ביקורת ספרותית על אוטוטופיה - על מרחב הביניים הפרוורי בישראל מאת תמר ברגר
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 18 בדצמבר, 2016
ע"י זוהר


הרבה נכתב על תכנון עירוני ועל התפוררות המסה העירונית אל מרחבי הפרברים, אבל לא הרבה נכתב על הפרבר הישראלי. ד"ר תמר ברגר כתבה את "אוטוטופיה" על הפרבר שכולנו מכירים, וסביר להניח שרובנו גרים בו. היא מפרקת את הפרבר לאלמנטים ומונה אותם אחד-אחד: הברוש הלימוני, ריצוף אקרשטיין, שער אלומיניום לחניה, פרופיל כמו-בלגי בחלונות. היא נוסעת בכבישי ארצנו וטווה רצפי פרברים, ומעגנת אותם בתוך הקשרים היסטוריים, מוניציפליים ואנושיים. ויש הפתעות בדרך. תל-אביב, שנדמית לנו כעיר לכל דבר, למעשה הוקמה כפרבר שינה של יפו, טובל בחצרות פרטיות ועמוס במגבלות התפתחותיות: באחוזת בית לא יהיה מסחר ולא תהיה תעסוקה. בחלוף הזמן, הקיוסקים ברוטשילד פרצו את הדרך וסימנו את המעבר לעיר שיש בה בכל מהכל. אז אולי יש תקווה למרחבים המשמימים של כפר-סבא הירוקה, ראשון מערב, באר יעקב ודומיהם.
ולמרות שמץ התקווה במקרה הפרטי של תל-אביב, הספר שופך אור די פסימי על הבניה למגורים-בלבד, בועות-בועות של שכונות שהמסחר שלהן מתבצע בקניון סגור אליו נוסעים באוטו משפחתי. לא רק הדלות הפיזית, גם הדמיון האנושי בין יושבי הפרברים מטריד - דפוסי ההצבעה שלהם דומים, כמו גם המקצועות שלהם, האופן שבו הם מתניידים, מבנה המשפחה הקונפורמיסטי שלהם. ברגר מנתחת את כל אלה מאספקטים פילוסופיים ופסיכולוגיים ובוחנת את השאיפות האותנטיות שהביאו את את מיליוני בני-האדם האלה לגור במקום כל-כך לא אותנטי שהוא לא רק מקום המגורים שלהם, הוא מושא החלומות שלהם.
לאורך הספר תהיתי מה מניע את ברגר להתעמק דווקא בצורת החיים/הבניה הזאת. התשובה המרתקת מצויה בסוף הספר. בילדותה, עזבה משפחתה של ברגר את תל-אביב והתיישבה בפרבר המתהווה, אז עוד סמי-חקלאי, כפר שמריהו. ילדי הכפר, ובכללם ברגר, היו מבלים בשדות, בביצה ("הבאסה") ובמרחב שבין הבתים, אותו מרחב שהפרבר מקדש אך הפך למופת של קופי-פייסט מפרוייקט לפרוייקט ואין בו ילדים שמתרוצצים לבד. היחס הדואלי (דחיה-משיכה) של המחברת לפרברים נחשף, הוא מקור ההנעה של הספר, והוא מרגש, קצת שמח קצת עצוב, אם לגנוב משלמה ארצי.
10 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
י. ווליס (לפני שנה)
אין קניון בארץ שמיועד להולכי רגל... כולם מיועדים לבעלי רכבים שמחנים ונכנסים מהמעליות, במנותק מהסביבה. הולכי רגל ברובם אינם רצויים, כי לא יוכלו לקנות הרבה - אין להם איך לקחת...

לא הזכרנו את התחושה הפחות נוחה כיום במרחב הציבורי העירוני, בזכות רוכבים מניוקים ושאר טיפוסים. מסימני הזמן.
זוהר (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
רץ יקר, הבאתי את כפ"ס הירוקה כדוגמה, אך התופעה חלה בכל הבניה החדשה למגורים בישראל (ובמידה רבה גם בעולם). הכוונה היא שפרוורים נבנים בצורה בועתית, מנותקים מהעיר, הגישה אליהם לא מיועדת להולכי רגל ואף התנועה בתוכם מתבצעת באמצעות מכונית (איסוף ילדים מבי"ס, חוגים, נסיעה לסופר). אין עירוב שימושים כמעט - לא תמצא בניין שבתחתיתו רצף של חנויות ומסעדות ומעליהן דירות מגורים. אנשים יוצאים מהפרוור לעבודה ברכב וחוזרים אליו ברכב ("פרוור שינה"). יש מרווחים גדולים מדי בין המבנים, אין רחוב אלא מדרכה, אין תחושת עירוניות.
כשאנשים טסים לבלות בערים בחו"ל, הם נוסעים לערים ממש: ניו יורק, פריז, לונדון, ומתהלכים במרכזי הערים, באיזורים של עירוב שימושים, של בניה צפופה (בניין משיק לבניין), מיעוט שטחים פתוחים, מיעוט חניה, והתנועה בהן היא רגלית או בתחב"צ. אם תיקח את כפ"ס הירוקה, תגלה שהמסחר נעשה בתוך קניון סגור בקצה השכונה, אליו מגיעים באמצעות רכב פרטי (ניסיתי פעם להגיע לשם באוטובוס ולהכנס רגלית ופשוט לא מצאתי את הכניסה, וכשמצאתי, נאלצתי לחתוך שיירת מכוניות שנכנסת לחניון התת-קרקעי). במקרה של כפ"ס הירוקה, החניות הפרטיות סגורות במפלס הרחוב ודירות הגן נמצאות מעליהן. ואז נוצר מצב שבו הולך הרגל הולך ליד קירות בגובה 4-5 מטרים, כשאת הנוף מגוונים רק פתחי האוורור של קומות החניה.
אם תשווה את החוויה הזאת לחוויה של הליכה ברחוב אלנבי בתל-אביב, תוכל לחוש בהבדל שבין פרווריות לעירוניות. זה נושא מרתק, ממליצה לקרוא את הספר אם הנושא מעניין אותך :)
בת-יה (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
תודה. נשמע מעניין. אני עדיין זוכרת את לול התרנגולות שהיה לשכנים של סבתא שלי במרכז גבעתיים של היום, אז שכונת בורכוב, וגם זוכרת את רפת הפרות לחלב שהיתה אצל שכן שגר קצת רחוק. יענקל'ה קראו לו והוא מכר חלב בסתר כי הוא היה חבר איגוד 'תנובה' והתחייב למכור רק להם. בקיצור, היה מעניין. והיום כל רחובות גבעתיים משמימים מבטון.
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
ככפר סבאי אני מבקש פרטי ונמקי -אז אולי יש תקווה למרחבים המשמימים של כפר-סבא הירוקה?
אירית פריד (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת יוצאת מהכלל .
אלון דה אלפרט (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
אני מת על הדברים האלה, וזה כל כך חסר פה. פעם היו עושים דברים בשכונה, במרחב הציבורי.
והיום, אין כלום בחוץ. אין סיבות כמעט להסתובב בחוץ. אין שכונה.
ראיתי לא מזמן סרט על מה הופך עיר לעיר "מצליחה". ואחת הסיבות היתה כיכרות. פיאצות, כמו ברומא. לא קניון. מקום שאנשים זורמים אליו וממנו, בתוך השכונה, בתוך החיים, לא באיזה מרכז מסחרי. ואני לא מבין איך כל ה"ספדי" האלה מקימים את כל אנדרטאות הבטון האלה וחושבים רק על שטחי מסחר ממוצעים לנפש וכל החרא הזה. תנו לי מקום לנשום, לצאת אליו, לראות ולהיראות, לא רק לצרוך. זה כל כך מקומם.
זוהר (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה על המחמאות! גם אתה כותב יפה מאוד :)

מה שכתבת על תאילנד הוא מדוייק. העיר התאילנדית היא אנטיתזה של הפרבר הישראלי. אין סדר, אין מרחבים בין הבניינים, כולם ברחוב, כולם עושים הכל ברחוב, ורוב המסחר לא משוייך לתאגידים אלא ליוזמות של אינדיוידואלים, גם כן ברחוב. אני חולה על תאילנד.

לגבי אוכל הרחוב בתאילנד, זה דבר מדהים, ועוד יותר מדהים שהזכרת את זה ובדיוק כתבתי על זה פוסט בפייסבוק השבוע, והוא הולך ככה:

שעת צהרים. ריח תבשיל נהדר מילא את רחוב הנגב, רחוב צדדי ומעט מוזנח ברעננה. כמו חתול סקרן (ורעב) חלפתי על פני הטמבוריה וחנות הירקות ושם, באמצע הרחוב, מצאתי את המקור. מסתבר שהירקן הוציא אל המדרכה בלון גז ושרפרף, וכעת הוא יושב ברחוב ומוסיף עלי כוסברה טריים למה שנראה כמו תבשיל קארי עם עוף, חלב קוקוס וצ'ילי שמתבשל במרץ על הגזיה.
"בתאבון, נראה מעולה" אמרתי לו, "תודה, רוצה להצטרף?" הוא הציע,
"תודה, פשוט הזכרת לי את תאילנד, שם כולם מבשלים ברחוב על בלוני גז",
"לא מאמין שאת אומרת את זה! השבוע חזרתי מתאילנד ומשם בא לי הרעיון!".
אלון דה אלפרט (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
אה. נכון :-/
ארכיטקטורה היא שדה משיק לשלי (עיצוב) ולצערי הידע שלי הוא בסיסי למדי, להוציא שניים שלושה קורסים עיוניים מתקופת בצלאל. אבל כמה מחבריי הטובים הם וגו'.

עברתי על כמה מהסקירות שלך. את כותבת פשוט נפלא. וגם נרשמתי לבלוג שלך שגם פוסטים בתוכו קראתי בשקיקה, בין השאר על תאילנד.
נקודה קטנה שנחשפתי לה באחד הביקורים האחרונים שלי שם: בבית התאילנדי הממוצע אין מטבח! הם אוכלים "בחוץ", עוד סיבה לתרבות הרחוב המפותחת שם.
זוהר (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
תודה, אלון! מודיעין היא מקרה מרתק בפרבריותו והספר דן בו. קראת אותו?
לגבי ה"דומיהן", השאלה אם הוא מתייחס ל"מרחבים המשמימים" (זכר) או לשכונות/ערים (נקבה) שפירטתי. העלית סוגיה מעניינת :)
אלון דה אלפרט (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
כתוב מקסים, על ספר שהנושא שלו, כמי שמתגורר במודיעין, קרוב ללבי.
"ודומיהן", אגב.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ