ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 17 בספטמבר, 2013
ע"י חמדת
ע"י חמדת
שתי שאלות מרכזיות שאותם מעלה המחבר שבהם ומסביבם עוסק הספר:
השאלה הראשונה העיקרית :"מדוע זה שמשנת 1500 לערך השתלטו דווקא קומץ מדינות קטנות בקצה המערבי של אירואסיה על שאר העולם ובכללו על החברות שבמזרח אירוסיה -שעלו עליהן מבחינה מיספרית ובמובנים רבים גם בתחכום ?".
השאלה השניה המישנית:"אם נוכל למצוא הסבר טוב{בספר} לעליונות המערב בעבר,האם נוכל לחזות מה יהיה העתיד ? האם זהו באמת סופו של העולם המערבי והשחר של עידן מזרחי {סין } חדש ?"
כלומר -"מה גרם לציביליזציה המערבית הנוצרית לגבור על שאר העולם? לפתח מוסדות משפטיים ומדיניים, טכנולוגיות צבאיות ואזרחיות, מערכות מוסר, תרבות וצריכה שהביאו לשליטה ללא עוררין בעולם כולו? מה היה בה, בתרבות המערבית, שגרם לשאר העולם לאמץ חלק ניכר מהיתרונות והחסרונות שלה, כך שגם הצמיחה של סין בשנים האחרונות היא צמיחתה של סין חדשה, שמתמערבת עד בלי הכר? ומה יקרה לציביליזציה המערבית הזאת בשנים הקרובות?"
מה הם הגורמים עפ"י פרגוסון שתרמו לעליונות המערב:
1.תחרות- הביזור של החיים הפוליטיים והכלכליים, שהיה בסיס למדינות לאום ולקפיטליזם.
2.מדע- המדע המודרני, שתרם להבנת העולם והדרכים לשינוי, ושהצמיח טכנולוגיות ומהפכות תעשייתיות.
3.זכויוןת קניין- שלטון החוק בתור אמצעי להגנה על קניינו של היחיד ולישב סכסוכי רכוש בדרכי -שלום שהנו הבסיס לצורה היציבה
ביותר של משטר ייצוגי.
4.רפואה -הרפואה המודרנית, ששמה קץ למגיפות ולתמותה ואיפשרה גידול אוכלוסין וגידול מקביל בייצור.
5.חברת צריכה -תרבות הצריכה, ששיפרה את רמת החיים של כל אוכלוסיית העולם ויצרה שוק קונים בלתי נדלה.
6.מוסר עבודה-מוסר העבודה, שיצר דינמיקה של למידה ושיפור עצמי.
לשישה הגורמים הנל המחבר מציין עוד הקשריים היסטוריים פנימיים שלא היו להם נגיעה עם המערב :
-שקיעתה הצבאית והפוליטית של האימפריה העותומנית שמשלב מסוים הוחלט שהכל נמדד לפי חוקי הדת והתוצאה הייתה -אי -התפתחות מדעית. כלומר גורמיים פנימיים שהתרחשו בתוך החברה העותומנית .
-סין -שינוי אקלים ומגפה הולידו מרד שסימן את קץ שושדלת מינג בסין שלאחריו -שקעה בהסתגרות ובבידוד מרצון ומכאן שכל יחסי הגומלין עם העולם שבחוץ נבלם .שוב גורמיים פנימיים .
-המוסדות הפוליטיים בצפון אמריקה שגשגו בשעה שמקביליהם מדרום אמריקה העלו רקב .
פרגוסון אינו גזעני!! הטיעונים שלו היסטוריים לחלוטין ומדברים על נסיבתיות ואף מקריות. הוא גם מודע לתרומה החשובה של הציביליזציה הסינית לפיתוחים טכנולוגיים חשובים במערב (בין היתר נייר, שטרות כסף, מצפן ואבק שריפה) ושל הציביליזציה המוסלמית. השאלה אינה מה תרמו המוסלמים או הסינים לתרבות המערבית או למין האנושי, אלא מדוע המערב עשה שימוש בתרומות הללו כך שהתאפשר לו להשתלט על שאר העולם בעוד שהאסלאם וסין שקעו מבחינה כלכלית ותרבותית.
רוב הספר מכאן והלאה מוקדש לתיאור אופן הפעולה של כל אחד מ-שישה הגורמים הללו בציביליזציה המערבית בהשוואה להיעדרותם בציביליזציות אחרות.
הספר שלפנינו אינו רק ספר היסטוריה אלא גם קינה .קינתו -לעתיד ההגמוניה המערבית אליבא - פרגוסון אומרת כך :
שישה -הגורמים המנצחים שאיפשרו 500 שנים של הגמוניה מערבית ושגשוג לכל המין האנושי, נזנחות כעת על ידי המערב. מה שמאיים כיום על הציביליזציה המערבית אינו רק אימוץ 6- הגורמים המנצחים בקרב מי שאינם מערביים, אלא היחלשות הדת באירופה.
בריטניה נהיית מוסלמית (ובשנת 2050 יהיה בה רוב מוסלמי, לפי פרגוסון), ואירופה נהיית צרכנית וחילונית. בעוד הציביליזציה המערבית שוקעת לתוך ניוון אמוני ומיני, הציביליזציה הסינית מנצחת. היא עושה זאת לא בזכות מסורת קונפוציאנית של מוסר למידה ושקדנות (מסורת כזאת מעולם לא היתה אפליקציה מנצחת), ואף לא כתוצאה מאימוץ טכנולוגיות מערביות או רפואה מערבית,כמו כן- חיקוי שלהן ללא אימוץ עקרונות של חופש הקניין והמסורת הפרלמנטרית אינו מסוגל להוביל ליצירת ציביליזציה מנצחת.
סין מנצחת בזכות העובדה שמספר הפרוטסטנטים בסין עלה מחצי מיליון בשנת 1494 ל-40 מיליון כיום. הפרוטסטנטיות, שהיתה הבסיס לניצחון הציביליזציה המערבית, עברה למזרח, ואיתה סוד ההגמוניה הסינית הגדלה למול עינינו.
בטיעונו זה הפתיע אותי פרגוסון כיוון והוא סותר באופן מהותי את הטיעון המרכזי שלו שהמערב באמצו עקרונות של חופש הקניין ומסורת הפרלמנטרית הם הם שהיו מהיסודות המוצקים של יכולת השליטה של הציביליזציה המערבית עד כה .יותר מזה - פרגסון טוען כי התפשטות הדת הפרוטסטנטית במערב בימי הביניים הייתה המניע העיקרי לחופש המחשבה ,הידע, ההשכלה ומכאן באו כל השאר .
אז אם בסין יש מגמה של גידול במספר הפרוטסטנטים בחברה -ממילא זה אמור להוביל לחברה פתוחה יותר בחופש הקניין ובפיתוח המוסדות הפרלמנטריים נוסח המערב . אבל אַלְיָה וְקוֹץ בָּהּ - שני הגורמים הללו הינם הגורמים הכי מדוכאים בשלטון הסיני כיום ולנראה לעין ההיסטוריתבעתיד. כך שהפיסימיות של פרוגסון לגבי שקיעת המערב ועלייתה של סין -לא שיכנעה אותי .
הקריאה בספר הינה קולחת, בהירה ולא מופשטת בכל מיני נוסחאות אקדמיות . הקריאה בהסברים היותר מפורטים ב-שישה הגורמים שהם לב לבו של הספר -כתובים באופן מעניין,מרתק ,והוסיפו לי ידע היסטורי בהרבה תחומים:מדעי המדינה ,כלכלה ,חברה,שפרגסון בסוף קושר את כל החוטים הפזורים למקשה אחת של ראיה היסטורית .מחמאות אודות התרגום מגיע לארז וולק .
הספר גרם לי הנאת קריאה אינטלקטואלית מרובה .
עיצוב העטיפה -יפה ומרמז על הזמן המקביל והשונה שעליו מתנהלות הציביליזציות /החברות/המדינות השונות ברחבי העולם בעבר ובהווה וכנראה גם בעתיד .
20 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
חמדת
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
רץ - אפשר וצריך תמיד לשאוף לסינתזה בתרבויות חובקי עולם ,אבל אתה מתעלם מהעובדה
הבסיסית שתרבות המערב על מעלותיה וחסרונותיה השתלטה על מרחבי כדור הארץ .כדוגמא קח את המוצרים : קולה והגי'נס .
|
|
חני
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
חג שמח ונפלא חמדת גם לך..
בטוח ההגירה לאירופה מצד המוסלמים הייתה כי רצו חיים טובים יותר. אבל היה לאיסלם קל יותר יותר להתפתח כנראה גם משום החלשות הנצרות. תמיד משהו בא על חשבון משהו אחר כי נותנים לו מקום. ימים יעידו ויגידו כמה אנחנו מנוונים...שנה נפלאה.
|
|
רץ
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
חמדת - סין מכילה מודל קומוניסטי קשוח, עם קפטליזים אמריקאי גמיש, סקרנות, עם שילוב של חריצות, תאוות ידע, צייתנות, משמעת - שיש לחברה הזאת מהעבר, לגבי היפאנים משהו עשה עבודה נפלאה על השפעת תרבות הסמוראים על התרבות הנוכחית והכלכלה, לכן אני עדיין חושב שהתרבות
שלנו גם היא צמחה מסינתזה - תרבות הים התיכון ותרבות אירופה, שהכילה לתוכה את התרבויות הקלאסיות.לכן אישית אני מאמין בסינתזה ולא בניצחון של תרבות אחת על השניה ( לרוב) .
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
שין שין- תודה וחג שמח.
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
רץ -חן חן. למה אתה מתכוון ה- מזרח ? למדינות מזרח אסיה שיש בהם את הדגם הפוליטי והכלכלי
של המערב -אז אתה צודק ,אבל זה רק מוכיח כי הטיעון של המחבר בדבר שליטת המערב על העולם . באשר לסין -שזאת הכתובת בהעיקרית -מול המערב ,נראה לישהדרך להכיל יסודות מערביים עמוקיים רחוקה מאוד .שילוב זה תמיד טוב .אבל במושגי השליטה של העולם ציבליצזיה אחת תמיד באה במקום השניה .חג שמח.
|
|
רץ
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מאוד נבונה - אישת אני חושב שבמזרח מתקיים שילוב בין תרבות מערבית למזרחית, תמיד שילוב של שתי תרביות בהיבט הטוב שלהן יוצר סינרגיה מנצחת.
איתור הסתירה גם הוא מעניין, פשוט אין נוסחא מנצחת, ומכאן לדעתי נובעת הסתירה .
|
|
שין שין
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
נשמע מעניין ומקורי.
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
חני ( דולמוש )-בכל הגירת אנשים מיבשת ליבשת הסיבה העיקרית היא חיפוש אחרי חיים כלכליים
יותר נוחים .אח"כ באים הסיבות של חופש פוליטי .תרבותי וחברתי .כך שההגירה המוסלמית לאירופה בימינו באה מתוך רצון לחפש חיים יותר טובים .לדעתי אין לכך קשר עם ירידת הדת באירופה והחילון הגדל .
את טיעון גידול הפרוטסנטים בסין כפי שטוען המחבר - אין בטיעונו כל הגיון כי זה דבר והיפוכו . ניוון מערב - מה לעשות ציביליצזיה פורחת מכל הבחינות מביאה עימה גם ניוון . באשר להנחות,למסקנות,ולנתונים- את כל אלה מנסה פרגוסון להראות בגוף הספר . והאחרון חביב - תודה רבה לך וחג שמח . |
|
חני
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
סקירה אכן מעניינת
החלשות הדת באירופה - אולי זה מסביר את עליית המוסלמים.
הפריחה של סין בזכות פרוטסנטים -מעניין איך זה קרה ניוון המערב - טוב זה ברור בריטניה מתאסלמת - גם ברור אני מקווה שיש בסיס להנחות,למסקנות,ולנתונים הכל כך רלוונטים לנו בתקופה הנכחית. |
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
על"נ- דיכאון -לא כי זה לא יקרה בימינו . ללמוד סינית - בשבילי מאוחר מדי .אני מקסימום אהייה גיישה
או נושאת הדגל של מאו.
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
דוידי- מה שיפה בהיסטוריה ובסקירתה הוא שכל היסטוריון רואה את העבר ההוה והעתיד מהזווית
שלו .היסטוריה זה לא מדע מדויק ולכן מגוון פרשנויות .
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
שרוליק-ראשית תודה על התייחסותך.שנית -גם בספר מונה פרגסון את המדע כאחד מהגורמים
שגרמו לפיתוח המערב למה שהוא היום . והזרם האורודוקסית בכל הדתות הוא זה שמנע השכלה .התקדמות,פיתוח וכו'.
|
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
סקירה מרתקת.
ומסקנות שתיים: 1) להיכנס לדיכאון, 2) לצאת ממנו וללמוד סינית.
|
|
דוידי
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
אכן דומה מאוד לרובים חידקים ופלדה
אך שם דווקא נמנות סיבות אחרות לגמרי להצלחת המערב, בין השאר עושרם של גידולים מסוימים וביותן של חיות מסוימות.
כל אלו אפשרו עודף של ייצור מזון ויצירה של מדע טכנולוגיה וכו... |
|
שרוליק
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
לפי הסופר בספר "קיצור תולדות האנושות" במקרה המהפכה החלה באירופה,משום ששם החליטה קבוצה של אנשים כנראה באיטליה,להתחיל לנסות ניסויים,להשקיע כסף ולקוט את פילוסופית המהפכה המתקיש ספר ממש טוב שיש בו התייחסות לנושא זה,ובמקום ששת "האפליקציות" הוא אומר שישנה המהפכה המדעית,אשר נשענת על העקרונות:"הודאה בבורות" "התבססות על תצפיות" "האמנה בעתיד ויישום"
ה"הודאה בבורות" פרושו להודות שאנו לא יודעים,ולנסות להשיג עוד ידע,לכן בדבר הזה אני חולק עלייך בנושא בו הדת מביאה צמיחה,אך לא,כמעט כל הדתות מאמינות שעלינו לחזור לימי קדם,לדוגמא,בזמן שישו היה חי,מוחמד או אפילו משה.בנוסף,לנצרות אין שום יתרון על הבודהיסטים או המוסלמים,בתקופת הזהב של המוסלמים,הם המציאו ושיפרו חלק מההמצאות הגדולות ביותר,יחד עם תמיכת הדת,באותה התקופה היתה הנצרות עסוקה בחושך ימי הביניים ומסעות צלב וציד מכשפות. השני,פירושו להפסיק לסמוך על השכל הישר ולבדוק בניסוי,ואז התברר שמוחנו די מטופש מבחינה מדעית. השלשי,פירושו,להאמין שיש עוד דברים להמציא וללמוד,ולכן להשקיע כסף רב במדע,ואז,לאחר שהרווחת כסף מאיזו המצאה להוסיף עוד כסף בשביל לקבל עוד.רבת. מקרה שלא התחילה המהפכה בסין,יוון,הודו,עיראק או אתיופיה,ואז,כהמעצמות האדירות האלו התעוררו,האירופים והצפון אמריקנים שהצתרפו אליהם כבר שלטו בעולם הכלכלי. |
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
Lena-לא קראתי . תודה על התייחסותך .
|
|
Lena
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מעולה!
האם קראת את הספר רובים חיידקים ופלדה?
לפי התקציר הספר בין השאר עוסק בשאלה הזאת גם. הוא מחכה לי על המדף. והספר הזה יתווסף אליו, הודות לך :) |
20 הקוראים שאהבו את הביקורת