ביקורת ספרותית על הלב הקבור מאת שמעון אדף
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 16 בפברואר, 2013
ע"י אורי רעננה


אפשר לקרוא לספר, הארי פוטר היהודי.
אפשר לראות בסיפור גילויים מסודות הקבלה.
ואולי יש כאן הצגה של יסודות קבליים קדומים בתנך המתוארים באותם פסוקים בודדים של מלחמת אברהם באמרפל מלך שינער.( בראשית יד)
אפשר לראות בספר את יסודות השפה, מה שהקבלה מובילה אותנו ל"שפת המלאכים" שממנה לשפת הביניים ולבסוף לשפתנו אנו.
המוזר הוא שהמחקר המודרני מראה זאת בהמשך: עבודותיהם של שפינוזה , מקרגור,דרידה, חומסקי וחקר המוח היום.
המשפט הסתמי שלי האחרון הוא : הספר מראה את עוצמת השפה, המילים והתודעה ככוח החזק ביותר המניע אותנו.
ועכשיו לפירוט.
בעיירה בדרום הארץ נפגשים , אמיר וטליה לשניהם יחוד: כוחות מיוחדים , סקרנות ויכולות שכליות ונפשיות שאינם יודעים על קיומם.
הם נקלעים למעגלים וארועים קבליים מיסטיים הקשורים לאמרפל מלך שינער.
אמרפל מופיע בספר בראשית פרק יד. התלמוד והקבלה רואים באמרפל את נימרוד ושינער היא בבל. ובעצם יש כאן מילחמה של האלילות מול עבודת האל או מונותאיזם.
לסיפור הבסיסי הזה נכנסים אנו הקוראים באמצעות אמיר וטליה ועוברים לחלק הקבלי המטפיסי.
ליקום שבו יש גלגלי רקיע. אמרפל שלא הושמד סופית על ידי אברם, מנסה לעורר כוחות ליניקת החיים והשתלטות מחדש על היקום. לידו נמצא/ת הרמפרודיט (דמות שהיא גם זכר וגם נקבה),בשם אחותופל, שהיא נכנעת לכאורה לאמרפל אולם עוזרת לכוחות האור לנצח.
הכלים במלחמה זו הם אידאות שמתבטאות במרכיבי השפה.( ע 165).
ובכן לשפה רבדים ושכבות תודעתיות שונות. הדבר מוסבר היטב בעמוד 165.
אם נקח את המושג שולחן למשל, הרי הוא מופשט וכולל סוגים שונים של שולחנות(אוכל, כתיבה, שלי שלכם, וכו).
גם המושג הזה מוגבל לשפה או משפחת שפות מסויימות.
מתחת לכל זה יש מושג שהמוח מבין והוא משותף לכל בני האדם.
המושג הזה נקרא שפת "מלאכים".
המושג שולחן הוא בשפת ה"ביניים". או ה"היבראה".יתכן שזה בריאה או מזה בא המושג "היברידי" - יצור כילאיים.
הקבלה אומרת כי לאחר המבול , איבדנו את שפת המלאכים ואנו בשפת ה"היבריאה".שהיא שפה של סמלים, חלומות ואידאות.
מענין כי שפינוזה, מקרגור,עד חומסקי וחוקרי המוח מוצאים שרידים למשמעויות אלו של השפה.
הספר כאמור מציג מלחמה ומירדף בין האור לחושך . הכתיבה מיוחדת.
אם הארי פוטר מתבסס על יסודות המיסטיקה הנוצרית, הרי ספר זה מעוגן במיסטיקה היהודית.
הזמן נמדד במושגים תנכיים יהודיים ולכן הקונפליקט עם נימרוד- אמרפל הוא בן אלפי שנים בלבד ( ע 215).
כדי שאמיר וטליה יוכלו לקבל כח על תושבי העיירה לחלום בלילה אחד חלומות, סיוטים וחזיונות שהם בעצם היבריאות.
בן אדם צריך ארכיאות ( מושגי על ) כדי לנגוע בבריאה(228).
אדם צריך שלושה יסודות כדי לפלס דרך: כשרון, ידע ונחישות ותשוקה.
ובצד הקטעים המקסימים הללו,למדתי המון על מושגים סתומים בעברית שלנו כמו:
"כנף רננים נעלסה" היא חיה קבלית דמוי תנין שניתן לרכוב עליה.
או "קטב מרירי" (דברים לב, כד) שהוא אד משחית.
בעולם העליון יש מלאך "איש החרב" שאחראי לחרב המתהפכת, שהיא כידוע מונעת מאיתנו חזרה לגן עדן.(236)
עמוד 260 מסביר כי שיתוק וגיהנום הם תודעתיים. זאת הארה מעולה.
אם לוקחים את כל זה ואורזים בסיפור התפרקאות, רומן נעורים מקבלים ספר טוב.
עדיין לקח לי זמן להכנס לתודעת המחבר והספר.
זה אינו הארי פוטר שבו כמאמר ירמיהו "הלוקח לשונו וינאם נאום".
שווה את המאמץ.
21 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אורי רעננה (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
המשך זכות מוקדמת א. תודה על התגובות זה נותן כוח להמשיך ןלכתוב
ב. את אדף הכרתי בלי ההילה של הפרס.
ג. גם במעמד קבלת הפרס הוא אומר כי לא הכין נאום כי לא חשב שיזכה.
אני מאחל לו ולנו כי ימשיך לכתוב בהתבוננות פנימית מעמיקה, בלי שום הירהור על פרס כלשהו. ובזה נבוא כולנו ,( הוא ואנו הקוראים ), על שכרנו
אורי רעננה (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
זכות מוקדמת לגילוי
חמדת (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
מזל טוב .לסופר/משורר שמעון אדף על זכייתו בפרס ספיר על ספרו מוקס נוקס .
שין שין (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
מזל טוב לשמעון אדף על הזכייה! באמת הגיע הזמן שאקרא את אחד מספריו. כל הכבוד על הביקורת המשבחת ועל החשיפה של ספריו כאן באתר.
קורא כמעט הכול (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
זה לא מהטרילוגיה... ביקורת יפה מאוד,
אם כי אינה חלק מהטרילוגיה (הספר מוקדם יותר, אך גם בו אדף עוסק באופן מעמיק בשפה)
הטרילוגיה מורכבת מ"כפור" "מוקס נוקס" ו"ערים של מטה"
והכי שמח אותי לגלות היום שאדף זכה בפרס ספיר אמש !
נו חברי סימניה.... הגיע הזמן שתתעמקו ביצירותיו של הג'ינג' הסופר אינטליגנט הזה...
dushka (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
אני זוכרת את הספר לטובה עוררת בי רצון לקרוא אותו שוב.
חמדת (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
איזו ביקורת מופלאה ומסקרנת . שאפו.
cujo (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת נהדרת אני רואה שפיתחת תאבון לאדף
הקוסמת (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת נפלאה ומעמיקה על ספר שמעולם לפני כן לא על בדיתי לקרוא, למרות שנתקלתי ו המון פעמים. עשית לי חשק
נעמה 38 (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
למה עשית לי את זה? לצאת בגשם עד לצומת ספרים לחפש אותו. הפעלתי לי אימפולסביות רדומה ורצון עז למרוד במחויבויות האדמאיות שלי. איזה כיף
אורי רעננה (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
אנא העבר לי את שמות הספרים האחרים בטרילוגיה אודה ואתוודה כי לקח לי זמן להיכנס ל"ראש" של הסיפור אבל אחר כך נשבתי.
online poet (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
קודם כל אורי זו אחלה ביקורת מעניינת, מלמדת ומאירת מחשבה. מה שכן אני לא יודע אם אתה יודע אבל הספר הזה הוא מעיין חלק אחד מתוך טרילוגיית ספרים שכתב שמעון אדף . נשמח מאד אם תכתוב גם על שאר החלקים ביקורת כזו :)))) יש לי את הספר בבית מחכה לקריאה, שמעון אדף הוא אחד הסופרים/ משוררים המרתקים וייחודיים שיש לנו בסיפורת ההישראלית העכשווית והוא תמיד אתגר את הקוראים שלו מבלי לעשות הנחות ונותן המון קרדיט לקוראים להיכנס לעומקים והרבדים האלה ולקבל הנאה יותר מעמיקה על הקריאה. אחרי הקריאה בביקורת שלך הספר התקדם כמה מדרגות במצעד סדרי העדיפויות לקריאה :) תודות לך על הביקורת הזו.
אנקה (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
נשמע לגמרי מעניין.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ