ביקורת ספרותית על בעקבות השחקן מבוליווד - הודו - משימה עולמית #2 מאת גלילה רון-פדר-עמית
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 18 ביולי, 2015
ע"י רויטל ק.


עמדתי ליד דלפק ההשאלה, ולידי עמדה הבת של השכנים, גדולה בשנתיים מהבכור שלי.
הצצתי בערימת הספרים שלה ומיד גיליתי שיש לנו ספר משותף בערימות הספרים שלנו - משימה עולמית מספר 2.
הספריה בדיוק קנתה עותק נוסף, ולא במקרה. נראה שהסדרה הזו פופולרית מאוד בקרב ילדי כיתות א-ד (לפחות, וע"פ המדגם הבלתי מייצג שלי).

זו בעצם ביקורת על הסדרה, ולא על הספר הספציפי.
אין צורך בביקורת על כל ספר וספר, קראת אחד - קראת את כולם, בשינויים קלים.
לפני הכל - חייבים להצדיע לגלילה רון פדר עמית. הגברת היא פס ייצור לספרים שפולט בקצב מסחרר לא ספרים אלא סדרות שלמות.
נראה שהיא בוחרת נושא ובמקום לכתוב עליו ספר מפתחת אותו מיד לסדרת ספרים, שהופכים במהירות לסוג של רבי מכר בגזרת הילדים.

במנהרת הזמן זה היה חביב.
שני ילדים חוזרים בזמן דרך מנהרת זמן סודית, ומטבע הדברים - לומדים על העבר, כל פעם לפי התקופה אליה הם חוזרים.
דידקטי משהו, אבל באופן חינני. אחרי הכל, אם אתה חוזר בזמן - סביר שתלמד על התקופה אליה הגעת, תרצה או לא תרצה.

במשימה עולמית - העסק טיפה יותר מורכב. אם אתה נשלח למלא משימות בשלל מדינות בעולם, לא בהכרח תלמד עליהן יותר מדי.
המגמה הדידקטית פה קצת מודבקת והרבה פחות חיננית.
קודם כל - סיפור המסגרת מופרך להפליא. שני ילדים נשלחים למשימות הצלה ברחבי העולם.
בידי ה"אביר" השולח אותם למשימות מצויים שפע של המצאות מופלאות כמו שיקוי נגד פגיעה המגן על השותה מכל רע (למה אי אפשר פשוט לרסס אותו על כולם, בעצם? זה ימנע את הצורך בפעולות הצלה...), תרסיס מקפיא זמן, שיקוי לשינוי צורה, שלטי מוח משוכללים, יכולת השפעה מרחוק על מדפסות פשוטות להדפיס מוצרים נצרכים ושאר ניסים ונפלאות המעוררים את הרושם שהאביר למד בהוגוורטס.
נשאלת השאלה, למה אדם שבידיו כוחות כה עצומים נדרש לעזרתם של שני ילדים במשימות החילוץ וההצלה שלו?
לא ברור.
גם העילה ללימוד על הארצות אליהן מגיעים הילדים - מודבקת לעלילה בכוח.
אם הגעתם לארץ זרה בתחפושת ולפניכם משימת הצלה מסמרת שיער - האם תצליחו להתרכז וללמוד על הדת המרכזית השולטת בארץ ועל סוג השלטון שלה?
לא סביר, נכון?
האם הקוראים הנשאבים לעלילות המותחות (והמופרכות. כבר אמרתי?) מצליחים לקחת את פסק הזמן הנדרש כדי לדחוס כמה עובדות יבשות על המדינות עליהם הם קוראים או שהם מדלגים במהירות ועוברים להמשך המותח?
לא בטוחה.
הספרים כתובים בשפה רזה ויומיומית, הקצב של העלילה מהיר, הספרים נקראים במהירות וללא מאמץ, ונראה שכל אלו סותרים את הפעולה הלימודית שהספרים לכאורה מכוונים אליה.

למרות זאת, התרשמתי שהילדים הפרטיים שלי כן קולטים פה ושם עובדות על ארצות, תרבויות ודתות שונות, וכמובן שהם נהנים מאוד מהעלילות המותחות.
אז בעיני זו סדרה קצת מעצבנת וקצת טיפשית, אבל אין ספק שאני לא קהל היעד שלה...
וקהל היעד מצביע, תשאלו את הספרניות אצלנו בספריה.
5 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
האופה בתלתלים (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
יופי של ביקורת! מזל שבשלב מסוים מאבדים עניין בסדרות כמו אלו. מסכימה איתך לחלוטין שמנהרת הזמן טיפה יותר טובה (ומשום מה יש לי חולשה לכס"ח) ואכן זו לא משהו לדעתי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ