ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 23 ביוני, 2019
ע"י yaelhar
ע"י yaelhar
#
כטוב ליבו בשיכר התפאר הטוחן בפני המלך כי בתו מסוגלת להפוך קש לזהב. המלך תאב הבצע כולא את הבת הטוחן בחדר מלא קש עם פלך ומודיע לה שאם עד הבוקר לא תטווה את כל הקש לזהב, ראשה יותז. העלמה מתחילה להתרגל להיפרד מראשה כאשר מופיע גמד (לא נחמד במיוחד) ומציע להפוך במקומה את הקש לזהב. מה תתני לי? הוא שואל. לעלמה אין דבר להציע לו, והיא מבטיחה לו את בנה הבכור. לפנות בוקר מגיע המלך ומוצא את החדר מלא כולו זהב טווי. הוא לא פראייר לשחרר את התרנגולת המטילה ביצי זהב ונושא לו את העלמה לאשה. אחרי שנה נולד בנה הבכור והגמד מופיע לגבות את החוב. האם מחפשת מוצא והגמד אומר לה שהחוב יבוטל אם תדע את שמו. בדרך מקרה היא מגלה את שמו והגמד נעלם בצריחת זעם.
את אגדת העם הזו, אחת מהאוסף של האחים גרים, ששלונסקי כתב עליה מחזה חינני, "עוץ לי גוץ לי" - פירקה נוביק לגורמים, פיצלה לפצלים, התיכה לתוכה שברי אגדות עם נוספות, קצת מיתולוגיה יוונית-רומית וכתבה ספר – ללקק את השפתיים. יש בו שלוש עלמות, שתי מלכות, שד אחד, מלך רב-כוח, צאר רב-יופי ומלא כיעור. יש בו יהודים שאם כל היהודים היו מתנהגים כמוהם לא היתה אנטישמיות בעולם. יש בו עולם חקלאי – נניח פולין במאה ה-19, יש בו חורף קר וקשה, רעב, עבודה קשה ויופי שלא-מהעולם-הזה הנמצא בעיני המתבונן.
בנוסף לכתיבה המצויינת של נוביק – שזה הספר השני שקראתי משלה ובהחלט לא האחרון - היא מעלה בסיפור רעיונות ממש חריגים.
- אם ביקשת את עזרתו של מישהו, הפכת לבעל חובו. לא תוכל להשתחרר מהחוב עד שתחזיר.
- אם הסכמת לעיסקה – הסכמתך מחייבת, והיא שרירה וקיימת. עד השלמת העיסקה.
- אם מישהו פגע בך בצדק – הצדק עימו. ההגינות מחייבת אותך לקבל את הפגיעה ולא להאשים את הפוגע.
- אם לווית – עליך להחזיר. אם לא תוכל להחזיר בכסף – תחזיר בשווה-כסף עד שתשלים את חובך.
- טוב-לב מזכה את בעליו בתמורה כפולה שהיא בלתי נראית לחסרי הלב.
- אם תנהג בהגינות - תקבל הגינות בחזרה.
רעיונות ממש חריגים, לא? טוב, מדובר הרי בפרימיטיבים שכאלה, עתיקים ממש, שלא מבינים משמעותו של משא ומתן למחיקת חוב, גילגול נושים ודחיית עונש עד קץ כל הימים ולא מבינים שעם "הגינות" לא קונים במכולת ובטח שלא הופכים למלכים.
*
43 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
yaelhar
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
רב תודות, עומר.
|
|
עומר ציוני
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
איזה יופי של ביקורת! כיף לקרוא
|
|
yaelhar
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
רב תודות, אורית זיתן.
|
|
אורית זיתן
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
מקסים!
|
|
yaelhar
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
תודה רבה, Pulp_Fiction
אני באמת חושבת שזה ספר מיוחד. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
נו טוב.
אם נתת לו חמישה כוכבים, אז זה בטח משהו מיוחד.
|
|
yaelhar
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
רב תודות, מיכל
אשמח לשמוע מה דעתך עליו. יש בו רבדים ציניים שצריך קצת לחפור כדי להבחין בהם, ואני בטוחה שתאהבי אותם (-: |
|
מיכל
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
מה המשותף
ל"החור שברעש" ול"הסיני שקרא עיתון בתור לגרדום"?
יש כאלה שבוחרים את הספרים שלהם על סמך היכרות קודמת עם הסופר. יש כאלה שבוחרים עפ"י המלצות של חברים. יש כאלה שבוחרים על סמך העטיפה והתקציר על הכריכה האחורית. יש כאלה שבוחרים על סמך המלצות של הספרנית או המוכרת בחנות. אני בוחרת את הספרים שלי (לפחות את רובם) על סמך הביקורות שלך. החור שברעש והסיני החביב הם דוגמה אחת קטנה לשני ספרים שהרווחתי בזכותך ושלא הייתי מגיעה אליהם לעולם לבד. נראה לי שהספר הזה הולך להיות הדוגמה הבאה... |
|
yaelhar
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
רב תודות, סוריקטה!
|
|
yaelhar
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
תודה רבה, אדמה
אני לא יודעת מה הסיבה לשנאת יהודים. קשה להעריך מה קדם למה. בסיפור הזה יש מעט מאד שנאת יהודים, והיא קשורה לבורות השונא, מה שאני נוטה להתייחס אליה כאל ההסבר המנצח. למעשה התכוונתי לציין שהיהודים בסיפור מוצגים באופן מאד חיובי והתנהגותם כל כך חיובית, שאתה רוצה בעצמך להיות יהודי (-: |
|
סוריקטה
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
פייר, בלי הביקורת הזאת לא היה סיכוי שאקרא את זה.
|
|
אדמה
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
תודה yaelhar, נשמע ספר מרתק.
ההיסטוריה מוכיחה ששנאת יהודים אינה קשורה להתנהגותם אלא להיותם יהודים.
|
|
רויטל ק.
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
גיבורי הספר סובלים מאנטישמיות המופנית כלפיהם,
היהודים היחידים בכפר, על אף התנהגותם שלטענתך אמורה למנוע אנטישמיות...
מכאן אני מסיקה על דעתה של הסופרת. (ובכלל, האשמת הקרבן איננה מקובלת בימינו, אז אסתכן בהערכה שהסופרת, בהיותה ילידת ארה"ב הכה פוליטיקלי-קורקטית, היתה נמנעת ממנה). |
|
yaelhar
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
רויטל אני לא יודעת אם הסופרת מפקפקת בזה. לא ראיתי שום רמז בטקסט.
כשמדובר במצב היפותטי - כמו "כל היהודים היו מתנהגים ככה" - יש מקום להערכה (שלי) ולפקפוק (שלך) |
|
yaelhar
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
תודה רבה, אושר
משחקי שליטה הם חלק מהחיים, נראה לי. |
|
רויטל ק.
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
אם כל היהודים היו מתנהגים כמוהם לא היתה אנטישמיות בעולם?
אני בספק... (ועושה רושם שגם הסופרת מפקפקת בקשר הזה). אבל איזה כיף שנהנית:) |
|
אושר
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
תודה yaelhar , חבל שהכול זה משחקי שליטה)-:
|
43 הקוראים שאהבו את הביקורת