ביקורת ספרותית על לטעום מהשמים (מהשמיים) - מדוע חיפשו היהודים את צבע התכלת מאת ברוך סטרמן
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 26 ביולי, 2016
ע"י יוֹסֵף


היום אנחנו חיים בעולם שבהישג ידינו נמצאת קשת כמעט אינסופית של צבעים, גוונים, ותתי גוונים, ככל שהעין קולטת בטווח הצבעים שבין האדום לסגול. בעולם העתיק העושר הרבגוני הזה התקיים רק בטבע, אך לא בצורה מלאכותית. לוח הצבעים של האמן מן הזמן העתיק כלל רק גווני אדמה חומים, צהובים, כתומים, ושחור מן המינרלים ומן הצומח שהיה בסביבתו. צַבָּעֵי הטקסטיל ידעו שבאמצעות הרתחה ניתן להפיק צבענים מסוימים, אך הם ידעו שחומרים אלו לא נקשרו לסיבים ושיותר משהיו אלו צבעים, היו בעצם כתמים שנמחו בגשם או בכביסה.
כך היה עד שהתגלתה צדפה מסוימת שבתנאים מסוימים ניתן היה להפיק ממנה צבעים ייחודיים ונדירים בטבע, יש שיאמרו מסעירים, הכחול התכלת הארגמן והסגול, ולא רק זאת, אלא שצבעים אלו היו עמידים ואיכותיים ביותר, לא נמחו, לא נשטפו ולא דהו גם כעבור שנים רבות.

עד כמה שתגלית זו אולי נשמעת שולית, השלכותיה הותירו חותם בחיי התרבות, הפוליטיקה הדת הכלכלה וההגות. צבעי התכלת והארגמן, היו מהסחורות היקרות והנחשקות של העולם העתיק במשך קרוב לאלפיים שנה. היו תקופות שמחירם של בדים בצבעים אלו האמיר למחיר השקול ל-פי 20 מערך הזהב. מצוות פתיל התכלת בציצת מקבלת משמעות חדשה לאור ההקשר הרחב של תעשיית הצבעים היוקרתית של העולם העתיק.

עם השנים הצבעים הללו הולאמו ונעשו צבעי מלכות ושררה בלבד. להמוני העם נאסר ללובשם. בקודקס החוקים של הקיסרות הרומית משנת 438 הנקרא קודקס תאודוסיאנוס, ואשר נחשב לקובץ המקיף של המשפט הרומי מאז התנצרות האימפריה נמצא החוק הבא: "על כל בני האדם יהיו אשר יהיו מינם, דרגתם, כישוריהם, מקצועם ומשפחתם, אסורה הבעלות על סוג זה של חומר [תכלת וארגמן] המיועד רק לקיסר ולמשק ביתו... הגברים נדרשים להוציא מבתיהם ולמסור את כל הטוניקות והגלימות שחלק זה או אחר שלהן צבוע בדמו של חילזון הים הארגמני... אין כל הצדקה לתלונות על ההפסד הכספי הכרוך בכך... די להם לעבריינים שחייהם ניתנו להם לשלל... מי שמוסיף ומסתיר בגדים כאלו בביתו... מסתכן ועלול להיות מואשם בפשע הדומה בדרגתו לבגידה חמורה(!)".

ההגבלות הללו גרמו לכך שהתכלת נעלמה מהשוק האזרחי, וממלא גם על היהודים רחפה סכנת חיים בקיום מצוות התכלת. הד לדבר נמצא במסכת סנהדרין בלשון חידתית על זוג נוסעים מטבריה שניסו להבריח תכלת לבבל ותפסם "נשר" סמלה המסורתי של מלכות רומא.
למעשה סודו של החילזון והפקת התכלת הלך ונעלם עם הכיבוש הערבי במאה החמישית עד שאבד לחלוטין, ורק בעקבות מקרה שאליו היה עד זאולוג צעיר לחופי האיים הבלאריים הספרדים, החלה הצביעה העתיקה להיחקר מחדש. גם העולם היהודי חזר לעסוק בנושא החל מהמאה ה-19, בתחילה על ידי האדמו"ר האוטודידקט מראדזין ועד לרב הרצוג, הרב הראשי הראשון של מדינת ישראל, סבו של בוז'י, שהדוקטורט שכתב עסק בנושא "הפורפירולוגיה העברית" - ההתחקות אחר התכלת המקראית. בעקבות מחקרים אלו ואחרים לקראת סוף המאה ה-20 זוהתה הצדפה בוודאות כמעט גמורה כ-Hexaplex trunculus או בשמה העברי - ארגמון קהה קוצים.

התחלתי לקרוא את הספר מסופק אם אמצא בו עניין, שכן את מחקר התכלת הבסיסי אני מכיר ועוקב מהתעניינות אישית שנים לא מעטות. אבל הופתעתי לטובה. הקריאה בספר קולחת, מעניינת ורב תחומית: פיזיקה, כימיה, ארכאולוגיה, היסטוריה, מקרא ופילוסופיה בכפיפה אחת. המחבר נודד עם הקורא מהפיניקים הקדומים אשר על חופי צור וצידון ועד לנסיגתו של נפוליאון בחוף טנטורה, מניצחונו של אלכסנדר הגדול את דרוויש המדי, דרך מערות המקלט של לוחמי בר כוכבא, ועד למאיר דיזנגוף הכימאי במזגגה שהקים הברון לחוף ימה של דור. כך כותבים היסטוריה-ארכאולוגית מרתקת.
ועדיין, לא רבים שומרי המצוות שאמצו לחיקם, או יותר נכון לטליתותיהם, את פתיל התכלת הגנוז, מסיבות שמרניות בעיקר, אבל התופעה הולכת ומתרחבת, ואם תראו יהודים עם פתיל תכלת בציצית דעו כי זה לא מובן מאליו.
18 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוֹסֵף (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
תודה רץ. חגית, צודקת, זה אכן כך.
חגית (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
מעניין לעניין ובאותו עניין- רוב עיוורי הצבעים הם גברים.
רץ (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
מעניין מאוד
יוֹסֵף (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
תודה בת-יה!
בת-יה (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
נשמע ספר טוב ומעניין. תודה.
יוֹסֵף (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
מעניין אפרתי. אשמח לקבל מקור, ממה שאני בדקתי, יש הבדלים אחרים בין גברים ונשים. ראי פה למשל: http://www.haaretz.co.il/news/science/1.1816978
אפרתי (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
הגברים מכלילים הרבה דברים. הראייה שלהם כוללנית. נשים יורדות לפרטים. זה מדעי וזה בדוק. גברים שמבחינים בפרטים כמו אומנים, הם בעלי תכונות נשיות ולכן נשים מסתדרות איתם היטב.
yaelhar (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
המאמר מרתק, תודה על הקישור.
קראתי פעם שלשבטים ילידים מסויימים (לא זוכרת איזה, אולי אינדיאנים) לא היתה מילה לצבעים מסויימים, והם לא ראו אותם.

מה שמעלה אצלי תהייה לגבי מידת ההבחנה בין צבעים שלנו עכשיו. כל אחד נקלע פעם לויכוח על "איזה צבע זה..." התשובות נעות באופן קיצוני. מבדיקה לא מדעית נראה שגברים נוטים יותר להכליל צבעים מאשר נשים. האחרונות נוטות יותר לראות דקויות ומבדילות, למשל בין סוגים שונים של כחול, בעוד הגברים פוטרים אותו ב"כחול".
יוֹסֵף (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
אלון, באחד הפרקים המחבר מאריך בדיוק בנושא הזה ואף מפנה למאמר שציינת באחת מהערות השוליים (115), ואכן דרכו הגעתי למאמר שציינת. התלבטתי אם להזכיר אותו בסקירה, חששתי מעומס יתר. אני שמח שאתה עשית את זה, זה באמת מאמר מרתק.
יוֹסֵף (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
תודה לכם, אפרתי, cujo ויעל. רויטל, זה ממש כך. גם כישרון וגם הרבה אהבה לנושא שעליו הוא כותב.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
לעניין זה, מומלץ לקרוא את אחד המאמרים המרתקים שנכתבו בנושא "למה אין כחול בתנ"ך". הנה כאן:
http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3524269,00.html

כמי שעוסק בצבע בעיסוקי היומיומי, הופתעתי לגלות כמה דברים שלא ידעתי לפני כן: יש "פאלטות" של צבעים שמשתנות לאורך הדורות, אולי ע"פ צורך, אולי מטעמים של כמות ואולי מטעמים אופטיים מובהקים, ואכן הפאלטות הצבעוניות שנעשה בהן שימוש לפני כאלף חמש מאות או אלפיים שנה לא כללו כחול ולא תכלת, ואפילו לא סגול.
yaelhar (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מרתקת.
cujo (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מצויינת .
רויטל ק. (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
איזה יופי.
מדהים איך כותב מוכשר יכול להפוך נושא אזוטרי יחסית למושך ומרתק.
אפרתי (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מקסימה ומחכימה.
יוֹסֵף (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
תודה חגית! אני מאמין שתמצאי הרבה עניין בספר הזה. הן בתחום תולדות האומנות והן מבחינת הידע הכללי הרב שיש בו.
חגית (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
יוסף
השארת אותי פעורת פה.
אני מלמדת תולדות האמנות, ונוגעת בצורה מאוד מאוד כללית בנושא, אולם, לא ידעתי את הדברים שכתבת, ובביקורת הנפלאה שלך, גרמת לי לרוץ ולחפש אחר הספר.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ