ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שישי, 15 ביולי, 2022
ע"י רץ
ע"י רץ
חמשים גוונים של אדום
קראתי לאחרונה על ארטמיזיה ג'נטילסקי, ציירת בתקופת הרנסנס, שהייתה ידועה בציוריה הבארוקיים. אחת מגיבורותיה, היא לוקרציה, אצילה שנאנסה והחליטה לשים קץ לחייה, ובכך למחות את הבושה ומכאוביה. היא מניפה סכין בוהקת, שעוד רגע תפלח את חזה.
הציור של ארטמיזיה, מבטא חווית אונס אכזרי שהיא עצמה עברה כנערה. בניגוד לגיבורת ציוריה לוקרציה, ששמה קץ לחייה, ארטמיזיה בחרה בחיים, להיות ציירת הזועקת את כאב השפלת הנשים, ובכך להשמיע קול נשי ייחודי המצליח לגעת במחוזות הכאב, למרות שמדובר ביצירה שצוירה לפני מאות שנים.
נחשפתי לארטמיזיה, זמן מה אחרי שסיימתי לקרוא רומן ביוגרפי על פרידה קאלו, שום דבר אינו שחור, של קלר ברסט, ולא יכולתי להימנע מההשוואה בין שתי הנשים, שיצירותיהן מבטאות נקודת מבט נשית לפגיעות הגוף הנשי, בכאב האין סופי הזועק מיצירותיהן, וגם מחולל תאוות חיים מעוררת השתאות.
פרידה קאלו, חוותה תאונה דרכים בנעוריה, שעיוותה את גופה, פגעה בנשיותה והסבה לה סבל אין סופי. את התאונה, מתארת ברסט, באמצעות מטפורה הרואה בתאונה כאונס, באמצעות קלגס המהלך אימים, דימוי לחשמלית שפגע בגופה של פרידה, המדומה למדונה מעונה. סצנת פציעה מכונה על ידי ברסט, אדום דם, בכוונה שהקורא כבמשחק אסוציאציות, יתחבר למשמעויות שהצבעים יוצרים בקרבו, ובעקר לאדום לו משמעויות רבות ביצירותיה של פרידה.
פרדה, יצאה מהתאונה שבורה בגבה ומעוותת ברגלה, מתייסרת בכאב אין סופי. מוט הברזל שננעץ בגופה, פגע ברחמה וגרם לפרידה שהשתוקקה לילד משלה, לסיים הריונות בהפלות מדממות, אותן היא הנציחה ביצירותיה, כפרידה המדממת, ובעובר הקפוא התלוי ברקע יצירתה.
השאלה המאתגרת, שאיתה התמודדה ברסט, הייתה איך לתרגם את חייה ויצירותיה של פרידה לפרוזה? היא עשתה זאת בדרך ייחודית, בכתיבה גדושה ועמוסה בדימויים וצבעים, כמו ביצירה בארוקית, בכתיבה פיוטית, בה הצבעים עצמם יוצרים אווירה ומשמשים כדימויים, בפרקים קצרים, העומדים בפני עצמם, המזכרים את יצירותיה הקטנות והאינטימיות של פרידה. ברסט, בכתיבה מרהיבה מחברת בין מלים לציורים, מתארת את מיניותה הפגיעה והגאה כפי שפרידה בטאה אותה בציוריה: "הכול ישנו כאן: איבר המין והגוף, הרוך והפאניקה." כמדונה מעונה.
פרידה למרות גופה השברירי והפגום, ידעה לבטא נשיות בצורה מוחצנת, בגבותיה המחוברות, בשערה הקלוע לצמות שעיטרו את ראשה, בו נשזרו פרחים, בחתימת שפמה הקלילה מעל לשפתה, ובמגוון שמלותיה האינדיאניות הצבעוניות שעטתה לגופה, בכך היא הפכה להצגה של אישה אחת, אקזוטית, מפלרטטת, מינית, שנונה ומקללת בו בעת.
ברסט, מבליטה את מיניותה של קאלו, מדגישה בכך את אישיותה האקסצנטרית, כמי שלא בחלה באהבת נשים וגברים בשעה שהייתה נשואה לדייגו, צייר מפורסם, שמן וענק, שעינו דמו לעיני קרפדה. הוא בגד בה ללא הפסקה. כמו המקרה אליו היא נחשפה באקראי, בשעה שעלתה לסטודיו שלו, ולפתע נחשפה לבעלה שמכנסיו מופשלות, אחוריו הענקיים מתנועעים, עולים ויורדים, בשעה שקיים יחסים עם אישה מזדמנת. היא הוצפה בשמחה לאופן בו היא הפכה למציצנית, תחושה שהתערבלה עם עלבונה המבזה, רגשות מורכבים וסותרים שהיו לא פעם בבסיס יחסיה המורכבים עם דייגו ומקור ליצירותיה.
ברסט, יודעת לקחת סצנות קטנות, ולהעניק להן משמעויות, המתארות את אופיים הסוער של דייגו ופרידה. מבחינתה פרידה, קדושה מעונה ומרוסקת, ואילו הוא קרפד שלא הפך לנסיך, המבטא בכך כיעור מפואר, לעתים חשתי שבכך מגזימה ברסט בבחירת בצד של קאלו בצורה לא מאוזנת.
ברסט, מצליחה לפענח באלגנטיות וברגישות, את סגנונה של קאלו, הנותן תחושת שבריריות רופפת, "גופה המצויר, מאובן, תלוי על בלימה, אישה קפואה כמו בובה שלא יכולה ללכת". פרידה מציירת את חלומותיה ושברם, כהכרח פנימי, ונותנת קול למצוקה האנושית והנשית.
ברסט, כותבת בצורה פיוטית, עשירת מבע, המעניקה לפרידה תיאור ייחודי, מצליחה להפיח רוח חיים בדמותה המהווה השראה לאופן בו הכאב הופך לתאוות חיים ולכוח ליצור, ממש כפי שהיתה, ארטמיזיה ג'נטילסקי, ציירת בתקופת הבארוק.
25 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ
(לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
cujo - תודה, אכן הסיפור שלה מרתק
|
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
Hill "היא היתה אישיות מרהיבה, אמנית ייחודית" אני מניח שלא את ואני ממש לא, הכרנו את קאלו באופן אישי, כל מה שאני יודע עליה, זה מהספרים ומיצירותיה.
אני בטוח שכמו קאלו, היו ויש אלפים. למה קאלו הגיעה למודעות ולהכרה בממסד האמנות, זה כבר סיפור אחר, כל זה לא גורע מהעובדה שאני מאוד אוהב את הסיפור והאמנות שלה.
|
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
מורי - ההכוונה הייתה לפגיעה המינית שקאלו חוותה, אומנם זה לא מידי אדם, אך זה היה אכזרי וברוטאלי, באופן שזה השאיר אותה עם חווית טראומה..
|
|
cujo
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
מרתק. תודה
|
|
Hill
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
אנקתי,
האהבה שלהם היתה מעל לגידור התבניתי המקובל, הקונבנציונאלי. קשירות נפשית סבוכה מדי בשביל להינתק. חוצה גבולות פיזיים. היא גם בגדה בו, לא מעט. היא היתה אישיות מרהיבה, אמנית ייחודית, עם קונספט תבניתי מעורר השראה. ממליצה מאוד ללכת לתערוכה שלה שמציגה בארץ. מיוחדת במינה. |
|
מורי
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
דימוי האונס לא משכנע בכלל.
|
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
כרמלה - תודה, ספר שכתוב בסגנון מאוד ייחודי על אמנית מאוד מיוחדת, את ייסורי ארטימיזיה" אני אקרא.
לגבי נשים אמיצות באמנות, אחפש.
|
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
פרפר צהוב - הרעיון של דמוי התאונה של קאלו לאונס אומנם הרחיק לכת, אך התוצאה דומה, פגיעה נפשית וגופנית שקאלו חוותה כטראומה.
הדימוי הזה - חיבר אותה לארטמיזיה, הציירת שנפגעה באונס ממשי.
|
|
כרמלה
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
רץ, תודה על הסקירה המעניינת.
הספר ברשימה, ודבריך מחזקים את רצוני לקרוא אותו. יחד עם זאת מצטרפת להסתייגות של פרפר מדימוי התאונה לאונס.
גם"ייסורי ארטימיזיה" על ארטימיזיה ג'נטילסקי ברשימה. לפני זמן מה שמעתי ביוטיוב הרצאה מאד מעניינת עליה ועל ציוריה. אם מעניין אותך חפש "נשים אמיצות באמנות" של ד"ר ברכה אלחסיד גרומר. |
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
תודה, רץ. נראה שעל הספר הזה אוותר.
לא מתלהב במיוחד מפרידה קאלו והדימוי של התאונה שלה לאונס הוא רעיון נוראי. |
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
סקואט - תודה, הספר על פרידה קאלו כתוב באופן מרתק. הוא עוסק בנושאים קשים, כמו נכות וכאב, בגידה ואהבה, אכזבה ותאווה לחיים.
הנושאים האלה מקבלים בספר ביטוי רגיש ומרתק, הוא מצליח ליצור במילותיו תמונה צבעונית, הוא מבטא תובנות המסבירות את יצירותיה, בשפה מדוייקת ומתמציתית.
|
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
חני - תודה, פרידה קאלו שנים אהובה אצלי בבית, ציירת וקומוניסטית גם יחד - תראי לי נשים כאלה כעת?
|
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
Rasta- פרידה הייתה יוצרת מעניינת ומעוררת השראה, הספר בהחלט מצליח לספר את סיפורה באופן ייחודי ומעניין.
|
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
אנקה - תודה, אני חושב שקאלו יותר מהיותהה מוכשרת - הצליחה עוד בחייה להיות מיצג חיי ליצירותיה.
ובכך לעורר בה וביצירותיה עניין. פרידה מצאה בצפרדע - אב רוחני שיעודד אותו כיוצרת, והוא אכן עודד אותה להיות ציירת, יחד עם מגרעותיו. צחוק הגורל, אף אחד בעולם, לא היה מכיר את דייגו, ללא פרידה.
|
|
סקאוט
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
איזו סקירה מקסימה!
והספר נשמע ייחודי, מושך ופיוטי. חושבת שיהיה לטעמי כך שאנסה אותו. אהבתי את החיבור שעשית בין שתי הציירות. |
|
חני
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
תודה תודה על הסקירה היפה והמעניינת על פרידה.
היא שם דבר בביתנו. מה שנקרא היא עשתה מלימון לימונדה. |
|
Rasta
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
מרתק כתבת, חשבתי לקרוא אותו.
תודה על הסקירה. |
|
אנקה
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
סקירה מעניינת על ספר על ציירת כשרונית להפליא עם חיים לא פשוטים ומלאי סבל.
מה שמדהים ביצירות שלה הם הניגודים בין החיים שחוותה קאלו לבין הציורים מלאי החיות והצבעוניות המתפרצת מהם.
אין לי מושג מה היא מצאה בצפרדע הענקית והשיכורה והבוגדנית הזאת. נדמה לי שהוא הפליא בה גם את מכותיו. שיכור. כבר אמרתי ? על ארטמיזיה ג'נטילסקי התוודעתי בספר "ייסורי ארטמיסיה" של סוזן ורילנד. ספר טוב. |
25 הקוראים שאהבו את הביקורת