ביקורת ספרותית על מעשה בשבויה יפת תואר - החוק המקראי בראייה ספרותית מאת אסנת ברתור
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 7 באוגוסט, 2018
ע"י עמיחי


"החוק המקראי". היש נושא יותר לא-מזמין מזה?

שאפו לד"ר אסנת ברתור שעשתה כמיטב יכולתה ואף הצליחה לרענן ולהחיות נושא שעלול להיראות משמים לבלתי מעוניין, או שחוק לחלוטין למי שמגיע מרקע חינוכי-דתי בו כבר "יודעים עליו הכל".

ברתור באה מן האסכולה שאינה מאמינה בקדושת המקרא ובנותן התורה משמים. לדידה המקרא הוא מעשה ידי אנוש, מתחילתו עד סופו.
גם חוקי התורה, כלומר המצוות, הם פרי מחשבת האדם.
השוואה מילולית מדוקדקת בין מופעים שונים בתורה של מצווה מסוימת, וכן השוואה כזו בין מצווה בתורה לבין מקבילתה בקובץ חוקים מן המזרח הקדום (חוקי חמורבי הם המפורסמים ביותר, אך יש עוד) מוכיחים, לטענתה, כי מקור המצווה אנושי לחלוטין. אורתודוקסים יותר ממני ידעו להתווכח עם טענותיה בענין זה. עם זאת, דבריה כתובים היטב והם מעוררים מחשבה רבה. אי אפשר לפטור את טענותיה כבדות המשקל בקלות ראש. ההיפך. קבל את האמת ממי שאמרה.

אך לא זה עיקר הספר הקטן שכתבה.
עיקר הספר מציע לקרוא את חוקי התורה כמיניאטורות ספרותיות גבישיות ומתומצתות היטב. את זה ברתור עושה היטב. היא מראה בכל מיני דרכים ומכל מיני כיוונים כיצד כל מילה מכוונת להשגת אפקט מסוים על הקורא. עצם בחירה במילה זו ולא אחרת, מיקומה במשפט, מיקומה ביחס לנאמר בפסוק שלפניה וכו' הם מקצת הדרכים שהיא בוחנת באמצעותן את אופיו הספרותי של החוק במקרא.
התוצאה יפה ומהנה. כפי שכתבתי בפתיחה לעיל, זה באמת מבט מרענן על מה שנראה שאיבד את רעננותו מזמן.

רק שתי דוגמאות, מתוך עשרות רבות, כדי לסבר את האוזן -
1. "כי יינצו אנשים יחדו, איש ואחיו..." (דברים, פרק כ"ה). אפשר ממש לשמוע כיצד התורה כואבת (סליחה: מחבר החוק!) את התגרה הזו. הלא אתם אחים! מה פתאום מכות, חבר'ה? בעיני התורה הם הולכים מכות "יחדו". אין רע, אין טוב - יש שני אנשים שהם אחים.
ועוד אחד מאותו סוג:
2. "לא תראה את שור אחיך או את שיו נידחים והתעלמת מהם, השב תשיבם לאחיך. ואם לא קרוב אחיך אליך ולא ידעתו, ואספתו (את השור / שה) אל תוך ביתך והיה עמך עד דרוש אחיך אותו והשבתו לו". התורה דורשת יחס רך, חמלה רבה ומסירות לחיות הבית של אדם אחר, ונדמה כי לא הייתה יכולה לעשות זאת ללא ההדגשה שחוזרת ארבע פעמים בשני פסוקים כי הבעלים האבוד הוא "אחיך".

ברתור מביאה עוד דוגמאות רבות מסוגים שונים להמחשת דבריה, והתוצאה על פי רוב מלמדת ומעשירה.

עם זאת - לא תמיד היא שיכנעה אותי, ופה ושם היא מחליקה, ואפילו טועה ממש, או כותבת השערות פורחות באוויר. רק בגלל זה אני חושב שמדובר בספר "בסדר" ולא "טוב" ואף למעלה מכך.
מבחינת חווית הקריאה שלי, הייתי במין מאבק עם הספר. מצד אחד הוא מלמד ומשכנע ומציע קריאה זהירה, קשובה ויפה לטקסט שחשבתי שאני מכיר לא רע, ומצד שני היא גם מגזימה מדי פעם, מפריחה השערות לא מבוססות ומתבטאת בחוסר זהירות.
ובכל זאת ארשה לעצמי עוד פליק פלאק לאחור - כדאי לקרוא וללמוד. וליהנות.
21 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
עמיחי (לפני 7 שנים ו-2 חודשים)
בת-יה, רץ - תודה רבה לכם.
רץ (לפני 7 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מצויינת
בת-יה (לפני 7 שנים ו-2 חודשים)
עמיחי, תודה על הביקורת המעניינת.

פפריקה, הלוואי. יש מקומות שאם תחליטי להלך בהם בלבוש שלא מקובל על הנוכחים במקום -
הסקילה בוא תבוא. ולא מדובר רק בנשים מדובר גם על חיילים במדים!
עמיחי (לפני 7 שנים ו-2 חודשים)
פפריקה, אנסה להסביר מדוע בעיניי הספר של אמנון בזק הוא ספר אמיץ.
האומץ הוא להתמודד עם שאלות קשות מאד שמאיימות איום ממשי על עולמך הפנימי.
פרסום הספר לנוכח האיום בביקורת חיצונית הוא מעשה אמיץ מסדר שני.
פֶּפֶּר (לפני 7 שנים ו-2 חודשים)
שונרא - "לא הביישן למד" כתוב במסכת אבות, אבל איפה ביהדות מצאת את הסברה ש"מוטב לא לדון ולא לחפש תשובה כי התורה גדולה מכל תשובה"?
עמיחי - עברו כבר כמה מאות שנים מאז הסקילה האחרונה אצלנו. באמת שאין צורך להצטייד באומץ.
עמיחי (לפני 7 שנים ו-2 חודשים)
שונרא, גריפין ופפריקה, תודה על הדיון. :-)

בתלמוד הבבלי יש דעה שאת פסוקי מותו של משה כתב משה עצמו מפי ה' תוך כדי דמעות...
אברהם אבן-עזרא - המשורר, הפרשן ואיש האשכולות בן המאה ה-11 - סבור שפסוקים אלה (ועוד כמה) הוכנסו לתורה בימי שיבת ציון ע"י עזרא הסופר.

מי כתב את התורה?
אף אחד לא יודע בוודאות.
המיינסטרים ההגותי היהודי עד המאה ה-18 (היוצא מן הכלל היה שפינוזה) סבר שהתורה אלוהית.
גם היום אנשים רבים סבורים ומאמינים שכך הדבר.
מאז חקר המקרא הוצעו השערות שונות (המפורסמת בהן - השערת התעודות לפיה התורה הורכבה מארבעה מקורות). לאף אחד אין הוכחה חותכת, רק הוכחות מסתברות מתוך קשיים טקסטואליים שקשה לתרץ.

על כתיבת התנ"ך בכלל והתורה בפרט כתבו הרבה.
כדאי לקרוא את הערך "מקרא" באנצ' העברית ואת הערך "מקרא, חקר" באנצ' המקראית.
לאחרונה קראתי ספר טוב מאד ומומלץ על הנושא הזה שנכתב מנקודת מבט אורתודוקסית אמיצה - "עד היום הזה" מאת אמנון בזק.
שונרא החתול (לפני 7 שנים ו-2 חודשים)
שיר השירים נכתב ע"י שלמה המלך. את זה אני יודעת.
(עם אלף נשים, מתי בכלל היה לו זמן לכתוב? מה שכן, הוא בטח צריך את התמלוגים.)
אבל מי כתב את התורה? אומרים שמשה רבנו אבל איך זה ייתכן אם הוא כתב על מותו שלו? אני לא מתביישת לשאול כי לא הביישן למד, למרות שזו שאלה שמוטב לא לדון בה ולא לחפש לה תשובה כי התורה גדולה מכל תשובה.
פֶּפֶּר (לפני 7 שנים ו-2 חודשים)
גריפין, לא נכון; נביאים וכתובים נכתבו על ידי אנשים שונים ואוגדו על ידי חז"ל לקודקס אחד תוך ויכוח (שמתועד בגמרא) על ספרים הראויים להיכלל וספרים שעליהם להישאר בחוץ.
גריפין (לפני 7 שנים ו-2 חודשים)
ועכשיו ברצינות: חבר קרוב של זה שנתן לך את יכולת הדיבור, השמיעה, ההבנה והנשימה.
שונרא החתול (לפני 7 שנים ו-2 חודשים)
ועכשיו ברצינות: מי כתב את התנ"ך?
שונרא החתול (לפני 7 שנים ו-2 חודשים)
הטעות בזנב.
מורי (לפני 7 שנים ו-2 חודשים)
הטעות במקור?
שונרא החתול (לפני 7 שנים ו-2 חודשים)
אהה! ואני כבר לפני שבוע טענתי שחמלה לבעלי חיים היא מדאורדייתא.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ