ביקורת ספרותית על איה פלוטו מאת לאה גולדברג
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 26 בפברואר, 2017
ע"י רויטל ק.








מדוע אני לא אוכל לעוף: משטור ודיכוי ביחסי האדם והחיה ביצירה איה פלוטו
מבט פוסט קולוניאליסטי, פוסט סטרוקטורליסטי ופוסט-פוסט-פוסט שעת השינה שלי.

***

בבואנו לדון ביצירה "איה פלוטו", הנטיה הראשונית היא למקמו בהקשר התקופתי הנכון.
"איה פלוטו" נפתח בקונפליקט שהיה נפוץ בספרות תש"ח, הלא הוא הקונפליקט בין הפרט לחברה, בין האינדיוידואליזם לקולקטיב. (אמנם יש לציין כי מבחינה כרונולוגית "איה פלוטו" מעט מאוחר יותר, אך יש לקחת בחשבון את קצב חילחולן של נורמות מספרות המבוגרים אל תוך ספרות הילדים).
לפלוטו, הכלבלב מקיבוץ מגידו, יש, לכאורה, הכל. כל מה שנחוץ לכלב בכדי להיות מאושר: צרכי מחייתו מסופקים לו, אך יותר מכך, כפי שנרמז במילים: "כלבלב מקיבוץ מגידו" הוא משתייך לקיבוץ, יש לו קבוצת שייכות והתייחסות המונעת את תחושת הבדידות.
ובכל זאת, לפלוטו חסר משהו. פלוטו קורע את החבל – קורע את הכבלים המטאפוריים הקושרים אותו למחויבות ולחברה ויוצא לחופש. החיים הקיבוציים, הצורך לעמוד בציפיות, מחיקת האינדיוידואל – כל אלו מעיקים על הכלב שלכאורה יש לו הכל והוא נושא את רגליו והולך.
לכאורה, לפנינו סיפור בתבנית המוכרת של ספרות תש"ח: פלוטו סובל מהקונפליקט הנזכר למעלה, הוא יוצא אל החופש ובוחן את האפשרות הקיצונית הנגדית, חיי חופש נטולי מחוייבות, חיים של מימוש עצמי כאינדיוידואל, ולבסוף מצליח למצוא את האיזון בין שתי הקיצוניות והקונפליקט בא אל מקומו בשלום במילים: "פלוטו וגדי רצים בדהר, נרוץ מהר מי יגיע ראשון כבר זמן לאכול ולשכב לישון" יש לשים לב לחזרתיות שב"רצים" ו"נרוץ": פלוטו, הכלב ש"נשא רגליו" בתחילת הסיפור מצליח לממש את החופש שלו, את הצורך בריצה חופשית, נטולת חבלים וכבלים בתוך המסגרת הקיבוצית, יחד עם גדי, הישר אל האכליה והשינה כחלק מלוח הזמנים הנוקשה שמכתיב הקיבוץ.
אך האמנם הצליח פלוטו להגיע לסינטזה? או שמא חזר פלוטו, עם זנב בין הרגליים, לשעבוד ולדיכוי בהם נפתח הספר? נראה כי בחירת המילים נועדה ליצור תמונה של חופש ושחרור, סינטזה, מציאת דרך האמצע, בעוד שלמעשה פלוטו חזר להיות מדוכא כמקודם: הוא שוב בקיבוץ, מכבש הדיכוי של יחסי הכוח בין האדם והחיה מכתיב לו את סדר היום שלו, ובסופו של יום ככל הנראה ייקשר פלוטו שוב בחבל, יקבל מרק ועצם וישוב לחלום על החופש.
אכן, נראה כי קריאה חתרנית בספר תחשוף לעינינו את מנגנוני הדיכוי בהם משתמש האדם הלבן בבואו לשעבד את בעלי החיים לצרכיו. מבטו של האדם מכונן את זהותו של הכלב ככלי, כמי שנועד לשרת את האדם ואף נזקק למעמד זה בכדי לקבל סיפוק ואישור.
תהליך הדיכוי והמשטור שעובר פלוטו לאורך הספר, בו הוא מנסה לשוא להשיג חופש מיוצג בסדרת מפגשים הנערכים בין פלוטו לבין בעלי חיים שונים. הספר מציב חלוקה בינארית בין בעלי חיים שאין בהם תועלת לאדם, ככאלו ששייכים לטבע, חופשיים, לבין בעלי החיים שיש בהם תועלת לאדם ועל כן מטבעם נועדו לחיות לצדו. חלוקה זו חושפת את ההבניה התרבותית המכוננת את זהותם של בעלי חיים מסויימים כבעלי חיים "ביתיים" או "חיות מחמד". לגישה מהותנית זו אין, כמובן, כל יסוד טבעי והיא אינה אלא ביטוי לאופן בו דואגת ההגמוניה הפטריארכלית לשמר את כוחה.
ובכן, בתחילה קורע פלוטו את כבליו, המציאותיים והמטאפוריים כאחד, ומשמיע קול נביחה. קול חייתי, קדום, מנוגד ללוגוצנטריות של השפה האנושית.
הוא יוצא לדרכו ופוגש בצפרדע. אך ניסיונו לדבר עם הצפרדע נכשל. הצפרדע החופשית, המשוחררת, ה"טבעית" ופלוטו המבויית אינם דוברים את אותה השפה. למרות נביחתו החד פעמית, ביטוי לשאיפתו לחופש ולטבע, פלוטו הכבול במוסכמות התרבות האנושית אינו מסוגל לכונן שיח עם הצפרדע. הוא פונה אליה בפניה מנומסת על בסיס מוסכמות התרבות האנושית ואומר "שלום", אך הצפרדע עונה לו ב"קוה קוה" חייתי ומשאינה זוכה לתגובתו - קופצת לבריכה, למרחב הטבעי כל כך עבורה. פלוטו המבויית איבד את היכולת לפענח את הצופן החייתי, הטבעי בו פונה אליו הצפרדע.
מתוך הבריכה מביטת בפלוטו עיניים, הלו הן עיניו שלו, עיניו של הכלב שהיה יכול להיות, הכלב החי בטבע, משוחרר ממוסכמות אנושיות. פלוטו מתפתה לנסות להיכנס למים, לחקות את הצפרדע, אך מיד מגלה כי תחום זה סגור בפניו: כלבים אינם רצויים במים, כפי שמבהיר לו הדג: "כלבים במים – לא זה לא טוב". הדג הדובר את שפתו של פלוטו אינו מנסה לייצר דיאלוג, לבנות גשר שיחבר בין שני בעלי החיים. המבע שלו קר ומנוכר ושולל את זכותו של פלוטו לחיות במרחב הטבעי של המים. הדג, בשפתו ובתוכן דבריו, מייצג את בעל החיים שהפנים זה מכבר את חוקי האנושות ואת הדיכוטומיה שבינו, כבעל חיים חופשי וטבעי, לבין פלוטו, המבויית. כך מהווה המפגש הראשון צעד ראשון בתהליך החברות של פלוטו, שיהפוך אותו בסופו של דבר ל"בעל חיים מבוית" המרוצה בחלקו.
המפגש הבא של פלוטו הוא מפגש עם פרפר. שוב פונה פלוטו אל הפרפר בפניה המבוססת על מוסכמות השיח והנימוס האנושי ושוב אינו נענה. במפגש זה מגלה פלוטו שגם טריטוריית האוויר סגורה בפניו: "מדוע אני לא אוכל לעוף" תוהה הכלב כשהוא נדהם ועצוב. הפרפר מהווה סמל בתרבות ליופי, קלילות, אווריריות, חד פעמיות וחוסר תועלת. האדם אינו יכול להפיק כל תועלת מהפרפר מלבד הנאה אסתטית מיופיו, ועל כן אין לו עניין לשעבד אותו. חוסר רצונו/יכולתו של הפרפר ליצור דיאלוג עם פלוטו מהווה את הצעד השני בתהליך החברות שלו.
לאחר שני כשלונות ולאחר ששני מרחבים טבעיים התגלו ככאלו שאינם יכולים להכיל אותו, פוגש פלוטו בחבר קיבוץ הדוהר על סוס ומנסה להתחרות בו, כאן מתברר שבתחום הריצה הוא אינו יכול להשתוות לסוס. הסוס רץ בכדי להביא תועלת לאדם ולא לשם תענוג. אם פלוטו רוצה לממש את עצמו, רומזת הסיטואציה,יהיה עליו למצוא את הדרך לשרת את האדם, לא להשתובב בקלות דעת נטולת תועלת פרקטית.
לאחר סדרה זו של מפגשים, המקצצת את כנפיו ומנכיחה את חוסר היכולת שלו להשיג לעצמו חופש, חוזר פלוטו אל המשק ובשיחה עם הפרה מגלה כי לכל יצור במשק תפקיד משלו: הפרה אינה מייצרת קצפת להנאתה אלא חלב לגבינה לבנה פשוטה, פונקציונאלית – ואף פלוטו צריך לחזור ולמלא את התפקיד המיועד לו בקיבוץ.
האמנם באמת טובתו של פלוטו היא לשוב אל המשק, אל השעמום והכמיהה שהיו מנת חלקו שם? או שמא יש כאן הדגמה לאופן בו בעלי האינטרסים משמרים את ההגמוניה שלהם על ידי הבניית זהותו של פלוטו כ"כלב השייך לקיבוץ"? כמי ששב בשמחה ל"ביתו"? האמנם הקיבוץ הוא "ביתו" של פלוטו או שמא כלא, כלוב מזהב, ביתו של האדם הלבן אליו כבול פלוטו ללא התרה? אכן, ההיררכיה נשמרת. ניסיון המרד של פלוטו במבני הכוח הדכאניים של החברה הקיבוצית נכשל והוא שב לשרת את המעמד השליט, האדם הלבן, בן הקיבוץ, תמורת "מרק ולחם" ותו לא.
נדמה כי כותרת הסיפור מקבלת גוון אירוני: "איה פלוטו" תוהה הכותרת והקורא אכן חייב לשאול את עצמו בהגיעו לסוף הסיפור: איה פלוטו? פלוטו איננו. פלוטו, כסובייקט, נחמק. רצונותיו, אישיותו האינדיוידואלית, נמחקו לטובת הקולקטיב האנושי המשעבד, הרואה אותו כאובייקט הנתון למרותו. נדרשת קריאה חתרנית מפרספקטיבה חדשה בכדי למצוא אותו, את פלוטו האבוד.
37 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-2 חודשים)
כמובן, ברק על פי מיטב המסורת הפוסט סטרוקטורליסטית, החל בדרידה שכתב 135 עמודים על טקסט תנ"כי בן תשעה פסוקים.
פרשנות וביקורת, הן הרי גם טקסטים, וככאלה - הם אינם בעלי מעמד משני ביחס לטקסט עליו הם מוסבים.

(נרשמת לסימניה רק בשביל להגיד את זה?
אני מוחמאת).
ברק (לפני 8 שנים ו-2 חודשים)
הביקורת יותר ארוכה מהספר....
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
:-) שונרא החתול הכותב בלשון נקבה דווקא מסתדר מצויין עם התאוריה הקווירית...
פירוט בנושא בביקורתי העתידית על "הפיל שרצה להיות הכי".

חן חן ורוב תודות שונרא.
שונרא החתול (לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
גברת רויטל ק, האם זה פוסט קולוניאליסטי, פוסט סטרוקטורליסטי או פוסט מודרניסטי לכתוב תודה?
או שמא זה בכלל עניין מגדרי אנימליסטי כזה, ואין זה מכבודה של אישה להכיר בקיומו והוויתו של החתול הזכר?
שונרא החתול (לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
את הטקסט הזה אי אפשר לקרוא סתם כך כלאחר יד על מסך מחשב.
במינימום (במינימום, כן?) נדרש סמינריון תלת סמסטריאלי כדי לגלות את כל הרבדים הסמויים, את האלגוריות הגלויות והנסתרות וכדי לרדת לשורשם של המסרים החבויים.
(רק לפני כן אני חייבת לקסיקון לקסיקוגרפי אנציקלופדי וקביולרי אנקריפטי כי 90% ממה שכתבת לא הבנתי.)
את ג ד ו ל ה
פנטסטי זה לא מילה.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
תודה תומריקו ושרית
שרית (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מעניינת ומעוררת מחשבה וחיוך :)
תומר (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
יופי של ביקורת!
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
תודה בלו-בלו :-)
בלו-בלו (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
מעולה!!! גם מצחיק וגם רציני
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
תודה רץ
(וזאת שוב תודה קצת נבוכה, כי אני התכוונתי לכתוב פארודיה והנה לוקחים אותי ברצינות...)
רץ (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
הביקורת המרשימה ביותר שקראתי על ספר ילדים, על האופן שלכאורה ספר תמים מכיל אידאולוגיה וביקורת על תפיסה שמונעת חופש, באופן אישי אהבתי את הריצה כפעולה המבטאת חופש וגם תחרות.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
תודה חני
(לא תיאמתי עם אלוון, זה במקרה.
ודווקא כתבתי פעם אחת ביקורת על ספר פעוטות מאוד ברצינות:
כאן: https://simania.co.il/showReview.php?reviewId=95093).
חני (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
נראה לי שאת ואלון פתחתם ג'אנר לסיקורות הפוך על הפוך.
וגם אני לרגע חשבתי שמדובר
בסקירה רצינית ולקחתי את המילים
שלך ברצינות תהומית עד שהבנתי
שבכלל זו פארודיה.
בכל אופן כל תקופה והלך הרוח שהיא
משרה עלינו.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
תודה מסמר, נראה לי שהעניין מיצה את עצמו :-)
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
תודה יעל תוהה מה הכוונה הסמויה שראית בביקורת...
בת-יה (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
-:) -:) -:) ועכשיו נעבור כולנו ל:'כושי כלב קט ...'
https://www.youtube.com/watch?v=Y15yxaG0aAY
מסמר עקרב (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
רויטל, רעיונות מצוינים. צריך לפתח אותם לביקורת מלאה!
שרהל'ה (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
כל כך יפה כל ההערות כאן. ממש כייף.
אפרתי (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, דני. מכל האומנויות שאני כל כך אוהבת, המוזיקה גורמת לי לבכות יותר מכל דבר אחר.
yaelhar (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
יפה.
הצחקת אותי בגלל הפארודייה והכוונה הסמוייה שראיתי בביקורת.
דני בר (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
מקסים בעיניי איך ביקורת נהדרת ושנונה יצרה תגובת שרשרת מרגשת מאין כמותה.
אפרתי- מזל טוב, ותמשיכו לשיר את השיר המקסים הזה.
זוהר- איזו נקודת מבט מקורית והיא אכן מעוררת מחשבה! פתאום המילים מקבלות גוון ומשמעות אחרת ממה שחשבתי. נו..טוב..אולי בגלל שכשהייתי חניך בבן שמן, עבדתי בצאן, וטיפלתי בטלה הרך הזה שעליו ועל חבריו מספר השיר :)
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
מסמר עקרב, פיספסתי אותך איכשהו. תודה.

(צריך לחשוב על זה.
משהו בכיוון של הדרת צבעים?
או הגורמים הסמויים לאפליה הבוטה בין אורי, היחיד שמובטח לו בלון חדש לבין כל השאר שצריכים להסתפק ב"זה סופו של כל בלון"?
אולי הטיה מגדרית. שמת לב שהבנים מאבדים בלונים בשל הפעלת כוח ויכולת: זריקה ותפיסה, ניפוח הבלון הכי גדול, לעומת הבנות שמאבדות בלונים בשל פעולות שמזוהות עם נשיות ורכות כמו ליטוף (חתולה) וחיבוק?)
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
כלומר, חסר לי כאן סמיילי? אולי הבעיה יותר מהותית. יש ז'אנרים שלא ניתן לכתוב עליהם פארודיות כי מהרגע שכתבת פארודיה היא כבר לא פארודיה אלא הדבר עצמו.
אלון דה אלפרט (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
חוק פו עובד כרגיל
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
תודה קצר ולענין
אני שואלת את עצמי עכשיו אם בכלל ניתן לכתוב פארודיה על הז'אנר.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
תודה אוקי :-)
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
תודה אפרתי. ותודה על השיתוף.
קצר ולעניין (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
עד שכתבת בתגובות שהכוונה שלך הייתה פארודית, הייתי בטוח שהדברים נכתבו ברצינות תהומית. בין כך או כך, אחלה ביקורת שבעולם.
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
מה שהאופה המתולתלת... ביקורת מיוחדת ויפה.. לאפרתי, תודה על השיתוף המיוחד. המרגש.. קראתי את הכתבה הזו גם, הרגשתי מוזר עם הקריאה שלה.
והשיר - השיר מקסים.
אפרתי (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
זוהר, אני חייבת לספר פה משהו בעקבות השיר ערב מול הגלעד. לפני כמה שבועות קראתי כתבה על נשים שהיו אמהות פונדקאיות, לא בגלל הכסף אלא בגלל האידיאל. כל הנשים חכמות, משכילות, אינטליגנטיות וחלקן גם נשואות. נחנקתי מדמעות כשקראתי את הכתבה ואני דומעת גם עכשיו כשאני כותבת. אחת מהן סיפרה שהיא הוזמנה לברית של התינוק והיא שרה את השיר הזה: ישוב טלה אל חיק האם, ישכב בדיר וירדם, והכבשה תישק אותו והיא תקרא אותו בשם. מיד השמעתי את השיר האהוב בביצועו המופלא של אריק איינשטיין ושמעתי אותו מאז עשרות רבות של פעמים. באותה תקופה נולדתי נכדתי הקטנה, אחות לשלוש אחיותיה הנהדרות. השמעתי להן את השיר, ומאז כולנו התאהבנו בו והוא הפך לשיר הערש של התינוקת, שמגיבה ממש כששרים לה אותו.
התרגשתי עכשיו שוב.

https://www.youtube.com/watch?v=9ox603IYU7U
אפרתי (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת משובחת במיוחד.
מסמר עקרב (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
מקסים. ועכשיו לא נותר לי אלא לבקש ממך ניתוח ספרותי של "מעשה בחמישה בלונים"...
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
תודה פפריקה, זיהית נכון ;)
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
תודה דוידי.
אכן, התבלבלתי, כולנו עומדים מבולבלים מעט, תוהים ונבוכים מול טקסטים, שהרי לא ניתן לשלוט בלשון. היא מייצרת ריבוי של משמעויות חמקמקות ובלתי יציבות.
כך מתאפשרות לנו שפע של פרשנויות סותרות ולא מוחלטות, ובלבד שנזהה את מבני הכוח שהלשון מכוננת ואת בעלי האינטרסים שהיא משרתת.
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
את גאון. גאון.
("להתגדר" - האם שמענו כאן רמז למגדר? אי אפשר שלא להבחין בתפקידם השונה כל כך של פלוטו ופרות המשק)
דוידי (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
אני חושב שהתבלבלת זהו שיר קוסמולוגי שחוזה כמה עשרות שנים לפני את העלמותו של פלוטו ככוכב, שהתגלה בדי עבד כסתם אסטרואיד מעפן...
ואכן איפה פלוטו?
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
תודה זוהר, אמנם הכוונה שלי היתה פארודית, אבל הכוונה שלי כמובן לא רלוונטית.
מות המחבר והכל, והרי הקורא מייצר את הטקסט.
שמחה שנהנית.

(והקישור של השיר לשינה המשותפת אף פעם לא עלה בדעתי,
אבל אחרי שכתבת הוא הפך להיות כל כך ברור...
אין פלא שהשיר הזה גורם לצביטה בלב).
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
תודה אלון, על הערתך המחכימה. אכן, אין ספק כי הרשומה הזו רק התחילה לגרד את פני השטח ויש עוד הרבה מה לחקור, להרהר ולערער.
הותרתי מקום להתגדר בו לחוקרות שיבואו אחרי.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
תודה האופה:-) כן, הם והשעות הקטנות של הלילה...
זוהר (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
מבט מעורר מחשבה!
לאה גולדברג העבירה ביקורת על הקיבוץ בצורה מרומזת גם בשיר "ערב מול הגלעד", שכולו עוסק בלינה המשותפת:

האילנות כל כך כבדים,
כופף הפרי את הבדים,
זו השעה המרגיעה,
בה נרדמים הילדים.

אל הבקעה מן הגלעד
טלה שחור ורך ירד,
כבשה פועה בוכה בדיר -
זה בנה הקט אשר אבד.

ישוב טלה אל חיק האם,
ישכב בדיר וירדם
והכבשה תישק אותו
והיא תקרא אותו בשם.

נסתר הליל בין הבדים
והנביא הגלעדי
יורד דומם אל הבקעה
לחזות בשנת הילדים.
אלון דה אלפרט (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
אני תוהה על כך שנעדרים מהסקירה הזאת כמה הקשרים תרבותניים מובנים, ביניהם למשל הספק באשר לקיום חיים מחוץ לכדור הארץ ("פלוטו").
האופה בתלתלים (לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
איי, מה שהחיים הסטודנטיאלים יכולים לעולל XD
נהדר.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ