ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 31 בינואר, 2023
ע"י יוֹסֵף
ע"י יוֹסֵף
יש יותר מידי ספרים שמבקרים וקוראים קושרים להם סופרלטיבים, אבל כשאתה מגיע לקרוא מלא ציפיות, אתה מגלה שאין למילים כיסוי. לשמחתי, זה לא המקרה בספר האדום של ענברי. המילים שענברי כתב, ראויים לכל שבח, ואין זה דבר של מה בכך, אחרי הכל לא מדובר ברומן, ספר מתח או פנטזיה.
במה כן מדובר? ובכן, מה שיפה בכתיבה של ענברי שקשה להגדיר ולסווג אותה לסוגה ספציפית, וזה נכון גם לספרים הקודמים שלו. ענברי לוקח את ההיסטוריה, במקרה הזה של אבות השמאל הרדיקלי של ימי ערב-המדינה והשנים הראשונות שלה, ומספר אותה מכל מיני זויות, מעין שעטנז מבורך של רעיונות ושל סיפורי חיים. הוא נותן לסיפור עומק במובן החברתי והכללי, ואפילו העולמי. ענברי מספר את סיפור הרקע התרבותי שהצמיח את תפיסות העולם ההן, אבל בעיקר הוא מוביל את הקורא בין הדמויות ומנסה לספר את סיפורי החיים של הנפשות הפועלות, את המניעים, את התחושות, את הסיפורים הקטנים על החסד והחטא שבהם, את העולם הפנימי, את הקונפליקטים ואת היריבויות הקטנות. לפעמים הוא עושה את זה בחמלה, לפעמים בלעג נסתר, או גלוי, אבל תמיד הוא עושה את זה היטב, כי למי אכפת מהי בדיוק המשמעות של מרקסיזם-מטריאליסטי, או מה היו בדיוק הסיבות לפילוג הנורא בין "עין חרוד איחוד" ל"עין חרוד מאוחד". וכן, ענברי כותב גם על זה, ולמרות שזה לפעמים מרגיש קצת עבש, ענברי לא נותן לדקדוקי העניות להשתלט על הסיפור.
רק לאחר קריאת הספר הפנמתי כמה קרובים היינו להפוך למדינת לווין של ברית המועצות, של אמא רוסיה. ענברי כותב היטב על הקונפליקטי המרובע, הסוציאליסטי-דמוקרטי-יהודי-ציוני שהיה בשנים ההם. הספר רק גרם לי להעריך עוד קצת את בן-גוריון שידע לפרק את המוקש הקומוניסטי, שהיה מאוד קרוב לפיצוץ, כמו מוקשים רבים שהיו בקום המדינה, ואת היכולת שלו לזהות בפיקחות ובזמן אמת את ה"בלון" הסוציאליסטי הקיצוני, את הסכנה שבו, ולנעוץ בו את הסיכה הדרושה. וזה לא היה פשוט.
אין מה להאריך, כל מי שההיסטוריה של המקום הזה מעניינת אותו, כדאי לו לקרוא על טבנקין, מהאבות המייסדים של התנועה הקיבוצית, הפרגמטי מבין השלושה, על יערי, מקים השומר הצעיר, האדמו"ר המרקסיסטי הנערץ, ועל סנה, מפקד ההגנה, הסטליניסטי הקיצוני, שלמרות הכל, למרות הכישלונות המפוארים, המפעלים הגדולים שהקימו, עיצבו במידה רבה את האופי של המדינה עד היום הזה. הספר לא ארוך, הכתיבה של ענברי קצובה ולא נמרחת. אירונית. עוקצנית. מדויקת. ובעיקר, מחכימה ונוגעת.
27 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
ביקורת מעניינת - למי שלבטח לא גדל בצד הסוציאלסטי כפי שאני גדלתי בו, אבל כמה אירוניה יש להיסטוריה ולמציאות הנוכחית, בעובדה
שארה"ב שולחת שלחים בהולים, בכדי לשאול, האם ישראל לא מתרחקת מערכיה של ארה"ב?
|
|
כרמלה
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
עמיחי,
כך גם אצלי. קראתי לפני 5 חודשים והוא עדיין מעסיק אותי. |
|
כרמלה
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
פרפר, מסכימה איתך.
השחיתות הרימה ראש ואכן הבושה אבדה.
יחד עם זה, אני בעד להביט נכוחה גם בעבר ולא לעשות אידיאליזציה שלו. בצד אלו שהתאבדו, היה גם גנב העתיקות, ששום דבר לא הרתיעו מלהמשיך במעשיו, ואף ראש ממשלה או אנשי ציבור והתקשורת לא העזו להפריע לו. הוא חשב עצמו מורם מעם וכך גם התייחסו אליו. והיה גם מפכ"ל משטרה שישב בכלא על עדות שקר....ועוד מקרים רבים שטואטאו מתחת לשטיח. |
|
עמיחי
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
כתבת יפה, תודה רבה.
חלפו כמה שבועות מאז שסיימתי את הספר, אבל הוא עדיין הולך איתי. ספר יוצא דופן בחשיבותו בדורנו, ומעורר מחשבה רבה. |
|
פרפר צהוב
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
כרמלה ויוסף, גם פעם היו שחיתויות, אבל היו כאלה שהתאבדו מרוב בושה כשרק חשדו בהם בשחיתות.
לא זכור לי שראש ממשלה קרא לעבריין מושחת "אחי". היום אבדה הבושה, ובמקום להקיע את המושחתים מנסים לשנות את החוק כך שהעבריינים יוכלו לקבל תפקידים ממלכתיים על אף שחיתותם. |
|
יוֹסֵף
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
תודה על המילים פרפר.
ולגופם של דברים. כתבתי ברמה העקרונית, לא התכוונתי למנהיג זה או אחר. כל אחד ייקח זאת לאן שהוא חפץ.
באשר לטיעון השני. כבר אמר קהלת "אַל תֹּאמַר מֶה הָיָה, שֶׁהַיָּמִים הָרִאשֹׁנִים הָיוּ טוֹבִים מֵאֵלֶּה, כִּי לֹא מֵחָכְמָה שָׁאַלְתָּ עַל זֶה". מסתבר שזו נטייה עתיקה מאוד. כמו שאמרה כרמלה, אם אתה חושב שפעם לא הייתה שחיתיות, ופעם לא מושחתים, ולא חיפו אלה על אלה, ולא חוקקו חוקים שהכשירו את השרץ הזה או האחר, אז אשריך שאתה חי בעולם תמים ונקי. |
|
כרמלה
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
פרפר,
במוסדות השלטון היה אפשר למצוא שחיתות כבר אז. חלקה חמורה פחות מזו של היום. חלקה -דומה מאד. קרא בויקי על "שורת המתנדבים" ובמיוחד על הערעור בבית המשפט העליון ותוצאותיו. |
|
פרפר צהוב
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
פעם היו אידאולוגיות ודיונים סביבן.
היום הדיונים הם בעיקר בנוגע לאופן חלוקת השלל של הכסף הציבורי בין הזוכים בבחירות, כולל המצאה של משרדי ממשלה מגוחכים, הכפלת כמות השרים בכל משרד, שרים וסגני שרים במשרד ראש הממשלה ועוד כהנה וכהנה המצאות שמעבירות עוד כסף ציבורי לכיסו של הזוכה המאושר. זה קרה גם בממשלה הקודמת ועוד יותר בממשלה הזאת. מעניין שבן גוריון לא חשב שצריך לחוקק חוקים שימנעו מעבריינים מורשעים לרוץ לכנסת ולכהן כשרים. אני מניח שזה היה בלתי נתפס בזמנו, אבל היום זה נחשב ללגיטימי בעיני חלק לא מבוטל מהציבור. נותר לנו רק לראות כיצד ראש הממשלה הבריטי מדיח שר מושחת, בשל כך שלא עמד בסטנדרטים שנדרשים מאיש ציבור, ולהבין שאנחנו רחוקים מאוד משם. |
|
יוֹסֵף
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
תודה כרמלה!
אכן, מסכים, בן גוריון הוא הדמות שאיתה מתכתבים כל שאר הדמויות. אין ספק שבן גוריון היה האדם הנכון בזמן הנכון. אגב, אני מניח שלא תיפלי מהכסא אם עוד 60-70 שנה אנשים יעלו על נס מנהיגים שהיום כולם אוהבים לשנוא. גם בן-גוריון היה תועבה בעיני לא מעט באותם ימים. איך אמר מארק טוויון "ההיסטוריה אולי לא חוזרת על עצמה, אבל היא בהחלט מתחרזת"...
|
|
יוֹסֵף
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
תודה זאבי!
|
|
רויטל ק.
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
קראתי את השורה הראשונה ולרגע נבהלתי...
לקח לי יותר מדי זמן להגיע ל"זה לא המקרה":) סקירה מצויינת לספר מצויין. |
|
yaelhar
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
יופי של ביקורת.
"האדם הוא תבנית נוף מולדתו". ענברי מוכיח את זה תוך סיפור על דמויותיו שעוצבו על ידי סביבתם והפכו בעצמם להיסטוריה. |
|
כרמלה
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
סקירה מצוינת. תודה יוסף.
כבר כתבתי ואחזור שוב - בעיניי בן-גוריון הוא הגיבור הרביעי של הספר. אחרי מחשבה נוספת, אולי הדמות החשובה ביותר בספר. זה שידע לקבל את ההחלטות הנכונות ברגעים מכריעים. לפנות למערב ולא לברה"מ, לפרק את הפלמ"ח ולעקר את כוחם של מנהיגיו הפוליטיים והצבאיים. (כנ"ל לגבי האצ"ל). למנוע היווצרות מליציות. מבחינות רבות הספר אקטואלי גם לימינו. הלוואי והיה לנו מנהיג ברמתו של ב"ג. |
|
זאבי קציר
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
סקירה יפה כדרכך, תודה לך.
|
|
יוֹסֵף
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
תודה מורי!
|
|
יוֹסֵף
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
זה בסדר אהוד. תודה לך.
|
|
מורי
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
דייקת בדבריך, יוסף.
|
|
אהוד בן פורת
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
יוסף, קראתי את דבריך והיתה לי הרגשה בין השורות
שבכל זאת
לא הכי אהבת את הספר. אני שמח שטעיתי. שכח את דבריי. |
|
יוֹסֵף
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
היכן בדברי ראית שלא אהבתי את הספר?
|
|
אהוד בן פורת
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
|
27 הקוראים שאהבו את הביקורת