מירה מגן

מירה מגן

סופרת



» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריה (278):
הרשימה החמה, מעוניינת לקרא, לקרוא, זלי תקרא בהמשך, ספרים שקראתי, רשימת מומלצים, ספר שאקרא, ליד המיטה, יומן מסע-הספרים שלי., רשימה, בין הילדות לסדינים-תמיד לידי, ספרים, רוצה לקרוא, ספרים שאני רוצה לקרוא בקרוב, מהספרייה, לקרוא, ספרים שאני רוצה לקרוא, קבלתי מאנשים יקרים, רוצה לקרוא :), עוד ...
1.
אנה מרכיבה את אחיה הקטן על אופניים. הילד נופל וראשו נחבט במזח. זו נקודת הפתיחה בספרה החדש של מירה מגן, ומאותו הרגע משתנה הכל: טעם הלחם, גובה השמים, צבע הים. בימים יגידו, אנה מתוארת בעוצמה וברגישות הטלטלה המתחוללת במשפחה בשל עריצותו של המקרה. התאונה, שרק השחפים היו עדים לה, מרסקת חלומות, מאיימת לפרום את הרקמה המשפחתית ובוראת אותה מחדש. בעקבותיה יתעמתו גיבורי הספר - כל אחד בדרכו - עם שאלת אקראיותו של הקיום ושרירותו מול ההשגחה העליונה. הדמויות ברומן מתייחדות באופני הסתכלות שונים על אמת, יצר, אהבה, הורות, משפחה ואמונה, ונקודות המבט שלהן שזורות זו בזו....

2.
אחרי שגורל שרירותי ניפץ את חייה, בוחרת נאוה, גיבורת הרומן החדש של מירה מגן, להפנות עורף לחיים ומסתגרת מפניהם. אולם המציאות מקישה על דלתותיה במלוא עוזה ומשנה את בחירותיה לגבי מה שאיבדה ולגבי מי שנסתפח לחייה. נאוה מגלה שגם כשהיא מצמצמת מאוד את מגעה עם העולם, היא מהווה אתר ממגנט לבני אדם אחרים - גברים, נשים וילדים - ודמותה מהלכת עליהם קסם. וגם כשהיא מחליטה לעסוק אך ורק בענייניה, היא חוזרת וחודרת לחייהם של אחרים. מה גם ש"לרוע מזלה" מקיפים אותה כמה אנשים ששלומה ואושרה יקרים להם. אחותו של הנגר הוא רומן מרתק, גדוש תהפוכות, על מידת הבחירה החופשית שיש לאדם ועל זכותו לריב עם אלוהים. זוהי גרסה נשית, יהודית־נוצרית, מודרנית, נועזת וחכמה של ספר איוב. גם כאן, כמו באיוב, יש לשרירותיות מה לומר, ובקול גדול. אלא שכנגדה נשמעים קולות גדולים לא פחות. קולם של החסד, האחווה והרעות וגם קולן של החיוניות והתשוקה — ועל כולם מנצחת מירה מגן במיומנות מופלאה. יגאל שוורץ ...

3.
בעל ואישה, אקדמאים מצליחים, קוטעים את הקריירות שלהם ובוחרים לעסוק במלאכות כפיים פשוטות. גדעון, משפטן מבריק, יורד לאילת ועובד בחוות דיג. עמיה אשתו, רואת חשבון, מוותרת על משרתה המכובדת ולוקחת על עצמה את ניהול המכולת העלובה שהותירו הוריה, מהגרים קשי יום. עמיה גם נוטשת דירה מטופחת, שגרה בה עם גדעון ועם נדב, בנם המשותף, ועוברת להתגורר עם נדב במושב בפאתי ירושלים. המגורים במושב והעבודה במכולת מפגישים את עמיה עם טיפוסים שחיים על איזה קצה: בעל הבית שלה, אדון לוי הזקן הנרגן ובנו, גבר קשוח ושרמנטי, שאינם מדברים זה עם זה בעטייה של טרגדיה נוראה; אמג'ד, העוזר הערבי במכולת, המנסה לשרוד במציאות פוליטית וכלכלית בלתי אפשרית; ו"המדונה", המכונה גם "הזונה הרוסייה הקטנה", גנבת קטנה ופתיינית גדולה, ששובל של קסם ומסתורין מלווה אותה. דמויות המשנה הססגוניות חודרות לחייה של עמיה ומשנות אותם. בד בבד בעלה נשמט ממנה, מתמעט ומתרחק. עמיה מנסה להבין את התמורה שחלה בו ולגונן על מסגרת משפחתית שפויה, אבל מה שנראה לה בתחילה כבחירה חופשית ואמיצה מצדו, מתברר עם הזמן כגזירת גורל. וודקה ולחם הוא רומן על חייהם של בני אדם, המתנהלים, כמו החיים של כולנו, בחותמו של גורל שנכפה עליהם הר כגיגית, ועל ניסיונם לתמרן בסדק הבחירה שהוקצה להם. מירה מגן נוגעת בצדדיו הנשגבים והמגוחכים של ה"ניסיון" הזה. היא עושה זאת בפיכחון של מי שכבר יודעת דבר אחד או שניים על העולם הזה, אבל גם במנות גדושות של הזדהות עם הדמויות ובאור של חסד, המעמעם ומרכך את התמונה. וודקה ולחם הוא סיפור פשוט, לפחות למראית עין. זהו סיפור על מסגרת חיים שהתנפצה ועל המאמץ ההרואי־פתטי של גיבורת הסיפור לאחות את השברים, מאמץ המוצא כאן ביטוי בַּקישורים המרתקים בין לשון יהודית־מסורתית, המייצגת איזו שלמות קיומית ומוסרית, לכאורה לפחות, לבין שיבושים ושברים של הלשון הזאת ולשון חילונית, ולעתים גם סלנגית, המייצגים, שוב, לכאורה לפחות, איזו מציאות קיומית כאוטית. כוחו הגדול של וודקה ולחם הוא באהבת האדם החופה עליו, ברקמה הלשונית המשוכללת שלו, וגם, וזהו מאפיין מובהק בכל סיפוריה של מירה מגן, בפשטות ובצניעות המלוות את כל משיכות המכחול שלה, המעלות על הדעת יופי נקי של מים צלולים, לחם ומלח. יגאל שוורץ וודקה ולחם הוא ספרה השביעי של מירה מגן, קדמו לו רבי־המכר ימים יגידו, אנה, מלאכיה נרדמו כולם, פרפרים בגשם, בשוכבי ובקומי אישה, אל תכה בקיר וכפתורים רכוסים היטב....

4.
אוריה אדם, רופא משפחה בן שלשים וחמש, מתקשה לעכל את הבשורה. עשרים וחמש שנה לאחר שנטשה אותו אמו ונעלמה, היא מודיעה לו שהיא חוזרת. הימים שלפני שובה מעמתים אותו עם המסקנה הקיומית של חייו הבוגרים: לבדו יחיה האדם. כולם לבדם. גם מי שיש לו אהבה, מקצוע וסבתא שנפשה קשורה בו. הילדות כשורש הלא מפוענח של החיים הבוגרים עומדת במרכז פרפרים בגשם. באיזו מידה ניתן לך להתחקות אחר הילד שהיית ולהסיק משהו על האדם הבוגר שהפכת להיות? מה וכמה ביכולתך לבחור? מירה מגן בוחנת את השאלות הללו בדרמה משפחתית עזה ומכשפת. פרפרים בגשם הוא ספרה החמישי של מירה מגן, כלת פרס ראש הממשלה לשנת 2005. קדמו לו רבי המכר "כפתורים רכוסים היטב", "אל תכה בקיר", " בשוכבי ובקומי אישה" ו"מלאכיה נרדמו כולם"....

5.
איש צעיר מתחזה למשורר וחודר לביתן של קשישה אקסצנטרית ושלוש בנותיה, במטרה לשכנען למכור את הבית לכריש נדל"ן. משימתו מפגישה את הקורא עם עולמה החריג של קשישה המערימה על סובביה ומנסה לשטות באלוהים ובזמן, עם המטפלת הרומנייה שלה ועם דמויותיהן הסוערות של בנותיה על כל הדרמות והמהפכים שבחייהן. הדמויות ברומן זה מונעות כולן על ידי מודעות חריפה לעריצותו של הזמן; כל אחת מתמודדת על פי דרכה הישרה או הנפתלת עם התשוקה להספיק לאהוב ולחיות לפני ניצחונו הידוע מראש. הדמויות בעיניים כחולות מדי מוארות, כמו בספריה הקודמים של מירה מגן, באור של חסד, אך כאן, לראשונה באורח מכוון ובולט, אור זה אינו מטשטש סדקים וחולשות החורצים את חייהן. להיפך, הוא מבליט ומעמיק אותם ובכך מקנה לרומן הבשל והחכם הזה ממד של שגב וגדולה. יגאל שוורץ ...

6.
זוהרה, אחות בבית חולים, אשה לא נשואה, מביאה לעולם ילד. מיום בואו משליטה זוהרה את האמהות על כל הווייתה, עד שמופיע גבר, נוקש על דלתה, ומעמת את מצפונה עם נשיותה ועם האהבה: האם אי אפשר "להיות אם" ובו בזמן "להיות אשה אהובה"? סיפורה של זוהרה, שתחילתו התלבטות והמשכו סערה, גורף את הקורא אל מרכזו של קונפליקט בין התשוקה לאהוב לבין תחושת המחוייבות. וכך, מתוך מצוקת החד - הורות והעבודה התובענית בבית החולים, המצויה כל הזמן ברקע הדרמה, לומדת זוהרה שמותר גם לאהוב. 'בשוכבי ובקומי, אשה' הוא ספרה השלישי של מירה מגן, מחברת רב המכר "כפתורים רכוסים היטב" (שזכה בפרס קרן אולשוונג 1988) והרומן "אל תכה בקיר"....

7.
סיפוריה של מירה מגן עומדים בסימנו של מתח חריף בין תשוקה גופנית עזה, המדומה לחיה רעבה ועיוורת, לבין הנסיון לרסן אותה. רבים מגיבוריה הם מתבגרים או נשים בשיא בשלותן - אלה ואלה לכודים במלכודת מעיקה: מצד אחד, כמיה לקרוא דרור ליצרים, ומצד שני, רגשות חטא, אשמה וחרדה מאובדן שליטה. לרוב הדמויות זוהי מלכודת מסוכנת במיוחד, משום שהן שייכות למסגרות דתיות, לעתים חרדיות, שאינן מאפשרות חריגות ומעידות. כפתורים רכוסים היטב את מצוקתן של דמויותיה מעצבת הסופרת בפרוזה זכה ומכונפת. סיפורי הקובץ קולחים באפיקם הטבעי בלי כל הצטעצעות והתחכמות. לשון התיאור פיוטית ואצילית, כעשויה מבדולח. "כפתורים רכוסים היטב" הוא ספרה הראשון של מירה מגן. שלושה מסיפורי הקובץ ראו אור בכתבי העת "אלפיים" ו"אפס שתיים" ובקובץ 10 סיפורי אהבה ישראלים", והם התקבלו מיד עם הופעתם בהתרגשות ובהערכה רבה....

8.
שני אירועים מטלטלים את חייה של מוריה, המתנהלים לכאורה על מי מנוחות. פגישה אקראית עם נגן רחוב והידרדרות במצבו הבריאותי של אביה מעמתות אותה עם שאלת הנאמנות לבעלה ולשני ילדיה וגורמות לה לתהות על מקומה של הילדות בחייה ועל קשריה המורכבים עם ארבע אחיותיה ואחיה, הנפש הקרובה אליה ביותר. בשפה פיוטית טווה מירה מגן רומן עשיר בתובנות, חכם ומרעיש על אישה שמבוע השאלות שהולך ומציף את חייה גורר אותה אל חקירה מעמיקה של ההוויה שלה, של האהבה ותהומות הנפש שהיא מזמנת, של החמלה ושל האפשרות לגאול אדם אחר במעשה ובדיבור. מוריה נדרשת להגדיר מחדש את גבולותיה כאישה וכאדם ואת גבולות המימוש העצמי והמחיר שהוא גובה בעולם שהמלאכים המופקדים עליו נרדמו כולם על משמרתם. מלאכיה נרדמו כולם הוא ספרה הרביעי של מירה מגן. ספרה הקודם, "בשוכבי ובקומי, אישה", היה רב מכר גדול ואחד מחמשת המועמדים לפרס ספיר לספרות לשנת 2000. קדמו לו קובץ הסיפורים רב המכר "כפתורים רכוסים היטב" והרומן "אל תכה בקיר"....

9.
יסכה סימון, צעירה ממושב דתי בצפון הארץ, עוקבת למעלה מעשר שנים, החל מגיל 14, אחר השכן שלה, אלישע מלכין, אלמן השומר אמונים, לדעתה, לאשתו המנוחה, עלמה, שמתה בשעת לידה. אמה של יסכה מגדלת את הילדה הדה, בתם של אלישע ועלמה. להשגת מבוקשה מתחקה יסכה אחר אישיותה וקורותיה של האשה המתה, ומנסה לפענח את סוד כוחה על בעלה האלמן. מדוע הגיעה עלמה, הירושלמית החצי - תימניה, שלא היתה דתיה, למושב הדתי? מהו הסוד שהיא מסתירה בעברה? וגם: מדוע מקפיד אלישע לקצץ כליל את שיער בתו, אחת לחודש? ומדוע יש במושב צמחים מתפרעים, שצומחים בקצב לגמרי "לא - ריאליסטי"? שנים רבות מקנאה יסכה לאלישע, קושרת קשרים תחליפיים לא מספקים, עוקרת לירושליים...ובעיקר, טווה באובססיביות את סיפור חייה של עלמה, כנגד סיפורה שלה. את עצמה היא רואה כמטיפה גדולה של החירות וחופש הבחירה, מול אנשי המושב, שחיים יום יום פטור משאלות גדולות, ובעיקר מול עלמה - שבעיני יסכה, סיפורה הוא סיפור של אשה רוויית אמונה בגורל שאינו ניתן לשינוי, אשה שוויתרה. אחד ממוקדי הכוח של הספר הוא, סיפור צמיחתה של הבת הדה, אולי הד קלוש ובלום לאמה, שיסכה מנסה לעורר בה את נשיותה. בסופו של דבר מתברר ששלושת הסיפורים (של יסכה, של עלמה, ושל הדה) אולי אינם כה מנוגדים זה לזה. החירות לבחור והגורל אולי אינם אלא שני מונחים מנוגדים למציאות דומה, מורכבת יותר. אולי לפנינו סיפורים אנאלוגיים, וריאנטים של בלימה, של בחירה לא אפשרית ובריחה, של נשיות הנלחמת בעצמה, של אימה מן החיבור של שניים, שיוציא להבה אדירה. הרומאן של מירה מגן - באיזור לא מוכר יחסית של המציאות הישראלית, עם הבלחות מצויינות של הומור, עם מאטפורות מפתיעות מפוזרות במידה - מרשים בהסתכלויות שלו בפרטים, נוגע ללב במיוחד בכל הקשור בהדה, ומרתק ביכולת לספר את סיפורה של אשה צעירה רגילה למדי, שעולמה כה שונה מזה של הגיבורה המצויה בסיפורת הנשים הישראלית. "אל תכה בקיר" הוא הרומאן הראשון של מירה מגן, אחרי קובץ הסיפורים "כפתורים רכוסים היטב", שהיה אחד מרבי המכר של 1995....

10.
מולי ומוריה הם אח ואחות, אשר גדלו כתאומים וחילקו ביניהם את העולם שווה בשווה. כשהתבגרו והיו לאנשים נשאו אותם חייהם איש לדרכו והרחיקו אותם זה מזו. עכשיו, כשחטא מאפיל על חייה של מוריה, היא פונה לעזרתו של מולי אחיה, בצר לה, ונוכחת עד כמה קשה לשחזר את אחוות הילדות, להסתייע בה ולהחזיר את הגלגל לאחור. ספרה הקודם של מירה מגן, "בשוכבי ובקומי, אישה", זכה בשבחי הביקורת והיה לרב - מכר....

11.
12.
אלכוהוליסטית חסרת כול מובלת בידי שוטרים באישון לילה אל סף ביתה של אחותה, אישה שלמראית עין יש לה הכול. האחות האמידה והמוצלחת משכנת את הסוררת ביחידת דיור בחצרהּ, בתנאי שתיגמל מאלכוהול. בהמשך מצטרפת אל הסוררת אימן של השתיים, ששהתה שנים בבית חולים לחולי נפש בעקבות רומן סוער שניהלה עם אלוהים. שתי האחיות עוברות כברת דרך משמעותית במהלך הרומן. הפסאדה של האחות המוצלחת נסדקת, ועולמה הבורגני - המושלם לכאורה - כמעט מתמוטט עליה. ואילו האחות הסוררת, שהתהדרה באדישות קרה כלפי כל הסובב אותה, נכפית להתמודדות רגשית עם גבר, עם אימהּ ועם הילדים של אחותה, מה שמערער את עמדת התצפיתנית הניטרלית שאימצה לעצמה. גם בספריה הקודמים של מירה מגן, שכולם זכו לביקורות חמות ולאהבת קהל הקוראים, היה שמור מקום לדמויות חריגות, אבל מעמדן היה שולי. בחזית הבמה כיכבו דמויות נורמטיביות שנקלעו למשבר. במיכאלה התהפכו היוצרות. מירה מגן נותנת כאן דרור, לראשונה, לדמות פרועה, שאינה מצייתת לנורמות חברתיות ובזה להן. התוצאה היא רומן בוטה, בועט, תזזיתי ומרגש. יגאל שוורץ...


בקושי ניתן לקרוא על מכאלה רוב הספר הוא על קטעי קישור שאין להם קשר לעלילה.... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב
"חודה מידך, דאמאז אן הירן. וויר זיין ביינה אין תל אפיף. הט טמפרטור באוטן איס: דרי-אן-טווינטך חרדה הייל לקר ויר! ווי ונסן יולי פרטיכה דאך פרדר... המשך לקרוא
18 אהבו · אהבתי · הגב
כך נכתב על כריכת הספר מיכאלה: "גם בספריה הקודמים של מירה מגן, שכולם זכו לביקורות חמות ולאהבת קהל הקוראים, היה שמור מקום לדמויות חריגות, א... המשך לקרוא
33 אהבו · אהבתי · הגב
נהניתי מאוד מהספר. במיוחד אהבתי את דמות הסבתא, עם השגעונות שלה ועם ההתמודדות שלה מול שגעונות העולם. היא מגדירה מחדש את השיטיון; בזכותו הי... המשך לקרוא
2 אהבו · אהבתי · הגב
מצטרף את המתלהבים מ"מיכאלה". מירה מגן בונה עלילה מורכבת ומסועפת בעלת הפתעות ועניין. הדמויות המורכבות מגלות טפח ומכסות טפחיים: הדמות המוש... המשך לקרוא
15 אהבו · אהבתי · הגב
כמו תמיד. מירה מגן כותבת בשנינות ובתאור במילים שכאילו מתבשלות בסיר ויוצאות ממנו בטעם מיוחד ובטעם של עוד... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2018 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ