ביקורת ספרותית על ג'י-פי-אס - ספריה לעם #645 מאת עלמה גניהר
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 19 במאי, 2014
ע"י ראיה


כל אחד עם מעט כושר ביטוי יכול לכתוב ספר כאשר למולו עומדת קבוצת אנשים שיכולה לתת לו השראה... אבל בשביל לכתוב ספרון כזה מלא בעוצמה, ברגש ובכאב צריך הרבה אומץ וחוכמה.

הספר הזה מחולק למס' סיפורים קצרים שמבלי שנשים לב משתרגים אחד בשני, כלומר, אם בסיפור הראשון נחשפנו במשפט לקיומו של בחור מסוים בשמו בסיפור הבא אנו נקרא סיפור עליו ללא ששמנו לב באיזה אופן מיוחד זה משתלב.

הספר הזה בכלליותו מנסה לספר את סיפור חייהם של הפליטים/מהגרי העבודה שהגיעו אלינו לישראל מאי שם באריתראה/סודן וכו' מעיניהם של כמה גיבורים שונים ובמספר נקודות מבט: פליט מתבגר, ילדה קטנה שגם היא פליטה, אישה שהייתה נשואה לשגריר אריתראה בצרפת וכעת גם היא נאלצת לחיות כפליטה בישראל ואפילו נקודת מבט של אדם ישראלי הגר בדרום תל אביב מול מקלט הפליטות. אנו נחשפים לזוועות, לסבל ולכאב שמורגשים יום יום וכל לילה בחייהם של האנשים הללו, מתוודעים גם לסבל של הישראלים הנאלצים לא פעם לסבול פשע ודרכי התנהגות לא הולמות מצד הפליטים ואת התעלמות הרשויות מהתת תנאים באזור הדרומי של תל אביב וכך בעצם נכנסים עמוק עמוק לתוך הצרה הזו שהן מעיקה עלינו כמדינת ישראל והן לצרתם וסבלם של אותם פליטים.

לפני הספר הייתי מאוד אמביוולנטית כלפי אותה אוכלוסיה ש"נחתה" כאן עלינו במספר חודשים מועט - הרגשתי רחמים רבים כלפיהם כי אף אדם לא מגיע לו לסבול כפי שהם סבלו ועודם סובלים שם בארצות הזוועה ועטורות הדמים, מקרים של מלחמה ללא רחמים, אונס, השפלה ואלימות אין קץ - כל אחד מאיתנו היה רוצה לברוח למקום מעט טוב יותר, אלו הם הפליטים שחייהם עמדו על חוט השערה ואני נותנת להם את מלוא רחמיי והלוואי והייתי יכולה לעשות את חייהם במקצת טובים יותר. אך מצד שני יש לנו את מהגרי העבודה ולזה אני מסכימה מעט פחות. במדינה שבה יש אחוז כה גבוה של מובטלים שמחפשים עבודה ולא מוצאים וישנו כח כה גדול של מהגרים שתופסים את מקומות העבודה הללו, הן במסעדות, הן בניקוי וכיוצא בזה זה מעורר מעט חימה. ואל תאמרו לי שישראלים לא מוכנים לעבוד בעבודות כאלו, זה אינו נכון.

הספר הזה אומנם הכניס אותי יותר פנימה לחיי האנשים הללו, לעומק המקלט המעופש והמסריח שבו הם חיים אך לא גרם לי לשנות את דעותיי ולא גרם לשינוי ההרגשה האמביוולנטית שאני חשה. כי הפשע עודנו עלה באזור המדובר וישראלים הגרים שם אכן סובלים והרשויות ממשיכות לעצום עין ולא לטפל בכל הפגיעות התברואתיות שנגרמו כתוצאה מהגעתם. בתור אחת שמקבלת המון חומר לצילום באזור דרום תל אביב ואוהבת מאוד להגיע לשם לצלם אני יכולה להגיד לכם שעם כל האהבה שלי לאזור הזה בזכות האנשים הללו (הפליטים) בפה מלא אני אומרת שמפחיד להסתובב שם ולא בגלל שמועות, אלא בגלל המבטים שמלווים אותי בלכתי (גם אם אני לובשת לבוש מסורתי של נשים בארצות האיסלם) ובגלל הידיעות על הפשעים המבוצעים על בסיס יום יומי באזור זה גם לאור יום (ודרך אגב נזכרים גם בספר, כך שאני לא חוטאת באמרי זאת.).

מה שהספר הזה כן גרם לי הוא לנסות ולמצוא דרך לעזור מעט לאנשים הללו והחלטתי שהשנה את הצעצועים שאנו כבר לא זקוקים להם בבית שלי ושבד"כ אנו תורמים לגני ילדים אני אתרום לאחד המקלטים בדרום תל אביב (ד"א, אם מישהו מכיר או יודע אשמח להודעה). הספר הזה גרם לי לחשוב עוד על חמלה לאנשים, על כמה שלפעמים צריך להיכנס לתוך ליבה של אוכלוסיה על מנת לנסות להבין אותה ולהזדהות איתה ושתמיד אפשר לעשות קצת יותר ממה שחשבת שכבר עשית.

הספר חשוב לכל אדם שגר כאן בישראל, אין לי ספק בכלל מדוע הספר קיבל את פרס טובה ויצחק וינר. כל הכבוד עלמה גניהר, אכן נגעת לי בנשמה. תודה.
16 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
ראיה (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אני שמחה מאוד שהביקורת פתחה כאן שיח בבנושא.
אכן נושא חשוב שצריך לשים אליו מעט תשומת לב.
כפי שכבר כתבתי - אני כל שנה תורמת כאן בעיר שלי לכל מיני גני ילדים צעצועים ובגדים, השנה אפנה את זה אליהם - כי אם זה יגרום לאחד מהם לשינוי עולם לטובה אז מה טוב.
ותודה לכם שקראתם והגבתם, נהנתי לקרוא את התגובות שלכם והדיון.
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ראיה ביקורת יפה, עדינה ובעיקר אנושית.
חני (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
גם אלינו כאן למודיעין הם הגיעו.ישנים על ספסלים וגינות בזמן שכל הילדים חוזרים מבית ספר. כרגע הם לא רעבים ללחם לכן יש חשדנות אך כבוד הדדי. אך מה יקרה כשיהיו רעבים והצרכים הבסיסים שלהם לא יתקיימו?
צריך לעשות הפרדה.
למנוע הגעה על ידי חקיקה נכונה ובמקביל.
ולהתייחס אליהם בכבוד כבני אדם בזמן שהם כבר כאן.
ביקורת יפה שמציפה את אחת הסוגיות הכואבות כאן בארץ.
עולם (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
וגם: מסכים לחלוטין שכל עוד הם כאן הם ראויים ליחס אנושי. אי אפשר אחרת.
עולם (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נעמה - הנקודה שהעליתי היא שצריך למצוא דרך שלא כל הנטל ייפול על תושבי דרום ת"א. נראה שנוח לכולם (חוץ מאשר לתושבי דרום ת"א) שהבעייה מתרכזת שם. אני מבין את הדינמיקה החברתית/כלכלית/פוליטית שמובילה למצב הזה, אבל כמו שכתבתי, אם זה היה תלוי בי, אז הנטל היה צריך להתחלק בצורה נכונה יותר. למעשה, מבחינה מוסרית נכון היה שהנטל יפול על שכבות חברתיות חזקות יותר מבחינה סוציו-אקונומית.
סופרקליפרג`ליסטיק (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
לא ראיתי בזמנו את הכתבה מסיבות טכניות (צטערת, לא רואה טלויזיה...) מודה שהכתבה מטרידה מאד. ועדיין לא מצליחה לראות פתרון. אגב, יש מסתננים (את רואה, אני גם מתקנת את עצמי, ברור לי לחלוטין שלא כולם פליטים) גם באילת, אשדוד ירושלים וערד...
ולגבי הפקרות לאומית, חוץ מההפקרות הזו יש עוד כמה הפקרויות פה במדינה אולם כפי שכתבת, הפקרות אחת לא מצדיקה את האחרת.
שונרא החתול (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אם צפית בכתבה, אז התשובה לשאלה איך הם הגיעו לשם היא ברורה.
באוטובוסים. עם one way ticket לתל אביב סיטי, במימונה האדיב של מדינת חלם, הלא היא ישראל, היישר לזרועותיהם, בעיקר השמאליות, של ארגוני הסיוע ורופאים ללא גבולות (אירוני משהו, רופאים ללא גבולות במדינה פרוצת גבולות). ואם כבר "מימונה" אז שום מימונה ושום חגיגה אחרת לא הייתה לתושבי דרום תל אביב מאז.
ומי שיצר את הבעיה, מחובתו לפתור אותה.
אולמרט מקבל פטור. יש לו דברים אחרים על הראש עכשיו, כמו מיטה נוספת מעל ראשו בתאו בכלא. (שונרא שורט שכמוך, אתה פשוט לא יכול בלי זה...)
לי אין פיתרון. אבל אולי אפשר להתחיל ממשהו.
בתור התחלה, יש לתת לתושבי דרום תל אביב פטור ממיסים. הם חיים באזור ספר מסוכן, שלא לומר באפריקה, ועוד צריכים לשלם למדינה שהחריבה עליהם את עולמם?
ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את האחראים למחדל החמור, עם סמכויות ענישה. ענישה קשה. בעוון הפקרות לאומית.
ואף פעם לא לשכוח ש"בא אורח ומגרש את בעל הבית" זה תרחיש אפשרי, ומפחיד לאללה. אבל לא את האללה של המסתננים.
סופרקליפרג`ליסטיק (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נראה כי כולנו מסכימים כי יש בעיה. שונרא, על פניו נראה כי ברור לך מה הפתרון המתבקש. (אני בהחלט לא יכולה להפגין את אותו הבטחון לגבי פתרון כלשהו) לא הבנתי אם את מתכוונת שהפתרון הנל ייושם ועל מי, מאחר ולדבריך הטרמינולוגיה לגביהם משתנה. מעבר לכך, מבלי להצדיק זאת, בואו נבחן איך ולמה הם הגיעו לשכונות מסויימות ולא לאחרות. זו דינמיקה אורבנית. יש שכונות חלשות שיש בהן בתים מתפוררים ונטושים ושכר הדירה בהן נמוך מאד. זה כמו ואקום אורבני. ואגב, זה נכון כמובן בכל העולם, לא רק במחוזותינו. המילה "לשכן" אותם, אין לה ממש משמעות, לדעתי. זה לא שמישהו שיכן אותם שם מלכתחילה. ושוב, אני לא מצדיקה זאת, אבל זה מה שקורה הלכה למעשה. אין ספק שגבול/מחסום גדר או חוק היו מונעים את הבעיה אבל מאחר והיא לא נמנעה (ועדיין יש להציב גבולות וחוקים כדי למנוע בעיות עתידיות) לא נראה לי שהפתרון כרגע טריוואלי. ואם צביעות, בעיני הצביעות היא לעזור כשזה מצטייר/מצטלם יפה או כשזה בכותרות. החכמה היא לעשות את זה גם כשזה לא במרכז הפוקוס התקשורתי.
נעמה 38 (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
עולם על כל הכבוד ויש כזה. רוב הישראלים לא מצליחים להתגורר ברחביה /סביון והרצליה פיתוח אז מאיפה מגיעה המילה "לשכן", בוא נהיה מציאותיים. אני מסכימה שהם לא שייכים לפה, אין לנו אינטרס לשאת בנטל של דאגה סוציאליות לטווח ארוך לאוכלוסיה הזו .אבל כל עוד הם פה חייבים לנהוג בהם כמו בני אדם, שירות רפואי בסיסי, חינוך, מגורים בתנאי אנוש.
הערה נוספת, חלק ניכר מהישראלים הממוצעים הם בורגנים . לא רק העשירון העליון שאליהם התייחסתם.
שונרא החתול (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
לא מצדיקים עוול אחד בעוול אחר.
וצר לי, אבל הטיעון שאמא שלך מפחדת מפושעים הוא לא מן העניין. מי לא מפחד מפושעים?
ואני לא קראתי לפליטים פושעים. אני בוחנת את העניין בכללותו, ולא את הפרטים שבתוכו. וככלל, זו בעיה.
אני גם לא קוראת להם פליטים. לא לכולם, לפחות.
הטרמינולוגיה לגביהם משתנה. פליטים, מסתננים, מבקשי מקלט, מהגרי עבודה, מבקשי עבודה, סודנים, אריתראים, דארפורים.
ח"כ דב חנין מכנה אותם מבקשי חיים.
אז גם תושבי דרום תל אביב מבקשים חיים.
חיים רגילים. לא משהו גרנדיוזי. כמו כל ישראלי ממוצע. חיים שיאפשרו למשפחתם להישאר מלוכדת מבלי לשלח את הבן לפנימיה.
ואני אחזור ואשתמש במילה צבוע.
כי מי שמקים עמותות ומסייע לפליטים עם ארוחה חמה וצעצוע, אבל בסוף היום חוזר לביתו הבורגני בשכונתו הבורגנית ולילדיו הבורגניים שאותם הוא לא נאלץ לשלוח לפנימיה, הוא צבוע.

אני ממליצה לך לצפות בכתבה. היא שודרה בערוץ 2.
http://www.mako.co.il/news-channel2/Weekend-Newscast/Article-b62e40f0841e331017.htm
עולם (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אם ישראל לא תציב גדרות, מחסומים, חוקים, סייגים כנגד ההגירה מאפריקה, היא תחדל מלהיות מדינתו של העם היהודי. את זה מבין כל אדם שעיניו בראשו. רוב הגורמים המטפלים בנושא גם מסכימים שרובם הגדול של המסתננים הלא חוקיים הם מהגרי עבודה. ויחד עם זה, ברור שמדובר בטרגדיה אנושית ושחלק גדול מן האנשים האלה עברו סבל גדול. ברור גם שתושבי דרום ת"א, מן השכבות החלשות בישראל מבחינה סוציו-אקונומית, סובלים סבל רב מן העובדה שרובם של המהגרים חיים בשכונותיהם. לו הדבר היה תלוי בי, הייתי דואג לשכן את המהגרים האלה, כל עוד הם כאן, גם בשכונות מבוססות יותר: רמת השרון, הרצליה פיתוח, קיסריה, צפון ת"א, סביון, רחביה... אין שום סיבה שהשכבות החזקות יותר ישאו בנטל הזה פחות ממה שנושאים בו תושבי דרום ת"א.
סופרקליפרג`ליסטיק (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
בוודאי שאני מתפתלת ראוי להתפתל. זו בעיה מורכבת ובכל דרך שתסתכלי, תחטאי לאמת כלשהי. ולשאלתך, אמא שלי, בת 77 גרה בתל אביב ומפחדת אבל לא מפליטים, מפושעים. ראוי לדעתי לעשות את ההפרדה. ולא, איני רוצה פושעים לא אצלי ולא אצל אף אחד אחר אבל זו כבר סוגיה נפרדת. (חברה שלא מענישה את הפושעים בקרבה, מענישה את מי שלא פושע בקרבה.)ולגבי לעזור לאנשים חסרי ישע שנרדפים במדינתם, לא נראה לי שיש מישהו שיכול להקשיח את ליבו ולהגיד לא.
יש כנראה דרך טובה יותר לעשות את הדברים ולא מעט עיניים היו עצומות ונפקחו פתאום למציאות לא רצויה. כרגיל, גם כאן לצערי, מי שחלש משלם את המחיר. נראה לי שמי שלא מודע למורכבות של הבעיה ולעובדה שמוסרית אין פתרון של זבנג וגמרנו, מעלים עין. לא הייתי רוצה להשתמש במושג צבוע.
שונרא החתול (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
פרג׳ליסטיק, גם את קצת מתפתלת.
חוץ מה״פליטים״. פה כבר נקטת עמדה. הם פליטים.
יש ביטוי ידוע באנגלית: NIMB
Not in my backyard
את רוצה את הקליטה הסלולרית הכי טובה שאפשר, אבל לא רוצה אנטנה סלולרית על הגג שלך.
את רוצה לשקם את הפדופיל שהשתחרר מהכלא, אבל שלא יגור ליד בית הספר של ילדייך.
את רוצה אינטגרציה ושילוב, אבל מבלי להוריד את ערך הנדל״ן שלך.
והפליטים? מה לגביהם?
היית רוצה את הפליטים בחצר האחורית שלך?
היית רוצה את דרום תל אביב בחצר האחורית שלך?
אני לא.
וכל מי שבא לעזור לבעיה אבל לא רוצה אותה אצלו בחצר האחורית, הוא צבוע. בלשון המעטה.
סופרקליפרג`ליסטיק (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
לאף אחד אין מנדט על האמת וזו בד"כ מתפתלת באמצע. כל הסיפורים המחרידים והמקוממים על אונס ושוד לא היו מחרידים פחות אם הפושע היה ישראלי יליד הארץ. וגם כאלה יש לנו כאן למכביר והם מפוזרים היטב בכל רחבי הארץ ובכל שכבות האוכלוסיה. מצד שני, גם מסכנות, עוני ואפליה לא חסרים גם אצל ילידי הארץ, והיה נחמד לו היו רואים גם אותם כפי שרואים,בזכוכית מגדלת, את הפליטים ומשפחותיהם בדרום ת"א. אני בטוחה שיהיו לא מעט ילדים בעיר הסמוכה למקום מגורייך שגם ישמחו לקבל את המשחקים והספרים שילדייך כבר לא מעוניינים בהם.
רץ (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת יפה - על נושא חשוב
ראיה (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
לא יכולתי לכתוב את זה טוב יותר ממך.
שונרא החתול (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
נושא נפיץ לאללה, מה שכתבת.
פעם קראתי טוקבק שלא יוצא לי מהראש. הוא לא היה מתלהם, לא אלים, אבל היה כמו סכין שפילח לי את הלב.
אישה, אם, תושבת דרום תל אביב כתבה כך: "למה אני צריכה לשלוח את הבן שלי לפנימיה בגללם?"
באמת למה? למה צריך לעקור ילד ישראלי מביתו? מי היה מסכים לכך?
ואיפה עמותת "ילדים ישראלים"? אה, שכחתי. לדידה, רק ילדים אקזוטיים הם ילדים ישראלים.

ועוד סוג של טוקבק בלתי נשכח, רק הפוך. כבר כתבתי עליו פה.
בעקבות אונס של קשישה בת +80 ע"י מסתנן, סערו הרוחות בדרום תל אביב.
הוגה דעות שמאלני רחום וחנון כתב בערך כך, וסליחה על הגסות.
"אם חופרים עמוק בכ** של זקנה בת 80, אפשר למצוא שם 2 מנדטים לעוצמה לישראל."

זה לא מקרי שימין זה right ושמאל זה small.
ראיה (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
נכון מאוד יש נקודה כזו בביקורת, בגלל זה אמרתי שהרגשות שלי אמביוולנטיים - לעולם אהיה חצויה רק בגלל שאני מכירה מקרוב את הפשע שעלה באזור בשל אותם הפליטים. אבל אתה יודע מה יהיה, ישר יצעקו 'גזעות גזענות'. חבל
מתלמד (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת יפה, נושא חשוב. אבל איכשהו הספרות הזאת תמיד תסקר צד אחד. רק את המסכנות של הטובים. אני רוצה גם אזכור, לפחות סיפור אחד מתוך הקובץ, על אותו קשישה מסכנה, שנשדדת באמצע הרחוב, ומסיימת את חייה במכות רצח. רק בשביל האיזון.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ