ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום חמישי, 9 ביוני, 2016
ע"י רויטל ק.
ע"י רויטל ק.
אז כתבתי פה מתישהו שאין את הספר האחרון של טאנה פראנץ' בספריה שלנו, ושאולי טוב שכך, כי מספר לספר נהנתי פחות.
אז כתבתי.
הספר הגיע לספריה ולא היססתי אפילו לשניה.
איזה מזל.
***
לטאנה פראנץ' יש שיטה: בכל ספר, היא לוקחת דמות משנה מהספר הקודם ומפתחת לה עלילה משלה.
ב"דומות" זה היה קל: קאסי מדוקס היתה דמות מקסימה שלגמרי דרשה ספר משלה.
ב"בית מספר שש עשרה" זה גם לא היה מסובך מדי. פרנק היה דמות מסתורית ומעניינת.
ב"חוף רפאים" זה כבר מורכב יותר:
מיק קנדי, "סקורצ'ר", מ"בית מספר שש עשרה" הוא, אין דרך יפה לומר את זה, פוץ.
נודניק זחוח ומרובע.
עכשיו לכו תכתבו עליו ספר.
טאנה פראנץ' עומדת באתגר הזה בגדול.
הספר כולו כתוב מנקודת מבטו של סקורצ'ר. הנוקדנות, ההיצמדות לכללים, הזחיחות, הכל שם.
כשכותבים דמות כזאת בגוף ראשון צריך לשמור על איזון מאוד עדין:
הטקסט (או מי שמכונה "המחבר המובלע") צריך לרמוז לנו מאחורי גבו של המספר שהוא אינו מזדהה לחלוטין עם מערכת הערכים אותה מיצג המספר.
אם היינו מאמינים שהטקסט/הסופר/המחבר המובלע הוא-הוא סקורצ'ר, המספר, היינו מעיפים את הספר לכל הרוחות, פשוט כי סקורצ'ר הוא, כאמור, פוץ. נודניק. מעצבן.
צריך ליצור בזהירות פער אירוני מסויים שיבהיר לנו שמה שאנחנו שומעים מפיו של סקורצ'ר הוא סקרוצ'ר. לא הטקסט. אבל הזהירות נדרשת כאן, כי קצת יותר מדי פער, קצת יותר מדי לגלוג - והמספר הופך לקריקטורה נלעגת, ושוב נעיף את הספר לכל הרוחות, כי מי רוצה לקרוא על קריקטורה.
הרבה סופרים היו מעדיפים לכתוב על גיבור כזה בגוף שלישי, או לשלב פרקים מנקודות מבט שונות כדי להקל על השמירה על האיזון הזה.
טאנה פרנץ' בחרה לכתוב את כל הספר כאשר סקרוצ'ר הוא המספר שלו, ועמדה באתגר הזה בהצלחה.
רק על זה - מגיע לה כל הכבוד.
***
כצפוי, במהלך הספר, נלך ונבין איך הפך סקורצ'ר למי שהוא היום, נכיר אותו לעומק, נכיר את החולשות שלו, נבין אותו, אפילו נחבב אותו.
כצפוי מטאנה פראנץ', נבין את זה לאט לאט, צעד אחר צעד, זה לא יוטח לנו בפרצוף, פרטי המידע ישתחררו תוך כדי הסיפור, פרט אחר פרט כדי שנוכל להרכיב את הפאזל בעצמנו.
לא הפאזל של החקירה הבלשית, הפאזל של הדמות הזאת, סקורצ'ר.
***
בתחילת הספר, כאמור, יש לנו פוץ.
מכירים את הבלש הזה, שמכופף את הכללים, ששותה יותר מדי, שעובד לפי קוד משלו?
תשכחו ממנו.
סקורצ'ר עובד לפי הכללים, אוכל רק אוכל בריא, נוסע רק במהירות המותרת, שולט על עצמו תמיד. הרגשות שלו מבוקרים היטב:
"בשבילי לא קיים דבר כזה, מטיל אימה. אימה זה לילדים בליל כל הקדושים. אני פשוט לא לוקח סיכונים" הוא נוזף בריצ'י, הבלש המתלמד שחוקר איתו מקרה רצח מחריד של הורים ושני ילדיהם.
"אני לא מרחם על אף אחד שאני נתקל בו במסגרת העבודה. רחמים הם רגש נעים שגורם לך לחשוב שאתה בחור נהדר, אבל לא מועיל לאנשים שאתה מרחם עליהם." הוא מסביר לקורא.
הכל מבוקר. הכל מנומק.
הוא יורד על שוטר שמתנהל לא נכון בזירת הפשע למען יראו וייראו כל השאר, ואח"כ נותן לו לענות על שאלה לפני כולם כדי לעודד אותו בחזרה.
לא בגלל שהוא בחור טוב, אלא כי זו הדרך להשיג שיתוף פעולה.
הכל מבוקר, הכל מחושב.
את שיעור התיקים הפתורים הגבוה שלו הוא מסביר לריצ'י כך: "מפני שאני שומר על שליטה. על מצבים, על עדים, על חשודים, ומעל לכל על עצמי." ומעודד אותו לחזור לניתוח שלאחר המוות ממנו ברח כל עוד נפשו בו.
ואכן, שליטה היא מוטיב השזור לאורך כל הספר.
סקורצ'ר מאמין גדול ביכולתו של האדם לעצב את חייו. רוב הנרצחים, לדעתו, "הלכו לחפש בדיוק את מה שקיבלו", כלומר - הם כופפו את הכללים כך או אחרת, הם בחרו בזה, כך או אחרת. הם היו יכולים למנוע את זה. היתה להם שליטה, הם בחרו להרפות. איזו בחירה מצערת.
הסימן הראשון למשהו טיפה חריג (אם לא לוקחים בחשבון את הכריכה האחורית שטורחת לספר לנו שבשכונה בה אירע הרצח "התרחש האסון הגדול בחייו שאותו ניסה לדחוק לפינה הרחוקה ביותר בתודעתו". חבל, הייתי מעדיפה לגלות את זה בעצמי) מופיע כשסקורצ'ר מספר לנו כמעט באגביות: "גם הילדות שלי הותירה בי כמה צלקות, אז מה, גמרתי את החיים שלי עם שני כדורים בעורף מהאקדח של ספק סמים כועס? ביקרתי שנתיים אצל פסיכולוג כדי להבטיח שהצלקות ההן לא יעכבו את ההתקדמות שלי בחיים, ובינתיים המשכתי בחיי, התבגרתי ולקחתי את עצמי בידיים" ואנחנו מבינים שסקרוצ'ר, איש הכללים, הלך לפסיכולוג כי הכלל הלא כתוב אומר שהתמודדות עם טראומות מצריכה פסיכולוג, ושהוא שכנע את עצמו שעבר תהליך חיובי ובונה, אבל למעשה לא התחיל להתמודד עם השדים שלו אלא דחף אותם לאיזו מגירה נשכחת ונעל אותה בעזרת המון אמונה עצמית שהוא שולט בלעדי בגורלו.
סקורצ'ר הלך לטיפול כדי ש"הצלקות לא יעכבו את ההתקדמות שלו". לא כדי להתמודד, לא כדי לעבד.
וכמובן, הרגשות שהודחקו במערכה הראשונה ישתחררו ויתפרעו ככל שההצגה תימשך.
למעשה, מאחורי הנוקשות, הכללים, הזחיחות מסתתרת חרדה גדולה.
למעשה, סקורצ'ר, שמאמין כי הוא ההפך הגמור מאחותו חולת הנפש שהחרדות והדמיונות אוכלים בה בכל פה והיא אינה מאבדת שליטה רק מפני שמעולם לא הצליחה להשיג אחת כזאת, דומה לה הרבה יותר מכפי שהיה רוצה להאמין.
"אז למה אתה לא רוצה ילדים?" שואלת אותו אחותו.
"כי הסיכון גדול מדי. הוא גדול כל כך עד שרק לחשוב עליו עושה לי חשק להקיא את נשמתי. זאת הסיבה." הוא מגלה לה את האמת המסתתרת מאחורי הגאווה על כך שהוא נמנע מלהביא ילדים מחשש שתפקודו המושלם כבלש יפגע.
***
סקורצ'ר מאמין שעבודתו כבלש במחלק הרצח היא סימון הגבול, עצירת הפראות החייתית: "הדבר הראשון שעשינו מאז ומעולם, כשהתחלנו להיות אנושיים, היה לצייר קו לרוחב פתח המערה ולומר: הפראות נשארת בחוץ. וגם אני עושה את הדבר שעשו בני האדם הראשונים."
אלא שהחקירה בה הוא עוסק, שבאורח סמלי מתרחשת במקום בו הוא חווה את טראומת הילדות שהפכה אותו למי שהוא, תכריח אותו להסתכל למציאות בפנים. לגלות שהיא אינה מורכבת מסיבה ותוצאה, שדברים רעים קורים והם לא תמיד בשליטתנו, שלא כולם מקבלים את מה שמגיע להם, לטוב ולרע, ובעיקר - שהחיה הטורפת אותה הוא מנסה להרחיק שוכנת, בסופו של דבר בתוך כל אחד ואחד מאיתנו, בני האדם.
החרדות, הלחצים, הטירוף, הדחפים האובדניים והרצחניים, אורבים במקום נסתר כלשהו בתודעה, מאיימים להשתלט.
האנלוגיה בין סקורצ'ר לאחותו, ובין סיפור הילדות שלהם לסיפור הרצח שבמרכז הספר, מעמיקים את הדמויות. את הסיפור שלהן.
***
ובכל זאת, יש לנו כאן ספר בלשי ובמרכזו תעלומת רצח, ואי אפשר שלא להתייחס לזה.
אז כתבו לפני שהכל היה מאוד צפוי ומופרך.
אני לא מסכימה.
ב"דומות" וב"בית מספר שש עשרה" הרוצחים אכן היו צפויים מאוד.
כאן, והבעיה היא כנראה בי, דווקא הופתעתי.
לא בטירוף, אין פה איזה טוויסט מדהים שנשלף משום מקום, אבל לא ראיתי את זה בא.
בכל מקרה, זו שאלה שולית בעיני.
הפתרון של תעלומת הרצח קשור בתמות המרכזיות של הספר, ביכולת של האדם לשלוט בגורלו, ביכולת שלו ללכוד את החיה הטורפת, הפראית, לאלף אותה, להציב לה גבולות.
עיקר הספר הזה הוא לא ההפתעה של הקלף הנשלף מהשרוול אלא בניית הדמויות והעיסוק בתודעתן, בהתפתחותן, בהתרסקות הבלתי נמנעת שלהן.
ואת זה, טאנה פראנץ' עושה נהדר.
28 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
גם אני, לרוב, משתייכת לציבור שומרי הכללים
באופן שנתפס הרבה פעמים כמוגזם ע"י הסביבה.
וודאי לא רואה בזה רע. כאמור, מה שהפריע לי בדמות שלו זה לא השמירה על הכללים אלא הזחיחות וחוסר האמפתיה שבאו איתה. אולי גם חוסר היכולת להבין שלפעמים, השמירה על הכללים היא דווקא לא הדבר הנכון, או לקבל החלטות של אחרים שאינם שומרים על הכללים, גם אם אתה עצמך כן שומר עליהם. |
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
לא יודעת על "בית מספר שש עשרה".
לא זוכרת את דמותו משם באופן מיוחד, ולא בטוחה שקישרתי אותה לדמותו שכאן. כאן הוא מצטייר כאדם ששומר על הכללים, מתוך אמונה שלמה שהכללים ישמרו עליו בחזרה. זו תופעה ידועה ומוכרת, בעיקר בקרב אנשים שסבלו בילדותם, ובוודאי אצל מי שבוחר להצטרף לשורות המשטרה. התרבות בישראל מעריכה יותר עיגולי פינות והחלקת כללים (אולי בהיותינו צאצאים לניצולי שואה, שכבר ראו למה חוק וסדר עלולים להוביל), אבל בהרבה מקומות אחרים שמירה על כללים היא תכונה ראויה להערכה. גם כשהיא מוגזמת ומוקפדת כמו אצל סקורצ'ר. |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אכן, זשל"ב, נראה לי שאני לא מתחרה איתך...:)
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
דווקא לא ביקורת כזו ארוכה...
|
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אז למחשבות יהיה אתגר כפול כי אני אכתוב על יצירת המופת של ג׳רום מוסו.
|
|
בלו-בלו
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
דווקא מהספר הזה לא התלהבתי. אבל הביקורת מצויינת
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
גם לא ב"בית מספר שש עשרה"?
אולי הייתי מושפעת שם מדמות המספר, שהוא כן עונה על הסטריאוטיפ של הבלש שעובד בניגוד לכללים, ומתאר את סקורצ'ר דרך העיניים שלו. אבל בגלל שהוא היה מאוד מעורב באופן רגשי, היה אפשר לצפות מחבר ותיק להיות קצת יותר אמפתי, גם אם לא להפר את הכללים. זו לא רק השמירה על הכללים, זו הגאווה, הבטחון המוחלט שהכל בשליטה, הכל בידיים שלו, חוסר האמפתיה לקשיים של אחרים. (חוץ מזה, פוץ זו הגדרה ישראלית, לא?) |
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
לא הרגשתי שהוא פוץ.
הוא שומר על הכללים, וזה נכון, אבל זה לא הופך אותך לפוץ. אולי רק בישראל. |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
תודה, צב השעה
נשמעת ביקורת ששווה לחכות לה:) תודה פואנטה:) תודה לי יניני, קריאת ביקורות היא אחלה דרך להעביר הפסקות צהריים... |
|
לי יניני
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת ארוכה אבל.... מצויינת ולכן השארתי אותה לקריאה בהפסקת הצהריים שלי ... חג שמח
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
ניתחת את
הפוץ הזה מאוד יפה ומכל הכיוונים אבל יש לי תחושה שאני לא אשרוד אחד כזה לאורך 400 עמודים. בכל מקרה, שמחה בשבילך :)
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
מחשבות כבר משחיז את המקלדת. מי יודע מה ייכתב? זבלון? מיותר? ספר טיסה? אני מתחיל לקבל הימורים
|
|
צב השעה
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת מצוינת.
שונרא, אני מתחיל לכתוב עכשיו איזה ביקורת באורך מגילת אסתר, אז בתחרות למי יש ארוך יותר דוכן המנצחים שלך ממש בסכנה. הספר שאני כותב עליו את המגילה הוא יצירת המופת הספרותית החדשה של ג'וג'ו מויס. |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
D:
תודה שונרא. |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
שכחתי: ביקורת מעולהההההה. חובה לקרואאאאא. בהוצאת רויטל ק. וכן הלאההההההה.
|
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
בתחרות ״מי כותב ביקורות מקצועיות עם הרבה מושגים ספרותיים״ את תהיי על דוכן המנצחים לסירוגין עם עוד כמה כותבים.
מחשבות לא יוזמן לטקס. |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
בתחרות ״למי יש ארוך יותר״ אני אהיה על דוכן המנצחים. אשריקו גם. את לא תגיעי לשלישייה הראשונה.
מחשבות יעניק את המדליות. |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
תודה אפרתי.
אני חושבת שהוא נשאר דמות מעצבנת, וזה היופי של הספר. הסופרת נותנת לך לראות את העולם דרך העיניים של האיש המעצבן (והוא מודע לזה, הוא מתייחס כמה פעמים לפעולות שלו או לדברים שהוא אומר ואומר שעכשיו בטח חושבים שהוא... כך וכך). אבל הדיבור בגוף ראשון, וההיכרות הקרובה, כמו שאמרת, מאפשרים לראות שהוא אדם טוב, ומאפשרים להבין מאיפה הגיעו המנהגים המעצבנים, ולסמפט אותו למרות שהוא ממשיך להיות מעצבן. |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
מחשבות, אני מצפה ממך לפחות לתת לרויטל שבח על המאמץ וההשקעה אם אין לך סבלנות לקרוא
את הביקורת המושקעת והחכמה הזאת.
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
סקירה מעולה על סופרת מצויינת. השיטה של גיבורים שעוברים מספר לספר היא מעולה וגם מרתקת
כי בבית מספר 16 סקורצ'ר מעצבן ברמות, וממש לא דמות חיובית. פה הוא הופך לדמות חיובית. וזה רק מלמד, שאותו אדם שפעם תיעבת, יכול להיות נחמד מאוד כשאת מכירה אותו מקרוב.
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
תודה מסמר.
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אני מבינה שאתה מעדיף סקירות מסוג
"ספר מעולהההההה"
"חובה לקרוא" "בהוצאת מודן" וכן הלאה? כשיש לי הרבה מה לכתוב על ספר, אני כותבת את זה. לא חייבים לקרוא, ודאי שלא להגיב. אבל הייתי מצפה שבאתר של קוראי ספרים, מכל האתרים בעולם, לא יבהלו מסקירה קצת ארוכה מהרגיל. |
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
ארוכה, ארוכה, אבל מעולה.
|
|
מורי
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אני מבין שיש תחרות חדשה בסימניה: מי כותב את הסקירה הארוכה ביותר.
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
תודה יעל
גם אני אהבתי את כל הספרים שלה, אבל עד עכשיו היה לי דירוג ברור: את "בתוך היער" הכי אהבתי, אח"כ את "בית מספר 16" והכי פחות את "דומות" (במקרה, זה גם הסדר בו קראתי אותם). עכשיו קראתי את "חוף רפאים" וכל הדירוג התבלגן לי, כי ממש אהבתי. אז מוותרת על הדירוג ופשוט מסכימה איתך: הסופרת הזו מעולה. |
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת מצויינת.
לדעתי הסופרת הזו מעולה. לא מוותרת על הדמויות לצורך חידת המתח.(אני אהבתי את כל ספריה. אולי את "דומות" מעט פחות) והביקורת שלך מעולה גם היא. |
28 הקוראים שאהבו את הביקורת