ביקורת ספרותית על מיתוס היופי - על השימוש בייצוגים של יופי נגד נשים - מגדרים # מאת נעמי וולף
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 12 בינואר, 2022
ע"י gigi


גנבתי את הספר הזה. אני מתביישת בזה ומצטערת על זה אבל מודה שהחלקתי אותו לתוך התיק הגדול של הלפטופ שלי ויצאתי בלי להגיד לספרנית. זה קרה בספרית המכללה שלי ושוטטתי שם על מנת למצוא ספרים לסמינריון. הייתי אמורה להתמקד בנושא יצירותיו של רובין במאה העשרים והשלושים אבל איכשהו יצא שגלשתי למדורים אחרים. כמו המישהו הזה שהולך לסופר עם פתק 3 מצרכים וחוזר הביתה עם שקיות מלאות שבכלל לא תיכנן לרכוש. (אוקי,ההשוואה גרועה אבל ההומור עוזר לי אוקי? חחח)

אני לא מנסה לתרץ שום דבר אבל הרגשתי כמו בסטיאן בלטזאר בוקס , שהספר הזה מביט בי, מפציר בי שאקח אותו, שהוא נועד לי! הדחיפה הנוספת הייתה תחושת מחסור. מחסור במנוי לספריה הוא מכשלה גדולה לכל מי שרוצה להשאיל ספרים ו..טוב,די שכחתי שעשיתי מנוי כבר בשנה א'. שלוש שנים , לך תזכור חחח והקטע המטריף עוד יותר הוא צירוף המקרים הזה: בדיוק כשביני לבין הספר יש חילופי מבטים מהסרטים פלוס המסר המוזרם מהעתיד שהחיים שלי ינצלו אם אעז ואעבור את המשוכה המוסרית מישהי פנתה לספרנית וחיפשה אותו! מה עוד יכולתי לעשות? טוב, טוב, אל תגידו לי. לא באמת שאלתי.

וכן, זה גורם לי לתהות על עניין ההשגחה העליונה ושאולי מסתובבים בינינו מלאכים שאשכרה מייצרים מבחני אש לבני אנוש (האש שתצרוב אותי בגיהנום,כן?) אבל זה נושא אחר שידובר בפעם אחרת.

למי שחש תערומת מהולה בדחיה למעשה הפשע שלי עכשיו אין לי אלא לברך אותך על מצפונך הנקי ללא רבב ולהרגיע אותך שהשבתי את הספר למקומו בדיוק במצב בו הוא נלקח ואז , כאילו לא ראיתי אותו מעולם, השאלתי אותו שוב.באופן קונפורמיסטי.

אז מה היה כל כך חשוב בספר הזה שהצריך ירידה לצורך עליה,אתם שואלים? הכל. ברמה כזאת שחודש הוא צובר אצלי אבק רק מהעובדה שהוא כ-ו-ל כ-ך חשוב שאני לא ידעתי אפילו איך להתחיל לסכם אותו. ממה להתחיל? ממי להתחיל? מהגברים? מהנשים? ממלחמת המינים? מראשית הזמן? הו, אנחנו רקמה אנושית אחת גדולה! בכל מקרה...262 עמודים זה הרבה ודווקא בגלל הקושי לעשות ביקורת על ספר כה גדול (מהחיים) כה גדוש בפרטים המרכיבים את החיים כבר חשבתי להניח לזה אבל לפני רבע שעה ציפיתי בפרק אחד של "משפחה בהסעה-שקר החן והבל היופי"..והבנתי שזה לא יהיה פייר להשאיר את הספר "מיתוס היופי" לבעלי המזל שיתקלו בו. אם הוא עזר לי הוא יעזור גם לנשים אחרות, שמתמודדות עם אותן קשיים, וגם אם לא , הוא לפחות יפתח את עיניהן לראות איפה מתחילה הרשת התודעתית שכובלת אותן-למיתוס היופי.

הביקורת:אזהרת ספויילרים.כן,יש ספויילרים גם לספרים שהם לא עלילה.

אבל בעצם, לספר "מיתוס היופי" יש עלילה. הוא מספר את סיפורה של שפחה. לכל אורך ההיסטוריה אותה שפחה נכנעה להגבלות-איסורי טאבו,עונשים בדמות חוקים דכאניים, ציווים דתיים , שעבוד להולדת ילדים , חובת הטיפול בעבודת הבית הבלתי נדלית,כניעה מוחלטת למרות ובקיצור התודעה הנשית לא הייתה נשית, היא הייתה גברית.

ואז בשנות ה60 וה70 של המאה ה20 החלו המהפכות הפימיניסטיות (תודה לאל) והסדר החברתי התערער. הכלכלה , המשפט , הדת, קוד ההתנהגות המינית, החינוך והתרבות אולצו לפתוח את שורותיהם לנשים באופן יותר שייויוני. הנשים החלו לקבל זכויות משפטיות , כאזרחיות בעלי זכות בחירה וזכויות מיניות ,כבעלות שליטה על המניות וההרביה. הן החלו לרכוש השכלה ולהיכנס למעגל המסחר והשוק החופשי, הופכות על פיהן אמונות עתיקות בדבר תפקידן בחברה. נשים , לראשונה בהיסטוריה , זכו לבנות את עולם המושגים והערכים שלהן, עבור עצמן ולמען עצמן. התודעה שלהן התפתחה ואיתה מצבן החברתי כלכלי אלא שהחרויות החדשות הללו לא הקלו את מקור מצוקתן של נשים..משום מה הן עדיין לא מרגישות משוחררות או חופשיות. הן מתחילות לתהות על מקור הסבל שלהן,הרי יש להן, כפי שהגברים לא מפסיקים לציין בעידן הפוסט פמיניסטי- גישה לכל מקום וזכות לעשות ככול העולה על רוחן.

והתשובה לשאלה המתבקשת - למה - היא פשוטה: כיוון שבחזית אחת , חשובה מאוד , הפסדנו ואנו ממשיכות להפסיד - במישור של דיכוי הערך העצמי של נשים, שעדיין נשלט על ידי גברים ובאמצעות הטכנולוגיה של היום ואמצעי המדיה ההמונית - יש להם גישה לכל מקום וזכות לעשות בנו ככול העולה על רוחם. אז תגידו לנו אתם, כיצד נוכל להרגיש משוחררות? כוחו של היבט זה בעידן הפוסט מודרני הוכפל אלף מונים ורישומו ההרסני ניכר לכל אורך משך החיים הנשי. הוא כל כך ערמומי וחתרני שיש שיגידו שעדיפה עקרת הבית המבויתת מרצון,שלפחות קיבלה הגנה מגברים ומהחוק, מאותה שפחה משוחררת שכעונש על שיצאה לחופשי שוברים אותה פסיכולוגית ופיזית.כדי להביס כל גילוי של כוח בכל תחום בחיי הנשים, הכלכלה והתרבות האמריקאית יצרו אמצעי פיקוח חברתי מושלם אותו מכנה נעמי וולף-מיתוס היופי.

"הטיעון המרכזי של הסופרת הוא כי במקביל לשיפור מצבן של נשים מבחינה חברתית, כך עלתה גם הציפייה כי תיצמדנה לסטנדרטים של יופי גופני"(בניגוד לכתיבה אקדמית,חברים,,כאן אין כל מניעה משימוש בויקיפדיה כמקור מידע אמין) המיתוס ,בקיצור , הוא זה- יופי הוא דבר קבוע ונצחי, הוא אינו מעוצב בידי פוליטיקה היסטוריה וכוחות שוק (אני בטוחה שהבנתם שזה בדיוק המצב,אך חלילה לנו להגיד את זה..זה חילול הקודש חחח) אלא בידי האל עצמו. מתת האל ניתנת לדוגמניות,המורמות מעם. זהו כביכול עקרון מוצק ונצחי כימי עולם אך האמת היא שאותן נשים מקבלות "זכויות יתר" פסיכולוגיות (לא פיזיות,פיזיות הן מושפלות ע'י הגברים לא פחות מחברותיהן לכת) כיוון שעמדו בתקן שהכתיבו להן. דבר שני - נשים חסרות מזל , הנחשבות מקוללות, שלא ניחנו ביופי - חייבות להשיגו. כל המרבה להשיגו-הרי היא משובחת.

כוהני דת היופי החדשה - הרופאים הפלסטיקאיים ומוצרי היופי והטיפוח. כשם שפעם הכנסיה לא הייתה יכולה לסמוך על מאמין שלא חש אשמה , כיום , החברה המערבית ובראשה החברה האמריקאית אינה יכולה לסמוך על אישה שלא חשה אשמה על עצם קיומה ולא תוציא כסף "לתיקונה". אישה כזאת עלולה למרוד ולהשפיע על נשים אחרות בהתנהגותה ולכן היא מסוכנת. לשון הפרסומות לקוחות ממשלים דתיים ומטרמינולוגיה דתית, שיש צורך בהקרבה כדי להיות "ראויה", שבשביל יופי צריך לסבול ושכל כאב שווה את המחיר. המנתחים ימשיכו לצבור כוח על חשבון חייהן של נשים בהיבטים הכלכליים-חברתיים שלהם, או על חשבון מותן. כששילדות ונערות לומדות לשנוא את גופן ונשים שטופות מוח חשות שעצם קיומן הוא פגם-איפה הכלא מתחיל ואיפה הוא נגמר? וכשהחטא נורא ממוות וגופן הוא חטא שעליהן לחטא ולהבריק ולצחצח אז הן קונות קרמים ושמנים ותמרוקים כדי לשטוף את הצחנה שהיא הן ואין תקופה שבה אישה תהיה נקייה מאשמה-האם אנחנו חיות בכלל?

מזכיר לכם את גלי ההטפה הנוצרים? בדיוק כך. האינקוויזיציה האנטי פימיניסטית.

מליוני הדימויים המחפיצים והסקסיסטיים בפורנו , בסרטים, בקליפים , בשלטי חוצות ,בשירים (איפה לא) מראים מסר אחיד וברור - הגברים שולטים והנשים שפוטות ונשפטות. פולחן היופי מעניק לגברים יכולת שיפוט על כל הנשים,כראשי הסמכות הדתית.אחרון הגברים חזק מהמנכלי"ת בנוגע לתחום של הערך העצמי שלה במידה והיא אכן שוכנעה באמונות הללו - שאין לה ערך כאישה אלא כבובת ראווה , שהיא "חולה" בכיעור סופני, שעליה להתחרות על היופי אחרת היא חסרת ערך וכן הלאה.

המיניות הנשית-תקציר היסטורי.

מניות מושפעת מאופנה ואופנה מושפעת מפוליטיקה. מה שאומר שככל שהכוח של הנשים גבר והן החליטו על תפקידן הציבורי - כך הגברים החלו להילחץ,לראות בהן איום, ולהחליף את האופן בו הם מייצגים מיניות נשית ומשדרים אותה - לגברים ולנשים. בשנות השישים העליזות האהבה הייתה סיסמת השעה והגברים שגידלו שיער ארוך והתגנדרו, הרגישו בנוח לחקור את הצד הנשי שבהם. מסיבת ההיפים חחח עד אמצע שנות ה60 האופן בו נשים יוצגו במעשה האהבה הייתה כחושניות שובבות ומלאות שמחת חיים. פורנוגרפיה? רק בחוברות שמיועדות לגברים. אך בשנות ה70 החלה תמורה - נשים נכנסו לעמדות כוח וקיבלו זכות הפלה ואת הגלולה למניעת הריון וכתגובה -ננטש היחס ה"ג'נטלמני". אם נשים רוצות לזכות בשחרור מיני ולקבל את חלקן בעמדות כוח - מן הראוי שילמדו לעשות את זה באופן בו גברים עושים את זה , באנונימיות מנוכרת, באלימות , כמעט ללא בושה. הרי גברים רוצים את זה כל הזמן אז מדוע שנשים לא? וכאשר האישה האידיאלית היא הדימוי שהופיע בחוברות ובמגזינים, בפעם הראשונה בהיסטוריה הנשים קיבלו תיאור גרפי מפורט על פיו הן מצופות למדוד את עצמן. "הן נחשפו לחוויה נשית חדשה - הבחינה החרדה והמדוקדקת של הגוף הנשי כדבר הקשור באופן מורכב להנאה המינית הנשית. עד מהרה שלמות הגוף הנשי הוצגה כ"כלי הנשק המיני" של נשים, ובשנות השמונים היא הפכה ליעד דחוף עוד יותר,משעה שהאווירה שנוצרה עם התפשטות מחלת האיידס נטעה בנשים את ההרגשה שרק יפייפה על אנושית תוכל לגרום לגבר לסכן את חייו בשביל סקס".(עמוד 127)

מאז, לתרבות הנשים נכנסו 2 קטגוריות של ייצוג-פורנוגרפיה רכה ש"רק" מחפיצה נשים ופורנוגרפיה קשה שנוהגת כלפיהן באלימות. שתיהן מיושמות בפרסומות למוצרי צריכה, באופנה , בטלויזיה,ואפילו בסרטי קומיקס. כן, כן, זה ממש לא רק באתר אחד או שניים סמויים מהעין. באינסטגרם לבדו ילדים בני 10 יכולים לראות נשים שנראות כאילו הן בובות פלסטיק , בבקיני זעיר להנאת המוצא בהן חפץ. הן מחפיצות את עצמן כי זה הייצוג שהן נחשפות אליו וזה משפיע על ילדים ונוער. אחר כך אנחנו מתפלאים הכיצד הילדים מקשרים , בגילם הצעיר, בין אלימות מינית להנאה מינית ולא יודעים מה זה אמון מיני הדדי ולא כפוי כיוון שמעולם לא נחשפו אליו. הם לא מבינים מה זה אונס כיוון שהוא מוצג להם כ"נועזות"" שגורמת לריגוש מנוכר אצל נשים ונערות. "יכול להיות שפנטזיית האונס נוצרת מהסיבה הפסיכולוגית הפשוטה שזהו גילוי המיניות הראשון שנחשפו אליו"(עמוד 129)."בעוד שבתרבות שנות ה50 אישה יפה זכתה להצעת נישואים או הפכה למושא פיתוי בתרבות המודרנית היא הפכה לקרבן אונס"(שם).

תרבות האונס?זה כאן.

תרבות של השתקה - בסגנון הפלייר החרדי - גם כאן. נשים מתארות את מיתוס היופי כ"הזיה מינית קולקטיבית", שרק נשים רואות וחשות. חלקן אפילו חשות אשמה כשהן נופלות לקלישאות הללו של "תהיי יפה ותשתקי". חלקן חשות בושה על כך שדבר כה "סתמי" או ילדותי הופך עבורן לכה חשוב. העניין הוא הטאבו של מיתוס היופי שאוסר לדבר על מיתוס היופי. כמו "מועדון קרב" המיתולוגי שנאסר לדבר עליו. אולי זה לא חשוב? אולי זאת רק אני? אולי אם אעשה דיאטה או אצבע את השיער א אעשה ניתוח...אח אח נשים היו ונשארו הקרבן המושלם - והגברים הפחדנים היו ונשארו הבריון המושלם. תוקפים אותנו ואז כופים עלינו שתיקה. אך כפי שכבר הבנתם, אין במאבק שום דבר סתמי / ילדותי או כזה שניתן להתעלם ממנו- הוא אינו על היופי כלל אלא על חיינו , על עצמאותנו, על עתידנו בחברה. אין דבר חשוב מזה. ומי שמותקף - ועוד גורמים לו לחשוב ש"הכל לגיטימי" כיוון שכך היה תמיד (תמיד היופי והכסף הלכו יחד) הרי זה בבחינת חטא על פשע מצד הגברים במוקדי הכוח.עם כל ההשפלה של הצגתנו לראווה וגזילת כבודנו העצמי - המיתוס אינו מיני בבסיסו , הוא פוליטי חברתי ולכן ערכנו העצמי מוקרב ,לא גופנו. הגוף הנשי הוא האמצעי דרכו הגבר מרוויח על חשבון הערך העצמי שלנו ושנאתנו את עצמנו ותחושת הבושה שלנו מההנאות שלנו , גם במין וגם באוכל.

אפרופו אוכל, בפרק "והיה המין לאוכל" וולף מסבירה את אמצעי השליטה הנוסף של הגברים-

"התרבות המודרנית מדכאת בנשים את התיאבון לאוכל כשם שהתרבות הוויקטוריאנית הסתייעה ברופאים כדי לדכא בהן את התיאבון למין: דיכוי זה פועל מראש מבנה הכוח ומטה (מהחזק לחלש) ולמען מטרה פוליטית". נשים בתולות תמיד רוממו כי הן שיקפו בורות מינית.פעם הופעל על נשים לחץ לשמור על מיניותן , עתה על פיהן - פן יהיו משוחררות מדי, "נטולות רסן" מדי.זוכרים את הכתבה של דפנה ליאל "נערות בהפרעה"? על נערות שמתחבאות בשירותים על מנת לאכול וילדים שאומרים שמגעיל אותם לראות אישה אוכלת..זה ההווה והעתיד שלנו.. ילדים שמפחדים לאכול או להיראות אוכלים, כבני תמותה. ילדים שנכנסים לכלא על אונס וילדות שנכנסות למחלקות לפרעות אכילה.

מות האלוהים במערב הקריב ועדיין מקריב אותנו,הנשים,בכל יום ויום, לאינטרסים פוליטיים. האם אתן עדיין מוכנות להיות קורבנות? עכשיו אתם בטח נדים בראשכם אבל שואלים- האם יש מה לעשות נגד זה? כשהבת בסדרה "משפחה בהסעה" אומרת לאביה שככה זה - האינסטגרם והיחס המחפיץ שלו הוא המדד לאהבה היום ובלי אהבה הרי נמות וככה זה אצל כולם אז - זהו זה? היא צודקת? כי אם כך, משפחה בהסעה היא בעצם משפחה בהפרעה ואהבתה של אמא תזרק כך , בידי כל אחת , כל דור ודור בשאט נפש ובבוז תמורת 30 שקלי כסף ומחיר הבגידה הבין דורית - חותמת גומי לנשיות ריקה מתוכן,מחפיצה ומכאיבה לכל הצדדים,מלבד לגברים (אלה שלא יכנסו לכלא הכוונה. אתם יודעים, על תקיפה מינית בנסיבות מחמירות)

הפיתרון או ההתגובה היעילה -על פי נעמי וולף הוא חזרה למישור הפוליטי - "עלינו לההתחייב מחדש להתקדמות הפוליטית שלנו ,- תכניות למעונות יום לילדים , חוקים יעילים נגד אפליה על רקע מין, חופשות הוריות, זכויות רבייה, פיצוי הולם וענישה אמיתית נגד אלימות מינית-רק כל אלה יקדמו אותנו "(עמוד 255)

ועוד פיתרון חשוב הוא שיתוף הפעולה הבין דורי. "אם ברצוננו להציל זו את זו ממיתוס היופי ולהציל את התקדמות הנשים מגורלה ההיסטורי - הכולל המצאה מחדש של הגלגל פעם אחר פעם בכל דור ודור - דרוש תיקון לקשרים הבין דוריים בין נשים. ג'יל הנסון , עורכת קומפני,חושפת את ממדי תיעולן של נשים צעירות בידי תעמולת היופי: נשים צעירות , היא אומרת, אינן רוצות בשום פנים ואופן להיחשב פימיניסטיות, מכיוון ש"הפימיניזם לא נחשב סקסי". זה יהיה גם טיפשי וגם עצוב אם הנשים בעתיד הקרוב יאלצו להילחם את אותן מלחמות ישנות מההתחלה רק בגלל בידודן של נשים צעירות מנשים מבוגרות יותר והתנכרות אליהן".

"חיפוש בפועל של מודלים לחיקוי".."נשים צעירות סובלות מחסך אימהי ממסדי - חסך בהגנה והדרכה-וזקוקות למודלים לחיקוי ולמדריכות מנטוריות. מיתוס היופי תוכנן לשסות נשים מדורות שונים זו בזו באופן מלאכותי"- הפרד ומשול,מכירים?

"את לא שונאת נשים שיכולות לאכול ככה?", גבוהה,בלונדינית- למי לא בא להרוג אותה?","אל תשנאי אותי רק בגלל שאני יפה", "אני כל כך שונאת את מדריכת האירובי שלי" העוינות וצרות העין שמעורר בנו מיתוס היופי הן עמוקות ביותר. אחיות בדר"כ זוכרות את הצער שליווה את הכתרת אחת מהן כ"אחות היפה". לאמהות קשה לא אחת להסתגל לעובדה שבנותיהן עולות ופורחות. קנאה בין חברות הכי טובות היא עובדה אכזרית באהבת נשים..בעבור נשים , הדיבור על יופי מכאיב מכיוון שתחת שרביטו של מיתוס היופי גוף של אישה אחץ משמש אמצעי פגיעה באישה אחרת. פנינו וגופנו הופכים למכשירים להענשת נשים אחרות ולא אחת נעשה בהן שימוש שלא בשליטתנו ובניגוד לרצוננו..במצב הנוכחי היופי הפך לכלכלה שבה נשים מגלות כי ה"ערך" של גופן ופניהן פוגע ,ללא קשר למה שהן מרגישות,בזה של נשים אחרות.ההשוואה הבלתי פוסקת, שבה ערכה של אישה עולה ויורד בהתאם לנוכחותה של אישה אחרת מפרידה בין נשים ומאפשרת לשלוט בהן". (עמוד 256)

כל הטוב ש"היופי" יכול לתת - כולנו זכאיות לו. כשנפריד "יופי" ממניות, כשנשמח בחד פעמיות של גופנו ותווי פנינו רק אז תהיה לנשים גישה לאותה הנאה בגופנו שמאחדת ולא מפלגת אותנו".

הסופרת מסכמת את ספרה כך: "האמת הנוראה היא שלמרות שהשוק מעודד את מיתוס היופי הוא היה נותר חסר אונים אם נשים לא היו אוכפות אותו זו על זה. כדי שאישה תוכל להתגבר על המיתוס היא זקוקה לתמיכה מנשים רבות. השינוי הקשה אך ההכרחי ביותר לא יבוא מגברים או מהתקשורת אלא מהנשים עצמן, מהאופן בו אנו תופסות נשים אחרות ומתייחסות אליהן" (עמוד 254)

נשים..מה עוד יש לי לומר לכן..אתן השולטות על עתידכן.

נערות האובססיביות לתדמית האינסטגרם - אתן יכולות להחליט לעשות את הדבר הקל וללכת כצאן לטבח לאינסט גריד, שהרי כל מי שאתן מכירות שם וכבר העברתן את זהותכן לשם והאשליה מאפשרת לכן ליטול חלק בזוהר למראית עין או שתעשו את הדבר הבוגר ותלחמו בחריפות במיתוס היופי. צרו לעצמכן זהות עצמית,ממשית. בעולם שבוחן אתכן מכף רגל ועד ראש , שמכתיב לכן התנהגות ומחשבה , שמעודד אתכן לראות בנשים אחרות אויבות פוטנציאליות ולא בעלות ברית, שמפחיד אתכם וממשטר אתכם - אין לכן מקום. גם אם תשחקו לפי החוקים והצפיות. לא תהיו מאושרות אף פעם, לא תרגישו טוב אף פעם. המודעות העצמית שלכם משתקת ומייצרת מחשבות חזרתיות בנוגע לטקסי מיתוס היופי - מה ללבוש, מה לאכול , איפה להצטלם והופכת אתכן לשבויות. קחו שליטה על חייכן. תגידו-לא.

שאר הנערות-חפשו מודלים לחיקוי שאינם מתיישרים עם תרבות האונס/ההחפצה, הציגו מודלים נשיים אחרים,חזקו את מי ששונה ומי שמעזה. שתפו ותנו במה למי שמעז/ה לדבר על זה וכתבו על זה בפייסבוק. כל אחת יכולה לתרום לשינוי בדרכה,באופן שמתאים לה להגיד- זה לא בסדר. אנחנו סובלות ולא מסכימות לשתוק יותר.היו אמיתיות ואמיצות מספיק לומר אני פמיניסטית כי זו לא מילה גסה. שלמות זו מילה גסה. רצח אופי זו מילה גסה.

אימהות -אתן חשובות וחזקות לא פחות. קחו אחריות , קחו סמכות הורית. למען ילדיכם-אל תתנו להם גישה למקום שמלעיט אותם בערכי החפצה, מעגלים של שנאה עצמית והתמכרות למסך.

לינק לכתבה חשובה בנושא התמכרות לאינסטרם:

https://www.ynet.co.il/digital/technews/article/hj5ri00x4f

לינק ל"משפחה בהסעה":

https://www.youtube.com/watch?v=0yp5EI9PvGQ&t=26s

ודבר אחרון (אבל הפעם באמת חח)- מישהו חייב להמציא שיר-נגד ל"הילדה הכי יפה בגן"! נמאס לי שהוא מתנגן לי בראש בנימה עליזה ותמימה , כמעט חלומית, כשהמסר שהוא מעביר לילדה קטנה בת 3 הוא שכל צורות הקיום,שמעניקות לה ערך, הן חסרות משמעות כי הילדה שלצידה בעלת עיניים כחולות.
11 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אורב באור יום (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
באיזשהו אופן לאורך התגובות שלך את חוזרת על רעיון שטיפת מוח זדונית מכוונת (מגבוה?) כמקור למצב בעייתי, בעוד הראיות עבורה נעות מלא קיימות עד די נסיבתיות. להצביע על זה זו לא תקיפה, אלא הצגת חולשה בטיעונים שלך. כמו שכתבו פה קודם, יותר בעדינות ממני, נשמע שקנית את הרעיון המרכזי של הספר מבלי לחשוב עליו יותר מידי בביקורתיות.

זה מעבר לאי דיוקים, מדובר בשקרים בוטים. 18 מתוך 23 סטטיסטיקות שוולף מביאה לגבי הפרעות אכילה שגויות. דוגמה אחת מהן היא מס' מיתות בשנה בשל אנורקסיה הגדולה בערך פי 286 (!!!) מההערכות הכי קיצוניות. זאת בנוסף על קיומן של אי הסכמות לגבי הניתוח ההיסטורי שוולף עושה. אז תסלחי לי, אבל המחקר 'המעמיק' שלה שווה כקליפת השום. עצם כתיבת ספר או עשיית מחקר לא משווה למחברו רמה כלשהי אם הוא מלא בהבלים. וולף ציירה מטרה סביב החץ שלה. היא לא באה לדון בהגינות, אלא ניסתה לכופף את העובדות לתיאוריה שמצאה חן בעיניה.

שנית, את מפספסת את הנקודה שהעלתי. לא מדובר על אידיאל תרבותי (שיש לו השפעה מסוימת), אלא למה בפועל בני אדם נמשכים מבחינה חיצונית, למרות מה שהאידיאל עלול להכתיב. יש די והותר מחקרים על קבוצות אתניות וגזעים שונים ברחבי העולם שמראים שבני אדם, גברים ונשים, ברוב גדול, נמשכים למאפיינים פיזים מאוד מסוימים שניתן לכמת בדיוק רב. נתתי דוגמאות לכמה מהם קודם לכן. כמובן יהיה מיעוט שפחות יימשך אליהם, למזלם של אלה בינינו שקופחו בהגרלת היופי (אני מכיר את התחושה ידידיי!), אבל זה היוצא מן הכלל שמוכיח את הכלל. זו המשמעות של סטטיסטיקה. מקרה אנקדוטלי כמו של חברה שלך לא סותר את זה במאומה.

את מניחה יותר מידי הנחות לא מבוססות. לא כואב לי שאחרים אומרים משהו, אלא אם כן מדובר בשקר. אעמיד בפנייך תמונת מראה: באקלים התרבותי-פוליטי של היום נשים רבות שכדברייך 'מעוררות מודעות ושינוי' לא עושות דבר קונקרטי המיטיב לנשים וגברים כאחד (בהתאם לטענה שפמיניזם עיקרו בשיוויון), מלבד להאשים גברים בכל בעיותיהן. צירוף המילים גבר-לבן-סיסג'נדר שקול בעיניהן לעריץ נתעב, וקריאות בצחוק בסגנון "תהרגו את כל הגברים" מתקבלות באדישות כדבר נורמלי. הכל נעשה תחת מסגור של נדכאים (נשים) אל מול מדכאים (גברים). זאת בעוד מופעלים עוד ועוד מנגנונים מוסדיים של אפליה מתקנת לטובת אותם נדכאים יותר מאי פעם. בסביבה בה כל הזמן אתה שומע שאתה אחראי בלעדי לתחלואי העולם, לא פלא שמתגברת מסת גברים (ונשים) שלא מקבלים את הדיכוטומיה הנ"ל כתורה מסיני ו'זועקים נגדן'. בפסקה האחרונה שלך את אפילו לא מתייחסת לבעיות לגיטימיות של גברים. בעל חשיבות עליונה יותר בעינייך שהם מביעים את הבעיות שלהם 'לא נכון', במקום להבין את המשנה 'הנכונה' של נשים 'מעוררות מודעות ושינוי'. ככה נשמעת התנשאות, ואף אחד לא אוהב שמתנשאים עליו. את יודעת, פעם לימדו אותי שאם מישהו לא קולט את המסר שלך אז הבעיה לא אצלו, אלא באיך שהמסר מועבר. אם את רוצה שדברים ישתנו יום אחד כפי שאת מקווה, אולי כדאי שנשים 'מעוררות מודעות ושינוי' יחשבו מחדש על תוכן המסר שהן מעבירות, בנוסף על איך.
gigi (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
אורב באור יום אני עונה לך למרות חוצפתך. מעולם לא אמרתי שהאמת "אצלי בכיס" וחבל שאתה כה ממהר לשפוט ולהשתלח. איני רואה בהעלבה / תקיפה מילולית דבר לגיטימי, גם כשאין הסכמה ביני לבין כותב אחר.

עצוב לי מאוד שיש אי דיוקים/הטיות בסטטיסטיקות של האנורקסיה והבולימיה (כן,קראתי את הלינק ששלחת) אבל בכל הנוגע למחקר מעמיק - לא אתה ולא אני מגיעים לרמתה של וולף, שבניגוד לשנינו , עשתה מחקר. בנוסף, אם רצונך לדבר על אי דיוקים- בעולם העתיק אישה גדולת גוף נחשבה שיא היופי כך ששעון החול ממש אינו אידיאל יופי "אוניברסלי",כטענתך. חתך הזהב אמנם מעניק הרמוניה לפנים אך יש שיגידו שהוא אינו לטעמם,כמו חברה שלי שממש לא אוהבת אף מוטה למעלה או פנים "בובתיות" מדי (לדבריה).

בנוסף,אני חושבת שחשוב לדבר על "ההתניה החברתית" כפי שכינתה אותה , אפילו בלי קשר לשאלה -שנתונה לפרשנות-עד כמה היא משפיעה.חבל שזה כה כואב לך שאני מדברת , כאישה, על מצבם של נשים כדי לעורר מודעות ושינוי. אולי אתה רואה בקושי הנשי אצבע מאשימה או הזמנה לדיון בנוגע לשאלה מי יותר סובל אבל העניין הוא לא להאשים אלא להבין ששני הצדדים מרומים וסובלים , פשוט הנשים מעוררות שיח וזועקות על מצבן בעוד הגברים קופצים וזועקים על הקושי שהם נתונים בו רק בהקשר הנשי - כשנשים זועקות הן קמים וזועקים נגדן שהם לא פחות סובלים. זה לא מועיל לא לנשים ולא לגברים,להפך, זה מעורר התנגדות בקרב הנשים ,שחשות מושתקות, ומעורר תסכול בקרב הגברים,שחשים עוד יותר מואשמים ומותקפים (במקום להבין שהיחס לנשים גורר את היחס כלפיהם ושהם הבאים בתור) אבל אולי, יום אחד,דברים ישתנו.
gigi (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
עמיחי- בנוגע להטיות,עכשיו נוכחתי , מקראתי את הלינק שאורב באור יום שלח,שישנה הטייה / אי דיוקים בסטטיסטיקות של נעמי וולף (לפחות בכל הנוגע לקורבנות האנורקסיה והבולימיה השנתיים בארה"ב) וזה פוגע מאוד בהערכתי כלפיה אבל נראה לי שבנוגע לנושאים האחרים - אין היא טועה והיא ענתה עליהם יפה מאוד.

יכול להיות שהייתי צריכה להדגיש היבטים מסוימים כדי לענות על שאלותייך המצוינות מראש למשל שההחפצה , בבסיסה, אינה מינית כי עם פוליטית , שההומואים נענשים כמיעוט גברי שפוגע באידיאל הגברי ומשווים אותם,איך לא ל"נקבות",כאילו בכך הושלם גינויים ושבידי הגברים,גם כשמשתמשים בהם לצרכי כלכלה ומחפיצים אותם (הרבה פחות אבל עדיין) יש להם נק' אחיזה שאין לנשים-גיל והישגים.נשים "מתכערות" ו"מקלקלות" עם הזמן,גם היפה וגם החכמה,כשפג תוקפן-ה חשובות כמתות בעוד הגברים משתבחים עם הזמן והישגיהם עומדים להם.אצל הגברים לעיתים , החכם עולה על היפה אך אצל הנשים - זו "ברירת מחדל" להיות חכמה..בקשר לשית"פ של הנשים כבר הוסבר שמדובר בשטיפת מוח.

בקיצור, לנשים הטוו דרך ראשית להשגת גברים וערך עצמי - להיות יפה ולשתוק ולגברים - דרכים נוספות. נכון שהם,כבאים בתור , חשים שהייצוג הגברי של הגבר עם הקוביות הוא האידיאל , אך אין הם חסרי אונים מול מערכת שמשבחת הישגים גבריים נוספים, בדגש על הישגים ולא על מראה.
חני (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
חשבתי על השוואה בין רביקוביץ לאוסטן בעניין החתרנות.
gigi (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
ואי חני-אם היית יכולה לראות את פרצופי עכשיו חחח כבר חודש שאני מדשדשת עם הסמינריונית, מתנחמת/מתרצת בכך שסיימתי את הרקע..מקווה שלא אזניח את זה. את צודקת,אני מכה על חטא ומקווה לא ליפול שוב בגניבת ספרים,אף פעם. בנוגע לשינויים החברתיים-כן,זה בשוליים ועם הרבה פחד/שנאה אבל זה התחיל והיום אני תומכת בכמעט כל מה שמוגדר "מוזר" או "לא טבעי" כי מבינה את הקונוטציה שהצמידו לזה כדי להפחיד/לגזור על זה כליה. לא הבנתי מה הנושא שאת מתעסקת בו? וחורף חם גם לך,עם גשמי ברכה:)
חני (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
תודה גיגי, נושא מרתק. מקווה שלא הולך לך קשה מדי עם הסמינריונית.
טוב שמצאת את הנושא שלך, לא טוב שלקת בלי רשות.יודעת שלפעמים אנחנו זקוקים למעשי קונדסות♡
יש עוד דרך בנושא אך אם שמת לב משהו משתנה
בעניין מגדר ומין.פתאום זה לא ברור במיוחד אצל הנוער.יש הרבה יותר דו ויש פתיחות גדולה יותר.יש לבתי ילדות שהכירה ביסודי כבת ופתאום אחרי שנים הפכו לבן.או ההפך. יש שינוי באוויר.
שאת התפיסות שדחקו את הנשים הצידה יעלמו עם הזמן אבל אולי זה יקרה כשגברים יפסיקו לפחד שנשים
יעלו עליהם בביצועים , ישלטו בהם...
בינתיים אני בנושא החתירה תחת הקונבנקציות במסווה.
חורף חם גיגי.
עמיחי (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
גיגי, כמוך גם אני מושפע מאד מספר עיון טוב ופוקח עיניים, אבל לאחר כמה ימים של חדוות הגילוי אני מוצא שכדאי לתת לדברים לשקוע ואז להרהר בהם שמא הם מוטים מדי.
תני דעתך שנעמי וולף בוחרת להאשים ולהאשים, ומהצד השני יש קורבנות טוטליים.
האמנם?
ומה החלק של נשים בבניית מיתוס היופי ובהיענות לו?
והאם גברים רבים אינם קורבנות של הציפיות הנשיות מהם? (מישל וולבק לדוגמה עסק בזה בספריו הראשונים).
אגב, ומה החלק של הומוסקסואלים בעולם האופנה, והם הרי לא נמשכים כלל לנשים?
גם דבריו של אורב באור יום (בתגובה שמתחת לשלי) לעניין.
לכל סוגיה, בוודאי חשובה ומורכבת כמו זו, יש כמה וכמה צדדים.
אורב באור יום (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
וולף ידועה בתור מגזימנית שהמחקר שלה, נאמר ככה, לא הכי מהימן:
https://en.wikipedia.org/wiki/Naomi_Wolf#Accuracy

בטוחני שיש אלמנטים תרבותיים המשפיעים על תפיסת היופי, ועם זאת יש מרכיבים אוניברסליים בלתי תלויים בתרבות כמו יחס הזהב בתווי פנים, מבנה גוף של שעון חול לנשים ומשולש לגברים הנתפסים יפים. השפעתם חזקה מעבר לאיזו התנייה חברתית גרידא. מעבר למה שמפרסמים חושבים שעובד, אולי ראוי להתייחס מה האדם הממוצע ברחוב מוצא יפה ומושך. גבר ממוצע לרוב לא נמשך לקולבים בדמות דוגמניות.

זה מרתק שאת מדברת על שטיפת מוח של אחרים, אבל בתגובותייך מחלקת בין הצדדים, כאשר זה הנגדי לך תמיד טועה ומוטעה, ולא מוכנה לשקול שייתכן והאמת בשלמותה לא נמצאת בכיס שלך.
gigi (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
yaelhar- כן, קני המידה הלוחצים הללו שתיארת הם מדויקים וכולאים אותנו בארונות מתכת. מצפים מאיתנו לשכב בהם,במיטות הסדום , לא משנה כמה נצטרך להצתמק להתעמל ולרעוב או ההפך להתנפח ולגדול. ה"חוטא/ת" שאינם בדת היופי מסכנים/מאיימים אז נענשים פסיכולוגית נאמר להם שלא "יטוהרו" ויהפכו למלאכים אנושיים כי הם לא עברו בגיהנום כדי להגיע לגן עדן אבל הם דווקא החזקים מבנינו. הם חופשיים בתודעתם ופתוחים לעולם כפי שנבראו.

אני חושבת שהתגובה האנטי פימיניסטית עשתה חיבור גאוני למדי בין מקרי קיצון לבין כל התנועה הפמיניסטית , כך שאנשים מתחילים לקשר,לא בטעות אלא תוך שטיפת מוח מכוונת, בין שיווין זכויות וקידום מעמד של נשים באשר הן - לפגיעה בגברים. עוול הוא עוול. אבל אי אפשר ואסור - לעשות השוואה בין מעמד האישה למעמד הגבר.
yaelhar (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
אנחנו חיים בחברה שקנה המידה שלה אחיד:
נשים צריכות להיות צעירות, יפות, אמהות מושלמות ובנות זוג נהדרות. גברים צריכים להיות חזקים, ממוקדים במטרה, מאהבים טובים ומפרנסים (היטב) את עצמם ואת משפחתם. קני המידה האלה הם שקובעים את מידת המשיכה של האישה/הגבר.

הבעייה שישלי עם התפיסה הפמיניסטית היא, שנראה לי מוטעה להטיל את האשמה לכך על צד אחד במשוואה (נכון שמהמקום בו אני עומדת נראה שהוא הרוויח יותר, אבל מהיכרות עם אנשים במציאות, לא בטוח שהוא יכול להפיק מכך רווחים דווקא).

נראה לי שעוול אינו יכול להיות מתוקן על ידי עוול נגדי.

gigi (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
בת יה-אני לא חושבות שנשים אשמות באותה מידה כמו גברים.. אני חושבת ששיתוף הפעולה של נשים עם המיתוס נובע מהיותנו קורבנות לשטיפת מוח. גם מי שחיה בבועה מגוננת (הורים שמנסים לגונן/מערכת חינוך חרדית/דתית) תחשף לזה ואין שום "נתיב בריחה". אין שום מודלים אחרים לחיקוי שהם "מבטיחים" ו"נוצצים" באותה מידה. תשלבי את זה עם הקורבנות הגבריים לשטיפת המוח שמתחילים להימשך רק לסוג 1 של נשים (רזות,בלונדיניות וכ'ו) הרי שנשים פשוט לא יודעות איך לצאת מזה..אבל יש שינוי באופק ויש התנגדות לברבי האנושית.האינסטגרם מעניק במה להרבה ייצוגים של נשיות (נשים "גבריות", בוצות,עם קוביות בבטן,מלאות וכ'ו) ולהרבה ייצוגים של גבריות (קווי'רים,קרוס דרסינג,פאם בויז, מלאים וכ'ו)

וכן,האחדות שלנו וההכרה בגיוון הטבעי היא הכוח שלנו!!
gigi (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
פרפר צהוב אני ממש לא מסכימה איתך. אני חושבת שצריך להיות עיוור כדי לא לקלוט את חומרת הלחץ הפסיכולוגי שמופעל על נערות ,נשים ובעיקר מבוגרות שמעזות להזדקן-להיות יפות צעירות מושכות ומושלמות-מוצלחות כל הזמן. ההישגיות שפיתחנו מופנית נגדנו. גברים חזקים רוצים להקטין נשים שמתחרות נגדם ביצירת אמונות מפחידות שיחלחלו. מכיר את-"גברים לא אוהבים אישה מוצלחת מהם?" זו רק דוג' אחת. נשים מתחילות לקבל את המסר - אל תהיי מוצלחת מדי,את תרחיקי גברים ומה שנגזל מאיתנו זאת האמונה בערך עצמנו ובכך שאנחנו ראויות לאהבה וכשזה נלקח מאיתנו.. זה יותר מפחיד מאיום באלימות. גם האלימות הפיזית ..והכל ביחד..אבל אני מסכימה איתך מאה אחוז בנוגע לחשיבות שבחינוך ובענישה ראויה. חחח לפי דעתי זה לא צירוף מקרים שלשתיהן יש שם משפחה וולף.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
כתבת הרבה על ספר שנראה מאולץ ומופרך מאוד.
ההתמקדות ביופי כאמצעי לדיכוי האשה נראה עניין הזוי לחלוטין, ואני מקווה שהמחברת לא קיבלה דוקטורט על הרעיון הזה.
בכל חברה יש נורמות מסויימות של יופי, גם לגבי גברים וגם לגבי נשים, ואין ספק שמי שעומד בסטנדרטים האלה מקבל נקודות זכות בחברה, אבל לראות באידאל היופי איזשהו סוג של דיכוי נשים, זה כבר ...אהמממ...וכך גם כמה רעיונות נוספים של המחברת שהצגת.
קיימת בעיה אמיתית אצל חלק פרמיטיבי בציבור שמרגיש שהאשה היא רכושו של הגבר, ובעניין הזה יש להלחם מלחמת חורמה שמתחילה בחינוך ומסתיימת במניעת פשעי אלימות ובענישה הולמת שלהם, לא רק לגבי נשים, אלא בכלל.
נראה שנעמי וולף צריכה להתאמץ הרבה יותר כדי להגיע לקרסוליה של וירג'יניה וולף.
בת-יה (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
gigi, ישר כוח על הכוח לכתוב ביקורת ארוכה שכזאת.
כשהייתי צעירה האשמתי את הגברים בחוסר זכויות לנשים.
גם בעקבות ההשפעה שלי מהספר של שולמית אלוני: "נשים כבני אדם".
ובכל זאת ככל שבגרתי הבנתי שהנשים אשמות בדיוק כמו הגברים,
כי במקום להתאחד ולהתנגד לאפליה שקיימת הן מנציחות אותה,
ולא אחת כשמישהי עושה משהו טוב למען הנשים האחרות - אלה "מפילות" אותה למטה.
אולי בגלל קינאה, אולי בגלל פחד, ואולי יש עוד סיבות.
ובקיצור, זה טוב שהסופרת קוראת לנשים להתאחד, ולנערות להפסיק להתייחס למודלים ועוד.
אבל כל עוד מסתובבות בחנויות בובות ברבי, ויש תחרויות על יופי, שום דבר לא ישתנה.
שוער הלילה (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
מה זאת אומרת מה אני עושה ער?
אני שוער הלילה.
gigi (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
תודה לכל מי שהגיב! הייתי צריכה את זה כדי להרגיש שעשיתי משהו, גם קטן.
סקאוט-מילותייך חצובות בסלע. שעבוד בעקיפין/בהיחבא-אין תיאור עצוב ונכון מזה.
עמיחי-אם המאמץ שלי עזר לך או חידש לך אז הכבוד כולו שלי:)
Pulp Fiction- התגובה שלך כל כך הפתיעה והצחיקה אותי חח תודה ששיתפת!
ראובן-אשמח לתרגום
ראובן (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
אמ'לק
סקאוט (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
כתבת יפה מאוד על נושא מרתק ונכון מאוד. למרות ההתקדמות העצומה בענייני זכויות נשים, במישור היופי עבודתנו עוד רבה. משעבדים נשים בהיחבא, בעקיפין.
הספר נשמע מעניין מאוד ועל כן נוסף לרשימה. אשתדל להגיע אליו בהקדם.
עמיחי (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
מעניין. תודה על ההשקעה.

טוב שהחזרת (ושאלת שוב).
Pulp_Fiction (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
מודה שלפעמים, כשאני שואל ספר בספריה הציבורית, עוברת במוחי המחשבה: אם פשוט אקח אותו איתי בתיק, מי ישים לב? ולמי אכפת בכלל? אבל אז אני ניגש לדלפק ומבקש אותו באופן קונפורמיסטי:-)... כנראה יש לי טראומה מהפעם ששאלתי בלי רשות את שעון היד היקר של השמרטפית שלי בגיל 8 והיא הפכה את כל הבית שלה בחיפוש אחריו.
gigi (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
הייי מה אתה עושה ער?? נכון חח איך טעיתי..Shame on me!
שמחה שנהנית ושאינך שופט את מעשיי הנלוזים חחח ואייי כואבות לי הידיים כי אני על זה איזה 6 שעות אבל עוד לא סיימתי!
שוער הלילה (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
אהבתי מאד את הווידוי שבראשית הדברים.
באשר לסקירה - נהדרת.
באשר לספר - מזעזע.

הערה:
פעמיים לפחות קראת למחברת וירגי'ניה וולף, ולא היא. נעמי וולף.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ