ביקורת ספרותית על מבוטל מאת
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 10 בנובמבר, 2012
ע"י tuvia


בשנות השישים - שיבעים, בחיפה עירי, גר מתחתינו יהודי נחמד, שהייתי ביחסי ידידות קרובים עם בנו. אביו שהיה נגר במקצועו, בנה בחצר פרגולה מקסימה שגדלו בה צמחים שונים ועל הפרגולה עצמה טיפסה גפן יפיפייה שנתנה את פרייה בעיתה וצל נהדר בימי הקיץ הלוהטים. היתה זאת פינת חמד , שאנו הילדים ניצלנו אותה למשחקים שונים, בין היתר למשחקי חברה ידועים כגון דמקה, שחמט ומשחק הריכוז הידוע לטובה של שנות השיבעים.
אבא אליעזר בשמו היה איש אצ״ל לשעבר, וכל פעם שנכנסתי לדירה שלו , ניתקלתי בפיסלו המדהים של זאב ז׳בוטינסקי, שחייך אלי מעל לשרפרף בכניסה לדירה.
שנים תהיתי בדבר, עד אשר יום אחד סיפר לי אליעזר את סיפורו כלוחם מחתרת באצ״ל.
שאלתי אותו , למה הפסל של ז׳בוטינסקי ולא הפסל של בגין? אז הוא ענה לי שבזכות ז׳בוטינסקי התקיים האצ״ל ובלעדיו לא היה נולד!
כל הפתיחה הזאת כדי להבין את משמעותו של האדם היקר הזה בתולדות ישראל המחודשת, ושליים עצמו שלא ידוע בחיבה יתרה לאיש הזה , מביע דברי הערכה לאיש המיוחד הזה.
בשנת 1923, פירסם ז׳בוטינסקי את מאמרו הידוע ״ קיר הברזל- אנחנו והערבים״, לאחר ניתוח מעמיק של המצב הקיים בפלשתינה ועם התגברות המתיחות בין התנועה הציונית לתנועה הלאומית הפלסטינית, ז׳בוטינסקי מגיע לאמת הנוראית שקיים מאבק רב ימים בין העם היהודי לעם הערבי על חלקת האל הקטנה הזאת ומאחר שהפלסטינים לעולם לא ישלימו עם הנוכחות היהודית ,כרב ושבידיהם השילטון המדיני על הארץ הזאת, לא נותר כפיתרון אחר , אלא להקים את קיר הברזל הזה בינינו שמשמעותו בעצם, להקים כוח מגן יהודי , שיקח על עצמו את המשימה להגן על היישוב היהודי ובעתיד לאחר הקמת מדינה יהודית יקח על עצמו את המשימה להגן עליה.
כאשר טענו נגדו שדבריו הם גזעניים ומליטנטיים, כתב ז׳בוטינסקי מאמר פולמוס כנגד המקטרגים עליו ותקף אותם כצבועים, אי אמירת אמת , ועד לדוברי שקר , וזאת במטרה להוליך שולל את העם.
לפי דעתי מכאן צומחת החיבה המיוחדת שמגלה שליים כלפי זאב ז׳בוטינסקי , שהיה לראייתו אדם שדגל באמירת האמת על כל צדדיה החיוביים והשליליים.
בנקודה זאת הסכמתי עם דעתו של שליים, ולפיה , מאמרו של ז׳בוטינסקי שאף להראות את המצב לאשורו בלי כחל וסרק, בעוד שהסוציאליסטים ובן גוריון ביניהם, ניסו להסתיר את העובדה הזאת מהיישוב, שהיהודים והערבים הולכים לקראת התנגשות צבאית ביניהם.
אבל, כמו ששליים טוען, כלפי חוץ הם טענו את ההפך , אבל ההנהגה בינה לבין עצמה ראתה טוב מאוד את ההליכה בדרך ההתנגשות, ואף ידעה שלא יתכן פיתרון אחר למצב, מבלי שהיישוב היהודי יוותר לחלוטין על מטרתו להגיע לעצמאות פוליטית.
מהרגע שההנהגה הציונית הגיע למסקנה שיש לאמץ את דרך ״ קיר הברזל״, לא נותרה לה ברירה אחרת אלא להכין את היישוב היהודי לקראת העימות המתקרב, תוך הסתמכות זמנית על הכוח הבריטי ששלט בארץ ישראל.
שליים טוען בספרו, שלא נוסו כל הדרכים להדברות ולא נעשה כל ניסיון להגיע להסכם מדיני עם ההנהגה הפלסטינית המתונה, הבעיה לדעתי , שאפשרות מסוג זה לא התקיימה כלל, מכיוון שהמתונים במחנה הפלסטיני תמיד חוסלו פיסית או מדינית על ידי מחנה הקיצוני של החוסיינים, וכך נדחקו לפינה הנששיבים, שאיתם אולי היה סיכוי להגיע לאיזה שהוא הסכם שלום.
וכך נאלצה הנהגת הישוב היהודי לאמץ את דרכם של הרביזיוניסטים, תוך כיסוי האמת, ושימוש בצביעות , כשזו הופכת לדרך התנהגות נורמטיבית.
לאורך המחקר, חוזר שליים וטוען, שקיר הברזל גבר על דרך השלום , חוץ מתקופת ממשלתו של שרת.
על פי דעתו, היה ראש הממשלה שרת היה מוכן ללכת להסכם שלום עם הפלסטינים שבו היה מסכים עם קיום מדינה פלסטינית לצידה של מדינת ישראל ולשיבת הפליטים הפלסטינים לישובים מהם גורשו.
שרת שהיה ידוע בהיכרותו העמוקה עם תרבות ערב, וראה בה את מפתח להשתלבות ישראל באזור
נתפס על ידי שליים, כאיש שהיה קרוב יותר מכל מנהיגי ישראל להגיע לפתרון אמיתי של הסכסוך הישראלי פלסטיני.
מראיה של היום, כשמונה שנים מפרסום הספר, וכ 12 שנים מאז כתיבתו, ניראה לי ששליים
טעה לכל אורכו של הספר, ובעמדה שבה הוא רואה את הסכסוך.
הסכסוך בראשיתו אכן היה סכסוך בין שתי לאומים, אבל היה בעל אופי פוליטי, כלכלי, לאומי.
לאחר שנמנע כל פיתרון שהובא כביכול כתוצאה ממדיניות קיר הברזל, אבל לאמיתו של דבר כתוצאה מהאגף הקיצוני של התנועה הלאומית הפלסטינית, הפך הסכסוך יותר ויותר לסכסוך לאומי ודתי, בין היהודים למוסלמים, כאשר לא קיימת אפשרות אמיתית לגשר על הפערים, וכאשר האידיאולוגיה המוסלמית - פלסטינית היא אידיאולוגיה של חיסול הקיום הלאומי היהודי, או במילים אחרות, ג׳נוסייד
של היישוב היהודי בארץ ישראל.
מסקנה : ״ קיר הברזל״ חייב להשאר המקומו, עלינו לבצרו, להמשיך לדאוג לחיזוקו ולחתור לפיוסם של הפלסטינים לאחר שיתיאשו לחלוטין מאפשרות של חיסול הקיום היהודי בארץ ישראל.
הספר שלעצמו הוא ספר טוב, הוא נכתב לאחר מחקר מעמיק, ומתועד להפליא.
המסקנות שאליהן מגיע המחבר , מראות על חוסר האיזון שבגישתו ועל נטייתו להפגין סימפתיה לצד הפלסטיני, כמו הרבה מאוד היסטוריונים חדשים פוסט ציוניים.
טוביה
19 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
tuvia (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
הוק, ז׳בוטינסקי גם כתב שטויות גם הרצל כתב דברים יפים חמישים שנים לפני הקמת מדינת ישראל.
מה לעשות ? גם אנשים חשובים כמו הרצל ו׳ ז׳בוטינסקי שלא נדבר על עוד הרבה אחרים, שחלמו ובכלל לא הכירו את הערבים אז הם המציאו כל מיני דברים שלא היה להם בסיס אמיתי לא בזמנם ובטח שלא בזמננו.
Huck (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
ל-panyola לא מעוניין להיגרר לויכוח הפוליטי שכבר חרג מהביקורת על הספר, אבל מעניין שאלו שרואים עצמם כממשיכי דרכו של ז'בוטינסקי נוטים לאמץ חלק מסויים מתורתו - קיר הברזל - ושוכחים חלקים אחרים, כמו הכרתו בזכויותיהם השוות של הערבים בארץ, כולל אפשרות שבעתיד יהיה למדינת ישראל גם ראש-ממשלה ערבי.
tuvia (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
מסכים איתך פאני, עכשו זה עבר להיות מלחמה דתית, ומי שמנהל את העסק הם הקיצוניים האיסלמיים, ולא תיתכן שום פשרה איתם, הם רוצים אותנו בים, ועל כן זאב צדק, לא תהיה הסכמה לעולם וישראל תצטרך לחיות על חרבה, אין אפשרות אחרת !!!
אבל מה שקורה עם עזה זה שערורייה .
אני לא מבין למה מחכים כדי להכריז על עזה כאזור מלחמה ולאסור את כניסת כל הv.i.p שבאים לשם, ועכשו מדברים על שר החוץ האירני, וכל העוכרים האלה, חרה, צריך לחסל אותם אחד אחד.
panyola (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
קיר הברזל יישאר תמיד הסכסוך היהודי הערבי הוא הבסיס לקיומם ומקור פרנסתם של של הקיצוניים מאז עד היום והם לעולם לא יתייאשו אולי לעיתים ינוחו אך תמיד ינסו זוהי שנאה ששום דבר לא יגשר עליה כי אין בה טיעון אמיתי מלבד מסכת שקרים שנועדה לתת לגיטימציה לטרור הרצחני שלהם.
אם היו נותנים לכל הפליטים דאז לחזור לפה איפה אנו היינו הם היו רוב כבר מזמן.
צדק ז'בוטינסקי מעתה ועד עולם.
חני (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
תודה הוק על הקריאה לסדר ברוך הבא לאתר,במשך הזמן תראה איך נושאים שבוערים בך מביאים אותך,או זורקים אותך לכל מיני מקומות שלא חשבת שתגיע אליהם בכל מיני נושאים ותחומים,הכל לגיטימי ואם משעמם אתה קופץ למקום אחר...בהצלחה
yaelhar (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה Huck בן 34 מקרית-אונו כמי שנמנעת מפורומי אקטואליה כמו ממגפה, ונמנעת גם מדיונים על ספרים שהופכים לפורום כזה, תודה על הערתך.
בן אסתר (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
צריך גם לזכור שהתנסויות אישיות יש בהן גם לחזק או להחליש את התזות המוצגות ע"י מחבר הספר או הבקורת
tuvia (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
הוק, תודה על הקריאה לסדר, אבל בהקשר של הספר הזה, הדיון הפוליטי הוא חלק מן הביקורת.
כידוע לך בטח, שליים הוא היסטוריון שפירסומו נובע מהדעות הפוסט ציוניות שבהם הוא מחזיק.
הדיון הפוליטי על ספרו הוא חלק בלתי נפרד מהביקורת והתגובות עליה.
הוק ידידי, לפעמים לא ניתן להפריד בין ביקורת לספר מסויים ובין הדיון הפוליטי שבא אחריו, ושהוא חלק אינטגרלי מהדיון שנפתח פה.
רק כדי להאיר את עיניך, לא מדובר פה התעמולת בחירות , כך שאינני מבין למה יש להפריד בין הדברים.
בן אסתר (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
לפעמים נסחפים. בעקרון יש מעט מן הצדק בדבריך. אבל גם בתחנות קרו דברים וגם מהם אפשר ללמוד ולהשליך.
Huck (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
פניה כללית למגיבים האחרונים בתור אחד שאינו ותיק במיוחד באתר, תרשו לי בכל זאת להעיר ולבקש שכאשר מגיבים לביקורת, להישאר בתחומי של האתר הזה, שעוסק בהמלצות וביקורות ספרים מצד קוראים. קל נורא להיסחף לויכוח הבלתי-נגמר על הסכסוך הערבי-ישראלי, אבל כדי שזה לא יהפוך לעוד פורום אקטואליה משעמם, אולי נתמקד לדוגמא במה שהספר עליו נכתבה הביקורת תורם להבנת הסכסוך הישראלי-ערבי? מה הטעם שכל אחד פשוט זורק את הדעה שלו שגובשה במשך זמן רב על בסיס מקורות מידע מגוונים וערכים שספג בתחנות השונות בחייו? בואו ננצל את הפלטפורמה שאתר זה נותן בצורה שבאמת תעשיר את הידע שלנו.
חני (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
אם לא לוקחים אותנו ברצינות למה לא מחסלים אותנו?אם אנחנו לא מרתיעים יותר למה אף אחד לא נלחם נגדנו?איך יכול להיות ששניכם התחנכתם בשמו"צ מדהים!תראו קטונתי מול ידיעותכם הרבות בטקטיקות מלחמה זה שאתם פוקחים את העיניים לא אומר שהם באמת פקוחות כי אתם כל הזמן מדברים על מלחמה.טוביה צרות זה השם השני שלנו והראשון הוא יהודים ואי אפשר לחיות לנצח על החרב.
tuvia (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
בן אסתר אתה צודק! לא קיימת אף מדינה כולל בלגיה, קנדה וכו׳ שבה עובדת השיטה מדינה אחת לשתי עמים. בבלגיה אנחנו כל הזמן מותקפים ואני מאמין שדי בקרוב היא תתפרק. בקנדה דוברי הצרפתית רוצים את מדינת קוויבק ולא להיות חלק מקנדה. מי שהכריע את משאל העם שנערך בשאלה הזאת היו כמה אלפי יהודים שגרים במונטריאול ורוצים שהאיחוד ימשיך להתקיים.
המדינות אפריקה שבהן חיים לאומים שונים כמו לדוגמה רואנדה נערך טבח עם בטוטסים יותר ממיליון הרוגים, אז תפסיקו לדבר על מדינה דו לאומית , זה לא הולך! וזאת מתכונת לצרות .
בן אסתר (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
לא מבין איך התגובה קפצה פעמיים גם אני שואל איך פספסת.
כשכתבתי לך בתגובה לביקורת על הספר של רמי, על בני שלמרבה גאוותי הלך לנח"ל בגרעין של הנוער העובד, והדגשתי שזה על אף שאני עצמי חניך בית"ר.
דע לך שמרבית הויכוחים הפוליטיים המרים שלי הם דווקא עם אנשי ימין. דרך אגב, להיות תלמיד תורת ז'בוטינסקי לא הופך את החניך דווקא לימני.
עוזי לנדאו היה מדריך שלי בבית"ר ברמת גן ונשאר בימין ואילו אהוד אולמרט שהיה שכני, מיטה ליד מיטה באוהל קורס המדריכים, נטש עם הזמן את הרעיונות והאוריינטציה הימנית והתמרכז. כך גם ציפי ליבני הצעירה יותר ודרך אגב שלושתם "נסיכים" צאצאים למנהיגי תנועת החרות וח"כיה מהגוורדייה ה"בגינית".
tuvia (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
בקשר למה שדו למוש כתבה. המצב היום, כמו ששמעתי בחדשות, שהמצב מול עזה מדרדר והולך.
הגענו למצב שמצרים של האחים המוסלמים מתערבת, כדי להביא להרגעה. במקום לטפל בבעיה אנחנו דוחים את הפתרון, כדי להשיג עוד כמה דקות של שקט.
ההרתעה הישראלית כבר לא קיימת, ואף אחד לא לוקח אותנו ברצינות.
מול הסורים שלחנו מסר שלא יעברו את הקו האדום, כי אז ישראל תכנס בהם, אז מה אנחנו חכמים על חלשים? כאשר המשטר של אסד מתפורר אנחנו חכמים עליו?
במקום ליצור הרתעה מול עזה אנחנו משחקים בקקה עם אסד?
תיראי, אף אחד לא אוהב מלחמה, ואף אחד לא אוהב להיות קורבן, ותאמיני לי שהחברה שגרים בעוטף עזה, בוכים כל יום, כי מדינת ישראל לא רוצה לתת להם הגנה, ואני לא מדבר על סוללות טילים, שלא מרתיעים אלא רק מעבירים את הבעיה למקום אחר.
הלכנו לעופרת יצוקה , ניראה לי שנצטרך ללכת לעופרת יצוקה שתיים, עם
ביצוע הרבה יותר עמוק...
בן אסתר (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
לא מביא אך התגובה שלי קפצה פעמיים.
בן אסתר (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
לדולמוש היקרה- הגיע הזמן לקץ תקופת התמימות לא רק שלא צריך לוותר. אסור לוותר. אבל להישאר בעיניים פקוחות.
יש להתייחס לנכונות לפשרה להגיב באותה נכונות, לנדיבות להגיב בנדיבות, לקשיחות להגיב בקשיחות. מול קיר ברזל להקים את תאומו מצידינו. יש טכניקות משא ומתן המאפשרות להיות היוזם מבלי להיכנס למחויבות במקרה של חוסר התקדמות. (כדוגמה: נניח ש- המובא על ידי גורם שלישי. זה מה שקורה במקרים רבים)
הדוגמה המצרית היא זו שאנו חייבים לראות כל הזמן לנגד עינינו. כמעט מלכתחילה לא האמנתי בשלום הזה.
התנאי הראשון לכל הסכם חייב לכלול את התחייבות הצד השני למניעת חינוך מסית והסתה מכל סוג.
לא רק שהמצרים לא מנעו זאת ולא עשו דבר לקדם את השינוי התודעתי בתוך עמם, הם אפילו התייחסו באימוני הצבא לסכנה הצפויה להם מצפון. דהיינו מפני המדינה שהחזירה להם כל פיסת אדמה שנחשבה למצויה בשטח הריבוני שלה, אף שכלל לא הוכרה ככזו על ידי רוב אומות העולם.
אני לא בקי במצב היום, אבל הריבונות המצרית על הסיני הוכרה עד הפינוי אז רק על ידי שתי מדינות. ישראל ועוד אחת שאיני זוכר. נדמה לי שברית המועצות.
אני באופן אישי איני מאמין במדינה אחת לשני עמים (לכבודו של טוביה הייתי לוקח אפילו את בלגיה כדוגמה :-)), ולכן עלינו לפעול להפרדה ביננו כולל חילופי שטחים ורצוי גם חילופי אזרחים.
הגיוני יותר בעיניי לפצות אזרחים ערביים על העברת הגבול באופן שיעביר אותם להיות אזרחים פלשתינאים מאשר לפצות ישראלים. כבר ראינו לאן הדבר הזה מוביל את המפונים עצמם.
אני בטוח שאם יובטחו הזכויות של הבטוח הלאומי אפשרויות המשך התעסוקה, ופיצוי הולם (בטוח פחות מפיצוי לישראלים שצריכים להעביר את ביתם) יכול להיות שזה הפתרון.
הבעיה האמתית שלנו היא המנהיגות. אין חיה כזו בארץ
הזו. יש פה אנשים המדמיינים לעצמם שאם יגיעו לכיסא העור המיוחל, הרי שהם ויורשיהם יהיו אצילי הארץ הזו עד קץ הדורות. הטוב ביותר עבורנו לצנן אותם לאחר פרישתם מרצון או מאונס פוליטי למשך ארבע שנים נוספות בשכר מבלי שיוכלו לקיים שום קשר עסקי או אחר מכל סוג שהוא ועם כל מגזר שהוא. אולי בצורה כזו ניפטר מראש מכל תופסי הטרמפים למיניהם.


tuvia (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
קודם כל חברים אני מודה לכם על הלייקים ועל העניין שספר זה מעורר.
אריה, אני שואל איך פספסתי שגדלת על בירכי האידיאולוגיה הז׳בוטינסקית.
בקשר אלי, אני גדלתי בשכונה של פועלים ובחיפה של אבא חושי לא התקיימה פעילות של תנועות כמו ביתר או כל תנועה שנגדה את האידיאולוגיה הפועלית. אבל הרבה תושבים בחיפה בגרו בה עם הרבה איבה לתנועות הפועלים שהיו מאוד דורסניות בעיר.
לכן גם מכבי חיפה זכתה לקהל האוהדים שהיה כפול ומכופל ממספר האוהדים של הפועל, מה עוד שהמגרש העירוני בכלל נימצא בקרית חיים ולא בעיר עצמה.
מכוון שהיינו בני העיר משכונת הדר, הלכנו להפועל, לא היתה בסביבה שלנו אופציה אחרת.
גם העובדה שהלכנו לנח״ל, לא נבעה מאידאולוגיה סוציאליסטית או משהו כזה , פשוט היינו חברה מאוד מאוחדים, שמאוד אהבנו להמצא זה בחברתו של זה, וכשהוצא לנו ללכת לנח״ל במסגרת השמוץ, החלטנו ללכת על זה. כך שבעצם היינו בלתי מזדהים בקיבוץ של סמולנים, טוב שזה לא נמשך הרבה זמן.
בקשר להערה של ניר .
הבעיה בימינו שהאידאולוגיה מתה, כולן מתו!
מי שניצח זה האינדיווידואליזם ללא הכרה! לכן היום אין הבדל אמיתי בין המפלגות כאשר כולן מחפשות למשוך מצביעים בהבטחות שוא ובמתן תמריצים. מצב ממש ממש לא טוב מכוון שעכשיו ההבדלים בין המפלגות טושטשו, אין ימין אין שמאל, רק קיצונים מפה ומשם, למי שמציג היום אידאולוגיה ברורה ומדויקת זאת , רק המפלגות החרדיות, שדואגות לסקטור קטן שמזוהה איתן. בקיצור בעיה אמיתית של דמוקרטיה שגולשת במדרון.
בן אסתר (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
לדולמוש היקרה- הגיע הזמן לקץ תקופת התמימות לא רק שלא צריך לוותר. אסור לוותר. אבל להישאר בעיניים פקוחות.
יש להתייחס לנכונות לפשרה להגיב באותה נכונות, לנדיבות להגיב בנדיבות, לקשיחות להגיב בקשיחות. מול קיר ברזל להקים את תאומו מצידינו. יש טכניקות משא ומתן המאפשרות להיות היוזם מבלי להיכנס למחויבות במקרה של חוסר התקדמות. (כדוגמה: נניח ש- המובא על ידי גורם שלישי. זה מה שקורה במקרים רבים)
הדוגמה המצרית היא זו שאנו חייבים לראות כל הזמן לנגד עינינו. כמעט מלכתחילה לא האמנתי בשלום הזה.
התנאי הראשון לכל הסכם חייב לכלול את התחייבות הצד השני למניעת חינוך מסית והסתה מכל סוג.
לא רק שהמצרים לא מנעו זאת ולא עשו דבר לקדם את השינוי התודעתי בתוך עמם, הם אפילו התייחסו באימוני הצבא לסכנה הצפויה להם מצפון. דהיינו מפני המדינה שהחזירה להם כל פיסת אדמה שנחשבה למצויה בשטח הריבוני שלה, אף שכלל לא הוכרה ככזו על ידי רוב אומות העולם.
אני לא בקי במצב היום, אבל הריבונות המצרית על הסיני הוכרה עד הפינוי אז רק על ידי שתי מדינות. ישראל ועוד אחת שאיני זוכר. נדמה לי שברית המועצות.
אני באופן אישי איני מאמין במדינה אחת לשני עמים (לכבודו של טוביה הייתי לוקח אפילו את בלגיה כדוגמה :-)), ולכן עלינו לפעול להפרדה ביננו כולל חילופי שטחים ורצוי גם חילופי אזרחים.
הגיוני יותר בעיניי לפצות אזרחים ערביים על העברת הגבול באופן שיעביר אותם להיות אזרחים פלשתינאים מאשר לפצות ישראלים. כבר ראינו לאן הדבר הזה מוביל את המפונים עצמם.
אני בטוח שאם יובטחו הזכויות של הבטוח הלאומי אפשרויות המשך התעסוקה, ופיצוי הולם (בטוח פחות מפיצוי לישראלים שצריכים להעביר את ביתם) יכול להיות שזה הפתרון.
הבעיה האמתית שלנו היא המנהיגות. אין חיה כזו בארץ
הזו. יש פה אנשים המדמיינים לעצמם שאם יגיעו לכיסא העור המיוחל, הרי שהם ויורשיהם יהיו אצילי הארץ הזו עד קץ הדורות. הטוב ביותר עבורנו לצנן אותם לאחר פרישתם מרצון או מאונס פוליטי למשך ארבע שנים נוספות בשכר מבלי שיוכלו לקיים שום קשר עסקי או אחר מכל סוג שהוא ועם כל מגזר שהוא. אולי בצורה כזו ניפטר מראש מכל תופסי הטרמפים למיניהם.


ניר (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
אידיאולוגיה? כתובה? וואו, באמת היה משהו כזה... תגידו למה לאף אחד מנהיגים/מועמדים היום אין או הוא מפחד להשמיע או חלילה לכתוב את האידאולוגיה שלו?

פעם היו כותבים מאמרים, ספרים ואפילו בעיתון - והיום כלום... בעצם יותר גרוע, אומרים שטויות (יחימוביץ':"לכנות את העבודה כשמאל זה עוול היסטורי", לפיד: "אם נתעקש, הפלסטינים יוותרו גם על מזרח ירושלים", ביבי: "<אין מספיק מקום בתגובה>").

בכל מקרה, תודה טוביה על הביקורת, נוסף לרשימת הקריאה - לפחות יש כמה ספרים שגורמים לנו לחשוב
בן אסתר (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
מורי ורבי היקף פעילותו של ז'בו' הייתה כהספקם של עשרה אנשים אחרים אחרים.
האיש היה באמת אדם יחיד ומיוחד במינו. הייתה בו היכולת לראות ולנתח דברים תוך ראייה מפקחת ומחשבה מעמיקה.
היושר והיושרה הנחו את דרכו וכך גם באשר לאמונתו בצדקת הדרך.
כה בטוח היה שהמדינה קום תקום בסופו של דבר עד כי בצוואתו ציווה שלאחר מותו, יובאו עצמותיו לקבורה בארץ אך ורק על פי הוראה מפורשת של ממשלת ישראל. וכך היה.
קצת אירוניה - מי שפיקד על הקרב כנגד הספינה אלטלנה ועליה חניכיו של ז'בוטינסקי, היה לא אחר מאשר הרמטכ"ל בעת שהלווייתו התקיימה בירושלים.

את מפעלותיו אפשר לקרוא במקורות המידע ואין טעם שאכביר במילים.
אתייחס רק לשלושה דברים עליהם חונכתי בתורתו, שהם אומרים (לפחות בעיניי) על האיש:
הראשון - שיר בית"ר המכיל בעצם את תמצית השקפתו.
השני - החזון שלו המבוטא במילים משיר אחר שכתב: "שם ירווה לו משפע ואושר, בן ערב, בן נצרת ובני. כי דגלי דגל טוהר ויושר, יטהר שתי גדות ירדני. (לדעתי באופן מפוקח יותר, אפילו הוא היה משנה חלק מהשורה הזו.
השלישי - איך הוא ראה כחלק מהחזון את תפקידה של המדינה לספק לתושביה יהיו אשר יהיו את צרכיהם:
מעון, מרפא, מלבוש, מזון ומורה. את ה-מ' השישי - מגן לא הזכיר, אבל בהחלט שהיה בראש מעייניו בכל האמור בעם היהודי.


חני (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
מה זה אומר שאתה מוותר,שאנחנו מוותרים לעצמנו יאלה בוא נצא למלחמה כי אין עם מי?טוביה הויכוח אבוד
tuvia (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
רוב תודות לכם עולם ודולמוש בקשר לביקורת דולמוש, לצערי שוב ושוב אנחנו נכנסים עם הראש בקיר!
שום כלום לא עוזר, וכמו שאמר מי שאמר, הפלסתינים לא מפסיקים לחזור על אותה טעות ושוב ושוב להחמיץ הזדמנויות.
אנחנו שוב ושוב חוזרים על אותה טעות וממשיכים לשדל אותם לחזור ולדבר איתנו, פאק, אתם לא מבינים שפה אחרת, הם לא רוצים לדבר איתנו. הם רוצים לקבל את כל מה שהם דורשים מבלי לותר על כלום.
עם אנשים כאלה אפשר לדבר רק דרך הכוונת, ורק את השפה הזאת הם מבינים. צר לי אחים, אבל יש סוף לויתורים שאפשר לעשות אם רוצים להמשיך ולהתקיים בשכונה הקשה שלנו.
מי שלא מבין את המציאות, באה המציאות וטופחת על פניו.
אתם קולטים איזה מזל היה לנו שלא עשינו הסכם ״שלום״ עם אסד!
אתם מתארים לעצמכם את הגליל תחת שליטה של המסוממים האלה מהאחים המוסלמים! אתם יודעים מה מחכה לנו אם מלך ירדן ילך בדרך שמוברק הלך בה ומה יהיה שווה ההסכם שלנו עם ירדן?
כולנו יודעים שהסכמים עושים ממשלות, אבל העם צריך להסכים למה שהממשלה חותמת עליו, אתם חושבים ששלושהמיליון פלסטינים בירדן רואים במלך עבדאללה כנציגם? הם לא בחרו בו,הוא בשלטון מכוון שיש לו כוח להחזיק בשלטון. גם אסד הבן מחזיק בשילטון מכוון שיש לו את הכוח להחזיק בו, ברגע שהצבא ילך הביתה , הלך עליו!
ועם הפלסתינים המצב האבה יותר מסובך,מי מייצג אותם? החמאס? אש״ף? או בכלל אלה ראשי העיריות שלפחות נבחרו בצורה דמוקרטית?
לאחר שמביאים את כל הנתונים האלה ומכניסים אותם למשוואה ושמים את ישראל בצד השני , אז איך מאזנים אותה?
ארה״ב בטח לא תעשה בשבילנו את העבודה, ואו- במה רק יאכיל אותנו קש, אז למה יש לצפות?
עולם (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מעמיקה ומעניינת. נכון לעכשיו, הסכסוך הישראלי-פלשתיני בפרט, והישראלי-איסלאמי בכלל, נראים בלתי-פתירים. מה שנקרא בטעות נאיבית "האביב הערבי", אבל מהותו היא "חורף איסלאמי", מגדיל את ההקצנה בעולם המוסלמי ומרחיק את סיכויי ההסדר, במידה והיו כאלה. לטווח הנראה לעין, אין מנוס מחיזוקו של קיר הברזל.
חני (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
טוביה ביקורת מרתקת כתמיד שמתאימה כמו כפפה לדיעותך,אך יש עוד צד לראות את אותו מטבע שאתה מסתכל עליו.אם נמשיך לומר אין עם מי לדבר אז גם לא יהיה עם מי לדבר,אני חושבת שקל לפחות לי לומר לעצמי אין עם מי לדבר יותר קשה למצוא עם מי ולחפש את הדרכים..
tuvia (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
ראשית הוק, תודה על הלייק. בקשר להערותיך, הן מצויינות כתמיד.
לדעתו של שליים לא הייתה אף ממשלה ישראלית שהייתה מוכנה ללכת את כל הדרך לקראת הפלסטינים על פי דרישותיהם. לדעתו תהליך אוסלו היה אחיזת עיונים מכיוון שרבין לא היה מוכן לתת להם את זכות השיבה, שהייתה מבטלת את אופיה היהודית של ישראל, והיתה יוצרת בעצם מדינה דו לאומית, כאשר הערבים היו דוחפים כל הזמן ביהודים ומנסים לדחוף אותם החוצה. בקטע הזה רבין היה הרבה יותר מפוקח מפרס. אבל גם בעינין שרת הרושם היה מוטעה, שרת היה מוכן לקבל מספר מצומצם של פליטים ובתנאי שמדינות ערב יקלטו את יתרתם.
גם הוטענה אדם מפוקח מכיוון שהוא ידע את הגבולות שמהן והלאה לא תיתכן קיומה של ישראל כמדינת העם היהודי.
נהוג להניח עליו את האשמות שהוא דחף את ישראל בויתוריו אל קצות הקיום , ושהוא היה מוכן לסכן את השגי מלחמת השיחרור.
ברור שמאלני המסע הזה עמד אוייבו מתמיד בן גוריון.
לסיכומו של דבר, שליים טוען שלא נימצאה אף ממשלה ישראלית שהיתה מוכנה לעשות את הויתורים, אבל כאמור לדעתי לא נימצא בצד הפלסתיני אף מנהיג שהיה לוקח את הסיכון ומותר על דרישות הפלסטינים.
לצערינו היום אין עם מי לדבר, לא חמס ולא עבס, שניהם לא מחפשים להגיע לפשרה ולפתרון הסכסוך.
Huck (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
התמונה לא כל-כך חד-משמעית לדעתי טוביה, היית צריך אולי לתת כמה דוגמאות למידע או לטענות שמביא שליים. מדוע הוא כל-כך נחרץ שכל ממשלות ישראל למעט זו של שרת לא חתרו באמת לשלום? האם באמת שרת היה יונה כפי שנוהגים לתאר אותו? מה עם ממשלת רבין? ובעניין הנששיבים והחוסיינים, לצערי לא מספיק למצוא מנהיג שידבר בשפה שאנחנו אוהבים לשמוע, צריך שיהיה ציבור מאחוריו. אולי הנששיבים היו מתונים, אבל האם באמת ייצגו את האינטרסים של הציבור שלהם? ושאלת השאלות, האם באמת המנהיגות היהודית בארץ ראתה אפשרות לפתרון של שלום עם הערבים אשר יאפשר גם הקמת מדינה יהודית בארץ, עם נוכחות ערבית כה גדולה? הדיבורים בקרב המנהיגות הציונית על הצורך בטרנספר קדמו בהרבה למלחמת העצמאות.
tuvia (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
ליעקב והקיסרית הנחמדה, תודה על הלייקים שלכם.
ותודה על ההערה הנחמדה שלך.
מודה לך מאוד.
שבת שלום ושבוע נהדר לכם.
טוביה
הקיסרית הילדותית (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ