ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שני, 9 במאי, 2016
ע"י Ortash
ע"י Ortash
ילד קטן מדדה לעבר הדלפק, על פניו חיוך שיכול להפיק רק ילד בגילו. הצעירים יותר, אין להם יכולת לעבד את העולם ולהסיק מה גורם להם לאושר ומה לא.
המבוגרים יותר נוטים לשכוח איך מחייכים, בשלב מסויים.
גוו אינו ארוך די הצורך כדי להניף את ראשו אל מעל לשפת הדלפק, ועל כן המוכרת קופצת בבהלה למראה ספר קטן הנדחף לכיוונה בידי זוג ידיים קטנות נטולות גוף, מפוטמות בשומן ילדות.
היא מציצה אל מעבר לדלפק ומסתנוורת לנוכח אותו חיוך של אושר שאין לו לא גבול ולא אופק.
"כמה זה?" הוא מצייץ, מנסה לשוות לקולו - שההתרגשות שבקניית ספר חדש מדקקת אף יותר מהרגיל - טון עמוק, כמו של אבא, שכן כעת הוא מתעסק בעניינים פיננסיים בעלי חשיבות עליונה, והוא צריך שיקחו אותו ברצינות.
"שמונים וארבעה שקלים", היא משיבה לו דרך זוג עדשות זכוכית דקות כלואות במסגרת לילך.
היא לא מחייכת.
הוא מחליק על הדלפק כרטיס אשראי, ששט על גבי הזכוכית עד שהוא פוגע בספר, ונעצר. יש להניח שהיה פועל באופן דומה כריאקציה לכל תגובה אפשרית מצדה, אבל הוא לא מתכוון לגלות לה שאין לו מושג מה הוא עושה.
המוכרת לא לוקחת אותו.
"אתה בטוח שזה הספר שאתה רוצה?" היא שואלת אותו.
"כן", הוא עונה בהחלטיות, החיוך מקובע בעיניו החומות הגדולות.
היא משתהה לרגע, ומתחילה להושיט את ידה בהסתייגות אל עבר הכרטיס.
היא מתחרטת מיד.
"בטוח-בטוח?"
הוא מהנהן נמרצות, לא מבין למה הספר עוד לא שייך לו.
היא נועצת בו מבט קשה.
"אולי תבחר ספר ילדים במקום? בוא, אני יכולה לעזור לך. יש לנו ספר חדש של..."
"לא, תודה", הוא משיב לה, מתחיל לאבד את הסבלנות. "אני רוצה את זה".
היא נאנחת, כמעט מובסת. לרגע היא חושבת שאין בכוחה להתחרות בעקשנותו של ילד קטן, וידה מתחילה בשנית את המסע הארוך והמפרך אל עבר כרטיס האשראי שעודנו מונח יתום על הדלפק. לבו מתחיל לפעום בהתרגשות מחודשת...
"זה בגלל התמונות?" היא שואלת ומושכת את ידה בחזרה במהירות. לבו דומם בשנית, ואתו האדרנלין שבורידיו.
"לא", הוא נעלב.
הוא משקר, כמובן. זה לחלוטין בגלל התמונות.
"זה כי הוא קצר?" היא מנסה שוב.
"לא", הוא שב ומשקר, אם כי האורך לא קרץ לו מאותן הסיבות שנדמה היה לה. סיפור קצר במדפי המבוגרים אינו מחזה שכיח.
"הכריכה, אם כן. השם של הסופר. איכות הנייר", פיה פולט סדרה של ניחושים אל אוויר חנות הספרים המתרוקנת לאור השמש השוקעת.
"לא, לא, לא", פיו, לעומתה, הוגה סדרה של שקרים, והוא אפילו לא מרגיש אשם. חטטנותה של המוכרת הזו מגדישה בהחלט את דרישות התפקיד.
"אז למה אתה רוצה דווקא אותו?"
"הסיפור", הוא עונה לה, וכעת הוא כבר לא משקר. "קראתי כבר חצי, אבל עכשיו אנחנו צריכים ללכת הביתה ואני רוצה לסיים".
לרגע נראה שאין לה מה לענות לו.
"אני מבקשת ממך שתיקח ספר אחר", היא רוכנת, לבסוף, מעבר לדלפק ולוחשת על אוזנו, משווה לעצמה בתחינתה חזות של אלמנה יחפה המתחננת לנדבה.
"אבל למה?"
"אתה לא תבין אותו".
כעת נפגע עד עמקי נשמתו הרכה. "כן אני כן!"
לא, הוא לא.
"אמא שלי אומרת שאני חכם!"
הוא עתיד לגלות שאמא לא תמיד צודקת.
"ששש, אל תצעק", היא נבהלת למראה זוג ישיש המסתובב לעברם, על פניהם המקומטים חרושים מבטים מטיפים. "תקשיב, לספר הזה יש משמעות חשובה בשבילי. ואם תקרא אותו מבלי להבין על מה הוא מדבר, זה יהיה כמו ונדליזם".
"זה לא יהיה כמו ומדליזם!"
"ונדליזם".
יש שהיה משיב הילד הערה מחוכמת, ויש שבסופו של דבר היה נכנע להפצרות המוכרת והולך לבחור ספר ממדפי הילדים, אם אותה השיחה היתה זוכה להמשיך כסדרה. אבל אמו של הילד, שכבר באמת רוצה להגיע הביתה, מבינה לפתע שבנה אינו חוזר וניגשת לראות מה מעכב אותו.
המוכרת חוטפת כמות הגונה של צעקות, ולבסוף מעבירה את כרטיס הפלסטיק במכשיר המתאים, אורזת את הספרון בשקית הרב-גונית של צומת ספרים ומגישה אותה לילד באי-רצון מוסווה מאחורי חיוך מקצועי מרוסק.
האם מסתובבת ומתחילה לצעוד לעבר היציאה מהחנות, והמוכרת נשארת במקומה, מתחבטת אם לומר או לומר, לא מצליחה להחליט האם היא מסתכנת בהצתת חמתה של האם המטורפת, ואם כן - האם הסיכון שווה את זה.
המבט האחרון ששולחות בה העיניים החומות הגדולות, השואלות, ביציאתן דרך הדלת, הוא הדחיפה האחרונה שהיא צריכה.
"אתה תוכל להבין אותו ביום שבו תלמד לאהוב את וגנר", היא קוראת אחריו, והאם ובנה נבלעים אל תוך הרחוב ההומה ובחזרה אל תוך השגרה.
על אף ששלדו אמת מוצקה, ייתכן וזה איננו הדיאלוג המדוייק שהתנהל באותו יום, שכן לזמן יש נטייה להשלים פערים בעצמו. כך או כך, המוכרת המטורפת, שבפירוש מעולם לא שמעה על עיקרון "הלקוח תמיד צודק", צדקה.
הייתי צעיר מדי בשביל "המתקפה על המאפייה", ולתת לי לקרוא אותו בגיל כה רך היה הרבה יותר מונדליזם. כלפי הספר היה זה אי-צדק משווע, וכלפיי היה זה ביטוי של אלימות, ואולי כזה שיש לו קשר לפדופיליה.
קראתי אותו כסיפור. סיפור קצר עם מילים יפות וציורים מרהיבים שעזרו לי להרגיש כאילו אני חלק מהמסיבה, כשלמעשה אני היחיד על רחבת הריקודים וכל שאר הנוכחים מביטים בי בזעזוע, לא מבינים למה אני מפזז בלוויה.
לאחרונה התחלתי לשמוע הרבה מוסיקה קלאסית, ואל רשימת היצירות הקבועות שלי מצאה את דרכה "דהרת הוולקירות", מאת ריכרד וגנר.
לפני כמה ימים יוטיוב העלה הצעה - "טריסטן ואיזולדה" מאת וגנר. 'מומלץ עבורך'.
ידע מסויים על פועלו ועל מורשתו של המלחין כבר היה לי, וכשהתחבר עם העוצמה המוסיקלית האדירה של "טריסטן ואיזולדה", וכל זאת על רקע יום השואה - משהו בי נשבר. והבנתי, לפתע.
הבנתי.
הבנתי כל כך עמוק, כל כך חזק, כל כך מחניק וכל כך מכביד. הבנתי את האש, ואת השנאה, ואת הגז ואת המוות, ואת ההדרה ואת הצהוב ואת האדום ואת השחור. את העפר ואת האפר המעוורים עיני ילדים שלא יזכו לחייך את אותו חיוך נדיר, שיכולים לחייך רק ילדים בגילם, שכן הצעירים יותר - אין להם יכולת לעבד את העולם ולהסיק מה גורם להם לאושר ומה לא. והמבוגרים... הם נוטים לשכוח איך מחייכים.
מפה לשם נזכרתי בדבריה של אותה מוכרת מלפני כל כך הרבה שנים. לא יכולתי להפסיק את "טריסטן ואיזולדה", ועל כן עם האוזניות תחובות באוזניי ירדתי למרתף ושליתי את "המתקפה על המאפייה" מתוך הספרייה.
הספר נפתח באמירה המהדהדת: "בכל אופן היינו רעבים".
אם כן, בראש ובראשונה הוא מדבר על רעב.
"ולא סתם רעבים. רעבים כאילו בלענו חלל של אוויר".
על רעב, ועל אוויר.
"בהתחלה החלל היה קטן, באמת קטן, כמו חור של סופגנייה, אבל עם כל יום שעבר הוא הלך ותפח בתוך גופנו, עד שלבסוף היה לריק שאינו יודע שובע".
ריקנות. רעב, אוויר, וריקנות.
"אנדרטה מונומנטלית לרעב, כשברקע מתנגנת מוזיקה חגיגית ומעוררת כבוד".
רעב, אוויר, ריקנות, בדידות ודיכאון. כל אותם ידידי אמת הנמצאים שם בשבילנו ברגעים של כאב ועלטה קטיפתית נוקבת; המקיפים אותנו באותן שעות קטנות בלילות מתישים ובהם אנחנו מסתובבים מצד זה לצד זה בחוסר מנוחה, והמוח הדוהר איננו מאפשר לשינה המיוחלת לגאול אותנו מן הייסורים.
הוא מדבר על הכאב הבנאלי, ההמוני. הוא פונה לשבר הכלי הקטן, הזעום ביחס לאושר המציף את חיינו, ואף על פי כן הוא בעל קיום בכל נפש אנוש על פני התבל.
ובזה טמון יופיו.
כי לכאורה, כל כך קל להתחבר ולהבין, וגם ילדון יש לו דאגות אלו ואחרות הנוגעות לילדה עם הצמות שצחקה עליו אתמול ולגלידה שאמא מסרבת לקנות עכשיו כי חם והיא עייפה וצריך להתכונן כבר למיטה ולמען השם, ילד, קניתי לך ספר, אי אפשר לרצות אותך בשום דבר?!
ועכשיו הוא בוכה, וגם בו יש שבר כלי זעיר.
אבל הוא עוד לא אוהב את וגנר.
והוא לעולם לא יוכל להבין שהכאב הקטן, הפופוליסטי, שהספר מלטף לו בלחישות מפתות, אינו אלא תחילת הדרך. הכניסה לצינור, שדרכו ניתן להתחבר לכאב נעלה, נושן, שבטי. מרטירי כמעט. כאב של אמהות הנאלצות לבחור בין ילדיהן ושל בנים הנאלצים לשמוע את קיבתם מקרקרת ברעב בעודם חוזים באחיותיהם הלועסת לאט את קליפות תפוחי האדמה המרות שעבורן סיכנו את חייהם.
זה טראנס, וזה קסם מסוג שאין טעם לנסות ולהסביר. הוא צרוב עמוק בבשרנו, בצלקות שלא ידהו לעולם.
וכעת, בחנו את עצמכם. האזינו לוגנר, ונשכו את השפתיים בייסורי כאב כשתוטח בכם האשמה, זו המלווה להבנה כי אתם נהנים מהמלחין המועדף על הצורר הנורא ביותר שהשאיר עקבות סולייתו באבק המכסה את אדמתנו. אדמתנו - באי העולם.
האשמה, כי הנעימה המלווה אתכם במלאכת שטיפת הכלים היא זו שקידמה את פניהם של מיליוני אנשים כשכשלו החוצה מן הרכבות, נדחקים על ידי נחיל אנושי ומתענגים על אוויר מצחין מעשן שפחמו איננו עץ.
האשמה, כי המוסיקה המציפה את חושיכם עד קהות היא זו שעל השמעתה הפומבית במדינת ישראל קיים טאבו תרבותי כבד, הנובע מתוך כבוד אחרון לאלו שנאלצו להאזין לה בעת שהתקלחו והתלקחו במקלחת אחרונה.
האשמה, כי זוהי המוסיקה שהתנגנה בלוויתו של אלוהים, והאשמה, כי אתם שותפים לרצח.
אם אהבתם את הנעימה, הרי שכל רגע שבו אינכם קוראים את "המתקפה על המאפייה" הוא רגע מבוזבז.
אם לאו, אנא מכם, הניחו לו במנוחה.
אחרת, עוד תמצאו את עצמכם חוטאים בונדליזם.
36 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
לא שומעת ואגנר. מה תעשו לי?
לא בגלל מה שהיטלר אהב או לא, אלא בגלל הסיבה שבגללה היטלר אהב את המוזיקה שלו. וכן, היו הרבה יוצרים אנטישמיים, אבל עובדה שרק ואגנר הפך לסמל, ויש לזה סיבה. הוא לא היה רק מוזיקאי. הוא עסק גם בתיאוריות, פילוסופיות ופסיכולוגיה, והמוזיקה שלו היא חלק בלתי נפרד מזה. בלי שום קשר, מה שמוכרת הספרים עשתה הוא בחריגה מוחלטת מתפקידה. כמו ספרניות רבות היא כנראה התבלבלה וחושבת שהיא צריכה לחנך את הקונים והקוראים. היא לא. |
|
ג'ים
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
מזל שזה לא טרנזיטיבי
|
|
ישנוני
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
הממממ.
אני לא חושב שיש בעיה בכלל לאהוב את ווגנר.
כמובן שלא להשמיע את זה לניצולי שואה,אבל אני מתכוון, הוא מת ב-1883, הרבה לפני הנאצים. (ולגבי זה שהם מאוד אהבו אותו, אז מה. גם הרצל אהב את ווגנר). |
|
ג'ים
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
המממ אם זה לא ניכר בספריו לא אכפת לי כל עוד אני לא קונה אותם.><
|
|
Lali
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
*מוזיקה*. מדהים. ממש ממש ממש מדהים
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
זה לא ניכר בספריו, אבל הוא התבטא פוליטית כמה פעמים. הוא פרו פלשתיני מובהק.
בבקשה, באדיבות ויקיפדיה :
בשנת 2002, במהלך האינתיפאדה השנייה, הגיע סאראמאגו, יחד עם סופרים נוספים החברים בפרלמנט הסופרים הבינלאומי, לביקור הזדהות בשטחי הרשות הפלסטינית. בעקבות התרשמותו בביקור זה יצא סאראמאגו בגינוי חריף של פעולות מדינת ישראל בשטחים תוך השוואתם למעשי הנאצים במחנה ההשמדה אושוויץ בתקופת השואה. לדבריו: "זה אותו הדבר גם אם מתחשבים בהבדלי הזמן והמקום", וכן טען: "היהודים לא ראויים עוד לסימפתיה בעבור סבלם בשואה... לחיות תחת צללי השואה ולצפות למחילה על כל דבר שיעשו בשם סבלם נראה לי גס. הם לא למדו כלום מסבל הוריהם וסביהם." דבריו של סאראמאגו עוררו סערה ציבורית ורבים בישראל קראו להחרים את ספריו. הליגה נגד השמצה הכריזה על הערות אלו כאנטישמיות. אברהם פוקסמן, יושב ראש הליגה, אמר כי "הערותיו של ז'וזה סאראמאגו מסיתות, תוקפניות מאוד ומציגות בערות ודעה קדומה על היהודים". סאראמאגו טען להגנתו שהערותיו כוונו כלפי מדיניות מדינת ישראל בנושא הפלסטינים. הוא טען שישראל לא יכולה לטעון לייצוגם של יהודי התפוצות ולא יכולה לכנות "אנטישמיות" כל ביקורת נגד פעולותיה. כמו כן אמר: "שימו לב, לא אמרתי שרמאללה זהה לאושוויץ, זו אמירה מטופשת. מה שאמרתי הוא שהרוח של אושוויץ שורה על רמאללה. היינו שמונה סופרים, כולם הצהירו הצהרות, אבל הישראלים לא טרחו להגיב עליהן. רק העובדה ששמתי את האצבע שלי על הפצע ששמו "אושוויץ" גרמה להם לקפוץ." בשנת 2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, סאראמאגו פרסם הצהרה התוקפת את מדיניות ישראל, יחד עם טארק עלי, נועם חומסקי ואחרים. בהצהרה נכתב: "ישראל יזמה מהלך לטווח ארוך, צבאי, כלכלי וגאוגרפי, שמטרתו הפוליטית הוא לא פחות מחיסולה של האומה הפלסטינית." |
|
ג'ים
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
סאראמגו אנטי ישראלי? 0:
זה ממש מבאס (למרות שלא ראיתי את זה לפחות במוות לסירוגין וקצת מההוא עם הפיל שקראתי ממש מזמן) |
|
-^^-
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
יעל ,הצדק עימך אך אני כתבתי את המשפט שכתבתי עבור מומו על מנת להבהיר כי ואגנר לא היה מסכן כלל מאחר שהיה אנטישמי . הוא לא היה שה תמים.
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
ככה נכון לעשות, במיוחד כשמדובר ביוצרים מן העבר, שצריך לשפוט את דעותיהם בהקשר ההיסטורי
והתרבותי. גם היום אני קוראת יצירות של אנטי ישראלים מובהקים כמו ז'וז'ה סאראמגו הגאוני או הנקל מנינג הבינוני, אבל היום אולי כן חשוב יותר שלא לעשות הפרדה. כי היום יוצרים חשופים לכל המידע והיותם ליברליים על חשבוני לא מוצא חן בעיני... אבל מה לעשות, אני לא מתאפקת (גם כשמדובר ביוצרים אנטי דתיים, שלי יש בעייה איתם...)
|
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
in love with books:
ואגנר נפטר ב 1883. היטלר נולד ב 1889 כלומר 6 שנים אחרי פטירתו של ואגנר. ואגנר אכן היה ידוע כאנטישמי חריף, גישה לא יוצאת דופן בזמנו. מלחינים רבים - וכמובן שאר האוכלוסייה - לקו באותה מחלה.
לו הייתי צריכה להחרים יצירות מוסיקליות בפרט ואמנות בכלל היה לי קשה למצוא למה להאזין, או איזה ספרים לקרוא. לא יכולתי להאזין לבאך ולמוצרט ולא לקרוא את שייקספיר, דוסטוייבסקי טולסטוי או קיפלינג, כמובן. גישתי לעניין עושה הפרדה מוחלטת בין האמן ליצירתו. האיש יכול להיות אידיוט ודוחה, אבל יצירתו טובה וראוייה.וגם ההפך, כמובן... |
|
מוּמוּ
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
אה, אז אוקיי
|
|
-^^-
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
וגנר היה אנטישמי למיטב הבנתי כך שהוא לא היה מסכן במיוחד. היטלר מאוד אהב אותו בגלל היותו אנטישמי מלבד היותו
מוזיקאי טוב
וביקורת מצוינת. |
|
מוּמוּ
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
וואו. ביקורת מעולה מעולה מעולה! זה מצמרר לגמרי.
עכשיו אני בבעיה- להקשיב לוגנר בגלל המוזיקה הטובה או לא כדי לא להיזכר בזה כל פעם?
וגרם לי לחשוב עליו, שמסכן שכל פעם ששומעים את היצירות שלי נזכרים בכאלה זוועות.. |
|
אור שהם
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
פתאום אני תוהה, האם הסיפור "המתקה על המאפייה" שקראתי ב"הפיל נעלם" הוא הסיפור במלואו או רק חלק ממנו?
|
|
אור שהם
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
הוא מאתגר, ברעיונות העלומים שלו, בעולם הפנטסטי שהוא מעביר אותם דרכו
מאתגר בקטע טוב... |
|
מורי
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
אור, מה הבעיה תהתמודד עם מורקמי?
|
|
snow fox
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת יפה אורטש. כמו נוף, זו הביקורת הראשונה שלך שאני קוראת, אבל אני מקווה שלא האחרונה ^_^
אני אוהבת מוזיקה קלאסית, אבל יש בי משהו כאוב, בגלל השואה כמובן, שמונע ממני לשמוע ואגנר. בייחוד גם כשקראתי מה הוא אמר שצריך לעשות ליהודים. |
|
ג'ים
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
אני אקרא אותו
(למרות שאני פתאום קולט בפיל הנעלם היה חלק מהסיפור(זה קטע די מעצבן בהתחלה של הפיל הנעלם,אתה בטוח שקראת את הסיפור הראשון וממש כועס על זה אבל בסוף זה מסתדר (ונבורו ואטיה,מעניין אותי אם הוא באמת קיים מישהו כזה שממש שונא את הרוקי(מעניין אם זה אומר משהו ביפנית אולי משהו כמו *דורש כאפה* לא יודע.)))) |
|
Ortash
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
תודה על הפרגון ^~^
yaelhar - אני סבור שכן. שניכם בני אדם שאוכלים, מתפללים ואוהבים. את זה חבל שהוא לא הבין בימיו, אבל המעט שאנחנו יכולים לעשות הוא להפנים את העובדה הזו בימינו, גם אם אינה נעימה. מעבר לכך, אני חושב שקשה להכחיש שלמוסיקה יש קשר ישיר לנשמה, גם אם זו צומקה ונרקבה עד שההיסטוריה יכולה לנסות ולבטל את קיומה. אני לא יודע אם יש לתאוריה הזו אחיזה כלשהי במציאות, אבל בכל אופן היא בהחלט גורמת לי לרגשי אשם בכל פעם שאני שומע אותו. לגבי השאלה השנייה, התשובה שלי חיובית. השאלה היא לגבי הכיוון השני - האם אפשר להנות עד הסוף מ"המתקפה על המאפייה" ולספוג ממנו את כל מה שיש לו להציע גם מבלי להתחבר לוגנר? בניגוד למוכרת הספרים (אגב, אם זה לא היה ברור - מדובר בסיפור אמתי, אם כי אינני יכול להתחייב לדיוק בניסוח המשפטים) את התשובה לשאלה הזו אני לא באמת יודע. ידע קר על וגנר ומורשתו הוא חובה, אני חושב, כי הוא הכרחי להבנת הקללה שמוטלת על המספר וזו בתורה מהווה מפתח חשוב בעלילת הסיפור. אבל אם הקורא אוהב את וגנר, יש לו גם היכולת להתחבר לנקודת מבטו של בעל המאפייה. "אני לא יודע אם האזנה לווגנר היא התנהגות נאותה לחבר המפלגה הקומוניסטית". ומה בדבר יהודי? אור, אין ספק שלא היה הרבה טעם בקריאה שלו בתור ילד. ג'ים, אל תוותר עליו. |
|
no fear
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
חה, לחצתי לייק לפני שבכלל קראתי. פעם ראשונה נראה לי שאני רואה אותך כותב ביקורת. וואו. אני אלך לקרוא אותה גם XD
וואו. אחת הביקורות הנהדרות שקראתי באתר הזה. |
|
ג'ים
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
ואי אורטש.צירוף מקרים
הייתי היום בסיפריה של בית ספר פעם ראשונה כבר איזה 3 חודשים.עברתי ליד המדף עם הספרים שלו והייתה לי הרגשה חזקה של "אני בטוח שכחתי משהו חשוב שקשור במדף הזה" אבל במקום לברר מה זה היה הלכתי לקרוא ספר רנדומלי אחר (שוליית הרוצח):( |
|
אור שהם
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת נהדרת,
נחשפתי לסיפור בקובץ הסיפורים הקצרים "הפיל נעלם". מורקמי לילדים? מבוגרים מתקשים להתמודד עמו... |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת מעניינת, וטוב שכתבת ביקורת :)
|
|
Command
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
מעולה ונכון.
|
|
michalro
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
מצוין.
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
נפלא.
|
|
מורי
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
לופת בקרביים. כתיבה עילית וסקירה משובחת ביותר לכותב משובח.
|
|
cujo
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת מוראקמית למופת.
יופי של כתיבה.
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
כתיבה משובחת ביותר. למה אתה כותב כל כך מעט? נכנסתי לדף שלך, והסקירה הקודמת נכתבה לפני שלוש שנים...
|
|
קורא כמעט הכול
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת טובה מאוד
הייתי צריך להכנס לדף שלך לסדר לי משהו בראש מבכינת כרונולוגיה.
יפה כתבת. אגב, לא מאזין לואגנר בכלל כמו שלא מחמיץ שום ספר של מורקמי בכלל. |
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת טובה מאד.
שתי הערות של זוטות: א)העובדה שצורר ואני אוהבים את אותה מוסיקה אומרת שאנחנו דומים בתחומים נוספים??? ב) אפשר, לדעתך, לאהוב את וגנר בלי לאהוב את מורקמי? |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
סקירה מצויינת. שאפו.
|
|
חני
(לפני 9 שנים ו-3 חודשים)
אחת הסקירות היפות שקראתי בסימניה.לצערי האוזן שלי לא מצליחה לרכוש
טעמים מוזיקאלים מסויימים אך אוהבת מוזיקה אנוכי בוודאות.
הוא אחד הסופרים האהובים עלי ביותר והסקירה פשוט יפה כמו מנגינה ערבה לאוזן. (ודרך אגב כתבתי מוזיקה ב ז.וקוקנית ניב מדליק תמיד מחזיקה באמתחת כמה משפטים) |
36 הקוראים שאהבו את הביקורת