ביקורת ספרותית על אינדיאני בהרווארד מאת ג'רלדין ברוקס
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 3 בספטמבר, 2012
ע"י אורי רעננה


ספר טוב המציג עימות תרבויות: האדם הלבן, ה"מודרני" מול תרבות הטבע האינדיאנית.
המפגש מתואר באוירה של מיפגש ב"עצימות נמוכה".יש מספיק מקום לכולם.הלבנים מרגישים עליונים אולם לא במידה של הכחדת התרבות המקומית בכוח.אלא דרך הטפה.
יש מיפגשים, כלכליים וצורך של שיתוף פעולה הכרחי. התירס של האינדיאנים נדרש והידע על שימוש בטחנות קמח נמסר לאידיאנים.
המיפגשים של מושגים, תרבות, מנהגים ידע ואמונה טעונים יותר.
המפגש הראשון הוא זכויות הקניין. הלבנים מבקשים לקנות אדמה מהצ'יף והוא מצידו אומר למה לקנות? השתמשו לפי הצורך.הלבנים מתעקשים על קניה.
זה מזכיר את סיפור מערת המכפלה?
ובכן הדבר אינו דומה.לעפרון החיתי ולאברהם סולם ערכים כמעט זהה.זכויות הקניין הם אבן יסוד במארג החיים בתקופת האבות. לא כן המפגש כאן שבו האינדיאנים רואים בטבע בעלים של האדמה מה שאין זה הערך אצל ה"אנגלים".( רדו בדגת הים..(ספר בראשית)).
המיפגש השני הוא המושג הטבוע של החטא ועונשו. בעיני האינדיאנים לא ברור מדוע ליצור אפשרות חטא אם יש עונש עליו. או במילים של הספר " מדוע אלוהים בורא גן עדן וגיהינום יחד, אחר כך הוא מרשה לנחש לפתות את חווה."
הדברים האלו חמורים יותר בדת הנוצרית שבה הגיהינום ועונשו הוא אבן יסוד משמעותית באמונה.
מיפגש האנשים( פרט לפרט), הוא אחר. בתיה (הילדה-נערה ) רואה את האדם בכלב האינדיאני. הם מכירים את גבולותיהם האתניים, תרבותיים ואינם חורגים מהם.עם זאת בתיה בעיקר, מפיקה את התועלות של הידע של כלב.
מעמד האישה נחות בעיקר בתרבות ה"מערבית הלבנה".
מרתק לקרוא על החיים באותה תקופה, המשק בכפר אוטרקי( מספק את צרכיו), יש היררכיה חברתית מנצלת אולם אינה מגיעה לפירמידות של הטייקונים בימינו.אולי כי לא התפתח משק "מתקדם"מספיק.
התחלת האוניברסיטאות כמרכזים ללימוד תיאולוגיה ומדעים ( התחלת קיימברידג' בבוסטון), מתוארת נפלא.
לבסוף יש מחיר לכל שינוי: כלב שעושה את הצעדים לעבור לתרבות המערבית, מתנצר, מנודה על ידי האינדיאנים,מסיים תואר אקדמי,משלם בחייו את מחיר הקידמה, הוא מת משחפת.
הספר כתוב טוב. בכמה מקומות איטי מדי וצריך לקרוא בסבלנות. אבל למאמץ יש פרי.
עכשיו הירהורים עכשוויים. כמה מאיתנו חושבים מה המחיר האמיתי של קידמה כמו סמארט פון וטאבלט לאלו שקונים אותו??
7 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
חני (לפני 13 שנים)
פשוט עצוב גדלתי על כל סרטי האינדיאנים למינהם,השאלה הנשאלת אם
יש בעולם שלנו פינה גם לתרבויות שלא רוצות "אמריקניזציה"?
אורי רעננה (לפני 13 שנים)
הרהור נוסף- תשובה לדולמוש התקופה היא ראשית ההתישבות באמריקה 1660.
התושבים הלבנים נקראים "אנגלים".
הגאוותנות והרגשת העליונות הלבנה קיימת. גאוותנות זאת מלווית ביהירות שאין מה ללמוד מהנייטיבס אלא רק לביית אותם.
מאוחר יותר עם "כיבוש המערב", תתפתח אידאולוגיה של השמדת אדומי העור, אם בדרך ישירה או על ידי הריגת מקורות המחיה שלהם ( הריגת ביזונים בצורה מסיבית ללא צורך , צמצום תנועה שלהם לשמורות) ואי הכרה בכל תרומה שלהם לחברה ה"מתקדמת" המערבית.
מה שאת מתארת היום, הוא תוצאה של שלב התנועה מערבה.התשתית החברתית, כלכלית ואפילו דתית שמאנית של האינדיאנים מרוסקת, אין להם כל פתרון ומוצא קיומי וערכי. והתוצאה ברורה.
חני (לפני 13 שנים)
הרהור אמיתי ביותר האנדיאנים מתמרדים נוכח הטפשות או העיקשות של האמריקאים לביית אותם...
חלקם עדיין לא מוכן לצאת לעולם ונשארים בסוג של שמורה ומשלמים עך כך באלכוהוליזים ובחוסר רצון ללמוד ולכן חיים על חשבון משלם המיסים.
וכך גם המאוורים בניו זילנד,אבורג'נים באוסטרליה....
לפי הביקורת אני חייבת לקרוא נשמע מעניין!





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ