ביקורת ספרותית על הפרדס של עקיבא מאת יוכי ברנדס
ספר לא משהו דירוג של שני כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 12 באוקטובר, 2012
ע"י אורי רעננה


ספר שהופך תקופה מפוארת ומיוחדת בחיי העם היהודי למוסף ספורט בעיתון. רבי גמליאל מוסר הלכה בענין פסח, רבי טרפון מקבל, רבי אליעזר פנוי ומובטל ונדחה על ידי האחרים, הוא פורץ קדימה עם סדר פסח קבוע...
כך הרגשתי בקריאת הספר.
נוסף לכך, לא הבנתי את הכותרת של הספר ולבסוף מה בכלל עשה ופסק רבי עקיבא שקיבל את שמו?( דרך אגב איני יודע באמת עד היום).
ושאלת השאלות בהתיחס למדור הרכילות או מריחת הנשמה במוסף סוף השבוע , לא ברור לי מהספר למה עקיבא עוזב את אישתו ובנין והולך ללמוד מבלי לחזור הביתה? מין מיזנטרופ.הרי כדי להציל את רבי אלעזר, הוא נסע מיבנה לקיסריה ביום אחד. ולהמשיך כדי לפגוש את רחל אי אפשר?
יותר מזה היתה לי הרגשה כי בקטעים מסויימים לי שבעורך דין עסקינן. מתפלפל רק כדי לחלץ את לקוחו.
כפי שאתם רואים מהמבוא , אני כועס מאוד. הספר הוא הזניה של תקופה.
קראתי את הספר של עדין שטייזלץ על התקופה עוד לפני הספר המונומנטלי הזה. ראיתי משמעות של ה"זוגות" בתקופה זו.הבנתי את הקשיים שעמדו בפני רבן יוחנן בן זכאי לאחד את העם וליצור מנהיגות שאינה נשענת על בית המיקדש ואפיךו הבנתי קמת מהפסיקות שבמישנה.
כשקראתי ספר זה ציפיתי להבין מיהו רבי עקיבא.
במשך הקריאה,חשבתי כי יוכי ברנדייס מנסה להביא תקופה. לאור זאת שאלתי את עצמי למה הספר נקרא כך? הרי רבי עקיבא אינו הכוכב הזוהר העיקרי בפסיקות שבמישנה? ולא הוא.בסוף אמרתי ניחא, המילה פרדס תעזור כי הדמויות ישנן:
א. הדמויות מההגדה של פסח רבי אליעזר, אלעזר טרפון. אפילו בן זומא, בו עזאי ואחרים.
ב. יש ציון של חכמי הזוגות לאחר יוחנן בן זכאי והילל ושמאי( זה לא רק רחובות בערים שונות).
אבל זה לא טיול פיסי אלא רוחני , תרבותי. והדבר הזה איננו בספר אלא שוב תיאור של ספר בלשי.
פיתאום הפרדס הופך ל" פרדס" עם חמישים שערים. והלא הסבר הוא כי המילה מיצגת ארבע צורות התייחסות לתורה פשט, רמז,דרש וסוד( קבלה). בעוד האחרים נפגעו בדרך כזאת או אחרת, רק רבי עקיבא יצא שלם?? האמנם? ומה קרה לו בחייו האישיים?
בקיצור הספר צריך עידון.
אולי יוכי ברנדייס תוכל לכתוב עכשיו ספר אמיתי ואיכותי שיקרא : "רבי עקיבא"
10 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
titish (לפני 13 שנים)
אורי- מסכימה לגמרי נכון שאת הספר הזה שלה לא קראתי אבל נראה שיש לה עניין להראות דברים שלא ברורים לאנשים אחרים בדרך מאוד מסויימת ובדרך כלל להוציא את החברה עליה היא מדברת באופן די רע
חמדת (לפני 13 שנים)
אורי - לקרוא הגיגיים כאלה על הבוקר ....אין טוב מזה .אהבתי את הביקורת .
אנקה (לפני 13 שנים)
עכשו לאחר שקראתי את חוות דעתך אני מתלבטת אם לקרוא אותו בכלל. אף פעם לא חשבתי על רבי עקיבא בתור רב בן זמננו. אצלי הוא היה חלק מתקופה הרואית משהו, מלפני 2000 שנות היסטוריה. לפעמים אנשים מונצחים בתודעת העם לא על פי התרומה ההלכתית שלהם אלא על פי ההשראה המדינית פוליטית שהם השרו על אנשי אותה תקופה. הכל כפי שההיסטוריונים הזריזים ממהרים להנציח אותם בתודעת הדורות הבאים.
אורי רעננה (לפני 13 שנים)
לאנקה מסכים איתך במיוחד הספר הקודם, על תקופת שאול היה מצויין.הוא הציג תקופה ודמויות.הוא גם השלים ספרים אחרים שקראתי על הנושא.
ספר זה ניסה את אותו המומנטום של מבט מעיניה של אישה. אולם, "לא כל יום פורים". זוהי תקופה אחרת אוירה אחרת, נושאים אחרים. העיקר בתקופה זו הוא לא ה"אקשן", אלאהמיסוד של חוקים. אם מופיע מישהו כמו רבי עקיבא,זה יכל להיות הפריה רעיונית. בספר , ( איני מכיר כאמור את פועלו) הוא אנרכיסט , מתפלפל ללא טעם. הוא זה שיכול להמציא היום את "שעון,תקע, או מעלית שבת" מה שנקרא " או למצוא פיתרון לבעיית הקברים בבית החולים באשקלון. אבל לקרוא לזה מורה הלכה??
ועיקר העיקרים. אחד הדברים שרבי עקיבא עשה הוא דחיפת מרד בר כוכבא.משהו שלדעת חלק מההיסטוריונים הוא הדבר המשפיע ביותר על ההיסטוריה של העם היהודי לטוב ולרע. ציפיתי שנושא זה יתפוס כחצי ספר או יהיה ניתוח מובנה שלו.
קיבלתי עיתון צהוב לפני בחירות.
אנקה (לפני 13 שנים)
אורי, עכשו היה מתאים שתוסיף קישור עם השיר "רבי עקיבא איש צנוע היה רועה בין הרועים..." ששרה רבקה זוהר. אז מה ברנדס הרסה את הסיפור? 2 הספרים הקודמים שלה על דמויות מהתנ"ך היו די טובים לטעמי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ