ביקורת ספרותית על הספר האדום מאת אסף ענברי
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 4 בנובמבר, 2022
ע"י yaelhar


#
חלקו הראשון של הספר הזה עשה לי סחרחורת. הוא הציג את קורות חייהם של אנשים שלא היכרתי (רובם שינו את שם משפחתם מאוחר יותר) שהיום הם מוכרים כשמות רחובות ומבני ציבור. קשה להבין היום את הלהט שליווה את הפוליטיקה של אותה תקופה, את ההתלהבות הכנסים, הקונגרסים, הסמינרים, שהתקיימו, כך נראה, בלי סוף. קשה להבין את ההתרגשות מהרטוריקה המנופחת, המעגלית, שאינה מגיעה לעיקר, מכתיבת וקריאת מאמרים מלאי פאתוס, מנסיון לשכנע את השומעים שיש רק אמת אחת, ועל השומע לקבלה בלי שאלות. ענברי פורס בפני הקורא(ת) לא רק את ההיסטוריה של ההולכים לפני המחנה. גם את הקטנוניות, הפריבילגיות, תפיסת האידיאולוגיה כחשובה יותר מצרכי הפרט, וחזון של חברה, בה הפרטים הם למעשה חלקים ניתנים להחלפה של אותו גוף, משרתים את המטרה הכללית בלי להטיל ספק או לשאול שאלות.

הספר עוסק בתקופה משנות העשרים של המאה הקודמת, עד שנות השישים בה. הישוב היהודי מנה (עד קום המדינה ועד העליות הגדולות) כמה מאות אלפי בני אדם, רובם צעירים מאד ומתלהבים, המחולקים בין בורגני העיר לחברי הקיבוצים והמושבים. הקיבוצים הוקמו בחיפזון באיזורי הגבול והעימות, כמעט בלי אמצעים כדי לשמש משמר גבול הישוב. חבריהם הוחזקו כרכוש מפלגתי, על ידי ראשי המפלגות בעלות אידיאולוגיה סוציאליסטית/מרקסיסטית, בהן היחיד הוא בורג קטן. האידיאולוגיה של אותן מפלגות דרשה איחוד פועלי העולם, ביטול הלאומיות, או - הגירסה המתונה - קודם ציונות, אחר כך סוציאליזם. הביטוי הבולט שלהן היה הערצה עיוורת את רוסיה הקומוניסטית ו"שמש העמים" סטאלין, הערצה שלקחה אותן רחוק מאד, כשניסו להסביר את החלטותיו (משפט הרופאים ומשפטי פראג, לדוגמה)

ענברי מתרכז בתיאור דמותם של כמה צעירים שעלו לארץ פחות או יותר באותה תקופה הפכו למובילי מחנה השמאל באותה תקופה. יערי, משה סנה, טבנקין. העימות שהוא מדבר עליו לא התרחש בין הימין הלאומי לבין השמאל הסוציאליסטי, אלא בין המרכז (מפא"י, המפלגה הגדולה מבין מפלגות הישוב, שדגלה בסוציאליזם כלכלי מתון) לבין השמאל חסר הפשרות, שדרש מאנשיו התמסרות מוחלטת לאידיאולגיה סגפנית. המלחמה האכזרית הזו נשאה אופי של גוג ומגוג: הרסה ישובים, הפרידה משפחות, שיסעה חברויות.

זה ספר לא קל לקריאה, למרות רהיטות הכתיבה והדוגמאות האנושיות שקצת מקלות את שיטפון הפרטים. התקשיתי להבין איך קבוצה לא גדולה בתוך ישוב לא גדול, הצליחה להקים מוסדות מתפקדים. איך הם הצליחו לבנות את "צבא הישוב", הפלמ"ח. איך הם גרמו להמוני צעירים להתגייס להקמת קיבוצים ולתפקד גם כשומרי הגבול של הישוב, בנוסף לעבודה הסיזיפית היומיומית. איך הם הצליחו לשמור על לכידות בתוך הקבוצות שניהלו, כל זה כשהם עסוקים בדיבורים, נאומים, מריבות ובידול קבוצתם מקבוצות אחרות, כמעט זהות. לא הצלחתי לדמיין את מה שאיפשר את ההתנהלות הזו. אולי רק מי שחי ופעל באותם תנאים יכול היה להבין ולקבל את המצב שענברי כה היטיב לתאר.



36 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
yaelhar (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
חן חן, יוֹסֵף
יוֹסֵף (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
סקירה איכותית יעל, תודה. הספר ממתין לי בסבלנות במדף הדיגיטלי.
yaelhar (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
חן חן, עמיחי.
דעתך עליו תעניין אותי.
עמיחי (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
סקירה מצוינת, תודה רבה.
(אני בתחילת הספר.)
ראובן (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
יעל-נכון,תפקידו של מנהיג הוא לשפר.
ולצערנו, ראשי מפלגות רבים מצטיינים בהבטחות סרק.
המתנדפות לאחר שנבחרו.
כיהנו ומכהנים אנשי מפתח שבחירתם לא מובנת ומנותקת לחלוטין מיכולותיהם.
קשרים ולא כישורים.
yaelhar (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
רץ - כל דור וסמליו.
הנהייה בתחילת המאה העשרים אחרי סוציאליזם, אחוות עמים והגדרה עצמית היתה כלל עולמית, לא רק יהודית. החלפת הדת בתכנים חדשים גם היא היתה מגמה כלל עולמית. השאלה שהיצבתי היתה איך הם גרמו לעשייה ופעולה, כאשר הם עצמם עסקו בדיבורים ובמלים.

כשאמא שלך הגיעה הנה, היא השתמשה בכלים אחרים מהכלים שחינכו אותה אליהם. הכלים החדשים היו סוציאליזם ותקומת העם. גם היום אנשים משתמשים בכלים אחרים מאלה שהיו זמינים להם: הם משתמשים באמונה (וגם בדת) ככלים שימנעו כניסתו של מה שהם רואים כשטן. ככה זה.
yaelhar (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תודה רבה, ראובן.
אמנם המנהיגים המתוארים בספר הם בד"כ דור קודם לאלה שמנית (פרט לבגין) אבל מבטאים אותו דבר. רבים כמהים "למנהיג" אחד שנאמין לו שהוא יושיענו. הנקודה היא שבחיים המודרניים פחת הצורך במנהיג וגבר הצורך בהתנהגות חוקית. היום תפקידו של המנהיג אינו "להוציאנו ממצרים" אלא לדאוג שכל המערכות יתפקדו והחיים יהיו טובים.
yaelhar (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תודה רבה, פרפ"צ
הערצת אישים ורצון להשתטח לרגליהם היא תכונה אנושית ידועה. היא מעוורת את עיניהם של החסידים, המוכנים להאמין במה שאומרים להם ולא לבדוק בעצמם. זה החומר ממנו עשויות האמונות וגם הנהייה אחרי "מנהיג חזק".
yaelhar (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תודה רבה, חני
הטיימינג אכן מוצלח ביותר. מה שהכי מוצלח מבחינתי זו ההבנה שאין הבדלים אמיתיים בין האנשים שחיו את הפוליטיקה של אז לבין אלה של היום. גם אז היו חסידים שוטים, שלא היו מוכנים לבדוק את האמיתות שראשי המפלגה נתנו בידם. כך גם היום. תוכן המסרים של המפלגות שונה אולי היום אבל המהות - הרצון של אנשים למישהו שיוביל אותם ויאמר להם איך לחשוב - זה כלל לא השתנה.
רץ (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
יעל נקודה נוספת, זה היה עולם ששאל שאלות גדולות ובקש תשובות מורכבות, כעת זה עולם של טיקטוק שמבקש תשובות ברורות וחד משמעיות, רצוי כאלה שיש בהם קורטוב של שינאה ונקמה. כשאמא שלי החלוצה באה לפה, היא סגרה את הדלת לדת היהודית ולמשפחה, ומה שנותר זאת אמונה בציונות סוציאליסטית הדורשת מחבריה גאולה - דרך התישבות.
רץ (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
יעל - כמה סמלי לכתוב בשבוע הזה את הביקורת הזאת, הסוציאליזים החליף את הדת ופילפול היהודי, את הסוציאליזים החליפה דמוקרטיה וליברליות, את הדמוקרטיה והליברליות החליפה היהדות ו הלאומנות ואפילו גזענות פרמטיבית, אולי זאת התשובה לתהיה שלך: איך הם הצליחו לשמור על לכידות בתוך הקבוצות שניהלו, כל זה כשהם עסוקים בדיבורים, נאומים?
ראובן (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
חני ופרפר- דמגוגיה עובדת וחבל.
שמאל הפך לקללה.
הלינץ' בראמללה היה מעשה מחריד שכל מדינה
אחרת היתה מגיבה עליו בעוצמה רבה.
ביבי עלה שוב בגלל ש'שמאל' הפך למוקצה
ובגלל שחלק לא קטן בציבור יצביעו והצביעו כל חייהם ליכוד
ולא משנה מי בראשו.
וזאת למרות אכזבתם מביבי וכשלונו בטיפול הטרור העזתי.
אבל העובדה בעינה עומדת-הערכים של פעם,החלוציות,ההקרבה והאומץ-
נגוזו.
כשאני רואה את העליבות של מירב מיכאלי וסמוטריץ מצד שני,
לאן הגענו.
חני (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
כן פרפר אבל זה מה שאמרתי, שהתודעה והתדמית שהדביקו אחד לשני כל כך חזקה ששני הגושים הגדולים הפכו לעיוורים.
ואין מה לעשות, בארץ כמו שרק בארץ הארועים משנים אנשים.
ראובן אני יכולה להבין כי אחרי הלינץ ברמאללה היה שיפט תודעתי גדול.
בדיוק כמו בשומר חומות.גם בשביל עוגה מושלמת צריך לשלב חומרים טובים ואיכותיים.
לכן כשאומרים את המילים להתאחד ובשביל כולם אני פתאום חושבת איפה אני כלולה בתוך זה.ומיהם החומרים שאתם נעבוד כדי שניצוק המשך תקין ודמוקרטי פה בארץ.
אינני פנאטית או קיצונית לשום צד או מתנחלת או לאומנית ואני חושבת שחייבים לתת לבית משפט העליון להתוות את קווי הדמוקרטיה שלא תתמוסס. ולא לתת כח הרבה מדי לפוליטיקאים כי הם תמיד ירצו עוד ועוד.
פרפר צהוב (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
ראובן, זה מצחיק שהעם בוחר ב"ימין חזק" כאשר המצב היה יותר טוב תחת בנט ולפיד.
פחות בלוני תבערה וירי מהרשות הפלסטינית, קיימו מצעד בירושלים שביבי פחד לקיים, ביצעו פעולות בשטחים לא פחות טוב ממה שבתקופת ביבי, כל מיני אנשים באירן מתו באופן פתאומי, אבל ביבי הצליח לקבע בתודעה של האנשים שהוא ימין ושיהיה תחתיו יותר שקט ובטחון. בכלל כל הדמגוגיה המטופשת של ימין ושמאל אין מאחוריה כלום. רוב המפלגות הן מרכז, ומה שחשוב בסופו של דבר הוא מה השלטון עושה למען העם, או למען שליט מסויים.
חני (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
אז מי שנופל לדמוגגיה ראובן הוא טיפש.
אפשר לומר גם הסתה בפה מלא בלי להתביש.אני לא יכולה שלא לתהות
איך שני אנשים חיים במדינה ואחד
אומר שהייתה לו שנה מדהימה
והשני טוען שהייתה שחורה.
שמעתי כרגע את אסא כשר
והפוסט שהעלה וקומם אנשים.
הבחירות היו הפעם על פרצופה
של המדינה. והעם אמר דברו.
אז נחכה לשופרותיו...
ראובן (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
חני-המדינה הולכת ימינה גם בגלל דמגוגיה.
הימין הצליח לצייר את השמאל כחלש ובוגדני.
השמאל של פעם תרם הרבה לבניית המדינה.
העם מקצין גם בגלל הירי מעזה,עפיפוני תבערה וטרור.
אני יודע שעמדותי הקצינו אחרי ההצתות הנרחבות בחיפה
לפני 6 שנים כולל שכונת מגורי שנפגעה קשה מאד.
ובן מיעוטים קיצוני שהיה מועמד לסגנות ראשת העיר
(ונסוג לאחר הפגנות זעם).


ראובן (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
איפה הם ואיפה אנחנו,

אנשי חזון ואומץ (אפשר להסכים איתם או לא)
כמו בגין,שמיר,שרון.
אנשים מן השורה שידעו להעריך עבודה קשה וראו שליחות אמיתית.
לעומת העליבות כיום של 'מנהיגים' בשקל תשעים.
מי אפסיים.
צריך להסתכל על הטוב והרע של התקופה המדוברת בפרספקטיבה של אז.
פרפר צהוב (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
סקירה מעניינת על התקופה העתיקה שבה היתה אידאולוגיה. נראה שגם אז העריצו אנשים שלא ראויים להערצה.
חני (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
יופי של סקירה יעל. אם יש דבר כזה טיימינג
אז נדמה לי שזהו הטיימינג המתאים ביותר לקרוא את הספר הזה
שלוקח אותנו כמה עשורים אחורה.
אולי דרכו אפילו אפשר להבין תהליכים כמו העובדה שרוב העם נהיה קיצוני מדי
והולך ימינה כמו גם רוב העולם.
אני חושבת שהייתה להם מטרה עליונה והם שעטו אליה בכל הכח.
נשמע ספר טוב וכפי שאני מכירה כבר את כתיבתו של ענברי היא סוחפת.
yaelhar (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תודה רבה, Pulp_Fiction
yaelhar (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תודה רבה, כרמלה.
אכן סחרחורת. הפיצולים וההתאחדויות מצביעים על מקומה המרכזי של הפוליטיקה, שלא לומר אידיאולוגיה, בחיי אנשים באותה תקופה.
יש הרבה דמויות המוזכרות בספר הזה, שאינן שייכות לאותו מילייה עליו כתב ענברי. דמויות שהקשר שלהן אחת לשנייה ולמדינה אינו מבוטל.

כשבן גוריון בחר בארה"ב הוא בחר גם - באופן שאינו מודע, אני בטוחה - בזכויות הפרט על פני זכויות הקולקטיב. למרות דמותו השנוייה במחלוקת, מגיעה לו תודה גדולה על מה שאנחנו היום.
yaelhar (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
זאבי, תודה רבה.
yaelhar (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תודה רבה, מורי.
Pulp_Fiction (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
ביקורת יפה מאוד.
כרמלה (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
יעל, תודה על הסקירה הטובה.
היטבת להגדיר את תחושתי בתחילת הספר "סחרחורת". מערבולות הפיצולים וההתאחדויות מחדש בשנים הראשונות של תנועות אלו, כולל מפא"י, מעולם לא נקלטו אצלי. לא בעבר ולא בספר הזה.

בראייתי, התשובה לשאלות שאת מעלה בפיסקה האחרונה נמצאת בעצם הסקירה שלך. אלו הם מקום ותקופה בה האידיאולוגיה נתפסת כחשובה יותר מצורכי הפרט.

אני חושבת שלספר יש גם גיבור רביעי לא כל כך סמוי - בן גוריון, שבחר בארה"ב ולא בברה"מ וגם פירק את הפלמ"ח.


זאבי קציר (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
סקירה יפה יעל, תודה לך.
מורי (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
סקירה להלל.
yaelhar (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תודה רבה, בנצי.
זה לא ספרות בדיונית. הסיפור שהוא יוצר מדהים, כי האירועים שהיו באותו זמן היו מדהימים. אבל ענברי אינו בודה שום אירוע ממוחו הקודח. הכל נמצא איפהשהו בספרים ובעלוני התקופה.
yaelhar (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תודה רבה, סנטו.
הספר בשום אופן אינו רומן.הוא משהו כמו "דוקו-דרמה". תיאור האירועים נראה מבוסס מאד, היסטורית. שיחות פרטיות בין אנשים - כנראה יותר החלק של הדרמה...
בנצי גורן (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
נראה לי ספר לרוחי. תודה יעל.
משה (לפני שנתיים ו-11 חודשים)
ביקורת יפה, תודה. להבנת התקופה צריך לקרוא ספרי היסטוריה, גם רומן היסטורי הוא עדיין רומן ואם ישקיע יותר מידי בסיפור ההיסטורי זה יהפוך ספר היסטוריה. אנשים הם אנשים, היצרים, המאווים, הקנאה והבידול הם תכונות אנוש בכל דור באשר הוא.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ