ביקורת ספרותית על דוקטור בואי אצלי מאת מירה מגן
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 28 ביולי, 2025
ע"י אפרתי


לפעמים אני צריכה שבוע או יותר לאחר קריאת הספר כדי לקבל את הפרספקטיבה המתאימה. פעמים רבות הקריאה מסבה לי הנאה או חוסר הנאה שאינם עומדים ביחס ישר לערך הספר.

כמה ימים לאחר מכן, אני מצליחה לדקק את התחושות שלי, לסנן את רעשי הרקע ולבדוק אובייקטיבית מה ערכו. כמובן שאין מושג של אובייקטיביות ביחס ליצירה, כוונתי היא האובייקטיביות של הסובייקטיביות שלי.

מבלבל? אני חושבת שכולכם מבינים את כוונתי, או בכל מקרה, מי מבינכם שיודעים שדעתכם האישית איננה האמת הצרופה.

גם הספר של מירה מגן נזקק לזמן השהייה כזה.

הספר כתוב בכישרונה הנפלא של מירה מגן לניסוח. עברית מצוחצחת, שפע של דימויים ייחודיים ומקוריים, נטול קלישאות ומרתק לכל אורכו.

דא עקא, שעודף הדימויים הוא בעוכריו. כמעט שאין משפט "נורמלי" בספר. דימויים זה נהדר, אבל לפעמים הם כמו שמלה עם עודף קישוטים. הרגשתי שהטקסט תיאטרלי מדי, והוא הפריע לי לפעמים לחדור לעומק הרגש ולחוות אותו ביחד עם הגיבורים.

הגיבורה היא דוקטור גליה אושרי, המטו-אונקולוגית בבית חולים בירושלים. חייה נפרשים בפנינו לאורך כמה חודשים ובכמה מישורים שאינם נוגעים זה בזה. גליה היא מה שניתן לתאר כדתל"שית, אם כי היא משתמשת הרבה בביטויים מקראיים או מילות תפילה כדי לתבל את דבריה. כלומר, אפשר להוציא את גליה מהדת, אבל קשה להוציא את הדת מגליה.

גליה מקיימת מערכת יחסים קבועה, אפרורית, מאובקת וקצת מהוססת עם פרופסור ענר, שעובד איתה במחלקה. ענר, האלמן, חובש כיפת שקל וחצי מפני שאשתו המנוחה ביקשה לשמר מעט אזכורים לדת, אבל אין כל עדות כי גליה או ענר שומרים משהו מן הדת. באיזה מפגש ביניהם ביום שישי בצהריים, אין אפילו עדות לשבת המתקרבת, שאמורה לסמן שינוי כלשהו בהתנהלות היומיומית.

לענר שתי ילדות קטנות, כאמור יתומות מאם, ויש איזו תמיהה (שלי לפחות) לגבי גילן הצעיר. הן בנות שמונה וחמש, משמע הגיעו לעולם כשענר היה בן ארבעים ושתיים וארבעים וחמש. אין התייחסות בספר לנישואין מאוחרים מאוד, בהתחשב שענר הוא דווקא מציאה גדולה. הקשר הראשוני של גליה עם הילדות מתואר באופן נפלא, הילדות מתנהגות ומדברות כפי שילדות בגילן מתנהגות בסיטואציות לא שגרתיות, כמו הכרות עם מי שעשויה להיות אמן החורגת.

המישור השני שבו נמצאת גליה הוא הקשר עם שתי אחיותיה, שתיהן דתיות ממש, אף על פי שאחת מהן ממש איננה מתנהגת כדתית ממש, הן ביחסים עם גיסה והן באלכוהוליזם. אני מתארת לעצמי שמירה מגן לקחה את הדמויות הכי סטריאוטיפיות של המגזר הדתי לאומי, כדי להפוך אותן לאנטיתזה של סטריאוטיפיות. תנו לי אשה דתית ממש, אם לשישה, חובשת מטפחת, שנשואה טוב ומנהלת רומן אסור עם גיסה ועם השתייה. אני, למשל, לא ממש האמנתי לדמויות הללו, לא שזה לא יכול לקרות, אבל התנהגות החריגה הזאת לא מתוארת באמינות. (או שאולי קשה לפצח את הסטריאוטיפיות המובנית שלי).

המישור השלישי הוא אשה שכולה, שגליה טיפלה בילדה הקטן ואיבדה אותו למחלה. לא בטעות, לא במזיד, אלא מפני שאלוקים רצה ככה. גליה, אגב, למרות דתל"שיותה, נותנת לאלוקים מקום גדול מאוד במעורבות בטיפול. ופעמים רבות היא תולה בו את התקווה להצלחה, את ההצלחות ואת הכישלונות. האם השכולה היא מטורפת למדי, ומתוארת כמטורפת מאוד. אי אפשר להאשים אם שאיבדה ילד בן שש, אבל השיגעון שלה כל כך צבעוני ודחוס שהוא משתלט על חייה האפורים של גליה בבית החולים.

המישור הרביעי הוא אביו של מטופל, בחור חולה אנוש, שפורץ אל חייה של גליה ומזעזע את עולמה היציב. הגבר הוא בגיל של ענר בערך וכאן מסתיימת ההשוואה. האב הוא דתי, הוא איש חזק וגדול ונטול עדינות, איש עמל שעובד באיזה מקצוע שקשור למתכת, לגליה לא ברור במה הוא עוסק, וגם לא לנו. מה הסיבה שהאיש הזה מהווה מקור משיכה לגליה, רופאה משכילה ומצליחה, מירה מגן לא מנמקת. אולי נפלאות דרכי האהבה, אולי המשהו הפראי שבו מבקש לטלטל את האהבה הלא-סוערת שלה לענר.

כל המישורים הללו הם אכן מישורים. אין מלכות אחת נוגעת בחברתה. למרות שענר נחשף למשיכה של גליה אל אב המטופל והוא מכיר אותו הכרות קלושה מהמחלקה, הם אינם מחליפים מילה. בקיצור, יש לנו גליה אחת, רופאה רחומה ומקצועית וחייה שאינם חלקים בתשבץ או פאזל. חלקים נפרדים.

כדי לתמצת את הביקורת: כתיבה נהדרת, כישרון גדול, וספר, שלמרות שנכנס לי ללב (חיים ומוות ומחלות) מצאתי במבנה שלו משהו שלא מתגבש לכדי יצירה מושלמת.


27 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אפרתי (לפני חודש)
תודה רבה, קוג'ו
cujo (לפני חודש)
סיקרת יפה מאוד
אפרתי (לפני חודש)
רץ, תודה רבה, אני מחכה לביקורת של בר.
רץ (לפני חודש)
אפרתי תודה- ננשמע שהספר הזה לוקח את הכתיבה לגבולות בהם הדברים לא ברורים, כמו דתיות וחילוניות, אהבה או מערכת יחסים של נוחות, זה יכול להיות מרתק, אבל לפעמים מתקבלת תחושה של הליכה לאיבוד.
אפרתי (לפני חודש)
בר, נכון, ענייני הלב הם לא ממש הגיוניים, אבל תפקיד הסופר לגרום להם להיות הגיוניים. אם אני בתור קוראת לא נמשכת גם אל הדמות של דויד, אז היא לא שכנעה אותי. כי אני צריכה במהלך הסיפור לקחת את הצד של גליה. לעניין אחותה, אני חושבת שמירה מגן רצתה להראות שהנה, גליה שבכלל לא דתית היא מוסרית פי כמה מאחותה וגיסה שהרבה יותר דתיים ממנה. ברור שסיפורי המשנה הרבה יותר מעניינים מהסיפור הראשי. לי היחסים בין גליה וענר נצבעו באפור מאובק ומעורפל, הסיפור של אודרי אדום ומטורף וגועש, אחותה וגיסה, צבעוניות מתפרצת, והסיפור של עציון ודויד, למרות העצב, נצבע לי בתכלת שמיים. ככה ראיתי את הספר, בפלטת צבעים.
בר (לפני חודש)
דינה ואפרתי- מעניין מה שאתן אומרות.
בעיני זה הגיוני פתאום להתאהב ולהימשך למישהו באמצע החיים. לפעמים לא כל כך ברור מה מייחד אותו או מסקרן אבל אנחנו נמשכים באנרגיה ומגלים עניין. עם זאת, זה בהחלט לא מספיק מפותח בספר. לא הולך עד הסוף ולדעתי מתפתח ממש לאט.
הסיפור עם אחותה של גליה אמנם לא אמין אבל בעיני הוציא את הספר קצת מאיזור הנוחות שלו ובעיקר את גליה. אני פשוט הרגשתי לפעמים שסיפורי המשנה היו מעניינים יותר מהסיפור של הדמות הראשית.
אפרתי (לפני חודש)
דינה, אולי את צודקת בקטע עם דויד שבעיני הוא ממש קטע. גליה לא בת עשרה, לא אשה פשוטה, עוסקת במקצוע שכלתני, יש לה מערכת יחסים יציבה, אז מה העניין פה? מילא מישהו שנמצא על אותו מישור כמו שהיא, אבל לא. אז מה מושך בדויד? התלתלים העבותים? קול הבריטון? הפסקנות הקצרצרה? המסירות לעציון? נפלא מבינתי וגם מהרגש שלי.
אפרתי (לפני חודש)
תודה רבה, דן.
דן סתיו (לפני חודש)
אפרתי סקירה מעמיקה ומרתקת. תענוג לקרוא ולהשכיל. תודה!
dina (לפני חודש)
הסיפור עם דויד הותיר אותי בתחושה של כמו להשאיר את הביס האחרון מאיזה כריך שווה וטעים, ואז אופס.. הוא נופל, ואני נשארתי עם חצי תאוותי בידי (או בפי) כי אם כבר מירה מגן ודימויים, אז גם אני מוסיפה על הדרך. אבל ברצינות, היתה לי הרגשה שבקטע עם דויד היא חששה להסתבך עם קהל הקוראים שלה ולכן השאירה אותו ככה, פתוח כזה. משהו בו לא בא לידי השלמה.
אפרתי (לפני חודש)
נכון דינה. אני ממש לא אהבתי את הסיפור על אחותה. זה היה מציצני, מוגזם ולא אמין בעיני. האם זה לא יכול לקרות? יכול. אבל בכלל לא התאים לרוח הספר. אין לי ספק שמירה מגן סופרת נהדרת וקראתי רבים מספריה, אבל בספר הזה היו הדבקות קצת לא עדינות. אפילו ההתאהבות בדויד הפריעה לי. מילא גבר אחר. אבל דווקא הוא?
קראתי קצת סביון ליברכט. לא ממש זוכרת.
dina (לפני חודש)
והסיפור על אחותה של גליה? היה אפשר להשאיר אותו על רצפת חדר העריכה. העלילה התניעה גם ללא התוספת הזו.
dina (לפני חודש)
מירה מגן היא מהסופרות האהובות עלי. יש לה עין חומלת, דבר שבא לידי ביטוי בכתיבה הנהדרת שלה כל הדמויות שהוציא תחת ידיה ניתנות להזדהות. כמו שהיא כותבת בגובה העיניים, ככה הגיבורים שלה - כל אחד מהם, יכול להיות מעולמו של כל אחד ואחת מאיתנו.
מגן היא אלופת הדימויים, ותמיד הם מעלים בי חיוך, ואני לא שבעה מהם.
יש לי הרגשה שתאהבי גם את כתיבתה של סביון ליברכט, שמאז שהתחילה לכתוב מחזות מוציאה לאור ספרים בקמצנות, וחבל. היא סופרת מוכשרת.
בר (לפני חודש)
לגמרי אפרתי.
באמת נהניתי מהספר ובעיני יש לו מעלות, רגעים יפים ומרגשים וגם מחשבה מאחורי העלילה.
אך בדיוק כמוך, ציפיתי ליותר.
אפרתי (לפני חודש)
בר, אני שמחה שגם את מרגישה שזה לא מושלם. חשבתי שאני יחידה. ואגב, כמו שכתבתי בסקירה שלי, זה לא סותר את ההנאה שלי מהקריאה. כמו שקורה לי גם הפוך עם ספרים שהם ממש ממש בינוניים ובכל זאת הם מסבים הנאה בקריאה.
בר (לפני חודש)
בדיוק סיימתי אותו והסקירה תגיע בהמשך השבוע.
גם אני אעניק לו ארבעה כוכבים ואפילו התלבטתי בין שלושה לארבעה.
לגמרי מסכימה שמשהו לא מגובש בספר, העלילות לא משתלבות זו בזו כמו שכתבת למיקה.
אותי הוא אפילו עצבן לפרקים גם בגלל הפסיביות של הדמות הראשית שהייתה מבחינתי ממש מרגיזה וגם בגלל הנושא הכבד והדיכאוני שציפיתי שאולי הסופרת תתקוף אותו ממקום אחר וזה נשאר קצת בנאלי ולא מפותח.
אפרתי (לפני חודש)
מיקה, את מכירה את המשפט: ממך אני מצפה ליותר? אז ממירה מגן אני מצפה ליותר. היא סופרת נהדרת ויש בספר חלקים נהדרים. אבל משהו גרם לו להיות פחות טוב מכפי שציפיתי. דבר אחד זה העלילות שלא משתלבות זו בזו, במיוחד ענייני אחיותיה של גליה. בהחלט לגיטימי וראוי להביא פנים אחרות מפניה של גליה, כי לכולנו יש כל מיני צדדים. אבל הסיפור של האחיות הוא סוגיה בפני עצמה, לא מאוד אמינה בעיני, שלא משפיעה על גליה. גליה משפיעה עליהן. זה שהסיפור של האחיות לא אמין בעיני זו אולי בעיה שלי, אבל תפקידה של הסופרת להפוך את הסיפור לאמין.

את הדתי למצבו אני פעם ראשונה שומעת, וזה משעשע למדי...
מיקה (לפני חודש)
יש בקרב הציבור הדתי לאומי הגדרות מסוג: דתי לגילו, דתי למצבו. נראה לי שענר דתי למצבו.
אוהבת את ספרי מירה מגן היא מיוחדת, עם זאת את זה החלטתי שלא אקרא (כנראה, בטח בינתיים) - מספיק קשה ועצוב גם בלי הנושא העצוב שמה, וחיזקת את הכנראה שלי, יען כי הוא כנראה לא כזה טוב.
אפרתי (לפני חודש)
ללא ספק, ראובן, את הסופרלטיבים נתתי. הורדתי כוכב אחד וגם נימקתי למה.
ראובן (לפני חודש)
מירה מגן היא ליגה בפני עצמה.ממתין לתורו אצלי.
אפרתי (לפני חודש)
אותי זה לא מטריף, זה רק גורם לפעמים חיץ מסוים ביני ובין הגיבורים והאירועים.
מורי (לפני חודש)
כתיבה עמוסת דימויים, מחלה של כותבים ישראליים, בהחלט יכולה להטריף אותי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ