הביקורת נכתבה ביום שבת, 9 במאי, 2020
ע"י mano4now
ע"י mano4now
"ספר הזוהר - אגדות ומעשים" בעריכת הרב יצחק בצרי הוצאת ידיעות ספרים 359 עמודים
"תנו רבנן: ארבעה נכנסו בפרדס, ואלו הן: בן עזאי, ובן זומא, אחר, ורבי עקיבא. אמר להם רבי עקיבא: כשאתם מגיעין אצל אבני שיש טהור אל תאמרו מים מים! משום שנאמר 'דבר שקרים לא יכון לנגד עיני'. בן עזאי הציץ ומת, עליו הכתוב אומר 'יקר בעיני ה' המותה לחסידיו'. בן זומא הציץ ונפגע, ועליו הכתוב אומר 'דבש מצאת אכל דיך פן תשבענו והקאתו'. אחר קיצץ בנטיעות. רבי עקיבא יצא בשלום."
)חגיגה יד ע"ב(.
המילה פרדס מגיעה מהשפה הפרסית ופירושה "גן-עצים". כמו-כן, בהתגלגלותה לשפה האנגלית כ- Paradise במשמעות "גן-עדן".
בכתבי חז"ל כמו בדוגמה שהבאתי, פרד"ס הן ראשי תיבות כשם ציון לדרך הבנת תורת הסוד היהודית – פשט, רז, דרש וסוד.
הספר המרכזי של הקבלה הוא ספר הזוהר. ספר זה הופיע והתפרסם בסוף המאה ה-13 על ידי רבי משה די ליאון. המסורת המקובלת מייחסת את חיבור הספר לרבי שמעון בר יוחאי, החכם התנאי מהמאה ה-2 לספירה.
ספר הזוהר עצמו בנוי מדרשות של רבי שמעון בר יוחאי ותלמידיו והוא אף מצטט מספרים אחרים שלא התגלו. הוא כתוב ברובו המכריע בארמית והוא מכיל מדרשים על התורה בחלוקה של פרשות השבוע ועוד חיבורים על הבריאה ועל העולם הבא והנשמה ועוד..
מתוך הספר המורכב והמסובך מאוד לקריאה ולהבנה ליקט המחבר את האגדות והמעשיות, ערך אותם והציג לנו אותם בספר זה.
הרב יצחק בצרי יליד 1968 נצר למשפחת מקובלים. שורשי המשפחה מתחילים מגירוש ספרד והתמקמות בעיר צפת ומשם לדמשק. לפני 9 דורות שם משפחתם היה גבאי והמעבר לבצרי היה לצורך סגולה (ר"ת - בצל רועי יחסה).
להבדיל מ"ספר האגדה" המפורסם שערכו ביאליק ורבינצקי ספר זה מכיל אגדות פחות מפורסמות והן אופפות המון מסיתורין. רובן מיוחסות לרשב"י שהיה תלמידו המפורסם של רבי עקיבא שהזכרנו מקודם כיחיד שיצא בשלום בהתעמקותו בתורת הסוד. האגדה מספרת שרבי שמעון בר יוחאי ברח עם בנו אלעזר והם הסתתרו במערה 13 שנים ושם הם התפתחו בעולמות הסוד. כאשר יצאו הם לימדו את תורת הסוד לקבוצה נבחרת ורבי אבא העלה את הדברים על הכתב.
בסיפורים מצטיירת דמותו הנשגבת של הרשב"י הרבה מעבר לשאר החכמים והתהליך הוא העברת החומר האלוהי שלמד רשב"י ישירות מהעליונים. סוגיות לא ברורות נפתרו ישירות על ידי קריאה לאליהו הנביא שיפרש את הכוונה האמיתית של פסוקים מן התנ"ך ותיאורים רבים של העולמות העליונים והשכינה כאילו הובאו מגוף ראשון והסוד הורשה בפעם הראשונה להתגלות.
לסיכום, ספר קשה מאוד לקריאה. מרוכז מאוד באגדות ובסיפורים קשים לעיכול על העולמות העליונים ומעשה מרכבה. הספר מחולק לפרשות השבוע והוא מוגש כסיפורים סיפורים המלווים בדיון על הפסוקים הרלוונטים. הפירוש מגיע כשיעור ולא כדיון ומחלוקות על הפסוק ובד"כ מוביל בו מוטיב שמימי שמפרש ללא הכוונה או הסבר על הסקת המסקנות. טוב לאלו שמכירים ובקיאים ורוצים להרחיב את ידיעתם בנושא. המחבר עושה כאן עבודה נפלאה של הנגשת חלק מן האגדות שללא ספר זה קשה היה יותר לדלות אותם מספר הזוהר עצמו שכאמור כתוב בארמית.
6 מתוך 10 בסולם עמנואל
מתוך עמוד הפייסבוק "ספריית ספרי העיון של עמנואל"
https://www.facebook.com/%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%AA-%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99-%D7%94%D7%A2%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%A9%D7%9C-%D7%A2%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%90%D7%9C-726210284136817/
3 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
3 הקוראים שאהבו את הביקורת