ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שני, 16 בנובמבר, 2015
ע"י פואנטה℗
ע"י פואנטה℗
אגדה אפריקנית עתיקה מספרת שפעם, לפני הרבה מאוד שנים, השמים היו כל-כך קרובים לאדמה שכל אדם יָכַל לגעת בהם, לשבור חתיכה מן השמים ולאכול אותה. עם הזמן החלו אנשים לשבור חתיכות הרבה יותר גדולות ממה שהם היו מסוגלים לאכול. הם היו נוגסים בהן קצת ומשליכים את השאריות על האדמה וכך הלכו וגבהו ערמות של פסולת על האדמה. האנשים חשבו לעצמם: הרי השמים כל כך ענקיים, אז מה אם הם ישברו חתיכות שמים גדולות יותר? אבל השמים לא אהבו זאת וכעסו על בני האדם והזהירו אותם...רק ששום דבר לא עזר, עד שיום אחד, בקול שאגה נוראית שנשמע בכל העולם, התרוממו השמים גבוה-גבוה, ובני האדם בכו והתחננו אך השמים נשארו למעלה במקומם ולאנשים לא היה יותר מה לאכול [מתוך "להציל את כוכב הים" / שלמה אבס]
............
שם הספר באנגלית הוא "Circles in a Forest", וכמו הסיפור עצמו שמתרחש במעגלים, כך גם מערכת היחסים שלי איתו.
מהרגע הראשון ועד הדף האחרון הוא לא חיזר אחריי, לא קרץ ולא התאמץ למצוא חן. כאילו אמר: ככה אני. צנוע. פשוט. לא מתיימר. אין לי פעלולים ואפקטים מיוחדים להציע לך. תרצי – תקראי. לא תרצי - אז לא.
ישבתי מולו והבטתי באותיות הקטנות, בשורות הצפופות ובדפים המזהיבים, בשפה הארכאית ובסדר המשפטים המבלבל, והייתי סקפטית לגבי המפגש הזה. ישבתי זקופה כמו גברת מגונדרת ויהירה שהורידה את רגלה מהכרכרה, דרכה בבוץ הצמיגי של יער צונן ועיקמה את אפה בסלידה.
נרתעתי. היה לי קשה. לקחתי לגימות קטנות-קטנות והתלבטתי אם להמשיך אבל מן ההתחלה הרגשתי שאין לזלזל בקטן הזה כי הייתה בו מעין גאווה בלתי מתפשרת ולא יכולתי להתייחס אליו כלאחר יד ולהגניב כמה דפים פה וכמה דפים שם – לא כזה הוא הספר הזה. הוא דרש ממני יחס טוטאלי, שקט וריכוז (שהצלחתי לגייס רק לעתים רחוקות) ולאט-לאט כבש אותי הסיפור בכל יופיו הבראשיתי.
מעשה בשאול בארנארד, בן למשפחת חוטבי עצים הולנדית בדרום אפריקה של המאה ה- 19. דורות של חוטבי עצים נכנסו למעבה היער, בנו להם מחסה ארעי ונסרו עצים מצאת החמה עד צאת הנשמה, חפרו בורות ניסור וגררו את בולי העץ בעגלות רעועות בשבילי היער הבוציים הכמעט לא-עבירים ומכרו אותם בעיירה לקוני עצים - אנגלים רודנים תאווי בצע - שנתנו תמורתם קצת קמח, סוכר וטבק בהקפה ויצרו תלות וחוב גדל והולך ששעבד את החוטבים כעבדים לכל ימי חייהם.
"הנפת הגרזן וקולו של מסור הושרשו בהם עמוק דור אחר דור. הקושי והתלאה נהיו להם כנשימה."
אבל שאול, כשמו כן הוא, שאל שאלות ולא עצר עד שהשיג תשובות. לקראת הגעתו לגיל 16, עם התחזקות השרירים ושילובם בתוך עבודת פרך של צוות החוטבים, מצטברות שאלות רבות בראשו ומתחיל להיווצר סדק בין אביו ואחיו לבינו - סדק שהולך ומתרחב עד שלא ניתן לגשר עליו כי ברווזון מכוער הוא שאול, לא כמו כל ילד יער פשוט שלא מבקש להיות "כל דבר אחר" ורוצה לדעת דברים שאין הוא אמור לדעת וכמה שאביו לא מנסה לחדד אותו, נשאר הוא "גרזן קהה".
כמו שאול התנכ"י שמרד בשלטון הפלשתים, כך גם שאול בארנארד מורד בשלטון קוני העץ האנגלים שעושקים ומשעבדים את אנשי היער. הוא מבקש לשבור את מעגל הקסמים אבל כוחותיו דלים ואות קלון עליו גם מהבית וגם מבחוץ, והוא סב במעגלים סביב זהותו ומתקשה להחליט לאן לפנות כי הראש קורא לברוח לעצמאות ומימוש עצמי בעולם הגדול, אך הלב מושך פנימה, לתוך היער ואנשיו הקשוחים והאמיצים ולאהובת לבו ממשפחת האצולה האנגלית שהוריה מערימים קשיים אינספור כדי להפריד ביניהם.
וביער העבות מתהלכים פילים שקרויים גדולי-רגליים או עבי-רגלים או זקנים אבל בשום פנים ואופן לא בשמם. הם מתהלכים ביער בגאווה אבל השנאה לאדם נכנסה בקפלי עורם עמוק פנימה כי האדם נושא את הרובה שמחדיר בגופם את העופרת. שלא כמו הפילים ההודיים שלפי השמועות בויתו ומשמשים לסחיבת משאות כבדים, הפילים של דרום אפריקה ממיתים איימה ויראת כבוד על אנשי היער ולא ניתנים לאילוף.
ואנשי היער הם אנשים ישרים, פשוטים ושמחים בחלקם. תמימים וגאים אף הם.
הם יוצאים מתוך היער לכיוון העיירה, שפופים וכפופים, מותשים ומעולפים מרעב אחרי ימים ארוכים של עבודת פרך, ומנסים לזקוף את ראשם לקראת המפגש המשפיל עם קוני העץ. הם חוזרים ואומרים שאין הם עובדים בשביל אף אחד כי אדוני היער הם אבל המציאות היא אחרת.
גם עבורם וגם עבור הפילים, ובפרט עבור מלך היער – זקן-רגל, הפיל האגדי, זקן השבט.
מה יעלה בגורלו? מה יעלה בגורל היער כולו? האם יש תקווה לאנשי היער? עתיד? כבוד?
............
"האם אינו ולא כלום כנגד חיה שכזאת. כוחו של האדם בקליעיו, והקליעים חזקים מן המלים המשתדלות לעצור את הטבח וההרג."
"ואנחנו עומדים לנו וחוטבים זה בזה בזמן שהעולם שמסביב לנו מתפורר! נעשה לקרחת יער! הבט על סביביך וראה מה יהיה פרצוף פניו בתוך חמישים או ששים שנה לאחר שינגוס כל אדם את נגיסתו. ראה מה יישאר לבניך ולבני בניך..."
............
עם כל דף שנקרא, התקלפה ונשרה לה עוד קליפה ועוד שכבה דקה מעץ יהירותי. נותרתי חשופה ופגיעה ולא היה אכפת לי. לקראת הסוף כבר התייפחתי כמו ילדה קטנה שניסתה להתאפק ולא לבכות כי היא כבר גדולה אבל העצב הצטבר ונערם כמו ערימת עלים יבשים שעפו ברוח ואז פרצו הדמעות מעצמן. סגרתי את הספר וסתם ישבתי ובהיתי כאילו נותרתי לבד באולם קולנוע חשוך בסוף הסרט והאותיות הלבנות רצות על המסך השחור אבל קשה לי לקלוט שזהו, זה נגמר.
וואו.
............
אני חייבת לקנות את הספר הזה ולהעמיד אותו במקום כבוד כדי שהוא יזכיר לי האם לא נוגסת אני חתיכות גדולות מדי מהשמים? האם לוקחת אני בדיוק כמה שצריך ולא יותר מזה? האם יודעת אני להעריך מספיק את מה שיש לי, להסתפק בזה ולהיות שמחה בחלקי?
42 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
פואנטה℗
(לפני חצי שנה)
חן-חן, ש.ש.
|
|
שין שין
(לפני חצי שנה)
תענוג של ביקורת על ספר מופלא.
|
|
פואנטה℗
(לפני 11 חודשים)
וויי, לגמרי העלית מן האוב.
כייף להיזכר. תודה, אורית. |
|
אורית זיתן
(לפני 11 חודשים)
אני יודעת שעברו למעלה מ 8 שנים מאז כתבת את הביקורת שלך.
נשארתי נטולת מילים נוכח מה שכתבת ותיאורך את הספר.ריגשת אותי מאוד. תודה רבה!!
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-6 חודשים)
ואני מרשה לעצמי להגיד
שההנחה שלך שגויה - הספר נפלא שבעתיים.
ותודה על המחמאות (גם על אלה שכתובות במקום הלא נכון). |
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-6 חודשים)
בוששתי לקרוא את הספר, אך אני מרשה לעצמי להניח שאם יש דבר מה שטוב יותר מהספר עצמו הוא הביקורת שלך עליו... נפלא!
עלעלתי בו קלות בעבר ולא דבר אלי, אך לאור הביקורת - אקרא. |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
קורא כמעט הכל, תודה!
עכשיו הגיע תורי לקנא באלה שטרם קראו אותו. |
|
קורא כמעט הכול
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
חבר שראה אותי קורא את הספר הזה לפני מספר שנים אמר לי משפט יפה:
"אני מקנא בך שעוד לא קראת את הספר הזה"...
יופי של ביקורת לספר מעולה |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
חני, תודה רבה.
לגבי מה שאמרת על כולנו, הסיפור הזה הוא משל על חיינו והיער הוא מיקרוקוסמוס שמדמה מה יקרה אם ידה של תאוות הבצע תהיה על העליונה ואיך אנחנו, כולנו, נפסיד מכך. זה נשמע טריוויאלי או ברור לחלוטין כהגדרתך אבל למעשה זה לא כך. אגב, אין לי ספק שהסופרת הכירה את האגדה על הנגיסות - זה מורגש לאורך כל העלילה ואפילו בציטוט שכתבתי. |
|
חני
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
יש הרבה לתת את הדעת פואנטה בסקירה הנפלאה שלך.
אם לא נשמור על הכדור יום אחד הוא פשוט יעשה לנו אצבע משולשת
ןיאמר "אמרתי לכם". ברור לחלוטין שיש לנו כולנו הרבה מעבר לנגיסה.! שבת שלום יקרה. |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
תודה לך, הנסתרת.
|
|
הנחשפת
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
מהמם
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אפרתי, אני מודה לך
על הבעת האימון.
בקשה קטנה: כשתכתבי עליו ביקורת (משובחת, כהרגלך), אל תעשי לי בושות עם הקטע הזה שקנית רק בגללי ועוד במחיר מלא וכל זה, בסדר? חוץ מזה, פתחתי חברת פואנטה בע"מ כך שאני לא מחויבת למתן ערבות אישית. |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
פפריקה, הקדמת אותי.
לא סוף טוב כמו באגדות. סוף מורכב אבל יש בו תקווה. |
|
פֶּפֶּר
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
סוף טוב? לא יודעת. סוף נכון.
|
|
-^^-
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
הספר עם סוף טוב ?אני מקווה שכן :(
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
לא מבקשת זיכוי, כי הבינותי שזה ספר שנשאר בבית. ו... שתראי עד כמה אני בוטחת בך.
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אז רק רצית לחלוק איתי
איך עשקה אותך ג.יפית הגזלנית?
או שאת מבקשת ממני זיכוי? |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אתמול קניתי, היום עלה בדעתי סיפור חוזר...
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
לא היה בסיפור חוזר?
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
סטימצקי.
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אפרתי-אפרתיתי-אפרדיטה,
מי החוצפנים? שמחת זקנתם ששילמת מחיר מלא.
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
פואנטית, פואטית, אתמול רכשתי את ההקפות במחיר מלא, וזה עוד לפני שמחת תורה.
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
מה שנכון... שיר יפהפה.
http://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=63235 |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
...אלה שהם חברים שלך.
קראתי פעם מישהו כאן שכתב על ספרים-חברים. כתב ממש מקסים.
אני חושבת שאת מכירה אותו מקרוב-:) |
|
פֶּפֶּר
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
יום אחד, בלי נדר...
הספריה שלי מקסימה. אני מאוד אוהבת אותה. מדף וחצי של הספרים הכי טובים, אלה שחוזרים אליהם שוב ושוב, אלה שחושבים עליהם, אלה שהולכים איתך. ותודה. |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
פפריקה, הייתי רוצה
לקרוא את המחשבות האלה. אולי תארגני אותן לקריאה?
ואני בטוחה שהספרייה שלך מתובלת בטוּב טעם, בדיוק כמוך. |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
רץ, תודה!
|
|
-^^-
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
לפי ביקורות נוספות באתר נשמע שהספר מזכיר את מרטין עדן של ג'ייק לונדון
עם כל עניין הנחישות והמעמדות השונים, דבר שעוד יותר מגדיל את רצוני לקרוא ,כי מאוד מאוד נהנתי ממרטין עדן.
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
ספר יפהפה, וסקירה שמתאימה לו.
הוא נמצא בספרייה הקטנה-אך-מכובדת שלי, ולא מעט גם במחשבות. |
|
רץ
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
פשוט מקסים
|
|
-^^-
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אוקי ,אני אנסה אותו, נשמע נהדר . ולקרוא בגיל 13 את מלחמה ושלום זה מכובד ביותר !
אני עדיין לא הגעתי מוכנה נפשית לקרוא ספר בסדר גודל כזה [מבחינת אורך העמודים והעלילה גם יחד] למרות שכן קראתי ספר ,שניים של טולסטוי
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
שין שין, תודה.
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
ILWB, אכן ספר מרתק.
זאת קלאסיקה. לא יודעת למה התכוונו בהוצאת 'עם עובד' אבל זה לא "סיפור לפני פיזור" ולא סיפור שמקריאים לילד לפני השינה. יחד עם זאת, הוא בהחלט יכול לעניין נוער. בוודאי את הנוער האיכותי של סימניה. אם זה מרתק אותך, לכי על זה ולא חשוב מה ההגדרה. (בינינו, אני בגיל 13 קראתי קלאסיקות 'כבדות' כמו "מלחמה ושלום" שהוא לגמרי לא סיפור לכל בני המשפחה אז אין חוקים...) |
|
שין שין
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת נהדרת ונוגעת.
|
|
-^^-
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
ואו ,נשמע ספר מרתק .שונה ,ואו ,וגם הביקורת תואמת את התחושה שקיבלתי מעלילת הספר.
אבל מדוע בתיאור הספר כתוב שהספר מיועד לכל בני המשפחה ?זה לא ספר מבוגרים ?
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
זשי, תודה!
יש האומרים שאסור להסתכל על קשת בענן.
מאז ששמעתי את זה, אני לא מפספסת אף קשת בענן כי זאת תופעה מדהימה בעיניי, וגם יש לי קטע דווקאי כזה כי אמרו שאסור... |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
נעמה, תודה רבה!
האיש שלך כנראה יודע על מה הוא מדבר.
אני הייתי נלחצת מכל האחריות הזאת ומתחלקת איתו במשמרות... |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת יפהפייה. אני מכיר ספרים כאלו. היום ראיתי קשת בענן. ממש יכולתי לשלוח יד, לטפס עליה ולגלוש. מחזה מרהיב.
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
cujo, תודה לך!
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אנקתי,
Amore mio (איטלקית צחה), חן-חן לך.
אם לא הייתי מתעקשת לפצח אותו, לא הייתי זוכה לכל הפיוטיות הזאת והייתי תקועה עם הצד הפחות פוטוגני שלי -:) |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
נצחיה, תודה!
הכבוד הזה מגיע לו בהחלט.
קראת את כל השלושה שתורגמו? |
|
נעמה 38
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
סקירה קסומה ומקסימה. האיש שלי טוען שאני מחזיקה את השמיים רוב הזמן . שלא יפלו לי חלילה.
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
עוזי, אני שמחה שהופתעת לטובה
(אם הבנתי נכון -:)). מקווה לא לאכזב אותך...
אני מניחה שמאחורי כל דמות וירטואלית שמסתובבת כאן עומד אדם תלת-ממדי ובעל אישיות רבגונית ולעולם לא נצליח להכיר לעומק כל אחד ואחת רק על סמך הפעילות שלו כאן. וגם רבים מאיתנו בוחרים להתקבע באזור הנוחות ולא לחשוף צדדים אחרים, ולשכנים שלנו למרחב הזה נוח יותר לקבע אותנו היכן שנוח להם. |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
יעל, תודה רבה.
ציירתי מעגלים -:)
גם לך אני אומרת שכדאי ואשמח לקרוא את הניתוח שלך. |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
דן, רוב תודות.
כדאי לך. מעניין מאוד לשמוע את הזווית שלך אחרי הקריאה.
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
בת-יה, אכן. ספרים כאלה לא שוכחים.
אני אקנה משומש -:). חייבת אותו אצלי בבית.
כמובן שהיה גם ההיבט הזה וטרם חקרתי מה בדיוק קרה שם באותה תקופה מבחינה היסטורית. אני אבדוק גם את זה. תודה. |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
חזרתי...יום קשה. איפה היינו?
יקירוביץ', זה צירוף מקרים מעניין. אני אבדוק את זה מבחינה מדעית. אבל יותר מסקרן אותי העניין מהבחינה הפילוסופית (מיקום האדם בעולם כמו שהוא משתקף באגדה הזאת) וגם מבחינה פסיכולוגית, קרי "השמים הם הגבול" - איפה הגבול הזה עובר? כל אחד קובע לעצמו, בהתאם להשקפת עולמו וסדר עדיפויותיו. |
|
cujo
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
איזו ביקורת יפה.
תודה.
|
|
אנקה
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
פואנטה, מי אמור (ספרדית צחה),
אכן אמרת שקשה לך ולא ידעתי שזה הספר הנ"ל.
לפני כמה חודשים ניסיתי לקרוא אותו ולא הלך לי. אולי בעתיד אנסה שוב. תלוי כמה שנים עוד נותרו לי. ואגב, הביקורת שלך הוציאה כאן בחברים פיוטיות יוצאת מהכלל אפילו נכתב לך שיר אהבה יפה. וגילו בך את הצדדים הרכים יותר שלך :) בראבו. תמשיכי לקרוא ספרים בסגנון הם מוציאים את המיטב שבך. |
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
כתבת מאוד יפה.
דלין מתיה היא סופרת דגולה, והסקירה שלך לספר שלה עושה לו את הכבוד הראוי. |
|
עוזי
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
כל כך מפתיע, אך גם כל כך נעים לגלות את הצד האחר באישיותך. כשאת חשופה, את רכה, נוגעת ורגישה להדהים.
אחרי הפוסט הנפלא הזה, כבר לא אקרא אותך באופן שקראתי עד כה. |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
שמעתי עליה ומשום מה לא קראתי אותה, או שכן, ואני לא זוכרת. אני קצת מתפלאת, כי בעידן
הספריות שלי הייתי קוראת הרבה מסוגה.
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
גם לי יש תחושה שהוא הטוב ביותר.
רק שלושה תורגמו לעברית אבל היא כתבה עוד ספרים וגם סיפורים קצרים. אני מניחה שזה אתגר לא פשוט לתרגם אותה ואולי כבר לא יתרגמו אותה יותר, בימינו של זבנג וגמרנו.
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אפרתיתי, תודה רבה.
אומנם ממש לא התחלתי עם וואו אבל סיימתי עם וואו גדול.
נדמה לי שלך זה קרה עם הודו... |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
קורה שאני נתקעת בלי ספר לקריאה, ואז אני חוזרת לספרים שבספריה הביתית...
בגלל שהוא אצלי הרבה שנים אז כן, יצא לי לקרוא אותו המון. לרוב לא ממש מההתחלה עד הסוף אלא קטעים מפה ומשם, בדילוגים, אחורה וקדימה... במצטבר מניחה שאפשר לומר שקראתי אותו המון:) אגב, בעיני הוא הטוב מבין השלושה שלה שתורגמו לעברית, אבל גם השניים האחרים מומלצים. |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אלון, אם תתמסר לו
הוא ייקח אותך לשם.
פשוט תן לקליפות לנשור... |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
תודה לך, אנקוש.
לגמרי.
אמרתי לך שקשה לי איתו. איזה מזל שלא נשברתי... |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
רויטל, תודה!
קראת אותו המון פעמים?
אני מבטיחה לעצמי לקרוא אותו לפחות עוד פעם אחת. אפילו שאני ממש גרועה בקריאות חוזרות כי בוער לי להספיק לקרוא עוד כל-כך הרבה ספרים לפני ש... השם באמת מוצלח. גם התרגום נפלא-נפלא. באנגלית זה נשמע יותר באנאלי אבל יש מצב שבאנגלית היו הברקות אחרות שהתפספסו בעברית. |
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מקסימה המדלגת בין פיוטי לענייני.
אותי שיכנעת. |
|
דן סתיו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
פואנטה
ביקורת מרתקת וכתובה נפלא. שכנעת אותי שהספר רואי שיקראו אותו.
|
|
בת-יה
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אכן ספר נפלא, ואת לא חייבת לקנות אותו כדי לזכור. קראתי אותו לפני כ-20 שנה והוא פשוט לא יוצא מהראש.
ודרך אגב, נושא שלא כל כך מרבים לדבר עליו הוא הסיבה שבגללה ההולנדים התמקמו ביערות. זה לא היה מתוך אהבה ליער, אלא בגלל שהאנגלים דחקו אותם לשם במלחמה. אפשר להגיד שהאנגלים הפכו את ההולנדים לפליטים בתוך ארצם. מזכיר משהו?
|
|
יקירוביץ'
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
תשמעי זה לא ייאמן.
עד לפני כמה רגעים עוד הלכתי בחוץ בדרך הבייתה. וכשראיתי את כל הברקים והרעמים במזג האוויר הידידותי והלא-גשום חשבתי לעצמי, איפה בעצם עובר הגבול בין שמים לארץ?
הרי סנטימטר מעל לאדמה יש אוויר, שהוא החומר שנמצא גם בשמים. מצד שני עננים יש בדרך כלל בשמים והגשם יורד ממקום הימצאם. מצד שלישי לפעמים יש ערפל. אז מה זה שמים בדיוק? שאלה מדעית כנראה, אין לי שמץ. אחרי רגע אני נכנס לסימניה ונתקל בפואנטה משתפת באגדה אפריקנית עתיקה על שמים וארץ. אדיר! |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת נפלאה ומרגשת, עמוקה ופואטית.
גם אני רציתי להתחיל עם וואוו, אבל אז ראיתי שאלון הקדים אותי.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
וואו. לא הייתי קורא את הספר הזה, אבל עכשיו... המממ.
|
|
אנקה
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
יופי של כתיבה פ'.
נשמע שהספר הזה ממש נגע בנשמתך.
כבר לא ידעתי על אילו פילים את מדברת. |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מקסימה לאחד הספרים הכי אהובים עלי
(והזכרת לי בדיוק איך הרגשתי כשהתחלתי לקרוא אותו, וכמה זמן לקח לי להיכנס אליו... זה היה מזמן, קראתי אותו המון פעמים מאז, אז שכחתי).
לגמרי ספר שצריך בבית. אהבתי את המשמעויות שמצאת בשם שאול, והזכרת לי תהיה: בעברית - השם "הקפות ביער" מאוד מתחבר לקניה בהקפה של החוטבים. תוהה זה ככה גם באנגלית, או שההברקה הזאת קיימת רק בתרגום. |
42 הקוראים שאהבו את הביקורת