ביקורת ספרותית על על מה אני מדבר כשאני מדבר על ריצה מאת הרוקי מורקמי
בזבוז של זמן דירוג של כוכב אחד
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 6 בפברואר, 2022
ע"י לי אור


על מה אתה מדבר כשאתה מדבר על ריצה, הרוקי?
אני עדיין שואלת את עצמי את אותה השאלה שהובילה אותי לפתוח אותו לראשונה, בסקרנות הגובלת בתשוקה כמעט אירוטית. קראתי בחטף את גב הספר, "יום אחד, לפתע פתאום, התחלתי לכתוב ספרים. ויום אחד, לפתע פתאום, התחלתי לרוץ." שני התחומים האהובים עלי בעולם כולו כרוכים יחד ב185 עמודים. ליבי הלם בהתרגשות, ומיד חטפתי אותו ורצנו יחד למיטה. איני יודעת אם הייתה זו חרדת ביצוע או דבר מה אחר שגרם לי להשתרך באיטיות מאחור במירוץ אל העמוד האחרון. חודשיים לפחות לקח לי להגיע לקו הסיום המיוחל. אני תוהה, אילולא הייתי אצנית חובבת בעצמי, אולי הייתי מוצאת עניין בספר זה? לכתיבה כה סטרילית וריקה מכל רגש איני נוטה להיות סלחנית. לו היה מדובר במאמר יחיד באותו הנושא, היה זה משהו אחר. אבל כאשר מקבץ מאמרים מתאגדים לספר, עליהם לעבור טרנספורמציה נוספת מעבר לכריכתם המשותפת. אולי לא תמיד, אבל במקרה הזה, כאן היה נראה לי לפחות, שזה מה שהרוקי מנסה לעשות. ברגעים אחרים היה נדמה לי שמישהו הצמיד אקדח לרקתו וכפה עליו לשכתב את אימוני הריצה שלו ולא הוא לא יוכל לחזור לעבודתו בתור סופר רומנים (זהות שנראה שהוא אוחז בה בהדיקות משעממת מאוד) לעולם . לצערי רגעים אלו היו רבים.
החלקים המעניינים ביותר בספר אלו למעשה השמות שנתן לפרקים. "על רוב הדרכים לכתוב רומנים למדתי באמצעות ריצה בכביש מדי בוקר", "גם אילו היה לי קוקו ארוך באותה התקופה" ועוד. כפי שציינתי, נותרתי עדיין מלאת סימני שאלה ומורשמת מהפער הגדול שאפשר לייצר בין כותרת טובה ומלאת פוטנציאל הרפתקני, לפרק משמים. אגב, נקודות הזכות שהרוקי קיבל ממני על שמו של הספר אבדו באפילוג, בו סיפר שהשם לקוח למעשה מכותרתו של קובץ סיפורים קצרים שכתב ריימונד קארבר, "על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על אהבה". נו טוב, לפחות הוא ביקש אישור מאלמנתו להשתמש בשם זה.
עלי להודות שזהו ספרו הראשון של הרוקי מורקמי שהגיע ליידי. ייתכן והוא אינו מייצג את כתיבתו כסופר רומנים (אחד האהובים בישראל, מסתבר.), אבל לצערי, הסטריליות והניתוק בה הספר הזה כתוב, אינם השאירו בי טעם של עוד ואף להפך מכך - מהקטעים המעטים בספר בו הרוקי מדבר על מקצועו כסופר רומנים, הוא הצליח לעורר בי רתיעה רבה מהשילוב בין האישיות הזו לבין מלאכת רקימת עלילה. כתיבת ספרות זוהי אמנות, ולא אוכל לסבול כשאדם מדבר בזחיחות שכזו על מקצוע זה.
סיימתי לקרוא את הספר לפני שעה קלה, ואני מבינה שמשהו בהרוקי מעורר בי אפילו מעט כעס. מעניין להבין מאיפה זה מגיע. זה כמובן שלי, אבל עירבוב בין החוויה הפנימית לחיצונית הוא בלתי נמנע ואולי אף החיים עצמם.
אסיים באומרי שהחלק הטוב ביותר בספר בעיני, היה האפילוג. סוף סוף, לאחר ספר שלם, הפרטים שבחר לשתף שם הרגישו לי כאמיתות חשופות ונוסטלגיות עם (מעט) רגש. תודה.


מורקמי הרוקי
סופר (ואצן)
1949 עד 20**
לפחות לא הפסיק לרוץ עד הסוף
16 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
Tamas (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
יפה כתבת. אהבתי.
רץ (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
רק מי שרץ עם הנשמה יכול להבין עד כמה הספר הזה נטול רגש. תמשכי לרוץ רחוק ובאומץ לומר את אשר על ליבך.
אלעד (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
לאחרונה קראתי את "קפקא על החוף". רוב הספר חשבתי שהוא כותב מצוין, אבל לקראת הסוף, ובעיקר בסוף, התלבטתי אם זה היה בזבוז זמן. ואפילו, כמו שתיארת, כעסתי קצת. הרגשתי שמבול הרעיונות המעניינים שלו לא התחבר לכלום, כאילו שהוא השקיע בביצוע ולא בתוכן. בנוסף, הרגשתי שהאזכורים הרבים של יצירות קלאסיות היו חסרי משמעות.
אבל היה בו משהו בכל זאת.

פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
אני מקווה שמורקמי לא קורא את הסקירה הזאת (מי יודע, אולי גם למד עברית במהלך הריצה). יש חשש כבד שהיה מבצע הראקירי (ספוקו).
סקירה משעשעת ומרתיעה באותה המידה. השאלה למה לקרוא ספר עד סופו, כשהאפילוג הוא החלק הטוב ביותר, ועוד להתענות איתו במשך חודשיים?!
היית יכולה לשאול ממוריה את המסמר והסבל היה קצר יותר. (-:

מוריה, יש לך יכולת מופלאה להוסיף שמן, או מסמר מסמר, למדורה. אפשר לומר שתקעת את המסמר האחרון בארונו של הספר הזה D-:
מוריה בצלאל (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
לא קראתי את הספר הזה אבל אני מאמינה לך. אם אתבקש לבחור בין קריאת ספר של מורקמי לבין דפיקת מסמר פלדה לתוך המוח, אשאל מה קוטר המסמר. בעיקר אם הוא מדבר על מה שהוא מדבר כשהוא מדבר על משהו. לא תודה.
זאבי קציר (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
אינני מכיר את הספר הזה אז לא אתווכח עם הביקורת..
כתבת סקירה יפה מאד, אין מה לומר, אבל כמו בספרות, כך זה נכון גם במוזיקה, כאשר אני נתקל באומן בפעם הראשונה אשאף להתחיל עם אלבומיו הטובים ביותר כדי להתרשם ממנו. וכך זה עם מורקמי.. עדיף להכירו דרך שני ספרים: "קורות הציפור המכנית", המייצג את סגנון הריאל-פנטזי שלו ו"יער נורווגי" שהוא ספר ריאליסטי, ושניהם ביחד נותנים תמונה יותר מדויקת לגבי אומנותו של מורקמי.
מורי (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
כשקוראים מורקמי, לא מתעסקים בזוטות.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ