ביקורת ספרותית על פנינים לאור היום מאת סביון ליברכט
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 23 בנובמבר, 2016
ע"י רויטל ק.


בסביון ליברכט נתקלתי לראשונה בכיתה י"א.
חוברת של דפי A4 מהודקת בסיכת מהדק, איכות צילום בית-ספרית, פונט מדכא וסיפורים מדכאים עוד יותר:
העיוורת של יעקב שטיינברג, המלבוש של עגנון, המפתח של בשביס זינגר. שפה ארכאית, אנטי גיבורים אומללים. על הקיר תלתה אחת מבנות הכיתה את תמונתה של בסי פופקין החמוצה, גיבורת המפתח, מצויירת ע"פ איפיוניה החיצוניים בסיפור, וזו היתה דמותו של שיעור ספרות.
יסלחו לי חובבי בשביס זינגר ועגנון שלרגע אינני חולקת על גדולתם, אבל הסיפורים המדכאים האלו הפכו את הספרות עבורי למשהו שמנותק לחלוטין מחוויית קריאת הספרים שלי: הספרים לקחו אותי לעולמות רחוקים, מרתקים, הלהיבו אותי ומשכו את דמיוני. הסיפורים של שיעור ספרות היו חומר לימודים משמים.
כמובן, צריך להודות: רמת הספרים שקראתי באותם ימים לא היתה מהגבוהות. אהבתי בעיקר ספרי מתח ובלש, ספרים שנקראים במהירות תוך כסיסת ציפורניים, ספרים שלקחו אותי לעולמות רחוקים... והשאירו מעט מאוד משקע.
ויום אחד, כשהשעמום בשיעור ספרות גבר, דפדפתי הלאה בין דפי ה-A4 של החוברת והתחלתי לקרוא את אחד הסיפורים בה: ילדת התותים. השם הזה, שהעלה בדמיוני דמות מצויירת חייכנית ואדומת לחיים, יחד עם אזהרת המורה לא לקרוא את הסיפור הזה לבד, כי נקרא אותו יחד בכיתה, הספיקו כדי למשוך אותי לסיפור הזה, למרות האכסניה הלא מעוררת ציפיות בה שכן.
והסיפור הזה היה אחר מכל מה שהכרתי. הדמות החייכנית אדומת הלחיים התחלפה בדמות מזת רעב, גזוזת שיער, חולה ומעוררת חלחלה. הטכניקה בה נכתב הסיפור, כשהקורא כל הזמן מבין יותר מהמספרת, יודע יותר ממנה, כשלמרות הסיפור בגוף ראשון בטון תמים, דובר אמת לכאורה, הקורא יודע שהמספרת מדחיקה, מעלימה מעצמה, יודעת-ולא-יודעת, נותנת לידע להשתהות בשולי התודעה שלה כדי שתוכל להמשיך בהעמדת הפנים של הנורמליות, בעצימת העיניים מול האמת המחרידה, הדהימה אותי.
סביון ליברכט ואהרן מגד הם שני הסופרים הישראליים שאיתם עברתי לעולם הספרות היפה, הנקראת באיטיות, זו שבה לא צריך להתאפק לא להציץ בדף האחרון, כי הדרך היא העיקר.
מאז, קראתי את כל הסיפורים הקצרים של סביון ליברכט, ואהבתי את רובם. הלכתי גם לצפות ב"רוחלה מתחתנת", הצגה המבוססת על סיפור קצר שלה, וגם אותה אהבתי
אלא שעברו 13 שנה מאז ספר הסיפורים הקצרים האחרון שלה, ועכשיו כשקראתי את הספר החדש קראתי אותו בעיניים אחרות מאלו שקראו את סיפוריה הקודמים.
***
או שאולי אלו לא העיניים האחרות, אולי משהו בסיפורים של סביון ליברכט השתנה.
הסיפורים, חייבים להודות, כתובים נהדר, השפה, פרטי המידע ההולכים ומתגלים, הסופים שאינם ממש סופי פואנטה מהסוג שמשאיר אותך פעור פה והופך על פיו את מה שחשבת עד כאן, אלא כזו שמתחברת למה שסופר עד כאן, מחדדת וצובעת הכל בצבע עז יותר. סופים חדים וצובטים את הלב שהולמים היטב את הסיפור.
בספרים ישנים יותר של סביון ליברכט, היו מדי פעם סיפורים שלא הצלחתי להבין. היה איזה מסתורין, טירוף, משהו שלא מתפענח עד הסוף. סיפורים כאלו לא מצאתי בספר הזה, לטוב ולרע: אף סיפור לא השאיר אותי בהרגשה האידיוטית של - קראתי סיפור שלם אבל מה לעזאזל קראתי פה? ומצד שני - משהו מהאווירה הזו היה חסר לי. ואולי זו בכלל אני והגיל שבכל זאת התקדם.
אולי גם קריירת המחזאות של ליברכט השפיעה על הסיפורים לכיוון הזה, בעלי עלילה מוצקה ונקודות אחיזה שניתן לפתח ולהפוך למחזה ברבות הימים.
***
הסיפור הראשון, "מורה-חיילת", הדהים אותי ולא לטובה. מורה חיילת תלאביבית אשכנזיה נכנסת לכיתה בעיירת פיתוח, חווה התפרעות וחוסר שליטה קיצוניים שמערערים אותה, מרגישה תחושת כישלון ושוקלת מה לעשות הלאה. בפגישה מקרית עם אחד מתלמידיה הוא מסביר לה מה הדרך הנכונה לעבוד עם התלמידים שעולמם כל כך זר ורחוק מעולמה, ובזכותו היא יכולה לחזור לכיתה וללמד בהצלחה. סיפור מצויין לשעת חינוך שעוסקת בשד העדתי והשסע החברתי, עם מסר נהדר ומעורר השתאות: מאחורי החזות הקשוחה של החבר'ה מעיירת הפיתוח מסתתר בעצם לב זהב וכולנו בני אדם. או משהו.
בקיצור, סיפור כתוב היטב שנראה כאילו נכתב לפני שלושים שנה ונשלף מאיזה בוידם לרגל הספר החדש.
הלאה.
הסיפור "ד. אמסלם" בו מומחית לגנטיקת ילדים מסיירת עם ראש מועצה פריפריאלית בבי"ס ישן שנסגר כדי לבחון את התאמתו להקמת מרכז טיפולי בהנהלתה, ובזמן הסיור נזכרת בטראומת ילדות שחוותה בו הזכיר לי מאוד את הסיפור "סינית אני מדברת אליך" בו אשה מסיירת בדירת ילדותה עם מתווך דירות. הסיפורים שונים, כמובן. יש להם עלילות נפרדות, אבל משהו בגרעין - בסיור במסווה בזירת טראומות ילדות - דומה מדי.
כך גם הסיפור "בנים" - מפגש בין רופא לאמו החרדית של בן הזוג של בנו, הזכיר לי את סיפורה הישן תפוחים מן המדבר, בו אשה חרדית מבקרת את בתה שברחה מהבית וחיה עם בן זוגה בקיבוץ. אם סמל החילוניות-מפחידת-חרדים פעם היה זוגיות ללא נישואים בקיבוץ, היום היא כנראה זוגיות הומוסקסואלית. וגם בסיפור הזה יש תגלית מפתיעה ומרעישה: האשה החרדית היא לא מרשעת חסרת לב, היא ממש אוהבת את בנה, עדיין, למרות שנדתה אותו! הלם.
ב"סועאד" נרקם סיפור אהבה בין בדואית חסרת משפחה לחבר קיבוץ בעל מום שמהווה מטרה ללעג ולמהתלות אכזריות מצד חברי הקיבוץ, וכאן נזכרתי ב"קיבוץ" מתוך הספר "מקום טוב ללילה" שגם בו - חברי הקיבוץ בוחרים להם לקרבן חבר קיבוץ בעל בעיית התפתחות. מסתבר, תחזיקו חזק!, שחברי קיבוץ יכולים להיות מרושעים ואכזריים בעוד שדווקא אשה בדואית יכולה להיות בעלת לב טוב. ההלם. שוב.
"פנינים לאור היום" שעל שמו נקרא הספר שוב הזכיר לי סיפור ישן - את ילדת התותים. גם כאן, אין דמיון בין העלילות אלא רק בגרעין: סיפור שמסופר דרך נקודת מבטם של פולנים שהשתלטו על ביתם של יהודים במלחמת העולם השניה, כפי שילדת התותים סופר מנקודת מבטה של אשת מפקד מחנה נאצי. מה שהיה חדשני מאוד בזמנו כבר שחוק יותר בימינו, ונקודת המבט מראש פחות מטלטלת ומזעזעת, ועדיין זהו סיפור טוב ומעורר מחשבה .
בסיפור "מספרת יודעת כל" ילדה מעיירת פיתוח תזכה לסדנת כתיבה בעיר הגדולה - תל אביב, ועל הדרך תזכה גם בהארה מוסרית כשתגלה שהעקרונות הנוקשים עליהם חונכה לא בהכרח עומדים במבחן המציאות, ואנשים שנחשבים מושחתים על פי קנה המידה שהביאה מהבית עשויים להתגלות כחביבים ומתחשבים, בעוד שאלו שדבקים, לכאורה, בעקרונות המוסר המוכרים לה עלולים להתגלות כמרושעים כשמדובר ביחסי אנוש.
הסיפור "האשה הסיבירית" היה מבחינתי שיא של פוליטיקלי קורקט שהשתלט על הסיפור, ואני מצטערת מראש על הספוילרים, אבל כל מי שקרא סיפור או שניים בחייו בלאו הכי ינחש את סוף הסיפור: מעשה בפרופסורית שבתחילת דרכה גרה בשכנות לאשה סיבירית, שהיתה אשה מוכה ואומללה. הפרופסורית לעתיד נחלצה לעזרתה ועזרה לה להגיע למקלט לנשים מוכות, ועודדה אותה ללמוד ולקחת אחריות על חייה. הבעל המכה התחרט, הבטיח לשנות את דרכיו וללכת לסדנאות מתאימות, האשה חזרה אליו ואז קיבלה הפרופסורית לעתיד משרה בחו"ל ומאז לא היתה בקשר איתה. כעבור שנים, מתברר לה שאותה אשה נרצחה ע"י בעלה. בתה שהיתה תינוקת גודלה ע"י הסבתא, וכל שידעה על אמה הוא שאמה ביישה את אביה, דיברה עליו עם זרים, פנתה לעזרה פסיכולוגית, למדה אנגלית כדי שתוכל למצוא בעל אמריקאי עשיר, עד שבעלה הסבלני שאיפשר וסלח לא היה יכול עוד לסבול את המצב. מבצע ההצלה הנועז שלה כשל, חוסר ההבנה שלה את התרבות של האשה לה ניסתה לעזור הוביל לתוצאות טרגיות. והמסר? המסר הוא, ככל הנראה, שאם נולדת כפריווילגית לבנה, בעלת אמצעים ויכולת להשיג השכלה, את לא בסדר לא משנה מה תעשי ונידונת לחיות עם ייסורי מצפון. שהרי ההתערבות של הגיבורה הובילה לאסון, אבל מכיוון והיתה עדה ישירה לסבלה של שכנתה, ברור שגם אם לא היתה מתערבת היתה חשה ייסורי מצפון. למרות השוני התרבותי, הבחירה להישאר בצד ולא להתערב היא בחירה שקשה לקבל אותה, גם אם הסיפור מוביל לשם.
שני הסיפורים שאהבתי במיוחד בקובץ הזה הם "ילד בלונדיני" מכמיר הלב (מי אמר שילדים תמיד גונבים את ההצגה?) ו"צוענים" החידתי מעט, שסובב סביב הציר של זכרון השואה.
***
כילדה, הייתי מנויה לעיתון "אותיות", והיה שם סיפור בהמשכים שתיאר את קורותיה של נערה מנתיבות שמשפחתה נאלצת לעבור לתל אביב ועל קשיי ההסתגלות שלה לעיר הגדולה והפערים בינה לבין תלמידות הכיתה בה היא לומדת. בפרק האחרון בסיפור היא שבה לביקור בנתיבות ומגלה לפתע את הפער שנוצר בינה לבין חברותיה, מגולם בבגדים היפים יותר שהיא לובשת. כילדה, אהבתי את הסיפור הזה מאוד. הרגשתי שהוא פותח לי צוהר לעולם אחר. כמה שנים אחרי שקראתי אותו, כשלמדתי באולפנה עם פנימיה, שתי חברותי הטובות ביותר היו מנתיבות. ויום אחד השם של הסיפור ההוא עלה ושתיהן גיחכו עליה וסיפרו כמה הכעיס אותן הסיפור הזה, שהציג אותן כ"בנות הכפר", פרובנציאליות שאינן יודעות להתלבש...
הסיפורים של סביון ליברכט מלאים ברצון טוב, ברצון לפתוח צוהר לעולם אחר, לחבר בין עולמות, להראות שהאחר הוא בעצם לא כל כך אחר, אבל קשה היה לי להמנע מהתחושה שהם עושה שירות דב לשאיפה הזו, לשים את הפריפריה במרכז. מרוב שהיא מתאמצת לספר לנו כמה "ההם" הם בעצם בסדר, וכמה הכל תלוי בנקודת ההשקפה, אי אפשר שלא לחוש בריחוק שלה מהעולמות עליהם היא מספרת, במאמץ שנדרש ממנה כדי להוכיח לנו שהאחר הוא גם בן אדם, בשעה שלקורא זה עלול להיות מובן מאליו.
30 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
ברור, חני. כל אחד מאיתנו והסביבה שלו, המקומות בהם הוא מסתובב ואותם הוא מכיר והמקומות הרחוקים והזרים לו יותר.

התהיה שלי היתה על ה"אנחנו" שהשתמע מדבריך, אם היית כותבת בגוף ראשון יחיד לא הייתי שואלת:)
חני (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
רויטל אני לא יושבת על גג האולימפוס. אך יש מקומות שאני לא מגיעה אליהם.גם לערים במרכז כמו בפריפריה לא יוצא להגיע.לא מתוך ריחוק או רצון לא להגיע.האינטנסיביות של החיים,הגיל,משפחה, עבודה ילדים.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
כשאת כותבת "כך יותר נבין",
אני תוהה, מי אלו ה"אנחנו" ש"נבין"?
הרי חלקנו, בהנחה ש"אנחנו" זה ציבור הישראלים הקוראים, גרים בעצמנו בעיירות פיתוח...
חני (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
יש פערים ענקים.ככל שיכתבו על כך יותר נבין מה קורה בעיירות פיתוח,נגיע לפחות בקריאה אם לא פיזית אל כלל האוכלוסיה שמרכיבה את העם שלנו.לא באופן מתחסד אלא מתוך התעניינות.אך כמובן בשביל התעניינות לא צריך דפים ומילים אלא ללכת לראות באמת את הפער מקרוב.
כתבת נפלא על נושא בוער..לא בוער כמו השריפות אך בוער מספיק.
yaelhar (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
הנה אסיר את האחריות המעיקה:
לא שקלתי לקרוא אותו - או שום ספר של ליברכט. לא רק בגלל שאני קוראת מעט מאד ספרות עברית, אלא בגלל משהו לא זוכרת מה זה היה שקראתי, לא אהבתי ומאז נמנעתי.

האמת היא שאני נהנית מאד לקרוא ביקורות אבל לעתים קרובות אני דווקא מסתקרנת מקטילה או מהבעת אכזבה מספר, וקוראת אותו.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
תודה יעל. אח, כובד האחריות...
מכיוון שלא קראתי אף מבקר שמתלונן על הבעיות האלו, יש לי קצת ייסורי מצפון.
אולי אני מדמיינת את כל המסרים והפערים האלו, ובגללי אנשים אחרים שהיו יכולים להנות מהספר לא יקראו אותו...
מצד שני, זכור לי שאת לא מרבה לקרוא ספרות ישראלית גם ככה, אז בסדר.
האופה בתלתלים (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
בדיוק היום תהיתי למה באמת הסיפורים בביה"ס מצולמים מתוך מקראות בכל מיני זוויות מציקות! חידה חידה.
yaelhar (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מעניינת.
מה שמעניין אותי הוא התייחסותך לפער בין מקומה של הסופרת ומושאי סיפוריה. ולמאמץ שהרגשת מצידה להדגים מסרים "נכונים". ולצערי זה נושא שהורג לי את העניין בספר.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
:-)
שונרא החתול (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
ויש מוסר ההשכל מאוד ברור בספרים של קוך: אל תנסו את זה בבית!
שונרא החתול (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
אם ספר או סיפור נכנסים לתוכנית הלימודים - כנראה יש להם מוסר השכל ברור.
אלון דה אלפרט (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
הקו המפריד עובר בבטן של הקורא.
מורי (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
אני מומחה בלדחות סיפוקים עד שזה הפך לסיפוק בפני עצמו. וכן, קורא ספר לפי סדר מכסימום מסתכל כמה עמודים יש בספר וזהו.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
נו, והתיאור הזה לא מכיל אמירה ביקורתית? האם אמירה חברתית-ביקורתית היא לא סוג של מסר?
מסמר עקרב (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
לי זה נראה יותר כמו תיאור מפורש של החברה המערבית השבעה, הנהנתנית, המפונקת, ולא איזה מוסר השכל או מסר, אבל הגבולות לעתים באמת מטשטשים...
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
אני כן חושבת שיש בו גם מסר על ניוונה של חברה בורגנית עשירה ושבעה והאופן בו היא ממרקת את מצפונה מול חברות נחשלות יותר.

או שואה שלנו שהזכרתי למטה, שבעיני בהחלט יש לו מסר.
מסמר עקרב (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
אני לא חושב שקוך כיוון ב- "ארוחת הערב" לאיזה רעיון או מסר מסוים. הספר מעלה שאלות רבות, אבל לא נותן עליהן תשובות חד משמעיות. למשל, על קצה המזלג, עד לאיזו נקודה יכולים להגיע הורים כדי להגן על ילדיהם? האם זה טוב או רע מבחינה מוסרית? האם הילדים יכולים להוות בבואה מעוותת, מוקצנת ומוחצנת של הוריהם? ומה טיבה של ההורות עצמה במקרים מעין אלו? האם החברה מסוגלת להתמודד עם חולי נפש מסוגו של פאול - מתוחכמים, חכמים, שחזותם החיצונית אינה מעידה על הלבה של האלימות הרותחת שעתידה לפרוץ מקרבם? הספר מעלה מחשבות והרהורים, בלי לתת תשובות מוחלטות לשאלות שהוא מציג או לכוון לקראת מסר מסוים, ובזה גדולתו.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
שוב, מסמר, אני לא יודעת אם אני מסכימה לזה. ההפרדה המוחלטת בין "בא לשרת רעיון" לבין "מקנה תובנות לחיים" נראית לי קצת מוחלטת מדי...
האם ל"ארוחת הערב", למשל, אין מסרים שהם מעבר לתובנות על החיים?
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
תודה אפרתי.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה שונרא אמן הסיפור הקצר היה הספר הראשון של מאיה ערד שקראתי, ובאמת לא יכולתי שלא להשוות בין המורה החיילת שלה למורה החיילת בספר הזה...

נתתי ארבעה כוכבים כי קודם כל הכתיבה של סביון נהדרת, השפה, הדימויים, הדרך שבה העלילה מתפתחת, היא יודעת ליצור מתח, להפתיע, לכתוב סופים טובים (זה כל כך לא מובן מאליו...) ויש בספר גם סיפורים ממש טובים.
חו מזה, אני זוכרת לה חסד נעורים...
מסמר עקרב (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
גם בעיניי ספר הטומן בחובו מסר או מוסר השכל או שהוא בא לשרת רעיון מסוים, הוא ספר רע. זה נראה לי לא רק מתחסד, אלא גם מאולץ ומלאכותי. ספר טוב יעלה בקורא הרהורים ומחשבות, אולי אפילו יידע להקנות לקורא תובנות לחיים, אבל לא יכוון אותו לקראת "לקח" או "מוסר השכל" מסוים, בין אם במפורש ובין אם בין השיטין.
אפרתי (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מצויינת. מזמן לא קראתי את ליברכט. לי היא נראתה קצת יבשה ונטולת הומור ועוקצנות, אם אני זוכרת טוב, יותר מדי "טובה בהתאם לכללים". אגב, בחיים אני לא אדפדף לסוף, לא בפרוזה רגילה וקל וחומר לא בספרי מתח, ואני אדם שבכלל לא יודע לדחות סיפוקים (שוקולד וכו' וקניות ובכלל...)
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
אלון, אני מתלבטת אם אני מסכימה איתך. כי "מתחסד" היתה ההרגשה שלי לגבי חלק מהסיפורים בספר, מצד שני - איפה עובר הגבול בין אמירה או מסר של ספר (וכי לסיפורים של דיוויד פוסטר וואלאס אין מסר? לשואה שלנו?) לבין מוסר השכל דידקטי מעצבן?
גלית (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
מצטערת שונרא, לא, את לא מיוחדת.
שונרא החתול (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
האם אני המוזרה היחידה שקוראת ספרים לפי סדר העמודים, מעולם לא מציצה בעמודים האחרונים, לא מדלגת על דפים וקוראת את התקציר בכריכה האחורית רק בסיום הקריאה?

שונרא החתול (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
רויטל! את בעצמך כתבת פה פנינת ענק לאור היום.
עשית יופי של תיקון לשיעורי הספרות המשמימים והמדכאים, ולא רק שלך. אני לא זוכרת אם קראת את 'אמן הסיפור הקצר' של מאיה ערד (תקראי) אבל שם מופיע, בין היתר, קובץ סיפורים שנקרא בפשטות '08' ע"ש אזור החיוג 08 של הדרום הפריפריאלי, והספר הזה של ליברכט תפור עליו בול.
(רק בסיום הקריאה גללתי למעלה לבדוק את הציון שנתת לספר והופתעתי למצוא 4 כוכבים. זה אחד או שניים יותר ממה שחשבתי שתתני לו.)
אלון דה אלפרט (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
אני לא אוהב לקרוא סיפורים עם מוסר השכל. גם אם הוא חבוי. זה תמיד נראה לי מתחסד.
אירית פריד (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
מודה שגם אני לא מאלה שדוחה סיפוקים ואין ספר כמעט שאני לא קוראת את העמודים הראשונים שלו ומיד את האחרונים . ויש לי גם תרוץ לזה שכך אני מרכזת את כל החושים באופן טוטלי מבלי לחשוב לאן העלילה מובילה ... נגיד .....
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
אכן החמצה. אבל נדרשת מידה כלשהי של יכולת דחיית סיפוקים כדי שזה לא יקרה, ומסתבר שלא לכולם יש:)
מורי (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
נו, טוב. אני לא קורא כמעט בלש/מתח והרעיון לדעת את הסוף בסוגות אלה נראה לי החמצת עיקר הקריאה.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
תודה על התיקון.
(כן, הייתי בטוחה, אבל מסתבר שטעיתי:-))

ואתה אולי לא, אבל בהחלט מכירה אנשים שלא מסוגלים להתאפק וקופצים לסוף כשמדובר בספר בלש/מתח.
מורי (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
ליבריכט? את בטוחה? חוצמזה, מעולם לא הצצתי בעמוד האחרון כדי לראות מה יקרה. למה זה טוב?





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ