ספר מעולה
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 19 באוגוסט, 2015
ע"י אלון דה אלפרט
ע"י אלון דה אלפרט
****
ויאמר אלוהים למשה, "זוהי הארץ אשר הבטחתי לך, אך לא תבוא בה. זימברתי אותך."
וימת משה.
לשלום אוסלנדר, פליט של קהילה חרדית במונסי, ניו יורק, יש יחסים מורכבים עם אלוהים. הוא כבר לא מחכה שש שעות בין בשר לחלב ולא שלוש שעות בין חלב לבשר. הוא לא שומר שבת ולא מתפלל, ושיטת השכר-ועונש המקובלת בכל העולם היהודי-האורתודוכסי פשוט לא מקובלת עליו. למה שלאלוהים יהיה איכפת אם בן לעם היהודי אוכל לא כשר, מפנטז על שכנתו או קורע נייר טואלט בשבת? "האדם מתכנן ואלוהים צוחק"? איזה מין פתגם מטומטם זה? זאת אומרת שאלוהים שמוק. מה קרה ל"האדם מתכנן ואלוהים עושה כמיטב יכולתו להביא את התכניות האלה לסיום מוצלח"? אם אלוהים, כותב אוסלנדר, הוא אפילו חצי מהדגנרט שלימדו אותו שהוא, שום תפילה לא תועיל.
"אני חומק לחנות האפלה בין ברודווי לשדירה השישית וקונה את סרט הווידאו שנמצא על המדף של הסרטים החדשים, בהנחה של שלושים אחוז. למעלה אלוהים מזנק לקצה הכס שלו ומציץ למטה, מרפקיו על ברכיו, השלט הרחוק ביד, כשהאגודל נח בקלילות על הכפתור להרוג."
בעיני האנשים שאוסלנדר גדל איתם, הוא לא דתי. הוא אפילו למטה מזה. אבל אוסלנדר הוא דתי, דתי באופן מגביל, מייסר, יומיומי וכרוני, ולשווא הוא מנסה להיגמל מהאימה שיום אחד אלוהים סוף סוף ימצא את הזמן האופטימלי ביותר להתנקם בו על כל הטריפות שאכל, התפילות שהחמיץ, הפורנוגרפיה שצרך ובכלל, על היותו בן לעם היהודי. בניגוד לפורטנוי אצל פיליפ רות' והומור נוזלי-הגוף ה"יהודי" הפתטי ששיכלל בספריו, אוסלנדר לא כותב כדי לזכות באהדה או בצחוקים. הייסורים שלו, גם אם הם מצחיקים מאוד מאוד - לא מפרנסים רק דאחקה יהודית טחונה אלא מתארים בכאב ובדיוק מצמית מהלכים פנימיים של מישהו שעבר בילדותו התעללות תיאולוגית איומה, ושנפשו מתהפכת באמת ובתמים במשחקי החתול והעכבר הקטנוניים שלו עם אמונתו ועם אלוהיו, שהם דווקא רציניים הרבה יותר משהם מצחיקים. איפה באמת אלוהים היה בשואה ולמה באמת אלוהים הרם והנישא עסוק בהתעקשויות אנאליות מגוחכות על ספירת מצוות וחטאים ולמה באמת אלוהים לא מתנהג כמו אל רחום וחנון וטוב אלא כמו מניאק גחמני ונקמן שמחפש איפה לזמבר את מי שהוא רק יכול? ולמה הוא לא פאקינג מתגלה ומפריך אחת ולתמיד את כל מה שטוענים כלפיו? למה הוא לא שורף באש חרון את ריצ'רד דוקינס או, להבדיל, את הרוצחים של דעאש? למה הוא נותן לנו להשתגע פה כל כך הרבה זמן בלי אות, סימן או הוכחה חד משמעית לקיומו?
וחוץ מזה, ואפילו יותר חשוב. האם אפשר בכלל להפריד את האמונה באלוהים מהשאלה החורכת, שהיא למה אלוהים בכלל נחוץ? כיישות תיאולוגית? כנקודת משען ארכימדית? כהסבר והתשובה האולטימטיבית והקהה לכל שאלה שהיא? למה אנחנו פה (כי אלוהים הבטיח). למה סבלנו (כי אלוהים החליט). למה הילד ההוא מת בייסורים קשים אחרי מחלה שהעבירה את משפחתו שבעת מדורי גיהנום (כי אלוהים). למה בסוף כל ספק, שאלה שמישהו עשוי לשאול, מחכה אלוהים (רחום וחנון) עם נבוט? האם יש אלטרנטיבה? והשאלה הגדולה מכולן - האם אנחנו באמת באמת צריכים את אלוהים, רק כדי שכאשר יהיה ממש ממש רע, עד כדי כך שנצטרך להרפות מכל האמונות האחרות, בסופו של דבר נפנה אליו? והאם מאמין אמיתי בכלל יכול או צריך לשאול את השאלות האלה?
אני זוכר את עצמי, בימי המרד הגדול של פעם, כשהורדתי את הכיפה והתרחקתי מהקופסה, טיפין טיפין מרגע לרגע, ואת מסע ההתפקרות הפרטי שלי (הדלקת אור בהיחבא בשבת, מק דיוויד עם גבינה באילת) אל עבר חיי נוחות חופשיים ונטולי-אלוהים, שבהם אני צם, אלוהים יודע למה, ביום כיפור ולפעמים גם בתשעה באב, ופעימת החרדה שיש לי בכל פעם כשאני מספר לאבא שלי כבדרך אגב שנסעתי בשבת, והגאווה הבלתי מוסברת שיש לי אם אני מצליח לשמור על פסח נטול חמץ למרות שבשכל אני יודע שכל הסיפורים האלה על זקן בשמיים שאיכפת לו מכל זה הם פשוט משחק בנדמה לי. אני לא בטוח בכלל מה אני מרגיש, וכל הדינים והמשפטים והפסוקים והמסורת הם רק רעש רקע במה שנמצא ביני לבין... עצמי.כנראה שגם לי יש יחסים מורכבים עם אלוהים. אבל אולי בכל זאת יש הסבר מניח את הדעת לכל זה. שיש סיבה לכל דבר.
שככלות הכול, אנחנו לא לבד.
****
31 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה, שקדנית! אם כי אני לא בטוח שהספר של אוסלנדר זקוק לאיזושהי תוספת, או לאחרית דבר. הביקורת הזו לא מוסיפה לו שום חדש "כללי", אלא שהיא רק, כמו תמיד, תוצאה של המפגש האישי שלי עם הספר.
|
|
|
שקדנית
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
הנאה צרופה
הנאה צרופה הייתה לי בקריאת הביקורת. הנה הצעה מקורית: להצמיד את הביקורת לסיום הספר כאחרית דבר . פשוט שלמות!
|
|
|
(לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
איאיאי... גדול גדול אלון !! ונאמר א-גיטע-ווך לכל עם ישראל !
|
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
הנה משהו משעשע:
https://www.facebook.com/StopChildBibleAbuse/videos/1163273727022198/ |
|
|
ניר אזולאי
(לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
הבנתי. אז בעצם אנחנו באותה דעה בערך.
|
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
הדעה שלי אינה חד משמעית לגביו. גם "תקווה" היה מאוד מעניין, אבל אכן גם מעט טרחני, למרות שהוא הוציא ממני כמה צחקוקים קולניים למדי.
כתבתי עליו ביקורת שעוררה, אם אני זוכר נכון, כמה דיונים משעשעים ופחות משעשעים על יהודים, בדיחות שואה ועליות גג. אני אוהב את חוש ההומור שלו מאוד, הוא חד ומאוד מדוייק, אבל משהו קצת חדגוני אצלו מבחינת הטון ואחרי כמה זמן זה קצת עולה על העצבים.
|
|
|
ניר אזולאי
(לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
שלום אוסלנדר.
קראתי את "תקווה (טרגדיה)" שלו, ויצאתי ברגשות מעורבים לגביו. בערך כפי שאתה יצאת עם הספר "חולצות אדומות".
מצד אחד, יש לו רעיונות מאוד יפים, ופסקאות שהן ממש מופת. מצד שני, הכתיבה שלו מאוד טרחנית ומעייפת רוב הזמן. מה דעתך על זה? |
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
כן, הם ממש ישמחו
|
|
|
עומר ציוני
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
לפי הביקורת שלך זה ספר חובה
להתחיל להפיץ במוסדות החינוך... בעיקר החרדיים.... |
|
|
אפרתי
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
אין שלוש שעות!
והבלבול מוח שלך זו יצירת מופת של אחרים.
|
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
אפרתי, לא שכחתי - פשוט היה נדמה לי שקראתי את זה איפשהו, שהמחמירים מחכים שלוש שעות.
...אבל ייתכן שאני טועה. שיהיה חצי שעה. אלא אם כן, זה עוף, ואז לא צריך לחכות ואפשר אחרי נטילת ידיים. או שזו סעודה חדשה. והמפלפלים - מתפלפלין. ואתייחס לתגובתך וגם לזו של נצחיה כאילו הן כעין הלייק, ממש כזית, וכל המשאירין לייק לאפיקורס שנתפקר, מעלה עליו הכתוב כאילו שפך דמים, ורק שלא יבוא לכדי הלבנת פנים ממש.
(סתם בלבלתי את המוח. זו השעה המוקדמת) אור, תודה. |
|
|
אור שהם
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
העלת פה את אחד הדיונים הכי מרתקים שיש, למה האדם צריך ישות בדמות אלוהים, ואם אנחנו עם הסגולה, איפה לעזאזל הוא היה באלפיים שנות גלות של סבל ושפיכת דמים.
בתור אדם מאמין, בדרכי שלי, אני לא פעם נתקל בשאלות האלה, העניין הוא, שלעולם לא תהיה תשובה. ביקורת יפה ומעניינת. |
|
|
אפרתי
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
גם לי קשה לתת לייק. אז בלי. אבל 3 שעות בין חלב לבשר? מאיפה הבאת את זה???
חצי שעה ולא יותר. (כנראה שיש דברים ששכחת).
|
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
מאמין לך
|
|
|
נצחיה
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
מתקשה לסמן לייק על סקירה כזאת...
|
|
|
רץ
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
אז מה ביוגרפיה מצאה אוטוביוגרפיה ?מפגש מעורר השראה
|
|
|
חיפושית
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
המשך תגובה: אלון אתה לא צריך את זה שלמעלה וגם לא מישהו שמדבר בדמותו כאן למטה.
געגוע הוא אל משהו חסר, אחרת הראש לא היה מופנה אחורנית. למה חסר?! - כי ככה בנויה נפש האדם, היא תמיד כמיהה למשהו אחר, גבוהה, נסתר. מה שאתה צריך אלון זה את עצמך. (אין כוונה פה במילים שלא מצאת). איפה שתמצא, יופי. דת היא תבנית. אמונה היא תכלית. כישרון עצום צריך בשביל לעצב אמונה. מבטיח לך שאף אחד לא הבטיח שיהיה כאן קל... הצלחה. |
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
על זה בדיוק הספר. שנראה שביהדות, או בכל דת אורתודוכסית אחרת, אתה לא יכול להסתפק ב"רק להאמין", אלא שאתה מחוייב.
לתרי"ג מצוות ול"ט אבות מלאכה שאסורות בשבת וכל הסתעפויותיהן, ומחוייב להאמין, להיות אדוק ולא לפסוע ימינה ושמאלה, וגם לא לשאול שאלות ולא לפקפק באמונתך או בצדקת רבניך.
|
|
|
ta
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
אלון,אמונה באלוהים משמעותה משמעות. משמעות לחיים, לקיום, ולהכל בעצם. אני לא חושב שהסיבה המרכזית לאמונה ביישות עליונה כלשהי היא הטלת אחריות או תשובה אולטימטיבית כלשהי אלא רצון לתכלית. בני אדם רוצים להאמין שהמעשים שהם עושים- אכילה, ריצה, דיבור, יצירה, לכולם יש משמעות. שיש סיבה לחיות. שעומד משהו מאחורי כל הסבל, הצער, הכאב,והשמחה שהם חווים. לפעמים דחפים עצביים ורגש גוברים על הרצון למשמעות. ובכל מקרה, אמונה ביישות עליונה כלשהי לא בהכרח מחייבת אותך לעשות מעשים כלשהם.
|
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
ta, האלטרנטיבה היא כאוס תיאולוגי שמשאיר הכול בידי האמונה ולא מספיק כלים בידי המאמינים (שלא לומר המתנדנדים).
את השאלות האלה (ההבדל ביני לרובוט), תעלולי בחירה חופשית כן או לא, אני מכיר ישר והפוך. למי שמאמין יש תשובות, עד שבסוף זה מגיע ל"אנחנו לא יודעים מה הסיבות של אלוהים". הבעיה היא מה קורה כשנכנסים למה ההבדל בין אלוהים לפרשנויות שנותנים למעשים שלו במשך אלפי השנים האחרונות. אגב, לגבי הבחירה החופשית - בימי קדם, שאלוהים היה "גלוי" יחסית, מה היתה הבחירה החופשית אז? ובכל זאת אנשים בחרו לעשות אחרת. אולי הבחירה החופשית היא לא הכול. ולמה בכלל צריך לבחור אם להאמין באלוהים או לא? למה זה רלוונטי אם אם מאמין בגרביטציה או בפלסטיק או בטבעונות?
|
|
|
ta
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
אלון,
אם אלוהים היה מעניש את הרעים ולצדיקים היה טוב אז מה היה ההבדל בינך לבין רובוט? כנ''ל לגבי השאלה למה אלוהים לא מתגלה לכולם - מה היה הטעם, לא הייתה בחירה חופשית.. נכון שאמונה באלוהים לא פותרת את(כל) הבעיות ונכון שיש עדיין שאלות גדולות ותהיות אבל האלטרנטיבה בעיני היא עצימת עיניים במכוון. |
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
נכון. "א מענטש טראכט אונד גוט לאכט" זה משפט עם עוקץ סטייל "חוק מערפי", בהשאלה מיידיש,
ואין לו תוקף או כיוון הלכתי. מצד שני, אוסלנדר מתייחס לצד החבוי של המשפט, שבו זה לא עניין של גורל או בורות האדם אל מול תכניותיו הגרנדיוזיות והיודעות-כל של אלוהים, אלא עצם העניין שאלוהים, במקום לסייע - כמו שאולי אלוהים הגון, רחום וחנון היה עושה - הוא צוחק, כמו איזה מניאק, ועוד משבש את התכניות מהסיבה הכי גרועה שיש - כי הוא יכול
|
|
|
רויטל ק.
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
מרגישה סופר-קטנונית, אבל ממש מצחיק בעיני לשים את המשפט "האדם מתכןן ואלוקים צוחק" באותה שורה עם הגבלות הלכתיות.
זה הרי פתגם עממי שמתאר מציאות, זו ממש לא אמירה תיאולוגית או עקרון דתי... |
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
עמיר: קיום המצוות הוא לא "סתם", כי זה כתוב בתורה. אין דת בלי אלוהים, ומערכת היחסים היא אף פעם לא אל מול "הדת", אלא תמיד מול "מתווה המדיניות" שלה.
|
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
בשניהם יש משהו דומה, מסתמן קצת שלמרות כישרון הכתיבה אוסלנדר הוא קצת one trick pony, אבל אי אפשר לשפוט משני ספרים.
מצד שני, ב"תקווה" יש משהו מטורף כמעט, הזוי, שכאן אין. לא יודע.
|
|
|
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
לענייננו כאן: אורח חיים של קיום מצוות עפ"י הדת היהודית. מרגיש מסתבך מולך - אתה היית שם ואתה פה,
ואתה מכיר מכאן ומשם ובאמצע - ואתה יודע מה שאני לא. חושש שאינני יודע מספיק כדי להתמודד מול הידע שלך.
|
|
|
דוידי
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
אכן ספר חביב ויש בו משהו מצחיק אישי ונוגע ללב השני הרבה פחות טוב... (נדמה לי שכתבת עליו)
|
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
תודה, אלון.
המשפט בעצם אומר שאם אלוהים היה קיים, הוא כנראה לא היה אוהב את מה שאנשים עושים עם הדת. הקיצוניים שמביניהם, כמובן. (ולא רק ביהדות, גם בנצרות ובאסלאם). |
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
עמיר, מה זה "הדת"?
אנקה, תודה, וזשל"ב - אני לא יודע אם "לחזור בשאלה זה לא קל". זה נכון אולי לחלק מהאנשים, ולחלק אחר (כמוני למשל) זה סוג של ברירת מחדל, כמו להחליק לתחתיתה של גבעה חלקה. יושבים על התחת, ומגיעים לבד. ובאשר למשפט השני שלך, זה נשמע עמוק אבל אני חושש שלא ירדתי לסוף דעתך. |
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מעניינת. לחזור בשאלה זה לא קל.
יש לי משפט כזה שאני תמיד אומר: "אם אלוהים היה קיים, אז כנראה שהוא לא היה רוצה שנאמין בו" |
|
|
אנקה
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
ענית יפה בתשובה כנה.
אולי קל יותר להיות לא מקיים את רוב המצוות או בכלל לא, מאשר שומר מצוות וכמה שיותר.
הרבה יותר קל ל"עזוב" למי שיש לו משפחה תומכת, למי שהחברה בה הוא חי והמשפחה נידו חייו קשים מנשוא לפעמים. ובכל זאת אלוהים = אמונה עדיין מושרשים בך עמוק :) ובכל זאת, אשריך. |
|
|
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
יש "מחבואים עם אלוהם" ויש מערכת יחסים כן או לא או אולי עם הדת - שני מעגלים שונים.
|
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
תודה על המילים, חיפושית. אבל למה? אל מה מופנה הגעגוע? ולמה שנחזור לנקודת ההתחלה?
האם אנחנו צריכים להתגעגע כדי שתהיה לנו התרופה המושלמת בדמותו של "המשיח" שיחזור מתישהו בקרוב בימינו ואז כולנו נחזור אל חיק האב הטוב והמיטיב - שבאמת, איפה הוא עכשיו?
|
|
|
חיפושית
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
אלון, מילותיך יפות נורא. אמיתיות ונוקבות.
אתה אולי יותר ״דתי״ מאחרים שקרובים לדת שאני מכיר. לפי מה שכתבת, הבנתי שעזבת. אבל מה שיפה הוא שאף אחד לא עוזב את הגעגוע שלו. שם נמצאת נקודת ההתחלה של כולנו.. ואפילו נעבור כמה וכמה גילגולי חיים----נחזור לנקודת ההתחלה. יום אחד. |
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
לא יודע. כמי שהיה בשני הצדדים וחווה קשיים בשניהם, אני לא בטוח אם עניין האלוהים כסעד וכנקודת משען הוא הרבה יותר מקלישאה.
אני חושב שזה יותר מתאים לאנשים שזקוקים לנקודת משען כזו, מסגרת, משהו להאמין בו. משהו באלוהים הוא כמעט תמיד מכזיב טוטאלית, כהנחת יסוד, משום שהוא לא מגיב באמת, וכל התקשורת איתו היא חד צדדית או קשורה לפרשנות. איזו מין נקודת משען היא כזו, ווירטואלית, ערטילאית - ומצד שני דווקא ככזאת אולי יש בזה נחמה, במובן של "אנחנו לא מבינים למה, יש לו את הסיבות שלו". לעניין האמונה כמשהו "מקל", ראיתי אנשים שזקוקים לאלוהים בשעות שבר קשות, וכשהוא לא "מגיב" ולא מסייע חווים משברים קשים ביותר. זו לא האמונה באל שנותנת כוח, אלא היתלות במשהו חיצוני או פנימי - משפחה, קהילה, חברות אמיתית, וכמובן גם מסגרת דתית, אבל אין בזה גארנטי לשום דבר.
|
|
|
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
כי הרבה פעמים התחבטויות, התלבטויות, ללא 'בעזרת האל' - לפעמים קשים לקבלת החלטה או להתמודדות יותר מאשר
כשיש מענים כתובים, נהוגים וכדומה. בין אם מסכימים איתם תמיד ובן אם מסכימים חלקי כזה..
ואם נלך לסיטואציות יותר כבדות - הרי שלעתים בהתמודדויות עם מצבים קשים, קשים באמת - האמונה - מחזקת. מחזקת ונותנת כח, היא משענת. ואי האמונה - מעניק תחושה תלושה, של הליכה לאיבוד בתוך הקושי של המתמודד.. לכן. מלבד זאת, אני לא בטוחה שיש באמת מצב של אי אמונה מוחלט, במשהו, במישהו. |
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
למה? אני מוצא חוסר אמונה - למי שלא נולד עם אמונה - כברירת מחדל קלה עד לא מורגשת
|
|
|
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
כתבת נהדר..!! אני חושבת שאמונה זה מאבק סיזיפי קשה ושחוסר אמונה זה מאבק סיזיפי קשה..
|
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
אני משחק מחבואים עם אלוהים בכל פאקינג יום.
אני חושב שיש משמעות אדירה לעניין האלוהים, ושאמונה זה מאבק סיזיפי קשה. אלוהים זו חידה בשבילי, אני לא "שולף" אותו אבל הוא נמצא, אפילו כקונספט, כרעיון, כמשהו שלא נמצא אבל נוכח מאוד כמעט בכל אספקט בחיינו, מהפוליטי והחברתי ועד למשפחתי והאישי. אני חזרתי בשאלה כי זה מה שקרה, לשם החיים שלי הובלו. זה לא היה מתוך מסע גילוי עצמי מייסר, אלא פשוט מכך שהרפיתי. לא היה לי מספיק כוח, או שכל, או אי-שכל, להמשיך עם זה. מה גם שלעזוב היה הרבה הרבה יותר קל.
|
|
|
חני
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
בי העניין מתעורר כשאני פתאום מבינה שהמסורת שלנו מושתת על מנהגים של מאות שנים.
המנהגים הם דתיים והיות ואני מכבדת את הסביבה הקרובה אני מוצאת את עצמי נמצאת בטקסים שכבר לא מדברים אלי יותר אבל אין לי מה לעשות בנידון חוץ מלהמציא לי בבוא העת טקסים משלי.
אני מאמינה שהחיים בצל האלוהים בילדותך "עשו" את מי שאתה היום או חלק ממי שאתה כיום וזה חלק שתמיד יהיה שם וממך. השם של הספר מסקרן מאוד מאוד.... |
|
|
אנקה
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
הגם אתה " משחק במחבואים" עם אלוהים ?
כשנוח לנו - אנחנו שולפים את אלוהים מהמגירה וכשלא אנחנו מחביאים אותו שם רק כדי שנוכל לשלוף אותו שוב בעת צרה או בהזדמנות אחרת.
שאלה לי אליך, אתה יכול גם להמנע מלענות : מה גרם לך ל"חזור בשאלה" בתקופה שהאופנה היא דווקא ל"חזור בתשובה"? |
31 הקוראים שאהבו את הביקורת
