ביקורת ספרותית על פרקי אליהו מאת אלחנן סמט
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 29 באפריל, 2020
ע"י mano4now


"פרקי אליהו" מאת אלחנן סמט הוצאת ידיעות ספרים 565 עמודים.
"פרקי אלישע" מאת אלחנן סמט הוצאת ידיעות ספרים 685 עמודים.
הרב אלחנן סמט (1953) היה תלמיד ישיבה, שירת בחיל השריון ובעל תואר שני בהיסטוריה של עם ישראל. לאחר מכן לימד כמורה במס' מוסדות חינוך ואף שימש כרב מלמד בישיבת "ברכת משה" כ- 25 שנה.כיום הוא מרצה ובמקביל מחבר בעיקר ספרי פרשנות תורניים.
דרכו הפרשנית היא המשך לצורת הפרשנות של ניתוח ספרותי והצגת כל פרשנות המקרא (כמו נחמה לייבוביץ לדוגמה).
אליהו הנביא, נביא שפעל בזמן מלכותו של אחאב מלך ישראל (המאה התשיעית לפני הספירה).
אליהו הנביא מצטייר כדמות חסרת פשרות ועכבות או חששות מפוליטיקות או שיקולים זרים אחרים. הוא מתבלט בקנאותו ודוגמה מעולה לכך היא המסר שהוא מקבל בהר חורב על כך שהוא צריך להתמתן. הופעתו היא פתאומית וכך גם היעלמותו המפורסמת בעלייתו השמיימה במרכבות אש.
אליהו הוא נביא של אש, רוב נסיו קשורים באש ויובש כגון: שנות הבצורת שהוא גוזר על ישראל כעונש, במלחמתו בנביאי הבעל במעמד הכרמל יורדת אש ניסית מהשמים ואש מכלה את שליחי המלך שמאיימים עליו). בשל קנאותו מצטווה אליהו להחליף עצמו ולהקים לעצמו יורש. מקבילה שפגשנו רק בסיפור משה ויהושע תלמידו.
אלישע בן שפט, תלמידו של אליהו הנביא פעל באותה תקופה בזמן שלטונם של המלכים יורם, אחזיה, יהוא, יהואחז ויואש. אלישע שפט את ישראל 66 שנים.
לעומת אליהו הנביא, אלישע מהווה את הניגודיות והוא מצטייר כנביא של מים. הוא האיש ש"יצק מים על ידי אליהו" ורבים מנסיו עוסקים במים. אלישע חוצה את מי הירדן, מרפא את מי יריחו המלוחים, מספק מים לצבא ישראל במדבר, מרפא את נעמן בטבילה במי הירדן, ומציף גרזן ששקע במים. לא להתבלבל, אלישע היה לא רק מתון אלא גם נביא של דין ודוגמה ידועה היא המקרה שלעגו לו נערים על היותו קרח "עלה קרח, עלה קרח" ובקללתו אותם יצאו שתי דובים (הטעות במקור ומשם נלקח שם הרומן של מאיר שלו) והרגו 42 ילדים. (נעזוב את הפרשנות המנסה להסביר לא לפי הפשט כמו הגנה על נביאי בית-אל וכד').
בספר מלכים עד הופעתו של אליהו מעטים היו האיזכורים על הנביאים. עם עלייתו של בית עומרי ואחאב בנו התייצבה ממלכת ישראל בזכות קשרים מדיניים כמו למשל חתונת אחאב עם איזבל בת אתבעל מלך צידון. למרות שאחאב פעל רבות למען עמו כפי הבנתו פועלו גרם גם לתהליך של ירידה מוסרית דתית ולכן נדרש היה נביא עוצמתי כאליהו שיפעל מולו.
ריבוי הניסים של נביאים אלו ועוצמתם הביאו את המחבר לחשוף בפנינו בשיטתיות את כל פועלם בשני ספרים אלו של הרב אלחנן סמט המקיפים את כל החומר המקראי על שני נביאים בולטים אלו.
בספר על אליהו נחשף לראשונה ללא דברי מבוא והקדמות לנביא אליהו באמצע האירועים הדרמטיים בפנייה של אליהו לאחאב המלך וההודעה על בצורת כעונש ללא הגבלת זמן אלא לפי דברו הוא. רק על פסוק זה נכתבו תילי תילים של מדרשים והשגות לגבי האם אליהו פעל לבד או בשליחות האל? האם הוא גזר על בצורת כהחלטה עצמאית קנאית? ועוד...
במהלך הבצורת ניתקל בסיפור הנחל והעורבים שמאכילים את אליהו ולאחר מכן הצו שמורה לו האל על מסעו צפונה לצרפת אשר בצידון. על מנת להבין את רוח הספר, יש כאן דיון שלם על הסיבה שהסיפור בנחל כרית ארך 2 פסוקים והסיפור אצל האישה מצרפת ארך 7 פסוקים. זהו סגנון ספר עיון מאוד מאוד עמוק ולימודי שלא מתאים לכל אחד. המחבר מביא תקבולות ממקרים שונים ומדקדק בניסוחים ומביא פירושים על כל פסוק ואירוע של כל הפרשנים. זה עלול להיות סיוט למי שלא "מיטיב לכת" וזאת חגיגה לקורא המכיר את הפרטים ורוצה להתעמק ולהיכנס בעובי הקורה ואף מעבר לה.
"כד הקמח לא תכלה וצפחת השמן לא תחסר עד יום תת ה' גשם על פני האדמה" למי שזמזם תוך כדי קריאה אז זה לקוח מאותו סיפור של בן האלמנה מצרפת שמת מהרעב ואליהו החזיר נשמתו באופן פלאי וגם זה לא נעשה בנסיון הראשון והרחבה מאוד מעניינת בנושא זה (מפתח הגשמים, מפתח התחייה).
בספר נגלה את עומק הפרטים בסיפור המפורסם של מבחן הכרמל עם הנס המופלא מול נביאי הבעל. גם כאן אין המחבר מסתפק בסיפור גרידא אלא מביא פרשנויות ודברי הרמב"ם על האירוע והשוואות מול חוני המעגל בנושא בקשת הגשם ומחלוקות בנושא. בריחתו של אליהו לחורב מביאה את ההקבלה הנדרשת למשה בסיני ומשם לשליחותו הגדולה של הכנסת אלישע לנביא תחתיו.
"וילך משם וימצא את אלישע בן שפט והוא חורש שנים עשר צמדים לפניו והוא בשנים העשר. ויעבור אליהו אליו וישלך אדרתו אליו. ויעזוב את הבקר וירץ אחרי אליהו ויאמר: אשקה נא לאבי ואמי ואלכה אחריך ויאמר לו: לך שוב כי מה עשיתי לך. וישב מאחריו ויקח את צמד הבקר ויזבחהו ובכלי הבקר בשלם הבשר ויתן לעם ויאכלו ויקם וילך אחרי אליהו וישרתהו."
פסוקים אלו מתארים בתמציתיות את האופי והניגודיות שבין המורה לתלמידו. לפי חז"ל הדרישה של אלוקים מאליהו למשוח את אלישע לנביא תחתיו, זאת התשובה למה שאליהו אמר קודם לכן "קנא קנאתי.." וזאת בעצם הודעת הפיטורין של אליהו. "אליהו תבע כבוד האב ולא כבוד הבן" אמרו חז"ל, ואכן במפגש הראשוני בין המורה לתלמידו, ללא מילים אליהו זורק לכיוונו של אלישע את אדרתו והמפגש הציורי הזה מציג בפנינו את הניגודיות של "בסופה ובסערה דרכו (אליהו) לבין "על מי מנוחות" (אלישע).
"הרצחת וגם ירשת" המפורסם עם כרם נבות גוזר את גורלו של בית אחאב. אני ממליץ ביותר על התעמקות בנושא. לצערי בבתי הספר לומדים זאת באופן רשלני ביותר וגם אלו שלא מתבלבלים עם "כבשת הרש" של דוד המלך, בת-שבע ואוריה החיתי עדיין לא בקיאים בפרטים ובאחריות של אחאב למרות שאיזבל היתה הגורם המכריע ועוד..רבים גם לא יודעים שאחאב הביע צער ולכן דחה אלוקים את עונשו לבנו אחזיה שחלה וקרא לאליהו לעזרה וכאן מדובר בעצם על סוף שושלת בית עמרי.
סיום הספר "פרקי אליהו" מספר על עליית אליהו ברכב אש השמיימה עם דיון מעמיק לגבי היפרדות אלישע מרבו ובקשתו האחרונה של אלישע מרבו להיות פי 2 מרוח אליהו. גם פסוק זה גרם לויכוח האם ביקש להיות פי 2 מכוחו של אליהו? הווי אומר, בקשה לא צנועה בעליל או כבנו בכורו לקבל פי 2 בירושתו הרוחנית. כך או כך עם המראה הסוראליסטי של פרשי אש וקריאתו הנרגשת של אלישע "אבי אבי, רכב ישראל ופרשיו" מותיר את הרושם האדיר על פני דורות רבים ומחזקים את האמונה שאליהו יחיה ויזכה לבשר על בוא המשיח.
בספר בן סירא הקדום נכתב "אליהו נסתר בסערה ואלישע נמלא רוחו" במעמד העוצמתי של הפרידה מאליהו אנו בעצם מגלים שבקשתו של אלישע מאליהו להיות פי 2 מרוחו התקבלה. אליהו ענה לו "אם תראה?" והמשמעות היא בקשתו תלויה ביכולת שלו לראות. אם האל יתן לו לראות המשמעות היא שבקשתו התקבלה ואכן ראה אלישע את כל המחזה הנשגב של עליית אליהו השמיימה.
מכאן מתחילה דרכו של אלישע בהכרת הסביבה אותו כממשיך דרכו של אליהו.
כבר בשלב הראשון הוא פוגש את בני הנביאים שהיו בהתחלה עם אליהו ואלישע. הם רצו לחפש את אליהו ואלישע אמר שאין צורך והם התעקשו ואלישע הותיר להם. מצב זה מתאר את אורך הרוח של אלישע בניגוד לרבו אליהו. כך בתהליך איטי הוא קונה את מקומו גם עם אנשי יריחו ונס המים המלוחים שביצע שם.
אלישע היה מעורב במספר רב של ניסים וגם במעורבות פוליטית כמו המלחמה במואב. אפרופו בשנת 1869 התגלתה במזרח ים המלח מצבת אבן שידוע בשם מצבת מישע שהיה מלך מואב. יתרון בולט של מחבר הספר "פרקי אלישע" מגיע בפירוט המורחב של האקלים הפוליטי של האזור והרחבה על הקואליציה של המלחמה עם מלך אדום מלך יהודה ומלך ישראל כנגד מואב. המניעים של כל מלך לקואליציה והתוצאות של שיתוף פעולה זה.
סיפורי הניסים של אלישע מרובים ומציגים את האנושיות של אלישע ומעורבותו בקהילה ובעם בניגוד לדמות העילאית של אליהו הנביא שהפריד עצמו מן הכלל. נס אסוך השמן של אלמנת אשת אחד מבני הנביאים, הנס המפורסם של האשה השונמית שאלישע בברכתו הולידה בן ולאחר מכן מותו הפתאומי ומעשה החייאתו, האכלת בני הנביאים בנזיד ולחם. כל אלו מראים את רוחב ליבו ומעורבותו של אלישע עם כולם.
עוד סיפור פוליטי וקוסופוליטי של אותה תקופה הוא סיפור נעמן שר צבא ארם שהיה מצורע ואלישע ריפאו עם הטוויסט הקלאסי של גיחזי נער אלישע שופך אור נוסף על הדמות המורכבת של אלישע הנביא. טיפולו של אלישע בצבא ארם בהכותם בסנוורים מניח את דמותו של אלישע כדמות משפיעה ופעילה ביותר. די היה בשמו ואף ללא נוכחותו היו מתרחשים ניסים כמו האשה השונמית שחזרה לאחר 7 שנות רעב מארץ פלישתים לביתה שנגזל וכאשר גיחזי סיפר שזאת האשה שאלישע עזר לה בעבר דרש המלך את החזרת רכושה. לבסוף מסופר ומורחב גם על סיפור המלכתו של מלך ארם בדמשק ונבואתו של אלישע אל חזאל כמלך ארם ואת המלכתו של יהוא כמלך ישראל ולמעשה הצתת מרד יהוא.
את סיום חייו הוא מנבא ליואש את נצחונו על ארם ואפילו במותו מושלך אל קברו איש מת שלא היה זמן לקברו וברגע שנגע בצמותיו הוא קם לתחייה.
אמנם דמותו של אלישע לא נחרתה כדמותו של אליהו אולם אל נטעה. דמותו של אלישע המלמדת על נוחותו לבריות הן אלו שתקנו את דרכי רבו.
לסיכום, מדובר על ספרי חובה למי שבאמת רוצה ללמוד על שני נביאים עוצמתיים אלו. אין עוד דוגמאות לנביאים מזן זה שביצעו ניסים בחיי היום יום. ספרים אלו של הרב אלחנן סמט הן יצירות מופת ומודל לידענות ובקיאות למדנית יוצאת דופן. ההיקף על כל נושא והרחבה של פרקים שלמים על פסוקים מעטים הם עלולים להתיש אך אני מצאתי אותם מרתקים בהיקפם ובהפיכת כל אבן ואבן בפרשנות ובהבנת הטקסט המקראי. על פירוט זה ועל המשימה הבלתי אפשרית הזאת שהצליח בה המחבר אני מעניק לשני הספרים 9 מתוך 10 בסולם עמנואל
מתוך עמוד הפייסבוק שלי "ספריית ספרי העיון של עמנואל"
https://www.facebook.com/%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%AA-%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99-%D7%94%D7%A2%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%A9%D7%9C-%D7%A2%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%90%D7%9C-726210284136817
2 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
סקירה מעניינת, אם כי היה מומלץ להפריד בין הסקירות של שני הספרים.
קנאים לא חסרים גם היום, כדוגמת סמוטריץ' והבריונים המפריעים לנשות הכותל. אם אפשר לסדר איזו מרכבת אש שתיקח אותם, אני מוכן לשלם את עלות הכרטיס.



2 הקוראים שאהבו את הביקורת




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ