ביקורת ספרותית על רופא לבן אלים שחורים - רפואת נפש מערבית בג'ונגל של אפריקה מאת אורי שורצמן
הביקורת נכתבה ביום שישי, 1 ביולי, 2016
ע"י אורטום


ד"ר אורי שורצמן הוא פסיכיאטר ו"אפריקנופיל", שעבד מספר שנים בשולה (אוף, המילה בוטלה, חזרה להיות פריפריה) הכפרית של גאנה, בבית חולים כפרי שלא צריך לעמוד בשום סטנדרטים, משום שעדיין לא נקבעו סטנדרטים מתאימים לבית חולים שאין בו מים זורמים, החשמל מגיע או לא מגיע מגנרטור, החולים שוכבים שניים או יותר במיטה אחת, וחסרי המזל שוכבים על הרצפה. שיירות נמלים זוחלות בחדר הניתוח, ולפעמים מגיע לשם נחש ממבה ומכיש חולה למוות.
ד"ר אורי שורצמן לא נשאר במצב "נבדל" מן האוכלוסיה בה הוא מטפל. הוא חי עם האפריקנים, ביחד עם אשתו הרופאה וביתו הפעוטה, באותו הכפר, באותם תנאים. הוא מספר: "בעבודה כרופא ופסיכיאטר בין עצי הבאובב וההובנה של יערות הגשם, איבדתי את הבלעדיות על חוכמת הרפואה. שוב לא הייתי סמכות טיפולית מוחלטת המתערבת בחיי אחרים כפי שהתרגלתי לחיות בישראל, אלא שימשתי כאופציה טיפולית אחת בין דרכי ריפוי רבות ושונות".
כעבור זמן מה, מבין הרופא הישראלי כי מטופליו אינם רואים את הרפואה המערבית כעדיפה על הרפואה העממית המקומית. כפסיכיאטר, הוא רגיל להאזין לתיאור המחלה מפי המטופל, ולנסות להבין גם את הסאבטקסט. הוא מגלה ענין רב בצורה בה מבינים מטופליו את מחלתם וגורמיה, וחוקר לעומק גם את שיטות הריפוי העממיות השונות. בספר הזה הוא חולק עמנו את הרשמים והתובנות שרכש באפריקה, ומציג לנו פסיפס אנתרופולוגי צבעוני ומרתק של עולם האמונות, הדעות והפרקטיקות הנוגעות למחלה ולרפואה באפריקה.
הכנסיות השונות שולחות מיסיונרים כדי להביא את בשורת ישוע המושיע לעובדי האלילים האפריקניים, וכך, אמונותיהם של האפריקנים הם תערובת של אמונה נוצרית ואמונות אפריקניות עתיקות. האמונה בשדים שרירה וקיימת, אבל כיום השדים הם שליחיו של השטן. מחלת נפש נגרמת מהשתלטותם של שדים על גופו של החולה, אבל הכומר יכול לגרשם ע"י קריאת פסוקים מן התנ"ך.
נערה צעירה בהריון האמינה שהעובר הוא בנו של השטן, ולקתה בדיכאון. כומר אפריקני צעיר ישב לידה ימים שלמים, וקרא באזניה מכתבי הקודש, וכך נרפאה. לעובדה שהכומר היה צעיר נאה ועדין לא היה, כנראה, כל קשר לריפוי.
האמונות העתיקות כוללות גמדי יער, המזיקים ואפילו הורגים את המנסים להכנס לטריטוריות שלהם.
מכשפות – שהן הגורם העיקרי לרוב המחלות והפגעים. בהתאם, הדרך הנכונה לרפא את המחלה היא פניה למכשף/ה טוב/ה שיבטל את הכישוף הרע.
אלי יער, אלי נהר ועוד אלים של תופעות טבע שונות, ולכל אל יש את הכוהנים והכוהנות שלו, שנבחרו אישית ע"י האל עצמו.
המתים אינם נקברים ונשכחים. הם מצטרפים אל האבות הקדומים, וממשיכים להשתתף בחיי המשפחה,
בעיקר לצורך עזרה.
ד"ר אורי שורצמן משלב בספר עשרות תיאורי מקרים של מחלות גוף ונפש, ומספר על המחלה בלשונו של החולה, ותאוריו מלאים באמפתיה ובהומור. לדוגמא: הילדה בלינדה לקתה באפילפסיה לאחר שפגשה ביער ענק אדום שיער. הרופא מוציא גלולות לטיפול באפילפסיה, ומבקש מעוזרו (בחור אפריקני חסר הכשרה רפואית) לארוז את הגלולות. העוזר עוטף אותן בדף שתלש מספר של כתבי קודש. הוא "החליט להעצים את כוחם המרפא של כדורי הפנובריטיל בכך שייספגו בקדושה של כתבי האפיפיור".

יכולתי בקלות לכתוב עוד שני עמודים על הספר, אבל אני מתחשבת.... לכן אוסיף רק, כי מדובר בספר מחכים, מענין ביותר, כתוב בכשרון רב, עם הרבה הומור, המתאר בצורה צבעונית ומלאת חיים את התרבות ואורחות החיים בכפר האפריקני, עם דגש על מחלות ומרפאים. וכיון שמדובר בספר עיוני, יש גם השוואות בין הגישה המערבית והגישה האפריקנית-מסורתית למחלות נפש ומעט דיון בהשפעות התרבותיות על מחלות נפש ועל היחס של החברה לחולה. גם זה כתוב בצורה מענינת ביותר, אלא מה?

14 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
קראתי עכשיו ספר שנקרא העולם עד אתמול, והקטע עם המכשף זכה גם לכמה מילים באותו ספר.
מורי (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
מסכים. ספר מצוין ומעורר השראה. סקירה מצויינת.
בת-יה (לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
יופי של ביקורת. תודה. ויהיה טוב אם גם רופאים אחרים בארץ ילמדו שהם לא תמיד סמכות עליונה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ