לשם שינוי אתחיל מהסוף – ספר זה הוא ספר חובה לכל מנהל, איש שיווק, יועץ ארגוני, תראפיסט רגשי
וכל אדם החפץ בשיפור אישי והבנה טובה יותר של אחרים ועצמו.
דן אריאלי הוא אדם מיוחד במינו, מוכשר במיוחד ובעיקר – יודע לחשוב אחרת.
אל התחום שבו הוא עוסק כיום (ניתוח, לימוד וייעוץ בתחום "כלכלה התנהגותית") הגיע דרך טרגדיה אישית מקרית שגרמה לו נכות גופנית ותקופת שיקום ארוכה וקשה (כוויות בחלק נרחב מגופו)
בספר זה, הוא מביא אל קידמת הבמה את מה שבעצם ידענו בהרגשתנו, אבל לא באמת השכלנו להבין ולעשות בכך שימוש – ההחלטות שלנו נגועות במידה רבה של "אי רציונליות" תת הכרתית.
הראשון שהסב את תשומת הלב לחשיבות ומרכזיות העניין היה פרויד בהגדירו את ה"תת מודע"
בספר זה נעשית קפיצת מדגה גדולה נוספת בחיבור שבין קיום אותו תת מודע לאופן בו אנו חושבים
ומחליטים החלטות בפועל. בסדרת ניסויים מבריקים ומעניינים, מדגים לנו אריאלי, כיצד אנו,
ללא ידיעתנו, מחליטים החלטות קטנות וגדולות, לא בהתאם לעובדות, אלא לפי מסרים פסיכולוגיים סמויים, חלקם אקראיים וחלקם ניתנים למניפולציה (כגון מסרים פרסומיים תת הכרתיים)
בניסיונות אלו, אנו מגלים תשובות לשאלות כגון: מדוע אנו צרכנים גרועים?, מדוע אנו לא מספיק ישרים? מדוע אנו לא מצליחים לעשות מה שטוב לנו? וכיצד ניתן להשפיע עלינו ללא ידיעתנו.
שתי מסקנות גדולות מתבקשות מספר זה: האחת- כדי להחליט נכון באופן רציונלי, עלינו לנסות "לנטרל"
גורמי השפעה רבים ה"עובדים" על תת ההכרה שלנו. השנייה- כדי לשכנע מישהו אחר בדעותינו,
עלינו לנטרל קודם כל את גורמי ההשפעה הלא רציונלים הקיימים עליו.
קריאה מהנה!
