הביקורת נכתבה ביום שלישי, 22 במאי, 2012
ע"י מתלמד
ע"י מתלמד
"מעשה בג'וני בנו של ראש-הממשלה החילוני"... - כך נפתח סיפור קצר בשבועון חרדי, שהזדמן לידי לפני שנים. עד היום גורם לי המשפט הפותח הזה, לפרץ של צחוק, על אותו ''סופר'' שפשוט חיפש את המקבילה החילונית לרב, עד שמצא את לא אחר מראש הממשלה - הרב החילוני. תודו שזה מקורי.
מרוב שנים של חוסר שימוש, כמעט שנשמט משפט-הבוּרוּת החמוד הזה מזכרוני. לפני כמה ימים נתקלתי בספרו של דרש המספר את הסיפור המקביל לג'וני. סיפורה של "בת הרב ממאה שערים". בבת אחת התחלתי לצחוק. נזכרתי בתשובה החרדית. בג'וני...
מיהרתי לאתרנו. חיפשתי את הביקורות על הספר. להפתעתי, שלא כמו בכל ביקורות הספרים, כאן מתנהגים חלק מהמבקרים ממש כמו אחרוני הטוקבקיסטים. חלק מגנים וחלק מבקשים מהציבור החילוני להתעסק עם עצמו. וכמובן, חלק גדול מתרגשים. אפילו מתחברים. לא פחות.
כחובב תרבות שונה, וכמי שמבקש לפתוח ראש לצד שכנגד, מיהרתי לספריה לשאול את הספר. קראתי, כמה שיכולתי לסבול, עד שהבנתי באחת את כל הסערה.
לא ספר אחד קראתי בחיי. ולא שנים הוקדשו לקונפליקט האמוני, לסגירות, ולתבערה הייצרית שמחפשת מענה. כל רבותיי, הסופרים הנחשבים בעיני, שלום-עליכם, עגנון, מו"ס, חיים גראדה וכל בני אותו הדור, התעסקו בעצם בתחום הזה.
ההבדל הוא אחד, ובו נבחן סופר - בניואנסים. בעומק. ברב גוניות. בכך שהוא יכול לראות בילד של הצד השני יותר מסתם 'ג'וני' ולהכיר עוד שיעור-קומה חילוני לבד מראש ממשלה.
כאן המבחן של סופר אמיתי. ביכולת לחלוץ את נעליו, ולהיכנס אל תוך מגפיו של האובייקט. להתעבר בנשמתו ולנסות לדבר בקולו. להתחבט ולהציג את כל המורכבות שמאיימת למוטט אותו.
לא הרבה קראתי, עד שהבנתי שלמנשה-דרש, עם כל המון הכבוד, אין את זה. - - -
תקשיבו טוב: גיבורת הסיפור תמי הינד'לה (אגב, הכלאת שמות שמראה על דילטנטיות עצומה. תמי, הוא שם מודרני מכדי להכליאו עם הינד'לה) היא בעצם חילוניה שנפלה בטעות בית חרדי מתנכל!. רק לכן היא מעוררת כל כך הרבה אמפטיה בקרב הציבור החילוני, שממש מזדהה עם מסכנותה.
[בהשלכה עצמית, כיצד היינו אנו חווים את השהייה בחברה כל כך סגורה. מבלי לקחת בחשבון, שאם היינו נולדים בתוכה, כל הטאבו היה שונה].
מנשה דרש לרגע אחד לא הצליח לעזוב את נקודת המוצא של החילוני הצופה, גם לא שורה אחת מצליחה באמת להסביר את מבוכתו של האב. והכי גרוע זה השם המטופש ''בת הרב ממאה שערים'', מה שמבקש כבר בשער להסביר את כל מה שלא כתוב בספר.
אני עדיין מתחבט כיצד לדרג את הספר. איני יכול לומר שזה 'בזבוז זמן' מכיוון שאחרי כמה דפים, זה כבר לא בזבז לי אותו. ויותר מבזבוז, זה וודאי לא.
לאניני הטעם, שעדיין מבקשים להתרגש מן הקונפליקט הכל-כך מרתק, של אמונה ויצר, אני ממליץ על ספרו של חנוך דאום 'אלהים לא מרשה'.
ולמנשה דרש, בהנחה שיקרא, מומלץ לא להסתפק בתחקיר - טוב ככל שיהיה - אלא לצאת למקום, למשש אותו, להכיר את אותן תמי-הינדל'ך מקרוב, ולמצוא מקבילה חרדית טובה יותר מראש ממשלה. ואגב, לא רק במאה שערים, מתחבטים בסוגיה הזו. גם בגאולה, תוכל להכיר התמודדיות מרתקות לא פחות.
15 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אילה
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת מצוינת וכל תוספת ממני מיותרת!
|
|
Rev
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
קלעת בול, סליחה על הספוילרים!!!
ספר כל כך רדוד על נושא כל על טעון. הסופר השתמש בכל הקלישאות האפשריות, ועושה הכללות נוראיות.
אני חילונית גמורה, למרות שגדלתי בבית מסורתי, אבל אני מכירה חרדים ותיאור חייהם האינטימיים בספר כל כך פשטני ונגוע בדעות קדומות עד שקשה לי להאמין שהסופר אכן עשה תחקיר מעמיק. לעשות תחקיר זה יותר מלקרוא פשקווילים וקונטרסים, לעשות תחקיר זה לדבר עם אנשים , להגיע איתם לרמת אמון כזו שהם יפתחו בפנייך גם את חייהם האינטימיים ובזה הספר לוקה בחסר. התיאור של החיים החרדיים הוא שבלוני ומלא שיפוטיות . הדמויות שטוחות ורדודות, הספר מלא סתירות פנימיות והתיאורים כל כך לא אמינים שלו לא ידעתי כי הסופר התכוון לפתוח צוהר לעולם שחסום בפני חילוניים הרי שהייתי מאמינה שמדובר בספר פנטזיה , ולא מהטובים. לא אתעכב על הכתיבה המליצית שאינה תורמת דבר וחצי דבר לספר וגם אינה אמינה. הרי בעולם החרדי השפה המדוברת היא יידיש, כך שהמשפטים המליציים שיוצאים מפי הדמויות החרדיות אינם ברי המציאות. בעולם החילוני , אף אחד לא מדבר בשפה כזו.... אבל גם התנהגות הדמויות אינה עולה בקנה אחד עם המציאות. במרבית הבתים החרדיים התנהגות כהלנהגותה של הגיבורה הייתה גורמת לנידויה המוחלט, וגם כאשר המשפחה הגרעינית אינה דוחה את הצאצא הסורר הרי שהקהילה בוודאי ובוודאי לא תקבל אותו ובמרבית המקרים גם משפחתו תנודה. נישואיה של הגיבורה לאברך הם לא משהו שיכול היה להתקיים במציאות והעובדה כי עם פירוק הנישואים דווקא משפחת החתן נאלצת לעזוב את הקהילה גם היא לא עולה בקנה אחד עם המציאות. לאורך כל קריאת הספר חיכיתי לסוף הנורא שברור היה לי שיבוא, הרי הסופר הכניס את הדמויות למצב בלתי אפשרי שהמוצא היחיד הוא מוות של אחת מהן לפחות. במהלך הקריאה רק חשבתי לי את מי הוא יהרוג.... מה שברור הוא שהסופר לא אוהב את הדמויות שברא, הגיבורים אנוכיים, חסרי מוסר וחסרי מצפון. שאר הדמויות פסיביות לחלוטין או מטומטמות מספיק כדי לא לראות את המציאות מול עינהן. אחד הספרים עם הפוטנציאל המבוזבז ביותר שקראתי... |
|
מתלמד
(לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
החתימה מעידה
שאת היחידה שבאמת הבנת על מה אני מדבר. נו טוב, גם בבני-ברק מכירים את 'הרב'...
|
|
אפרתי
(לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
ביקורת משעשעת.
המחמאה ממני אפרתי-שפרינצ'לה.
|
15 הקוראים שאהבו את הביקורת