ביקורת ספרותית על הבובה מאת בולסלב פרוס
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 5 בינואר, 2018
ע"י נעמי


#




האציל הפולני היה חלק בלתי נפרד מסיפורי הילדות עליהם גדלתי, אולם לרוע מזלו של גז אציל זה אף פעם לא הצליח לשמור על בדידותו נעדרת הריח, שכן תמיד לווה בעננת יהודונים מסריחים מבצל ושום. "מושקה" אחד ניהל את אחוזתו ועסקיו, מושקה שני ימח שמו מצץ את דמו עם ריבית רצחנית ומושקה שלישי מזג לו יי"ש שישכיח ממנו את מועד הפירעון… גיבורם של סיפורים אלו הוא מושקה כזה אשר סר חינו בעיני הפריץ המקומי, הוא מושלך לבור וכל השטייטעל על הרגליים עד לסוף הטוב בו הפריץ מתחרט או מקבל את עונשו. לא מפליא אם כן שעל האצילים הפולנים חשבתי רק בתפקיד "הזאב הרע" בעלילות יהודי מזרח אירופה, ומעולם לא הקדשתי מחשבה לאופן בו נתפסו בעיני שאר האוכלוסייה. ואיך הם נתפסו בשלהי העשור השביעי של המאה ה-19? כמו כל אחיהם לתואר באירופה, וודאי זו שלאחר המהפכה: בטלנים, עצלנים, נהנתנים ועוד כמה -נים: ראוותנים, מנופחי גינונים, מתבדלים מן ההמונים. את ההמונים אומנם לא חננו במבט אבל שום דבר לא מנע מן ההמונים להציץ בהם, או בהן...

ווקולסקי, גבר בשנות הארבעים שהזדמן לתאטרון בזמן שנכחה שם העלמה איזבלה היפה, הציץ ונפגע. כה עמוקה הייתה הפגיעה עד שעל אף שהיה מודע היטב לאפסות סיכוייו העז לקוות להכירה. אך כיצד יקרב אל קודש הקודשים אחד מן ההמון? דבר ראשון עליו להיות בעל ממון. ווקולסקי מגייס את כל מרצו, שכלו וכישוריו כדי לצבור הון ולהגדיל את הכנסות חנות הסדקית שלו, ועד מהרה הוא מתחיל להתחכך באריסטוקרטיה הפותחת חרך צר למתעשר החדש בתקווה שיצילה מן השקיעה והחובות. ווקולסקי רואה ברכה בעסקיו ושמו נישא בטרקליני ובתי המרזח של וורשה, אולם כל זה איננו שווה לו נוכח יחסה הצונן של איזבלה הרואה בחיזוריו של סוחר סדקית עלבון שרק השפל הכלכלי בו היא נתונה מחייבה להסכין לו. אלא שמסירותו, כניעותו ובעיקר כספו סודקים את קירחונה ואפילו היא נאלצת להודות שווקולסקי רחוק מלהיות סוחר פשוט. דמותו מורכבת, עמוקה, מעוררת כבוד בשל חוסנו הנפשי וכוח רצונו וחיבה בשל נדיבותו ויחסו שלפנים משורת הדין לזולת. אפילו לטירופו אחר איזבלה קשה ללעוג מפני שהוא מודע היטב לעליבות המרדף אחר אישה שכמעט ואינו יודע עליה דבר והראשון לבוז לעצמו. וכך, מתנדנד בין הלקאה עצמית לבין אושר מחיוך שהעניקה לו ואכול ספקות לגבי טיבה האמיתי של העלמה הוא קרב לנקודה בה נפשו לא תסבול עוד את שיעבודה.

מערכת היחסים האומללה הזו, שרובה מתנהלת ומתקדמת במחשבותיהם של ווקולסקי ואיזבלה ורק מעט במפגשים מציאותיים, היא כמובן מחאה על התנשאות האריסטוקרטיה העצלה והמדושנת. אם מישהו שוקל לעבור לספר הבא משום שכבר קרא מספיק על הגאוות והדעות הקדומות באנגליה ודי לו באצילים דוברי אנגלית, הרי שאני כאן לטלטל אותו בפראות לא אצילית במיוחד ולקרוא: "עצור! פנינה ספרותית והזדמנות פז לפניך!" הזדמנות פז לצלול לקפסולת זמן ולהשקיף על ורשה של 1879 דרך עיניו של סופר גדול, בן המקום והתקופה.
ורשה 1879. סמוך כל כך למאה המטורפת שאחריה, במקום שהיווה את ריכוז היהודים הגדול ביותר. היהודים, היהודים, כמות הפעמים שהוזכרו שלחה אותי לבדוק שוב את מוצאו של בולסלב שלשמחתי נותר גוי למהדרין, כך שאוכל לטעון לנוכחותם הבלתי פרופורציונלית של היהודים בלי שיאשימו אותי שקראתי רק את צוויג או את בשביס... מלווים בריבית, כמובן, חכמים, חמדנים, מכוערים וכפופים, גאונים, אינם מבזבזים את זמנם במסיבות ומתבדרים בצפייה בבתי המשפט, מריחים ממרחק רב כל אפשרות לרווח אבל לא את ריח הבצל והשום הנודף מהם. בקיצור, מיטב המסורת הפולנית שהעניקה לסיפורי הילדות משנה תוקף וזווית הסתכלות חדשה. על בולסלב עצמו נאמר שלא החזיק בדעות אנטישמיות, תעיד גם דמותו המקורית של הרופא היהודי הפיקח המקבל מקום של כבוד בספר, אולם מובן שכל תיאור של ורשה ללא התייחסות ליהודיה השנואים היה בלתי שלם. ורשה, ורשה, הזדמנות להציץ למערומי העיר המדשדשת אחר חברותיה המערביות ולשמוח לאידה אל מול העליבות, הכיעור והניוון ששלטו בה כפי שעולה מן התיאור מלא האווירה של בולסלב שנדמה שהשקיף עליה במבטו החף מרחמים של זר ללא שמץ חיבה של בן מולדת. העיר ענייה, משותקת, מכלכלת עצמה בקושי רב, ושוב עולה שמם של היהודים הארורים, שביוזמות הכלכליות שלהם ובכושר המצאתם מפיחים חיים בגוויה הפולנית ומזריקים לה דם שוודאי הוקז מילד נוצרי תמים…

הספר רחב יריעה, עשיר בדמויות ותתי עלילות, מהן משעשעות, ומכיל עוד נושאים רבים. כלל לא התייחסתי למצבה הלאומי של פולין השסועה, הכבושה והמפוצלת, לזיכרונות מלחמותיה המסופרים על-ידי עובדו של ווקולסקי ורעיהו הנאמן איגנצי, לתקוות הגאולה מן הכיבוש בידי משפחת בונפרטה. חוסר הידע ההיסטורי שלי היה בעוכרי ועם רקע מתאים בהיסטוריית פולין הייתי מפיקה רבות גם מפרקים אלו במקום לקוות שיפנו את מקומם לווקולסקי ואיזבלה, אך עם זאת משהו מהלך הרוח הלאומי בהחלט הצליח לעבור. הקריאה קולחת, חווייתית, ולאחר שצלחתי את ההתחלה היבשושית במקצת (שוב, חוסר הרקע) צללתי לספר בתענוג גדול עד שכמעט שכחתי למחות על הפורמט הגדול והמגושם שהציק לי בהתחלה. ספר שצבט את ליבי בכאב על כל הלא-קוראים שלא זכו לדעת הנאת קריאה מה היא. רחמי הכנים.
14 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
סקאוט (לפני 4 חודשים)
כתבת טוב מאוד! רחמיי עם ווקולסקי. :( אני מאמינה שאוהב את הספר והוא יפעיל אצלי את נקודות הרגש הנכונות. [יסעיר אותי, יקומם אותי וכיוצא בזה]
נעמי (לפני 4 חודשים)
תודה רבה אנקה וכל מי שאהב!
אנקה (לפני 4 חודשים)
יופי של סקירה וכתיבה נעמי.
נעמי (לפני 4 חודשים)
הלא-קוראים עקרונית, כמובן, אם אני אתחיל עם תחרות רחמים איתך סיכוי טוב שאצא וידי על התחתונה, ומלבד זאת הבובה יצאה לא מזמן.
תודה רבה! כן שישי בבוקר זה הפחות הזמן שלי אבל חששתי שאעוף ברוח לפני שאספיק לכתוב אותה אז מיהרתי =)
פַּפְּרִיקָה (לפני 4 חודשים)
רגע רגע, את מרחמת על הלא-קוראים עקרונית או על חדלי האישים (כמוני) שעוד לא קראו את "הבובה"?...
ביקורת מעולה ומשכנעת. אחפש אותו. וגם סתם ככה כיף לגלות ביקורת שלך בשישי בבוקר.
נעמי (לפני 4 חודשים)
ותודה רבה לצילה שבזכותה הגעתי לספר.





©2006-2018 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ