ביקורת ספרותית על מדיאה (1983) מאת אוריפידס
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 26 ביוני, 2020
ע"י חני


ומי מאיתנו לא אוהב אגדות? זוהי אגדה טרגית למבוגרים בלבד שמעוררת ספקות ושאלות בלב הקורא. ומה צריך כדי שאישה חזקה כמו מדיאה תתפוצץ מכעס וקינאה ותחרוץ דין שלה , של בעלה וילדיה...וכל זאת מתוך בחירה, מתוך מודעות שלמה. בחירה לא מוסרית שזעזעה כל אדם ששמע את המחזה הטרגי.

חץ האהבה פגע בה ושמו יאסון מיון. ליבה היה מוכה תשוקה לחיזוריו. בשבילו גנבה את גיזת הזהב. עקרה לארץ נכריה ובגדה במשפחתה הגרעינית. אהבה טוטאלית וכמו שאומרים "אהבה עד שהמוות יפריד". אבל יאסון למרות האהבה שחש אל מדאה וילדיו פזל אל בת המלך. רצה בטווח הארוך שילדיו יחיו תחת המלוכה. ומה עם מדיאה האומללה והמושפלת שיללה בלילות וכלום לא עזר. כמו הר געש רועש מבפנים תכננה נקמה. פרט אחרי פרט רקמה תכנית שטנית שעוד דורות רבים יסופר בה. וכך היא מזמנת פגישה עם בעלה הבוגד כחלק מתכניתה ומדברת אל ליבו:

" טנופת. אין לי הגדרה טובה יותר, כשאני חושבת על בוגדנותך. באת אלי, אתה, אוייבי, באת אלי? אין זו גבורה ואין זה עז לזון עיניים בקרובים שהם קרבנותיך, אלא זו הגרועה מכל מחלות אנוש- שפלות. אבל בכל זאת טוב שבאת, מעל ליבי יוקל מעט הנטל כשאגנה אותך".

הטרגדיה היוונית באה להדגים שאלות של מוסר. סיפורה של אישה חזקה בשם מדאה שהייתה מכשפה וקוסמת ובחרה לנקום על בגידתו של בעלה על ידי כך שתשמיד את המאהבת הבוגדנית בת המלך, את בעלה שהשאיר אותה לבד וגם את ילדיה.

המחזה שמגיע בספרון עם כתב קטן וצפוף, שנראה כמו פיוט. נכתב על ידי אוריפידס ביון העתיקה ב - 431 לפנה"ס. הוא לא כתב על גיבורים הרואים שגדולים מחיים. או על בני אדם שצריכים דמות חיקוי מושלמת כדי שיוכלו לשאוף אליה. המחזה מציג תוצאות טרגיות וחייתיות של אנשים עם כל הרוע, על מעשיהם והבחירות שהם עושים בחיים. המחזה מתלבט במצבים שמשפיעים עלינו בחיים ואיך מתמודדים אתם. עם השמחה הכעס או האומללות. הוא מציג את מדיאה כקרבן וכאומללה ולא כרוצחת. מטלטל ומשאיר את הצופים פעורי פה מצד אחד, ומצד שני יש במחזה מקהלת נשים שמגלה אמפטיה כלפי מדיאה וכלפי בני אדם והחלטותיהם בכלל. ובכך יוצרים איזה שהוא בלבול מוסרי אצל הצופה לגבי האמת והאם היא מוחלטת. המקהלה מסרבת להיצמד לעמדה מוסרית של טוב או רע. ובכך מנסה לומר שהמעשה היה נקמני ולא מוסרי אך עדיין היכולת לגלות חמלה לסבלו של האחר ישנו. והקהל מתמודד עם הספקות בעצמו.

{אז למי שחשקה נפשו במשהו קצת אחר}
45 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
חני (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
מחזה נפלא ועצוב. וצודקת לגבי זוויות ראיה.
תודה בר.
בר (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת נפלאה, מחזה חשוב שקראתי פעמים רבות.
כל קריאה מגלים דברים חדשים ורבדים נוספים.
חני (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
תודה תודה אברש. אין כמו כמה מיתוסים יוונים
להאיר לנו את העיניים
ולהבין שההסטוריה מתגלגלת
על אותם תובנות נפלאות משכבר הימים.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
כתבת נפלא חני.
השאלות בנושא מוסר שמתעוררות במהלך הקריאה אכן מרתקות ומזמינות עיון מעמיק בכתבים שכאלה. טרגדיות יווניות נוגעות לעתים קרובות בנושא המוסר ומציירות את האדם ואת האלים גם יחד, כבריות יצריות שמסוגלות למעשים זדוניים לא פחות משהן מסוגלות למעשים טובים.
הייתי אומר שבמובנים מסוימים, דמויות הטרגדיה היוונית עגולות אפילו יותר מאלו של רבים מהרומנים המודרניים. אין ספק שמדובר ביצירות שהשפיעו ועודן משפיעות על הספרות בימינו באופן ניכר. תודה על הסקירה המרתקת.
חני (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
תודה אלעד הרבה שאלות מוסריות יש כאן.
וגם בין היתר התפתחות מעמדה של האישה
ביון. עצם זה שהמחזה הועלה על במה
כבר מדגים בעייתיות מסויימת.
שלא נדבר על כך שמקהלת הנשים
זה גברים שהתחפשו לנשים. היה אסור לנשים
להסתובב במרחבים ציבוריים.
חני (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
עמיחי תודה זה מחזה בסגנון מסויים.
ועומד כבר שנים לתפארת העולם.
מסכימה שלוקח זמן לנתח.
אלעד (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
חני, כתבת יפה ומעניין.
סיפור מזעזע, שאולי ממחיש את חוסר האונים מול הרוע, ואת הצורך האנושי הכל כך קדום לאפיין אותו ולחפש לו הסבר.
עמיחי (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
כל הכבוד שהצלחת.
זו כתיבה שמתישה אותי.
חני (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
מחשבות תודה כיף להסניף ידע ומאחלת לי לעולם
לא להפסיק ללמוד
כל עוד אוכל.טוב שלא הלאתי
אותך בחומרים (יצירות) שאני מסניפה.
בטח היית נרדם.
חני (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
תודה אמון הם באמת מופלאים. אני שמחה שיש לי זכות
להתודע אליהם.
הדילמות המוסריות ברוב היצירות
עדיין רלונטיות גם לתקופה שלנו
למרות שעבר ים זמן מאז.
מילטון, פאוסט, שיקספיר, בוקאצ'יו
כולם מרתקים....
חני (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
יעל תודה את מדיאה לקחו במרכבה משם אחרי הרצח.
טוב שיהיו אלים לצידנו כנראה.
מורי (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
חני, רק בגלל שאת לומדת, יוצא לנו לשמוע מה דעתך על שכאלה. זה לא מסוג החומרים שאני מסניף.
אָמוֹן (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
הסיפורים האלו שאני עדיין אוהב אותם, נראו בעבר בעיני כפסגת הגאונות. כל כך אנושיים וחיים ואפילו האלים עצמם, אבל לצערי ידוע בימינו שהם לא חיים על פסגת הר האולימפוס. אני יודע שיש לנו את התנ"ך והסיפורים שבו גם מופלאים אבל אני לא יודע אם הם מתקרבים ברמה שלהם לאלו של המיתולוגיה.
yaelhar (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
תמצית הטרגדייה.
אין ניצולים מהסיפור הזה.
חני (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
תודה רץ. האמת שהאלים קצת שיחקו בבני אדם.
גחמנים ונקמניים. והגורל הוא שקבע הכל.
לא הייתה הלימה בכלל בין המעשים לעונש
אז כבני אדם מה שנקרא " אכלנו אותה".
רץ אז זו מטרה נעלה להיות טובים יותר.
רץ (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מעניינת -לאופן שבו היוונים ראו את בני האדם, אין חדש תחת השמש לגבי כך, העולם המודרני לא עשה אתנו יותר טובים, פעם האמנו באלים וגורל, האדם נטול גבלות לוקח את הרוע למקומות לא צפויים.
חני (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
Pulp תודה. נקמה בגלל בגידה היא שכיחה בקרב זוגות. אבל מה הילדים
עשו שרצחה אותם.
והסיפור שלך במחלט מעניין.העורך
לא אמור לפרסם מכתבים אישיים.

חני (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
בנצי תןדה. גם מרון וגם אלמגור מצויינות לטעמי.
אני ראיתי את הגרסה החדשה כנראה.
הצגה מרתקת.
Pulp_Fiction (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
כתבת נהדר כרגיל. ב-1914 אשתו השנייה של שר האוצר דאז הנרייט קאלו ירתה למוות בעורך העיתון 'לה פיגארו' גאסטון קאלמט כי ידעה שהוא מתכוון לפרסם את המכתבים האינטימיים שלה לבעלה הנוכחי כשהוא עוד היה לכאורה נשוי לאשתו הראשונה. ובית המשפט הצרפתי...זיכה אותה. אולי הם היו מושפעים מטרגדיות יווניות כאלה:-).
בנצי גורן (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
תודה חני. בילדותי ראיתי את מדיאה בתאטרון עם חנה מרון כמדיאה ושנים רבות אחר כך עם גילה אלמגור. קלאסיקה אמיתית.
חני (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
תודה פרפר. כן היא הערימה על כולם ופגעה באנשים הכי קרובים לה
ועל ידי זה גם בעצמה.למרות שהיא לא נענשה על כך, היא בעצם נשארה לבד
עם המחשבה שרצחה ילדיה.
חני (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
תודה מושמוש. אייסכילוס וסופוקלס וגם אוריפדיס היו שלושתם מפורסמים מובילים במאה החמישית.
השניים שהזכרת אכן היו בין הטובים.
חני (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
תודה סנטו, יש הצגה מאוד יפה על המחזה באחד האתרים.
חני (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
סקאוט עם כל מבחני בית לאחרונה מאחלת שתצליחי:)
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
תודה, חני. סיפור מעניין עם לקח בצידו.
אל תתעסק עם מכשפה, ואם כבר התעסקת איתה השאר נאמן לה.
מילא רצתה לפגוע ביאסון, אבל חיסלה גם את ילדיה?
מושמוש (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה. אבל אייסכילוס וסופוקלס טובים מאורפידס ( שני המחזאים שקדמו לו).
משה (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
מעניין. חני כתבת יפה, תודה.
סקאוט (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
חני- אני מתכננת.
קודם אסיים את המבחנים שאני צריכה להשלים ואז אקח אותו, בעזרת השם.
חני (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
תודה רסטה:) אוריפדיס רצה להראות אנשים בגודל אמיתי.
בעיקר לבדוק את תפיסת הבחירה החופשית בחיים.
חני (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
תודה סקאוט אולי פשוט תקחי את הקורס
יהיו לך 12 יצירות יפות.
Rasta (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
אמת מוחלטת כנראה שלא קיימת, בטח לא אצלנו בני אדם.
כתבת יפה, אני בהחלט אקרא.
סקאוט (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
טרגי טרגי אבל עשית חשק.
נוסף לרשימה.
תודה, חני, כתבת יפה מאוד.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ