ביקורת ספרותית על מבוטל מאת
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 16 בספטמבר, 2021
ע"י פרפר צהוב


לפני כמה חודשים סקרתי את ספרו של אברהם סוצקבר "גטו וילנה", שהתרכז בהיבטים התרבותיים בגטו, ואשר עסק גם בתנועת ההתנגדות.

"להבות באפר", אשר נכתב על ידי רוז'קה קורצ'ק, חברת ארגון הפרטיזנים בגטו וילנה - פ.פּ.אָ (אֶף־פֶּה־אוֹ – פאראייניקטע פּארטיזאנער אָרגאניזאַציע), מתייחס גם להיבטים התרבותיים בגטו, אך הוא מתמקד בתנועת ההתנגדות של הפרטיזנים היהודים, הן בגטו והן מחוץ לגטו , כמו גם ביחסן של תנועות פרטיזנים אחרות ושל האוכלוסיה המקומית אליהם. הספר אף מציג את השלטון בגטו ואת התנהגות המשטרה היהודית.

הספר הזה "דחוס" יותר מספרו של סוצקבר ואף כולל פרק נספחות שבו כ-80 עמודים המכילים תעודות מקוריות ומתורגמות. אופי הכתיבה הוא סיפורי-תיעודי, בחלקו מליצי ובחלקו נצמד לדיווחים עם נתונים מדוייקים. אפשר לומר שהספר הזה וספרו של סוצקבר משלימים זה את זה, ונותנים לקורא נקודות מבט שונות על החיים בגטו. לעיתים יש ביניהם סתירות מסויימות, כגון בתיאור המקרה של איציק ויטנברג, מפקד הפ.פ.א.


**** ספוילרים ****


מפאת רוחב היריעה של הספר אצמצם את הסקירה לכמה עניינים מרכזיים – ארגון פ.פּ.אָ., השלטון והמשטרה בגטו, יחס האוכלוסיה המקומית וארגוני הפרטיזנים לארגון הפרטיזני היהודי.

רוז'קה קורצ'ק, כפעילה מרכזית בארגון הפרטיזנים בגטו, מספרת על התאגדות התנועות השונות בגטו (השומר הצעיר, החלוץ, הנוער הציוני) שהצליחו להתגבר על חילוקי הדעות, להקים ועד קואורדינציה ובהמשך להקים את הארגון הלוחם, הפ.פּ.אָ. שבו היו חברים מהתנועות האמורות ובנוסף גם קומוניסטים, אנשי בית"ר והבונד. יש התייחסות לשאלות מוסריות, כגון: האם יש בהקמת הארגון כדי לסכן את אנשי הגטו כולם, האם על הארגון הלוחם להשאר בגטו ולהגן על יושביו או לצאת ליערות ולהלחם מבחוץ. רוז'קה מביאה מידע רב על התפתחות הארגון, מפרטת את התקנון הקרבי שלו ומתארת את השגת המידע הצבאי מחוברות למפקדים של הצבא הרוסי, את השגת הנשק, השמשתו, האימונים והקשיים השונים שנבעו מחוסר ידע בתחום הלחימה, הקושי להבריח נשק לגטו ולהחביאו וכו'.

רוז'קה מתארת את הקשר שהתפתח בין אנשי הפ.פ.א. : "היינו עשירים ומלאים על גדותיהם. מדי יום ביומו, עם שובנו הביתה, על־פי־רוב מיוגעים, מדוכדכים ורעבים, מרגיעה ומעודדת המחשבה על השיתוף, הבית. ודי לו לאדם לדרוך על ספּוֹ, שתחול בו תמורה. אוירת הקירבה והשותפות, שיש בה מהחיבה המשפחתית, אופפת אותנו ובה נמוגה העייפות של כל היום וההרגשה החונקת של העבדוּת משך תריסר שעות. רק עתה מתחיל היום־האחר שלנו, זה האמיתי."

אנשי הפ.פ.א., שהבינו שהיהודים עומדים בפני השמדה, שלחו שליחים לביאליסטוק ולוורשה להתריע בפני יושבי הגטאות שם על תוכנית ההשמדה הגרמנית ולעזור להם להקים ארגונים לוחמים משלהם. מעניין שבוורשה ההתקוממות הגיעה לפני וילנה, וזאת למרות שבוילנה עצמה החלה ההתאגדות הלוחמת לפני כן.

לראש הגטו מונה יעקב גנס, ולראש המשטרה מונה סאלק דסלר. תפישתו של גנס היתה שעצם היותם של אנשי הגטו חיוניים לגרמנים בעבודתם היא "תעודת ביטוח" לקיומו של הגטו: "העבודה בלבד היא שתצילנו!" רוז'קה קורצ'ק אומרת שלגבי גנס הדעות חלוקות, אך לגבי דסלר אין מחלוקת – הוא נחשב למשתף פעולה של הגרמנים. סאלק דסלר הכניס לשורות המשטרה פושעים מהעולם התחתון של הגטו והמשטרה היהודית שיתפה פעולה עם השלטון הגרמני, לעיתים קרובות בהתלהבות יתר. השוטרים חיפשו יהודים המסתתרים במלינות, הסגירו את המיקום המרכזי של המחתרת, ביצעו אקציות בגטו בעצמם (כגון אקציית הזקנים), לקחו בני ערובה כדי להפעיל לחץ על בני משפחתם של מי שעברו לאסטוניה להסגיר את עצמם, ביצעו אקציה באשמיאנה עבור הגרמנים, וחזרו משם שיכורים לאחר משתה עם הליטאים, כאשר באמתחתם שעונים, אבנים יקרות וזהב.

במקרה אחר, הוצאה פקודת גירוש של יהודים ממחנות וגטאות באיזור וילנה, כביכול לגטו קובנה שבו "חסרו ידיים עובדות", ולמעשה הם הובלו להשמדה בפונאר. גנס ושוטרים יהודים שהיו ברכבת (במקרה הזה כנראה לא היו מודעים למעשה התרמית של הגרמנים) הוסעו למטה הגסטפו ובו קיבלו ארוחת ערב דשנה ומקומות לינה; למחרת הם הוחזרו לגטו. גנס ודסלר היו סועדים מדי פעם עם קצינים גרמנים, ונראה שהתחושה אצלם היתה שהם מורמים מעם וחסינים מפני פגיעה. הקטעים האלה הזכירו לי את "חוות החיות" של אורוול.

גנס היה בעל יכולת רטורית גבוהה במיוחד, וכאשר חש את המתיחות בגטו לאחר האקציה באושמיאנה, הוא נאם נאום בו הוא הצדיק את פעולות המשטרה היהודית במסירת היהודים שם בכך שהצליחה להקטין את כמות הנרצחים:
"רוזנברג אמר בימים אלה שתפקידם של הגרמנים הוא להכחיד את יהדות אירופה... וכדי שלא יתגשמו דבריו של רוזנברג, נילחם היום. ומלחמה מקדשת את האמצעים, אף על פי שלעתים איומים הם ביותר...כפי שאמרתי נוטל אני על עצמי את האחריות על המעשים שנעשו, איני רוצה ויכוחים כל־עיקר. אין איש רשאי להתווכח על מעשי אלה בעבר ובעתיד. קראתיכם כדי להסביר לכם, משום מה טובל יהודי את ידיו בדם..."

גנס טען שתנועת ההתנגדות בגטו מסכנת את כולם, ויחד עם דסלר פעל כדי למוסס את המחתרת. הוא אף טמן מלכודת לאיציק ויטנברג מפקד הפ.פ.א. כאשר התבקש למסור אותו לידיו של קיטל. ויטנברג נתפס, אך שוחרר בפעולת חילוץ של אנשי הפ.פ.א. לאחר מכן שלח דסלר את בריוניו בעקבותיו, וגנס נשא נאום בפני ההמונים והסית אותם נגד ויטנברג:
"הגרמנים דורשים אדם אחד בלבד, את ויטנברג! אם יקבלוהו – יחזור הכל כפי שהיה. אם לאו – ישמידו את כולכם, ואת הגטו שלנו! בעטיו של אדם אחד יגוועו ילדיכם ונשיכם! בגלל קומץ מטורפים, שגורל הגטו אינו נוגע להם כלל – נאבד כולנו. עזרו לנו להסגיר את ויטנברג, הצילו את ילדיכם ונשיכם!"

רוז'קה קורצ'ק מיטיבה לתאר את הדינמיקה של הארועים, כאשר ההמון נסחף אחר דבריו של גנס הכריזמטי ונוצרת תחושה של מצוד אחר חיה, לאחר מכן כמה חברי פ.פ.א. מצליחים להוריד את הלהבות, וברקע ישנה האפשרות של מלחמת אחים, כאשר הפ.פ.א. נמצא בדילמה. קיטל מציב אולטימטום – מסירת ויטנברג או שהגטו יאבד כולו. הרגיעה הזמנית חלפה כלא היתה, ורוז'קה מתארת זאת כך:
"והגטו נסער. הגטו שׂוֹטם אותנו. רוצה להכריחנו בכוח שנסגיר את מפקדנו. לפתע רואה בנו הגטו אויבים, בוגדים, פרובוקאטורים."


החלק השני של הספר עוסק בשהייתם של לוחמי פ.פּ.אָ. כפרטיזנים ביערות נארוץ', רודניקי, נאצ'יה ועוד.

בהיותם ביערות הקימו הפרטיזנים היהודים ארבעה גדודים: "הנוקם", "לנצחון", "מוות לפאשיזם" ו"מאבק". מלבד הקשיים הקיומיים של השגת מזון, בגדים וקורת גג ביערות, עמדו היהודים בפני גילויי אנטישמיות קשים מצד התושבים המקומיים, שרבים מהם שיתפו פעולה עם הגרמנים ועם תומכיהם, מצד "הפולנים הלבנים", קוזקים ולאומנים. התנועה ביערות היתה מסוכנת עבור הפרטיזנים בכלל, אך עבור היהודים היתה מסוכנת עוד יותר בשל איבתם של המקומיים שלא היססו לרצוח אותם. הקבוצה הראשונה של הפרטיזנים היהודים שהגיעה ליערות איבדה 15 מתוך 30 אנשיה במארב של מקומיים, לאחר שקבוצת ילדים רועים דיווחה על הגעתם. גילויי אנטישמיות מצד הליטאים המקומיים היו כמובן גם בוילנה עצמה, כאשר הליטאים התנדבו לאיפאטינגה (Ypatingasis būrys) - קבוצות ששירתו תחת הגרמנים וניהלו את המצוד בגטאות ואת ההרג בפועל בפונאר. בעלי חזות יהודית שהסתובבו בוילנה היו בסכנה תמידית של הסגרה לידי הגרמנים. ידיעות מ"ליטא החדשה", עיתונה של "חזית הפעילים הליטאית" (LAF), המצורפות בסוף הספר, מתייחסות ליהודים כמי שזוממים מזימות עם הקומוניסטים נגד הליטאים, כפוגעים ברגשות הנוצריים, כפרזיטים וכמי שמתנהגים אל הליטאים כאל עבדיהם. היו כמובן גם מקומיים אחרים שסיכנו את חייהם בהגנה על יהודים ובמתן עזרה לפרטיזנים, עם תמורה או בלעדיה, אך הם היו מעטים יחסית. רוז'קה מתארת איך כפרים שהיו עוינים הפכו לפתע ל"מסבירי פנים" כאשר הצבא האדום הגיע לאזור.

הבעיה הגדולה ביותר היתה גילויי אנטישמיות בתוך תנועות הפרטיזנים שהם כביכול השתייכו אליהן, בעיקר ביערות נארוץ', וזאת למרות היכולת הקרבית שהפגינו היחידות היהודיות בתנאים קשים של מחסור בנשק. הרעיון של קבוצות פרטיזנים יהודיות הומוגניות לא היה אהוד על ראשי הפרטיזנים, לא בנארוץ' ולא ברודניקי, ומפקדותיהם פעלו כדי למסמס אותן. הפרטיזנים הביילורוסים של מארקוב התייחסו אל היהודים בזלזול, פירקו אותם מנשקם בטענה שהם לא מספיק מקצועיים ויש פרטיזנים יותר מיומנים שזקוקים לנשק, החרימו אם כספם ואפילו את מגפיהם, כך שהם נאלצו ללכת כשרגליהם עטופות סמרטוטים ולשמש כקבוצה הנותנת שירות ללוחמים. כאשר הגרמנים התקרבו לנארוץ', הביילורוסים עזבו ולא איפשרו ליהודים חסרי הנשק לבוא איתם. הבעיות נפתרו רק לאחר התערבות של ועדת חקירה מיוחדת שהגיעה ממוסקבה. אצל הפרטיזנים הליטאים המצב היה יותר טוב, אך גם הם סירבו לצייד את היהודים בנשק, למרות שהיה אצלם בשפע. נראה שהם ראו ביהודים משתפי פעולה עם הקומוניסטים ולכן לא סמכו עליהם.

מצבם של הפרטיזנים היהודים ברודניקי היה טוב יותר. משם יצאו לחלץ את יהודי קייליס, לבצע פעולות חבלה בוילנה ובמקומות נוספים, הצילו את שורפי הגופות שהצליחו להמלט מפונאר ועוד. גם כאן לא ראו בעין יפה יחידות יהודיות, ובסופו של דבר החליפו את הפיקוד היהודי בפיקוד ליטאי ורוסי. נראה שהיחס ליהודים היה שונה מאשר היחס לאחרים, כאשר הם קיבלו עונשי מוות לגבי מקרים שפרטיזנים אחרים לא נענשו עליהם. אבא קובנר כמעט הוצא להורג משום שסירב למסור את שמותיהם של מי שמצאו חבילה של נשק מוצנח והעבירו אותה ליחידה היהודית במקום למפקדת הבריגדה (בשעה שמפקדת הבריגדה לא העבירה נשק ליחידות היהודיות, ופרטיזנים לא־יהודים שעשו דברים דומים לא נענשו על מעשיהם).

הספר משופע בחומר, כולל תעודות ומסמכים. מה שהיה חסר לי הוא לוח זמנים, כפי שצירף אברהם נוברשטרן לספר "גטו וילנה" של אברהם סוצקבר. בהערה בספר "גטו וילנה" מציין נוברשטרן שבגרסאות קודמות של "להבות באפר" היה מדור של "הערות וביאורים" שהסביר על דמויות שונות ואשר משום מה אינו מופיע במהדורה השלישית של הספר, וחבל שכך.

הספר מיועד למתעניינים בשואה ובתנועת הפרטיזנים בגטו וילנה.
26 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אושר (לפני 3 שנים ו-11 חודשים)
תודה פרפר צהוב.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-11 חודשים)
אושר, אם זה מעניין אותך יש היום ב-17:30 הרצאה בזום מיד ושם על אחד מלוחמי המחתרת בגטו וילנה, איליה שיינבוים:
https://cutt.ly/yRB7mvo

מבחינת ספרים על מרי בשואה, מלבד הספר הזה תוכל לקרוא את הספרים:

מרד בטרבלינקה/שמואל ווילנברג
שבע השנים ההן/יצחק צוקרמן [אנטק צוקרמן היה ממנהיגי המרד בגטו ורשה. קראתי אותו מזמן, הוא זכור כספר עמוס בפרטים וקצת יבש, אבל אולי ימצא חן בעיניך]
טרבלינקה - אבדן ומרד + מבצע ריינהרד - בֶּלזֶ'ץ, סוֹבּיבּור, טרֶבּלינקה (שני ספרים עיוניים של יצחק ארד על מחנות ההשמדה, כוללים גם מידע על המרידות, אך לא מתמקדים רק בהם)
הרוח החיה/חיה ביילסקי [נראה מעניין, אם כי לא קראתי]
מרד הנצורים - מרדכי אנילביץ' ולחימת גיטו וארשה/ישראל גוטמן [נראה מעניין, אם כי לא קראתי]
אושר (לפני 3 שנים ו-11 חודשים)
חבל שבני עמנו לא התארגנו לפעולת גרילה קולקטיבית, אם יש לך המלצה על סיפורי מרי בשואה הייתי רוצה לדעת?
פרפר צהוב (לפני 4 שנים)
בשמחה
יוסי נינוה (לפני 4 שנים)
שמחתי על הדיון המפרה.
מקווה להיפגש בספרים אחרים.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים)
לקחת את זה קצת רחוק. גם הסקת מסקנות בדיעבד לפי התוצאה היא חוכמה קטנה, ולא בטוח שאפשר להשליך מהתוצאה במקרים מסויימים על הכלל.
ברגע שקלטו בוילנה שהכיוון הוא השמדה, לא העברה למחנות עבודה ולא כל סיפור אחר, התקווה שמשחק לפי הכללים הגרמניים יבטיח את ההשרדות היתה בגדר משאלת לב ולא בתחום ההגיון. למרות שלאבא קובנר לא היו הוכחות ממשיות שישנה תוכנית השמדה כלל אירופאית, הוא הבין את משמעות העדויות של שורדי פונאר, את משמעותן של האקציות שהיו אז בוילנה ובליטא בכלל ומה צופן העתיד, ותפישתו התבררה כנכונה למצב המקומי.

ברור שהחזית הרוסית היתה חזית קשה במיוחד, בשל הרבה סיבות ידועות, אבל נראה שמה שהכריע את גרמניה היתה המלחמה ביותר מדי חזיתות, מה שהסכם ריבנטרופ-מולוטוב היה אמור למנוע במהלך גאוני של היטלר, שבהמשך הפר אותו.
יוסי נינוה (לפני 4 שנים)
בהיסטוריה לא עוסקים באילו אלא בעובדות, במספרים. אני לא יודע מה היה אילו... כי גם אינני יודע אילו "אילויים" היו נכנסים למשחק.
והרי כמה "אילויים":
מה היה אילו היטלר לא היה פולש לרוסיה?
מה היה אילו היה שומע לקול מפקדיו להגיע לבארות הנפט באסיה דרך צפון אפריקה וא"י ומחזק את כוחו של רומל ?
מה היה אילו היפנים לא היו מפציצים את פרל הרבור?
מה היה אילו הרוסים המותשים לא היו עוצרים על גדות הויסלה, לחידוש כוחות, לתיקונים, אספקה, והיו מגיעים ללודג' או לאושוויץ כמה חודשים קודם??
מה היה אילו היטלר לא היה נולד???

אני סבור שהכוח שהביא בסופה לסיומה של המלחמה ותבוסת הגרמנים היה הכוח הרוסי. אותו שכחת בתשובתך.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים)
יוסי, זה כנראה עניין של מזל ועיתוי. אם התנופה הגרמנית היתה ממשיכה, כנראה גם הגטאות האלה לא היו שורדים.
קשה לדעת מה היה קורה לולא היפנים תקפו בפרל הרבור ואילצו את ארה"ב לצאת מעמדתה הנייטרלית, להצטרף למלחמה ולפתוח חזיתות נוספות מול הגרמנים, שהצליחו די טוב בשיטת הסלמי שלהם.
היו גטאות ששיתפו פעולה וכשהגיע תורם זה לא ממש עזר להם. קשה גם לדעת מה היה קורה עם הנהלות הגטאות היו תומכות בהתנגדות, וברגע האמת הגרמנים היו ניצבים מול כוח הרבה יותר משמעותי. לכוחות גרילה יש יכולת משמעותית למרר את חייהם של כוחות צבא סדירים ויעידו על כך האמריקאים בויאטנם ובאפגניסטן.
הנחלת ידע להמונים על תוכנית ההשמדה מוקדם יותר היתה יכולה לגרום להתקוממות רצינית שהיתה מקשה מאוד על ההשמדה. אפילו בוילנה היה אירוע ספונטני של קבוצה שהובילו אותה לפונאר דרך העיר ופתאום הם התישבו על הקרקע וסירבו להמשיך ללכת. השומרים ההמומים החזירו אותם לגטו.
יוסי נינוה (לפני 4 שנים)
הי פרפר צהוב
בכל הגטאות הייתה התנגדות מצד הנהגת הגטו (היודנראט) לצעירים שרצו למרוד, מתוך תפישת עולם שמרד יביא אסון.
בקרקוב נאלצו הצעירים לעשות אספות מחוץ לגבולות הגטו. הפחד מפני ההנהגה המבוגרת היה גדול.
אפילו בוורשה היודנראט פעל כנגד הצעירים שהתארגנו לא להישמע לגרמנים.
בינואר 43 הגרמנים נכנסו לגטו ורשה לקחת כ 6000 למשלוחים, ולראשונה היו יריות של המחתרת. כמעט כל חברי המחתרת נהרגו, רק אנילביץ ניצל פצוע. הגרמנים סיימו את אשר באו לעשות ויצאו מהגטו. אבל בעיני תושבי הגטו: "אנחנו ירינו והגרמנים ברחו מהגטו". אז החלה תפנית ביחס של אלפי המסתתרים, והחלו להישמע להוראות הנהגת המרד.
המורדים החלו להשתלט בכוח הזרוע, ואף ברציחות. על המנהיגות בגטו.
גם המחתרת הפולנית התרשמה כך, והחל שת"פ בינה לבין המחתרת היהודית בעיקר במכירת נשק וכד'.
המורדים כמעט ולא הצילו אף אחד, אולי את עצמם. פינוי הגטו וחיסולו אולי עוכב אך בסופו של דבר בוצע. כך היה בכל הגטאות.
פעולות משתפי הפעולה הצילו בעקיפין הרבה מאד. לדוגמה בולטת: רומקובסקי. הגטו שממנו שרדו הכי הרבה (יחסית) הוא גטו לודג' שם היה שת"פ עם הגרמנים ושם לא היה מרד.
המורדים תרמו רק ברוממות רוחם של התנועות הציוניות בארץ שהפכו אותם לסמל, שלא היה רק "כצאן לטבח".
פרפר צהוב (לפני 4 שנים)
תודה, יוסי.
לגבי נסיון ההתנגדות בגטו וילנה, הוא כמובן לא היה מוצלח במיוחד. מי שתרם תרומה נכבדת לכשלונו הם הצמד גנס ודסלר, שעשו כל שביכולתם כדי לשאת חן בעיני הגרמנים, הסיתו את ההמון נגד ארגון הפ.פ.א., שלחו את השוטרים לחפש מסתורי נשק וכיו"ב, וזאת מתוך האמונה שזה מה שיחזיק אותם בחיים. זה לא נגמר בצורה חיובית עבורם. תנועת התנגדות נרחבת היתה יכולה לשבש מאוד את מנגנון ההרג.
לגבי הכרוז, אבא קובנר, שהסתתר עם כמה חברי תנועה במנזר האחיות הבנדקטיניות שליד וילנה, הגיע לגטו בערב השנה החדשה 1942 עם הכרוז כבר מוכן, והוא וטוסיה הקריאו את הכרוז בפני כ-150 חברי התנועה החלוצית, ביידיש ובעברית. הכרוז הועבר אחר כך לגטאות אחרים.
יוסי נינוה (לפני 4 שנים)
תודה על הסקירה המעניינת.
הערה לגבי ה"מרידות בגטאות".
ראשית, התנגדות או מרד התעוררו רק ברגע שהיהודים הבינו והפנימו שסופם מגיע, ואין שום דרך אחרת. מכאן גם נובעים התאריכים של התנגדות בווילנה והמרד בוורשה.
היה רק מרד אחד, והוא מרד גטו וורשה: לחימה ממשית, הישמעות הציבור כולו לפקודות מפקדי המרד, גרימת אבדות לגרמנים, זה היה רק בגטו וורשה.
לאירועים שהיו בגטאות אחרים אנו קוראים: "התנגדות" וזה מה שארע בגטו וילנה. התנגדות קצרה מאוד.
אני לא מפחית בגבורה ובהעזה של ההתנגדויות אך זה לצורך הדיוק ההיסטורי.
כך שהמושגים: "מורדי הגטאות" אינו מדוייק מבחינה היסטורית.
אגב, החוקרים המסתמכים על עדויות הלוחמים מבינים כי המרד בוורשה הסתיים לאחר 3 ימי לחימה בלבד, וכבר ביום הרביעי בער הגטו כולו. בשאר הימים (כ 20-22 יום) עד לחיסולו המוחלט הייתה התנגדות פסיבית של המתחבאים בעשרות הבונקרים. וראה ספריהם של צביה לובטקין, ישראל גוטמן, ועוד...
השאלה, בזכות מי שרדו יותר יהודים, האם בזכות המורדים שהתנגדו, או בזכות המנהיגות היהודית ששיתפה פעולה - התשובה המספרית מוכיחה מעל לכל ספק, שעקב שיתוף הפעולה שרדו יותר (וראה, סיפור קסטנר).
חשוב לציין שאבא קובנר מווילנה היה הראשון בעולם שזיהה, כי מטרת הגרמנים, היא לא רציחות מקומיות, אלא השמדת העם היהודי כולו באירופה וכבר ב-31 בדצמבר 1941 הדביק כרוז על קיר חדר האוכל של ה"שומר הצעיר" בגטו וילנה ובו קרא: "אל נלך כצאן לטבח".
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה, רץ.
רץ (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
יופי של ביקורת - לנושא מרתק,
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
פאלפ, אנטישמיות לא היתה עניין מפתיע. לעומת זאת שיתוף הפעולה הנלהב של ראשי היהודים והמשטרה היהודית היה בלתי נתפש.
קראתי באחת הכתבות על כך שהיו יותר מ-500 חסידי אומות העולם מליטא, ובמקום אחר דובר על כ-2000 ליטאים שעזרו ליהודים. ביציאה של אחרוני חברי הפ.פ.א. מהגטו הם נעזרו גם בשני שוטרים ליטאים, ואנטון שמיד, חייל בוורמכט ממוצא אוסטרי שהוצב בוילנה, עזר ליהודים, כולל הסעת אנשי הפ.פ.א לביאליסטוק בכלי רכב של הצבא!!! היו גם אנשים כאלה.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
מעניין מאוד. הכלבת האנטישמית שהייתה אופיינית לעמים שמדובר בהם, רק התגברה בהשפעת הגרמנים, אף שהם עצמם היו לרוב שנואים. לגבי היהודים בשירות השטן: תמיד היו ויהיו כאלה.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה, אלעד.
אלעד (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה על הסקירה המרתקת!
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
סקאוט, תודה.
לא מדובר בספר עיוני, אלא בעדות מאוד מפורטת של רוז'קה על מה שראתה וחוותה, המובאת בצורה של סיפור, כשמדי פעם היא משלבת קטעים מישיבות, מסמך של הארגון וכו'. זה הרבה יותר מפורט מיומן אישי, היות והיא מספרת לא רק על עצמה אלא גם את קורות הגטו והארגון הלוחם, ומצליחה לתת תמונה מוחשית של האירועים בסביבות וילנה והאירועים שקרו לפרטיזנים כפי שהיא היתה עדה להם ועל פי עדויותיהם של אחרים.
היא מצליחה להעביר את התחושות, השאיפות, האכזבות והתקוות שלה ושל הסובבים אותה, וגם להציג אירועים מתפתחים כמו הארוע סביב איציק ויטנברג, הידיעות על האקציות, ההתגוננות של הפ.פ.א. עם כניסת הגרמנים לגטו וכו'.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
פרפר, הצדק איתך, וזאת בדיוק הסיבה שסייגתי ב"לעתים קרובות" בלבד (אבל לא תמיד).
ואף-על-פי שזהו היוצא מן הכלל שאינו מלמד על הכלל, עצם המחשבה על אודות חבירת קומץ יהודים אל כוחות הצורר הנאצי עודנה מצערת מאד.
סקאוט (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
פרפר, כל הכבוד על ההשקעה. הספר הוא ספר עיוני או עלילתי?
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה, אברש.
אפשר לחשוב שאלה שהוטל עליהם לנהל את הגטו והמשטרה פעלו רק מתוך הכרח ולחץ מלמעלה, אבל זה לא נראה כך. נראה שבמקרים רבים הם עשו יותר ממה שהיו חייבים, ואולי היה כאן מין סוג של תסמונת שטוקהולם, כאשר נציגי היהודים מזדהים עם מטרות השלטון הנאצי.
רוז'קה מספרת שנודע לה שהסיבה לכך שהקבוצה הראשונה של הלוחמים שיצאה מהגטו נפלה במארב איננה מקריות סתמית, אלא הלשנה של דסלר שחשד בהם. כמו כן, השוטרים היהודים חיפשו אנשים מסתתרים ונשק באדיקות יתר.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה על הסקירה המושקעת ועל שפעת המידע, פרפר.
כמו מתוך עדויות אחרות מאותה תקופה, גם מתוכה עולה התמונה שיהודים בני הזמן היו מצויים בין המצרים, ולעתים קרובות נצרכו לקבל החלטות שלא לפי צו מצפונם ובעל כרחם על מנת למלט את נפשם מן התופת. אשריך על שבחרת להעמיק דעת בנושא.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה, חיים.
מעניין למה החליטו להוריד את חלק הביאורים. כנראה סבר מי שסבר שהספר הפך עבה מדי לאחר הוספת "פרשת היער".
יש גם את ספרו של יצחק ארד "וילנה היהודית במאבק ובכליון", שלא הגעתי אליו עדיין.
חיים (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה על הסקירה המושקעת!
הספר מחכה לי במדף.
לפני כמה שנים קראתי עבודת מחקר על הפרטיזנים היהודים ובתוכם הוזכר הספר מספר פעמים.
התחלתי לחפש אחריו זמן רב עד שמצאתי אותו בחנות יד שניה (הגרסה הישנה עם הארות וביאורים).
כשתנוח עלי הרוח אתחיל לקרוא אותו...
נתת לי תמריץ...
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, יניב.
הספר הזה משופע בפרטים על קורות הפרטיזנים. לא קל לקריאה, אך מאוד מעניין למי שמתעניין בחיי הפרטיזנים. הספר יצא לאור לראשונה ב-1946 והתמקד בחיים בתקופת הגטו, ורק בגרסה מאוחרת יותר נוסף החלק של "פרשת היער".
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
בלו-בלו, תודה על השיתוף. לא הכרתי את הסיפור של סבך.
גנס היה ראש הגטו בתקופת היודנראט השני (היודנראט הראשון הוקם לפני הקמת הגטו). הבנתי שמי שמונה בשרירותיות לראש היודנראט היה אנטול פריד, שהיה אדם די אלמוני בוילנה, אך גנס כראש המשטרה לקח לעצמו סמכויות עד שהפך לראש הגטו בפועל, ובהמשך מונה לתפקיד הזה על ידי הגרמנים.
גנס עשה הרבה דברים טובים בגטו בתחום של חינוך ורווחה, אך הוא ניהל משטר דיקטטורי שחייב ציות מוחלט לו ולמשטרה היהודית, וכמובן שפעילותו כנגד הארגון הלוחם היתה משמעותית מאוד. מסופר על כך שגם אחיו של גנס יחד עם שוטר בשם היימן עזרו לגרמנים להכנס לגטו ולכתר וללכוד חלק מלוחמי פ.פּ.אָ.
יניב (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
לא קל לכתוב ביקורת כל כך מושקעת ומלאה בפרטי מידע רבים, ולכתוב אותה בצורה כל כך מרתקת - ואתה עושה זאת יפה.
בלו-בלו (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה פרפר על סקירה מעולה. רוצה להוסיף שסבי התבקש להיות ראש היודנראט וגנץ אמור היה להיות סגנו. סבי סרב וניסה לשכנע את גנץ לא לשתף פעולה. סבי נרצח בעקבות סרובו באקציה הראשונה.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה, אירית.
הספר "מעבר לגשמי" של פרופ' דינה פורת על אבא קובנר גם כן ממתין אצלי לתורו.
אירית פריד (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
סקירה רצינית ומושקעת, נראה שהנושאים האלו מסקרנים אותך.
נושא חשוב ביותר שכמה שלא נדוש בו ונקרא בו יוותר עדיין בבחינת תעלומה אכזרית
של הקיום ...
ישר כוח .
חני (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
האינטריגות בין האנשים ומה חשו אחד לשני לא מעניין. מעניין שהוקם הגטו, שהיו פרטיזנים
שנלחמו למען מטרה קדושה, מעניין סיפורים
שגורמים להתרגש ממשהו.
תיעוד ברמה הסטורית זה חשוב לבטח
יבש מדי בשבילי לקרוא ספר שלם על כך.
לא מזלזלת לרגע פרפר ואף מוקירה
אותך ואת הסקירה היפה.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה, חני. לדעתי, הפרטים הקטנים הם אלה שהופכים את הסיפור למוחשי, ומסמכים כמובן נותנים מידע אותנטי ממקור ראשון, שהקורא יכול לפרש בעצמו, בלי לעבור דרך מסנן של מישהו אחר.
התיאור של רדיפתו של איציק ויטנברג הוא תיאור חי ממש של המקרה ונותן לקורא הבנה ממשית על השתלשלות המאורעות, שאי אפשר לקלוט אותה בדיווח סתמי.
חני (לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה על הסקירה המעולה פרפר. סקירה מלומדת ומלמדת. אני לא רואה עצמי קוראת
ספר כזה. פחות מעניינים אותי הפרטים הקטנטנים
ורשימות ומסמכים. גם לא יחסים
פנים ארגוניים של קרעים או שנאה
וחילוקי דעות בין מנהיגים ופטריוטים,
נשמע מתיש.יותר מעניין
פעולות הרואיות ותהליכים במקרו של המורשת
שהשאירו אחריהם.
יישר כח על הסבלנות פרפר היא ראוייה לצל"ש.







©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ