ביקורת ספרותית על היה היתה מאת יעל נאמן
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 19 בספטמבר, 2018
ע"י רץ


מחיקה ככפרה

לקראת יום כיפור, אני בדרך כלל מחפש ספרים המצליחים להתקשר להלך הרוח שלי ביום הזה, יום של התכנסות פנימית והרהורים, על מי שאני כאדם הנושא זיכרונות מוארים ואפלים כאחד.

השנה קרה לי דבר שונה, בקשתי לקרוא ספר אחר, שלא ציפיתי ממנו להתחבר לאווירת יום כיפורים. אך בניגוד למצופה, היה היתה של יעל נאמן, הפתיע אותי בכך שהוא הצליח לאפשר לי להביט לפינות אפלות בחיי, להן אני בדרך כלל מבקש לעשות דליט, כאילו הן לא היו קיימות מעולם, באומץ ובכנות המאפשרים לגלות חמלה, ולחפש את האור הבוקע מתוך אפלת הסבל האנושי.

שם הספר, היה היתה, הוא היפוך מעניין לפתיחה הגנרית, של רבות מהאגדות המתחילות במלים: "היו היה פעם" והסיום המצופה מהן: "הם חיו באושר ועושר". בסיפור שלנו, פזית גיבורת העלילה, נשארה לבדה, ואף מתה בודדה. לנאמן יש נטייה גדולה, לתאר אנשים בשולי החברה, השונים, מבני אדם צפויים. לאנשים האלה יש אישיות, שאם נוכל לגעת בה, נדע יותר על בני האדם ועל עצמנו. זה תלוי במוכנות שלנו, להקשיב לאותם אנשים לא שגרתיים.

פזית פיין, דמות אמתית, נולדה להורים יהודים פולניים שורדי שואה, הייתה אדם שחייו היו החמצה גדולה, למרות כישרונותיה הרבים, בתרגום, עריכה, וכנראה בכתיבה. היא חייה בסתירה מתמדת, בין רצונה לחיות, לחוות וליצור, לבין רצונה למות, ברקע חייה היו מספר ניסיונות התאבדות, אך לרוב היא דאגה לעדכן את מכריה באותן ניסיונות. היא הייתה מוזרה, לעתים מוזנחת, וגם חולת נפש, אך היה לה צחוק ענק וכובש וברק אינטלקטואלי, חברים שסייעו לה, וגברים מעטים שבקשו את קרבתה, אך מעדויותיהם, אנחנו מבינים שנתקלו בחומה בצורה. בסוף חייה היא מחקה כל זכר לנוכחותה, אפילו את ההערות שרשמה בספריה, בטיפקס משני הצדדים, שאף אחד לא יוכל להתחבר למה שהייתה. מה גורם לאנשים לרצות למחוק את עברם, מעלה יעל נאמן שאלה גדולה?

פזית מייצגת, את הדור השני להורים שורדי שואה, כמי שספגה לנפשה את שבר הוריה כקורבנות. פזית מבלי שרצתה המשיכה להיות קורבן לטראומה, אובססיבית לעצמה, בעלת הערכה עצמית נמוכה, ועם נפש שרוטה שהפכה לפצועה. לפזית כקורבן, היה רצון להתנקות מהגוש השחור שהעיק על נפשה, באמצעות מחיקת חיים שהייתה בהם פגימות ממארת, האם מחיקה מקנה כפרה?

הספר הזה בצורה מפתיעה, חיבר אותי למושגים הקשורים לכיפורים, קורבן, חטאים, אשמה, כפרה, חרטה ומחילה. תחושת כיפור, התחזקה אצלי כשעברתי על רשימת הספרים בעלי המשמעות לנאמן, שנשאלה על ידי אחד ממראייניה, והשיבה באינסטינקטיביות, על שלושה שבשמם מציינים מושגי חרטה וכפרה: "כפרה" של איאן מקיואן, עוסק בכפרה על חטאי הילדות והנעורים, ברקע מלחמת העולם השנייה. "מחיקה" של תומס ברנהרד, כתגובה לתיעוב מהתרבות האוסטרית, המייצגת חטאי עבר נאצי והכחשה עכשווית הכרוכה בלאומנות וקתוליות. "מעבר לאשמה וכפרה", של ז'אן אמרי, בו נאמן ראתה השראה, עוסק במפגש בין אינטלקטואל לטראומת השואה, במקום בו התרבות והמילים הנעלות קרסו ואבדו משמעות. כתגובה לטראומה, בחר אמרי למחוק את עצמו בשתי דרכים, למחוק את עברו וזיקתו ליהדות, ולבסוף למחוק את עצמו, על ידי התאבדות, כי רק במוות קיימת וודאות. אין ספק שהספרים האלה, היוו השראה לנאמן בשעה שהתחקתה אחרי נפתולי נפשה של פזית.

נאמן מספרת גם על עצמה, על האופן בו היא הפכה אובססיבית לדמותה של פזית. מדוע היא מזדהה עם המוזרויות ואפלת נפשה? נאמן בכנות אומרת לנו, לי ולפזית הרבה מהמשותף, כמו הורים יוצאי שואה, פחדים משתקים, ודירות אפלות בתל אביב כעיר מקלט. נאמן מעורבת, בשונה מסופרים אחרים המציבים את עצמם כלא נראים. עמדה המחברת אותנו לפזית, באמפתיות מעוררת עצב.

נאמן, משלבת תיעוד וספרות בסגנון ייחודי. היא ראיינה כ - 30, אנשים הקשורים לחיי פזית, כל אחד מהם מציג נקודות מבט שונה, היוצרת תמונה תצרף חלקית, אותה כל אחד מאתנו מוזמן בדרכו להשלים, ולנסות באמצעותה לגעת בעולמה המורכב והאניגמטי של פזית. נגיעה המהווה הזדמנות לחיבור ולחשבון נפש, לטראומות ילדותנו, לכישלונות, להחמצות ולתבוסות, וגם גאווה וסיפוק מהצלחות. הנגיעה באמת, שלא פעם כואבת, מאפשרת השלמה וסליחה למה שאנחנו.

ביום כיפור הזה, הפעם אסלח לעצמי, ואבקש את סליחתם של מי שפגשתי בדרכי חיי, אך לא טרחתי לשאול אותם מעבר למה שלומך, בכדי שלא אקבל תשובות אמתיות המבקשות לגעת.
34 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
שין שין - תודה, הספר מעורר אי נחת, משום שמדובר באישה שחייה בשוליים, בקושי שיוצרת מחלת נפש, ולכן העניין החיובי, היכולת שלנו, להתייחס בצורה חיובית, לאותם אנשים שזקוקים לתמיכה ועידוד, ואלי גם עזרה.
רץ (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
Tobby- תודה
Tobby (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
אתה כותב נפלא רץ.
שין שין (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה על סקירה מצויינת על ספר שמעורר אי נוחות רבה במובן החיובי שלה.
רץ (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
אור - תודה לתגובתך.
רץ (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
Pulp_Fiction - תודה לתגובתך, היום הזה מבחינתי יש לו משמעות של חשבון נפש, של אדם לעצמו, ושל החברה והמדינה, על היהירות שהובילה לכיפור ועל העובדה, שיש מקום לחשבון נפש לתקופה ההיא כמחשבות רלוונטיות להווה והעתיד.
אור שהם (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
כתבת נפלא.
Pulp_Fiction (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
סקירה יפה ומושקעת. אני דוקא אוהב לחשוב על דברים משמחים ביום כיפור.
רץ (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
בר- תודה, אני אישית מאוד אוהב ספרים שהם שילוב בין רומן לדוקומנטריות, ולכן מאוד אהבתי את הספר הזה. מסכים אתך, מי כמנו יודע שהתמודדות עם טראומה, תלויה בחסנו של אדם, והאנשים סביבו המענקים לו תמיכה (שלא תמיד עוזרת).
רץ (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
דינה - תודה לתגובתך, זאת הדילמה של הספר, אבל מצד שני אם לא נדבר על פזית האלמונית, איך נוכל לדבר על אדם אלמוני כגיבור ספר?
בר (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
רץ, כתבת יפה ומרגש.
הכתיבה של יעל נאמן אודות דמות אמיתית הופכת את הספר לסוג של דוקומנטרי,
מה שיוצר עניין רב וסקרנות אודות הלך הדברים.
התמודדות או בריחה- זה כבר תלוי בנפשו של האדם, באופיו וביכולתו להרים עצמו ולהתמודד עם המציאות.
הכל מתחיל ונגמר בנפש.
dina (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
אהבתי את הסקירה, פחות התחברתי לכל הסיפור שמאחורי הספר הזה.
זה כמו להוציא אדם לאור בעל כורחו. אין לי ולו מילה אחת לא טובה על כתיבתה של נאמן, רק על האיך.
ת
רץ (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
מחשבות - בני האדם שונים האחד מהשני בתגובתם ובחוסן שלהם לטראומות, מבין ממך שההכללה הזאת לא נכונה לגביך וטוב שכך.
רץ (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
Tamas - תודה לתגובתך, אישיותה של פזית הייתה מאופיינת בסתירות גדולות, הגדולה שבהן הרצון הסותר לחיות וגם למות.
רץ (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
לי - מסכים, אבל ליום הזה יש אופי מיוחד, הגורם לכל אחד בדרכו שלו להתייחס לאירוע היהודי הכל כך מיוחד. האירוע הזה מקושר אצל בני דורי לטראומת כיפור, לחטא היוהרה, לעצב הגדול על מי שנפל ומי שנפצע, ולמדינה ששינתה את פניה. לא פעם ביום הזה קראתי ספרים העוסקים בכיפור, אבל מבלי שרצתי הספר הזה גורם להרהורים פנימיים על טבע האדם, על טוב ליבו וגם על המצוקה הגדולה שלו.
רץ (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
כרמליטה - תודה לתגובתך, נדמה לי שרק בשנים האחרונות, קיימת מודעות למצוקת הדור השני. יש לנו חברים להורים שורדי שואה, ולא פעם שמענו מהם את סיפורי הילדות, ואת המצוקה העכשוויות. לא כולם עומדים במשא הזה, כל אחד והאישיות, או הסיפור שלו.
Tamas (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
רץ- יופי של סקירה. כתבת כי היא דאגה לרב לעדכן את מכריה בניסיונות ההתאבדות, שזה כבר לכשעצמו זעקה לעזרה. לא יודעת אם האקט עצמו הוא בריחה או שבריר של חוסר שפיות זמני.
לי יניני (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
סקירה מצוינת. תודה. לא צריך להמתין ליום כיפור כדי להתנצל. לפעמים יש לי הרגשה שהוא נברא בשביל אלה שלא יודעים לעשות זאת והיום הזה הוא חלון הזדמנויות בשבילם.
מורי (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
רץ, יש כאלה שהתאבדות היא הדרך היחידה שלהם להפטר ממצוקה נפשית. אני דור שני לשואה וכך גם אשתי. בשמי אני אומר שאין בי שום מצוקה שואתית.
כרמלה (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה רץ, על סקירה איכותית כהרגלך. אני גם אוהבת את החיבור שאתה תמיד עושה בינך לבין הספרים שאתה קורא.
מחכה לתורי בספריה לקרוא את הספר.

קוראת עכשיו את "הבנות של אלו משם - הדור השני: סיפור חיים" שערכה אסתר פלד. חמש נשים בנות הדור השני (כולל אסתר פלד), כל אישה וסיפורה שלה כבת להורה/הורים פליטי שואה.
בעניין הטראומה פלד כותבת: "אני חושבת שכל הדור השני שאני מכירה חווה את הבדידות הזאת שהיא במידה מסוימת אותה בדידות, בדידות של ילד שההורים שלו נושאים איזה מטען חורג ובגלל שהוא חורג הם מעבירים אותו אליו...וזה גדול עליו ואין לו איפה לשים את זה או למי להעביר את זה כי זה חד-כיווני, הם שמים אצלו והוא לא יכול לשים אצלם שום דבר...".

את המטען החורג הזה, רובם ממשיכים לשאת מרבית חייהם אם לא כל חייהם. יש כאלה שקורסים תחת המעמסה.
רץ (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
Phi - תודה, מדובר בספר העוסק בדור שני לשואה, נושא מעניין וטעון, יש לנו חברים שלשניהם הורים שורדי שואה, אחרי מות הוריהם, פרץ אצלם משבר. אך הספר לא רק עוסק בדור שני ליוצאי שואה, אלא באנשים מבריקים, שלא מצליחים להביא את הכישורים שלהם לידי ביטוי, בגלל מצוקה.
רץ (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
מחשבות - כל אחד וטעמו- לגבי הביתה מסכים אתך, לגבי היינו העתיד - לא. ולגבי התאבדות כפתרון - החיים בעיני מקודשים, אנחנו כבני אדם צרכים לסייע ככול האפשר לאנשים הנתונים במצוקה, לא תמיד אנחנו יכולים להרגיש את השבר.
Phi (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
נשמע מעניין, דור שני לשואה הוא נושא מאוד לא נוח.
כתבת יפה, ביקורת טובה.
רץ (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
חני - תודה, יש אנשים שפשוט נולדו עם נפש חולה, היכולת שלהם להתמודד היא מאוד בעייתית. אני מכיר מספר אנשים שהם דור שני ליוצאי שואה שנושאים באישיותם, את טראומת ההורים.
מורי (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
היינו העתיד לא מגיע לקצה הקרסול של הביתה של אסף ענברי.
רץ (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
סקאוט - תודה, לפזית הייתה משאלת מוות, היא ניסתה להתאבד מספר פעמים, אך המפתיע שהיא גם ביקשה לחיות, לבסוף היא נפטרה מסרטן, ובעצם וויתרה על המאבק במחלה והשלימה עם מותה, בו היא ראתה גאולה. הסיפור הוא אמתי לחלוטין כך כתבתי בביקורת, שילוב של ספרות, עם דוקומנטריות - תיעוד אמתי של אנשים שהכירו את פזית. זה לא בהכרח חדשנות, קציר כתבה כך בצילה, סרנה כתב, וגם כך כותב אסף ענברי בטנק.
רץ (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
מחשבות -תודה, הספר הקודם שלה, שאני קראתי הוא היינו העתיד, ספר מופת בעייני, אני כאדם חילוני חושב שיום כיפור הוא יום של חשבון נפש. הספר הזה מתחבר בכמה רבדים לחשבון נפש, הראשון זה באופן שאנחנו מקבלים, את החולשות שלנו, את הדברים שבהם אנחנו לא גאים במיוחד, אני חושב שלעתים אנחנו מחמרים עם עצמנו, ולכן הצורך הוא לסליחה עצמית, הנקודה השנייה זה האופן שבו אנחנו כבני אדם קשובים לאלה שבמצוקה, אני אישית לא עשיתי הרבה.
חני (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
רץ כתבת נפלא. התמודדות ולא בריחה זו הדרך.
חשוב לומר סליחה ולעשות חשבון נפש יותר מפעם בשנה. אהבתי את הסקירה והנושא שלה.
מורי (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
התאבדות היא בהחלט פתרון למי שחייו מקבלים משמעות שלילית.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
יופי! סקירה למופת, רץ במהלך קריאתה של הביקורת נוצר בי הרושם שאכן מדובר בדמות אמיתית ולא בדיונית. דבר שהעצים את העצבות שאופפת את הספר הזה ואת הנושא בכלל.
התאבדות אינה פתרון, לדעתי וחבל שפזית בחרה בדרך כזאת טרגית.
מורי (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
יפה כתבת. אני מקווה שהספר הזה פחות עצי מספרה הקודם. בעל אופן, הצורך הזה לחשוב במי פגענו וביום כיפור לבקש כפרה, קצת טרחני בעיני.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ