ביקורת ספרותית על תל אביב נואר מאת אתגר קרת
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 4 במרץ, 2015
ע"י אלון דה אלפרט


****





אני מטר תשעים ושניים, לא טיפש, לא חלשלוש, עשיתי דברים בחיים, טיילתי לבד ונסעתי בטרמפים בעשרים ארצות, אני יודע לדבר עם אנשים מכל מיני סוגים, אני לא מוותר או מתקפל בקלות בעימותים קטנים. סיגריות לא עושות לי סחרחורת, אלכוהול לא מפחיד אותי, גם לא סמים, ואפילו לא אוכל חריף. ולמרות זאת, אחרי הכול - בניכוי שתיים שלוש מסיכות וקליפות של פסאדה - אני חננה. למוסכים אני נכנס בלב הולם, עם ערסים אין מצב שאכנס לסיטואציה אלימה, אם ארגיש מאויים רוב הסיכויים שאנסה לפלס את דרכי החוצה בדיבורים וחיוכים, בחיים לא הלכתי מכות ברצינות, וסכסוכים מכניסים אותי ללחץ ומבוכה, אפילו אם זה עם שכנים שלא בדיוק מקושרים לעמיר מולנר. הפעמים היחידות בחיי שבהן נאלצתי לראות את העולם שנמצא מתחת למכסה המנוע של החיים, היו בעיקר לפני שנים, בתקופת הצבא ואולי קצת לפני כן כשהייתי נער והסתובבתי עם פריקים בכיכר החתולות ואפילו ישנתי שניים שלושה לילות עם איזו נערה שרציתי על רצפתו של בניין משרדים במרכז ירושלים שזכה לכינוי "הפנטהאוז" והיווה מקום מפלט לכל מיני נערים עזובים בשנים הנשכחות ההן.

והיום, היום אני כבר לא רואה את המקומות האלה. התנתקתי, מבחירה, וגם ממזל, אני מניח. התנתקתי לחלוטין. אני לא מסתכן, לא מכניס את עצמי לשום צרות, לא יצא לי לקחת הלוואות בשוק האפור, לשכור נערות ליווי או אפילו ללכת למופעי חשפנות. אם אני עובר באלנבי זה בדרך כלל כדי להגיע למקומות שבהם שוכרים אותי לעבודה, משרדים מפונפנים של צווארון לבן במיקומים אסטרטגיים בדרום תל אביב, או כדי לקנות ספרים בחנויות של המשומשים. החלקים האפלים של החיים זה משהו שאני מודע לקיומו, ומדי פעם משכשך בו את כפות רגליי כשאני נאלץ להרים עיניים מהספר ולהביט באנשים שנוסעים איתי באוטובוסים או עוברים לידי ברחוב. להיכנס לשם ממש, כל הגוף, זה לא. זה לא יצא לי ממש ממש הרבה זמן.

אני מניח שגם לחלק ניכר מהכותבים של אסופת הסיפורים הקצרים בקופץ האפל הזה, לא יצא ממש להיכנס לדארק סייד של תל אביב. בעיקר לא לאתגר קרת, שכתב אולי את הסיפור הכי פחות אפל בקובץ. זה פשוט מרגיש ככה, שלקחו איזה חמישה עשר אשכנזים שבחיים לא היו בדאנג'ן או במועדון של אריתראים בשתיים בלילה (למעט, אולי, גדי טאוב), וביקשו מהם לכתוב סיפורים על תל אביב האחרת, זאת שנמצאת על אמת לא יותר ממאתיים מטר מהשדרה השבעה והמרוצה מעצמה ברוטשילד. נדמה שכמעט כל הסיפורים נכתבו ב"דליקטסן" על כמה ספלי מקיאטו ומאפים קטנים של תרד וקשקבל בצד, בעוד הכותבים שלהם מנסים כמעט בכוח לחלץ מהדמיון הבלתי מנוסה שלהם ומהתחקירים החלקיים מה זה אומר לדבר עם זונה ממין זכר מהתחנה המרכזית הישנה או עם בלש פרטי שחי בנפרד מגרושתו בחלק הסליזי של רחוב סלמה.

כמו בכל קובץ סיפורים, גם כאן יש פערי רמה לא קטנים בין הכותבים. על חלק מסיפורים חלפתי ברפרוף, לא היתה לי סבלנות להיכנס להמהום הלא-אמין שלהם למרות אורכם הבלתי-מחייב, חלק היו פשוט תמוהים, כמעט אקספרימנטליים, וחלק קראתי בעניין ובתחושה שעשו את עבודתם נאמנה - גם במגבלות הז'אנר וגם בפני עצמם - במיוחד הסיפורים של יואב כ"ץ, גון בן ארי, אנטוניו אונגר וגדי טאוב.

טוב לקרוא מדי פעם סיפורים קצרים. זה סוג אחר של קריאה. בלי להתכונן, בלי לקחת נשימה עמוקה, ובלי להיות ממש רציני. ואחרי הכול, הקריאה בספר הזה, על תל אביב הזאת שמתקיימת כשאני כבר ישן בפרבר הרדום, המטוהר שלי, גרמה לי לחשוב, לפחות בחלק מהסיפורים, שאולי אני עוד לא מאולף ומבויית לחלוטין, ושאולי אני אפילו קצת מתגעגע.



****
49 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
מסתבר שזה אישיו
יוֹסֵף (לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת טובה כרגיל גם ביקורות נוספות שקראתי על הספר הזה לא מצאו אותו אמין מאוד. מעניין שכולם נפלו עליך על הגובה :)
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
עלק. אני בזבוז של גובה. הכי קרוב שהגעתי לכדורסל היא חברה שהיתה לי בהפועל ירושלים. וגם היא שברה לי את הלב.
קורא כמעט הכול (לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
במפגש סימניה הבא, אתה ואני בריבאונד (אם זה יתגלגל למשחק כדורסל איכשהו). אני מטר תשעים ואחת, אם כי מרגיש שמתכווץ עם כל יום שעובר.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
אני לא ממש מסכים. מה זה אומר "עיר מושחתת" או ש"כל מה שקורה בתל אביב לא מוסרי"? קורים בתל אביב המווון המון דברים, חלקם מוסריים מאוד. כמעט כל יום, אני מעז לומר. עיר היא לא מוסרית או בלתי מוסרית או נועזת או טיפשה. בני האדם הם כאלה. וגם ביננו לבין עצמנו יש מורכבות נוספת, ככה שרק ההתנהגות האנושית היא זו שזוכה לכינויים כמו "מוסרי" או "לא מוסרי". בכל עיר יש את הדברים שקורים "מאחורי הקלעים", את המקומות החשוכים שלה, אפילו לירושלים הצדקת ואגב - קראתי שבימים אלה נכתבת אסופת סיפורים נוספת באותה סדרה - "ירושלים נואר". נותר רק לחכות ולראות אם גם ירושלים היא זונה במסווה של נזירה.
חיפושית (לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
מה מראה?
חיפושית (לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
איכשהו,אם הסיפורים לא היו מעירים אצלי את התחושה הגוברת שזה לא נשמע "שם", שזה ליד, שזה כמעט, אז הביקורת שלי היתה יוצאת קצת אחרת. אני לא מכיר אישית את גדי טאוב ולמרות שחלק גדול מהכתיבה המאוחרת שלו היא על הסליז של תל אביב, או על סליז בכלל - זה שזה יוצא אמין לא חייב להיות פועל יוצא של החווייה האישית שלו, אלא שהוא פשוט יודע לכתוב. יש הרבה מקומות שאני מתחיל לנוע באי-נוחות, גם בסרטים או בסדרות, לדוגמה "סקנדל" או "כתום זה השחור החדש", ולחילופין מקומות שבהם זה אותנטי לגמרי ואז זה נהדר (פאודה, נגיד). ושונרא, תודה :-) אבל הלוואי.
dushka (לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
אני יכולה להבין איך סיפורים כאלה הופכים לסיפורים מאולצים אם כי נראה לי שברגע שזוכרים שכולם אנשים אפשר לכתוב על זה משהו טוב גם אם אתה נחנח אשכנזי שיוצא מהבית רק כדי להוריד את הבולדוג הצרפתי שלו.
ובאשר לעיקר - אני דווקא הייתי במפגש וזכרתי שאתה גבוה אבל לא עד כדי כך. מעניין למה. זה בטח סגנון הכתיבה הזה שלך.
שונרא החתול (לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
אתה על הגובה.
ולדעתי אתה גבוה מאתגר קרת גם בקנה מידה ספרותי.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
איך קוראים לך בפייסבוק?
יפעת (לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
גם אותי, אחרי התמונות בפייס, הגובה הפתיע.
אריאל (לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
לא חושב שהייתי רוצה לראות אף אחד מחברי סימניה. זה ממש הורס את כל הכיף.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אם שני אנשים אומרים לך שאתה שיכור וכו'.
(לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
מה זה הגובה הזה...מה פתאום המראת עד לשם? סתאםם... :) סקירה מעניינת.. אני חושבת שגם אם באים לביקור במקום אפל כזה, לא באמת רואים או מבינים את האופל..
בלו-בלו (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
בדיוק מה שנצחיה אמרה. הגובה הוא באמת מאפיין חשוב שמשפיע לדעתי על האישיות.בדרך כלל הוא מופיע איכשהו בכתיבה.
ואתה לא כותב כאדם מאוד גבוה.
חני (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
משעשע לקרוא אותך ...מזל שאפשר לקרוא על כל המקומות האפלים כי באמת נראה לי שרובינו כפי שכתבת "חננות" שלא מתקרבים
למקומות אפלים שלא בטוח שנצא מהם חיים או עם הארה מיוחדת לגבי החיים.
ולמי שסקפטי לגבי הגובה היה צריך להגיע למפגש סימניה.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
כן, אולי את צודקת. הגובה שלי זה חלק ממני, יש מצב שלאנשים אחרים הוא נראה קצת מופרז, או לכל הפחות מחוץ לנורמה.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
זאת שאלה מעניינת "למה לדמיין גובה"? ואין עליה תשובה, כי זה לא דבר הגיוני. אפילו לא דבר שעושים בכוונה, או אפילו במודע. זה לא שבאתי יום אחד לסימס של הבת שלי ואמרתי "עכשיו אני אדמיין את חברי סימניה". אלה דברים שקורים מעצמם, ובצורה הדרגתית. בעיקר כשאדם כותב על עצמו, ועל הרפתקאותיו, צריך איזו דמות כדי למקם אותו ולתאר מה שהוא מספר על האוטובוס ההוא בדרום אמריקה.
וזהו. לא הכנסתי מספר ברובריקה של "גובה". סתם היה לי איזה תיאור עמום שגובה-שחקן-כדורסל לא היה חלק ממנו. לכן הופתעתי.
פואנטה℗ (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
יש! תחרות גובה! אין לי סיכוי, רק בשביל הרוח הספורטיבית.
1.71.
צריך הוכחות? להצטלם מול ארון ילדים בצמוד בג'ירפה של מד גובה?
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אני דווקא לא מופתע מזה שאתה 1.92, וגם לא מופתע מהגובה עצמו. יש אנשים שקראתי עליהם, שמעתי עליהם, ראיתי אותם בתמונות, ואפילו גם פגשתי במציאות, שהם גבוהים יותר.
אני 1.82. 10 מטר פחות, אבל אני עדיין בגיל ההתבגרות, אז יש מצב
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
למה בכלל לדמיין גובה של אנשים?
אבל יותר מזה - אין לי שום מושג איך רובכם נראים, ותמיד קיים פער בין השם והכתיבה להתגלמות שלהם בבשר ודם. במפגש (הפולני) של חברי סימניה בקיץ זה היה מחמם את הלב ומאוד מספק להניח פרצוף מעל השם. ויש עוד אנשים כאן שמאוד מסקרן אותי לדעת מה הם במציאות. אני דווקא לא מסתיר את התמונות, כל מי שרוצה יכול בשניה להיכנס לפייס ולראות בדיוק איך אני נראה, ולמרות המחאות הנמרצות, גם האווטאר שלי די נאמן למציאות, בכל זאת ציירתי אותו מתמונה שלי.
בלו-בלו (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
מצחיק, גם אני לא דמיינתי אותך כל כך גבוה.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אז עכשיו זה בפולנית?
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אוי, סליחה, כתבתי 1.92, אשכנזי, צווארון לבן? התכוונתי תימני, מטר חמישים ושש, רגזן, פחח במסגריה ברחוב לה גוורדיה. בלבלתם אותי לרגע. הייתם יכולים להיווכח בעצמכם כשעשינו את מפגש החברים בקיץ הקודם, אבל החלטתם שאתם יותר טובים מאיתנו.
אפרתי (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אין מצב שאתה 1.92 פשוט לא. אתה מסתלבט עלינו. אתה 1.74 גג. זה מוזר. אבל למה כולנו תיארנו אותך כנמוך יותר?
משונה.
איך אפשר לתאר מישהו שלא רואים בכלל?
cujo (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
זה כנראה מה שקורה כשקוראים את גק ריצר
נעמי (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
מודה שגם אני בשום פנים ואופן לא דמיינתי אותך בכזה גובה...
חחח
נצחיה (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
רגע! הולד איט!! מה זה פה? ממתי אתה מטר תשעים ושתיים? אני לא זוכרת שהרשיתי דבר כזה.
(מתמקדת בעיקר, כהרגלי. לא תיארתי אותך גבוה. לא יודעת למה).
אני מתקשה לקרוא סיפורים קצרים חדשים. קלאסיים זה בסדר, אבל החדשים נכנסים הרבה פעמים לכל מיני התנסויות צורניות, ואין לי סבלנות להיכנס לדבר כזה כשמראש, בהגדרה, הוא קצר מועד. טוב, הסתבכתי. לא משנה.
cujo (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אני הייתי בבנגור מיין. הכל אמיתי.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
לא, הוא לא חייב. אבל אם הפער הזה באותנטיות בא לידי ביטוי גם בסיפור, אז זה גורם לירידה באמון אצל הקורא. תראה את סטיבן קינג, למשל. הוא לא צריך לחיות חיים של אימה וכאב, או אפילו אומללות, כדי לשאוב מדמיונו את מושאי הכתיבה שלו, אבל הוא לא מזייף. פה, זה מרגיש ליד
cujo (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אהבתי את הביקורת אבל האם סופר חייב לחוות את המקומות עליהם הוא כותב? הרי המקום האפל ביותר הוא הדמיון וגם בבורקסים של קשקבל אפשר למצוא מקומות אפלים ( בדרך כלל זה קצח אבל לך תדע).
Lali (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
לא קראתי את הספר, אבל תכל'ס בהמון סרטים, סדרות וספרים יש את החוסר אותנטיות העצום הזה בהצגת ה"חלקים האפלים".

וחוץ מזה - ביקורת יפה :))
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אני מניח שלגבולות הז'אנר היו שוליים רחבים במקרה הזה. לא הפריע לי מאוד שחלק מהסיפורים לא היו בדיוק אפלים, אבל חבל שלא הצליחו למצוא מספיק כותבים ראויים שאשכרה היו שם (או שעדיין נמצאים שם) ויודעים להוציא תחת עטם משהו שירגיש אותנטי.
תמיד אוהב אותו (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אני יכולה להבין אותך, יותר נכון, את הרתיעה שלך ממקומות מסויימים. לא קראתי את הספר, לכן אני לא ממש יכולה לפצות פה ולבקר אותו. אבל התחושה הזאת, שהמילה הכתובה קצרה מלהכיל את 'המציאות' כפי שהיא, תוקפת גם אותי פעמים רבות. אני יושבת וחושבת: "הרי ערכו את התוכן, שכתבו, סגננו". ומצד שני, זה גם מה שאני עושה כשאני מתמודדת עם קבלת מידע כזה או אחר, ככה שאני יכולה לבוא בטענות רק אל עצמי.
אחלה ביקורת.
פורים שמח!





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ