרים יד שנייה וכדאי לאדם לצאת מעט מחללו ולסור אל מרחבי זמן ... המשך לקרוא
20 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2018 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ