ביקורת ספרותית על למה לובשת הזברה פיג'מה? מאת ע. הלל
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 26 באפריל, 2014
ע"י חמדת


הטקסט הנפלא של ע.הלל אותו טקסט ,אבל האיורים בספר של אֲבִיאֵל בָּסִּיל יצרו ספר חדש לחלוטין.

לא יודעת מדוע חשבתי שלספר הנהדר הזה יצאו כמה וכמה מהדורות ,אבל מסתבר שלא .

המהדורה הראשונה ראתה אור בסדרת חלון בשנת 1959 עם איורים של שושנה היימן.

במה יופיו וייחודו של הספר הזה ? כאמור בזכות איוריו של אֲבִיאֵל בָּסִּיל .

אֲבִיאֵל בָּסִּיל סיים את לימודיו במסלול איור בשנקר בשנת 2011, ומאז הוא מאייר בעיקר ספרי ילדים,ובשנתיים האחרונות מעל

עשרה ספרי ילדים. בנוסף גם מעצב דמויות לאפליקציות, מאייר רקעים לאנימציה ולמגזינים. ב-2012 זכה בציון לשבח בפרס בן

יצחק על איור הספר 'עוג מלך הבשן' שגם היה פרוייקט הגמר שלו בלימודים.



נחזור למלכת הביקורת -הזברה .

הספר נפתח בעמודה כפולה של צבעים עליזים ,משגעים כאילו לוקחים אותך במחול בעל כורחך,בתוך הסצנה נמצאים מלבד הזברה הכה נשית והקוקטית גם חיות אחרות בחדר הילדים: ברווזה ,תנין, קיפוד,קרנף,שועל צב, פינגווין לצד ציורי הילד/ה מהגן שעל הקיר,והספרים שזרוקים על הרצפה בבחינת "לא קודש הם" .

ומשם כל יום בשבוע מתפרש על עמודה כפולה. מימין -הבגדים הכה רבים והמפוזרים על הרצפה וברחבי החדר ,פרי ההתלבטויות הגורליות של הזברה שכולה עוז ועזוז לשנות את חייה באותו יום באמצעות בחירת הבגדים וללכת לשתות קפה ועוגת שוקולד שחורה לבנה עם דובדבנים למעלה{המצאה שלי לסיפור},ומנגד בשמאל העמודה -חוזרת הזברה לשלוותה הנפשית והפיזית ולובשת את בגדיה הרגילים.
כי מדוע ולמה הזברה ואנו צריכים לשנות את מראנו החיצוניים אם בפנים -פנימה בתוכינו אנו לא מצליחים להשיל את פסינו המפוספסים או כל צבע אישיותי אחר ?!

והזברה הקוקטית הזאת שלא מתייאשת {כי אני מזמן כבר הייתי במצב שכזה},ובכל עמודה היא מחליפה את זהותה החיצונית,את בגדיה ,את הבעות פניה ,את תנוחות גופה בהתאם למטלות היום ,כל -כך אנרגטית שבא להצטרף אליה בפעילותה הגופנית,עד שהיא מוצאת את הסיבה הנכונה ,מוותרת ומשתרעת על המיטה בכל מיני תנוחות :מהנאה סתמית שלא לעשות דבר,דרך הישענות על גב המיטה שקועה במחשבות אקסטנלינזטיות עמוקות,קריאת ספר ,ועד התנדנדות בנדנדות. אוי החיים הטובים !!!.

וגם ,הידעתם שהזברה לובשת תחתוני חוטיני ??

ואת כל הפלא,המצחיק ,המפתיע,שבו כל ילד וילדה יכולים ללמוד מהספר אודות עצמים ,צבעים,חיות וכמובן לשנן את הימים בשבוע בכל מיני היעזרויות בזיהוי הבגדים ,את כל העולם הנפלא הזה הצליח לברוא המאייר אֲבִיאֵל בָּסִּיל.
זאת ועוד ע"ג העטיפה האחורית מופיעה הזברה ודמותו המצוירת של ע.הלל במעין תמונה משפחתית .אין מחווה יותר נפלאה מזו
ל-ע.הלל.

אחת מהמדורות שיש הצדקה מלאה להוציא את השיר הנצחי הזה כיצירה בודדת, ואני הולכת לקנות עבורי -המבוגרת שנשארה ילדה ,עבור בנותיי ועבור נכדיי.

רק אני בבעיה הרת גורל אחת -מה אלבש כשאצא לחנות הספרים לפגוש את הזברה ??


14 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
חמדת (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
בלו בלו -תודה לך אחפש את הספר.
חמדת (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אפרתי ראיתי את ציוריה של קוק .אני חושבת שהנשים אצל בוטנרו יותר חושניות
בלו-בלו (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
הצחקת אותי, יופי של ביקורת. מפנה אותך לספר הצצי האחרון שיש לו איורים מרהיבים (למשל עץ שמצמיח פירות מוצצים)
אפרתי (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
חמדתי, ציירי, הלוואי. אגב, לבוטנרו הייתה פעם תערוכת פסלים במוזיאון ישראל, בחוץ, בדרך במדרגות, אם זכרוני אינו מטעני. וכבר כתבתי לך פעם, שהוא מזכיר לי מאוד את בריל קוק, ציירת אנגלייה מקסימה ובעלת חוש הומור נהדר, שגם היא ציירה נשים נדיבות מידות. חפשי אותה ברשת: בריל קוק.
חמדת (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
לאפרתי המיוחדת : מצאת אותי חסרת מילים מול תגובתך .אולי אצייר משהו במקום ?!!באשר לתמונות הזיהוי אני אוהבת את היוצא דופן ,והאנשים אצל בוטנרו תמיד גדולים תרתי משמע .
אפרתי (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
חמדתי, נהדר. וחיבתך לציור ניכרת בביקורת ובעיקר, בבחירת התמונה שמצורפת לניק שלך. תמיד משהו מיוחד.
חמדת (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אנקה - שמחתי שנהנית ושגרמתי לך הרגשת שעשוע .תודה תודה .
חמדת (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
סופרקליפרג`ליסטיק -חן חן לך על המחמאות .בכל ספר שיש בו איורים אני מסתכלת ובוחנת אותו כאילו הוא טקסט שעומד בפני עצמו,ואח"כ עם הוא משלים או גורע מהספר והאם הוא מביא עמו תחושת של משהו נוסף .ולכן אני מקפידה לכתוב על כך ולציין את שם המאייר שעבד קשה בדיוק כמו הסופר. אותו הדבר לגבי עטיפות ספרים .בכל ספר שיש בו איורים צריך לתת את התשומת הלב הנכונה בין אם מדובר בספר לנוער,למבוגרים ובטח ובטח לילדים .במקרה הזה משום שהטקסט של הספר אינו חדש,מה שגורם לספר להיות חדש אילו הם האיורים .ושוב תודה לך .
חמדת (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אלון דה אלפרט -מבין השורות אני מבינה שאתה המקצועי מבין שנינו .ראה לימודים בבצלאל,כמו כן אני מכירה מקריאה כמובן חלק גדול מהמאיירים שהזכרת .ומי שלא הכרתי הלכתי לגוגל .למרות מקצועיותך ,אני חושבת שזה עניין של טעם ,רגש וחוויה אישית של כל קורא בנפרד לגבי התפעלות מאיורים .ולכן איני מוצאת מקום להשוואה מי יותר טוב או מקצועי .אני רק יודעת לספר שכשקראתי את הספר וראיתי את האיורים ,זה הגביה עוף את הספר .וגרם לי להתלהב ממנו מחדש .האיורים של בסיל גרמו לי לצחוק ,ליהנות מהומור ותום ילדי שבספר . בכל אופן אני מודה לך על תגובתך .
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
לא יודע, איכשהו האיורים של אביאל בסיל עובדים למרות שאני לא מת על הקו שלו והחיבור עם הכתמים. משהו מאוד לא רהוט יש שם, ובכל זאת הם עובדים, בז'אנר הנאיבי הקצת מיושן שלהם. ייתכן שבגלל הסיגנונים המעניינים והפאלטות הצבעוניות המדוייקות.
ובכל זאת יש לי קולגות שמתעסקים בחלקם גם עם איור לילדים שהם מוצלחים יותר ממנו ומרגשים אותי פי אלף, כמו לנה גוברמן (פנומנית שלמדה איתי בכיתה בבצלאל), יניב שמעוני, כריסטינה קדמון, ליאור ארדיטי ואסף הורביץ (http://www.assafhorowitz.com/).
אנקה (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
חמדת, ביקורת מקורית ומשעשעת על אחד משירי הילדות הכי אהובים עליי.
סופרקליפרג`ליסטיק (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
בקורת מענגת. מעבר לכך, שמחה על תשומת הלב שהקדשת למאייר הספר לדעתי המאיירים והאיורים לא מקבלים מספיק תשומת לב ובהחלט ללא הצדקה. לטעמי בספרי ילדים יש לאיורים חשיבות שאינה נופלת מהטכסט.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ