ביקורת ספרותית על לצאת מהמאה העשרים - הספרייה של בבל # מאת מישל וולבק
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 17 באוגוסט, 2024
ע"י Pulp_Fiction


טווח האירועים בספר הזה נע בין 1997 ל-2001. באמצעות ניתוחם וולבק מחפש בעצם נתיב יציאה הולם מהמאה ה-20 ועל הדרך הוא מנסה סוג של לסכם אותה. כשאני נזכר בשנות ה-90 של אותה המאה, תוקפת אותי נוסטלגיה ולא – זה לא בגלל שהייתי אז צעיר יותר. התחושה של רבים מאתנו הייתה שאנו חיים בתקופה מדהימה, הסתכלנו באופטימיות אל העתיד. המלחמה הקרה הסתיימה, יותר ויותר בני אדם קיבלו השכלה, גישה לטכנולוגיה, בטחון תזונתי. זה הרגיש שזה רק עניין של זמן שכולם ישאפו לחיים טובים יותר, לחופש, לאושר. כן, היו גם אז מלחמות וטרור, אך קיווינו שאלה פרפורי גסיסה של העידן האלים. חשבנו שבסופו של דבר בני האדם מחפשים את הטוב, שכולנו, בני כל הגזעים נחיה כמו אחים ממש עוד מעט. שהאנטישמים הם קומץ נכחד של דינוזאורים הלוקים בנפשם ושכלם. כן, אלה היו זמנים שחשבנו שנוכל לקיים שיח מכבד ורציונלי גם על נושאים שאנו פחות מסכימים עליהם. ליברל בהגדרה היה אדם שמוכן בכל מחיר לאפשר למישהו שהוא לא מסכים עמו להשמיע את דעתו, לא דיקטטור שממהר לשים תוויות גנאי על אנשים שסוטים אך במעט מהקו "הליברלי" ולסתום להם את הפה. טוב, הייתי נער תמים, אך יש לי בסיס להניח שאלו לא היו רק תחושותיי.

וולבק ראה את אותם הזמנים דרך אותה פריזמה וולבקית: צינית ופסימית. עם זאת, יש בספרון הזה נקודות של כנות ופתיחות אישית מצד וולבק, יותר מבכל ספר אחר שלו.
הספר מתחיל בטיול מאורגן של המספר לאיים הקנריים. מין פיצוי על כך שפספס את מסיבת המילניום. בקבוצה הוא מתוודע אל תייר בלגי דכאוני בשם רודי ומתקרב מאוד (מכל הבחינות) אל זוג לסביות גרמניות, המבקשות להביא ילד משותף. היה משעשע על הדרך לקרוא את אפיונו של וולבק את התיירים הטיפוסיים מכמה מדינות אירופאיות. רודי הוא אדם מפורק רגשית ונפשית, גרוש שהיה נשוי למהגרת ולא זוכה יותר לראות את בנותיו. הוא שונא את מולדתו בלגיה כי בעיניו ההתפרקות החברתית, חוסר התכלית והרקבון של אירופה מורגש בצורה מואצת הרבה יותר בבלגיה החצויה והסתמית. הוא מציין גם את הבעיה של האסלאם הקיצוני והפשיעה ברחובות שפשטו בבלגיה. אגב הופתעתי מכך שכבר בשנת 2000 הייתה בעיה חמורה כזו שם.

רודי מייצג כפי הנראה את האדם האירופאי המודרני שאיבד דרך וכיוון. הוא מחפש משמעות ותכלית וכך הוא בוחר להצטרף לכת מפוקפקת שמדרדרת ומבלבלת אותו עוד יותר. חלקים מהספר בהחלט נראים כמו קדימון ל"פלטפורמה", רק בלי הקטע של האהבה.

בפרק ההגיגים וולבק טוען שהמאה ה-20 "לא המציאה דבר" מבחינה פילוסופית ורק שעטה קדימה מבחינה טכנולוגית. שהיא לגמרי over -rated בשל כך ומה שייזכר ממנה זה בעיקר השגותיה בתחום המדע הבדיוני ואילו ההשקפה "השמאלנית" כהגדרתו של פסאודו – הוגים (לדעתו) כגון סארטר תיעלם אל תהום הנשייה. יש שם המון מלל וניים דרופינג, חלק מטיעוניו יכולים להראות מגוחכים ואבסורדיים - בקיצור קטע קצת משעמם ואפשר להתווכח על זה.


חלקים אחרים מהספר מוקדשים לעיסוק במין. החל מ"דת" הזויה שה"מאמינים" משתפים את ילדיהם הקטינים באורגיות שלהם ועד למועדוני חילופי זוגות ברביירה הצרפתית.
קטעי מין במועדון הסקס "קליאופטרה", מתוארים בפרוטרוט, עד לרמה של אובססיביות. וולבק מספר שהוא נהג לבקר שם עם אשתו ונראה שיש בנישואיהם יחסים פתוחים. הם לוקחים חלק באורגיות פרועות וולבק גם מספר בהנאה איך הוא דוחף איברים ל-gloryhole . עד כמה מה שמתואר שם אמת? אצל וולבק קשה לדעת איפה נגמרת הפנטזיה ומתחילה המציאות.

וולבק מהרהר רבות בעתיד האנושות בהשראת המצאות טכנולוגיות פורצות דרך של אותם הזמנים שבראשם השיבוט (הכבשה דולי כן?).
הוא מגלה לנו בכנות שיש לו תכונות רבות שהוא שונא בעצמו, אך עדיין מקבל אותן בסוג של השלמה. הוא אוהב את בנו ומספר שגם אצלו הוא מגלה את אותן התכונות. על כן, הוא היה רוצה לשבט את עצמו אך להסיר את כל המיותר ומהעצבן. אה וגם לשמר את התחושות, הזיכרונות והמחשבות. נו טוב,רעיון נחמד. אחרי הכל הטכנולוגיה תפתור הכל.
בשלב מסוים וולבק מקבל הצעה לערוך מספר הרצאות באוניברסיטאות אמריקאיות. הוא מתלבט, אך בסוף מחליט שאם בהוצאתו רוצים לשלם לו על כך ביד רחבה ועוד לממן לו שהייה בבתי מלון ורכב על מלמוליו שאין להם שום משמעות, אז למה לא?

לסיכום: נהניתי לקרוא את הספרון הזה. קליל, קריא ונוסטלגי (אפילו המחירים עדיין מצוינים בפרנקים ). עם זאת, אין בו יותר מדי, הוא קצת סתמי. עדיף כבר פשוט לקרוא את 'פלטפורמה'.
תהיתי לעצמי מתי בדיוק המגמה התהפכה וממצב של אמונה בעתיד טוב יותר בתחילת המילניום, התחלנו לחשוש ממנו מאוד במישור החברתי, הכלכלי, האנושי. עלו כמה אפשרויות, אבל לא מצאתי תשובה חד משמעית.
מה שכן, חשתי משיכה עזה לחזור לאותן שנים. חלקית לא בצדק. אולם, אפשר היה לשנות כל כך הרבה אז, לבחור לצעוד בנתיבים טובים יותר אולי מאלה שהביאנו עד הלום. המאה העשרים הייתה נוראית במובנים רבים, אך בסופו של דבר היו לה הישגים בתחומים שכה היטיבו את הקיום שלנו על הכוכב הזה והיא זו העניקה לנו את האופטימיות שכה חסרה היום, עמוק במאה ה-21.







24 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
Pulp_Fiction (לפני שנה)
תודה רבה, זאבי
זאבי קציר (לפני שנה)
סקירה יפה ומנומקת כהרגלך, תודה לך.
Pulp_Fiction (לפני שנה)
חני, תודה רבה לא יודע אם וולבק מתיש את עצמו, אבל לפעמים יש לו נטייה לפטפט, מה שמתיש את הקורא.חלק מהספריו אני באמת אוהב מאוד ומקצתם פחות.
Pulp_Fiction (לפני שנה)
מנדלי, לפעמים עדיף לא להכיר :)
מנדלי (לפני שנה)
פאלפ, הנחתי שהתווספה לזה משמעות נוספת, וגם יכולתי לנחש מאילו עולמות תוכן, רק שבמקרים כאלה בדרך כלל האורבן דיקשנרי ממהר להגיח ולהאפיל על כל היתר. הפעם - כלום. אולי הוא עוד לא התעדכן.
או שעשיתי חסימת ילדים כלשהי ואני לא זוכר.
מה שבטוח שזה מעניק משמעות חדשה ורעננה לשיר "מי מכיר את האיש שבקיר".
חני (לפני שנה)
יפה שוולבק מתיש עצמו בספרים
כדי לנסות לפתור בעיות
קיומיות והבנת היקום.
זוכרת שאתה מאוד אוהב את ספריו.
תודה על סקירה יפה
שנות ה 90 היו מדהימות בשבילי.



Pulp_Fiction (לפני שנה)
מנדלי, תודה, הצחקת אותי. יש מילים רבות שיש להן את המשמעות המסורתית ועם הזמן התווסף להן עוד פירוש . בעקרון מדובר על משחק עם חור בקיר שלא ידוע מי נמצא בצד השני, אם כי ניתן להציץ, מה שגם וולבק עשה.
דרך החור ניתן להעביר לאדם השני את איבר המין(גבר) או להצמיד(אשה) . גם שפתיים הולך. אני מניח שמה שקורה אחר כך אתה כבר מבין לבד;-)
מנדלי (לפני שנה)
שלחת אותי לגגל "גלורי הול", בחשש מה. מצאתי שמדובר באזור באונייה שבו נמצאים אנשי הצוות... לא הבנתי אילו איברים תוחבים לשם, אבל אני מניח שלא חיפשתי באתרים הנכונים.
Pulp_Fiction (לפני שנה)
תודה רבה yaelhar. מעניין מה שאת כותבת. אני חושב שרבים מדי מהפובליציסיסטים בימינו אינם זוכרים שכלל קיימת מילה כזו 'צניעות' ומרוכזים בעצמם בקטע הרבה יותר גרוע ועמוס אגו מאשר וולבק.
בעיניי עם וולבק אפשר להסכים או לא להסכים, לעתים הוא כותב שטויות, אך הוא עושה את זה בדרך ישירה,שלא באמת דופקת חשבון לשום בייס, קליקה או בראנז'ה פשוט אומר את האמת שלו. וזה גם מבדר. הוא אגב אדם אינטליגנטי מאוד. על הדרך גם מקבלים רומנים. חלקם נהדרים.
Pulp_Fiction (לפני שנה)
תודה לך, אושר החוויה האישית שלנו היא נושא אחר. וולבק אמנם עוסק גם בה אך דרך תהליכים גלובליים או לפחות אירופאים.
וסמארטפון? יש שיאמרו שלא רק שאינו יתרון, אלא ממחוללי הנזק הגדולים ביותר של התקופה הזאת.
yaelhar (לפני שנה)
ביקורת מעניינת מאד.
כל הסופרים מרוכזים בעצמם אבל וולבק המציא דרגה משל עצמו לעניין. צורת ההסתכלות שלו על תהליכים רחבי היקף אינה חוטאת בשום צניעות וגם לא בהבנה שכדי להקיף נושאים כה עמוקים יש צורך במידה מסויימת של ריחוק. ממה שקראתי ממנו לא התפעלתי, אם כי הוא מעניין, לדעתי, לפחות במובן שהוא מצליח לנסח אמיתות שמקובלות על רבים.
אושר (לפני שנה)
Pulp_Fiction (לפני שנה)
תודה, מורי. זה כיף לחזור לוולבק
אני רואה את התקופה שלנו יותר בחום - ירוק.
מורי (לפני שנה)
שמח שאתה ממשיך עם וולבק בכל מצב. התקופה שלנו זבלית להפליא, תקופה בה הצבע השולט הוא אפור, בואכה שחור.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ