ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 15 באפריל, 2015
ע"י דורון נחמני
ע"י דורון נחמני
על משקל שירו של ביאליק, הייתי אומר: אם יש את נפשך לדעת את המעיין ממנו שאבה ישראל הצעירה את תעצומות הנפש... אל הקיבוץ סור. לכל מי שגדל בישראל הצעירה, הקיבוץ הוא סמל לאומי. הוא המעיין ממנו שאבה ישראל את שכבת ההנהגה הפוליטית, הצבאית, התרבותית. הוא הביטוי של תנועות הנוער למושג "הגשמה". ספר מיוחד זה של אסף ענברי על תולדותיו של קיבוץ "אפיקים" הוא אנדרטה ראויה.
זהו ספר מפתיע. הוא איננו ספר היסטוריה. אין לו מראי מקום, לא תיאור מקורות, לא ניסיון לתת תיאור שיטתי של ההיסטוריה של הגרעין המקורי והקיבוץ. במקום כל אלו, זהו ניסיון ספרותי לתת לקורא מושג על הסיפור המופלא של הקיבוץ, ניסיון ללא כללים. נראה שלצורך הכתיבה המחבר "חרש" את כל היומנים האישיים ומה שקיבלנו הוא למעשה תוצר ספרותי, סלקטיבי, של המאורעות החשובים והדמויות. הכל כתוב בקלילות, עם הרבה הומור, ונקרא לכן כרומן.
לרבים היתרון ייראה אולי גם כחיסרון. אין כאן ניסיון להתמודד עם נושאים חשובים, לא להיות אובייקטיבי, לא להיות רציני כמו הנושאים שבהם עסקו גיבורי הסיפור. הכל קליל, הכל מרחוק, הכל בציניות, ואף אחד מהשחקנים במחזה לא יוצא גדול. אבל מבין השורות מבצבץ באופן בלתי נמנע הסיפור הדרמטי של התנועה הקיבוצית ואולי גם של ישראל הצעירה: הרעיונות, ההקרבה, האידיאליזם, הפנאטיות, העדפת הקולקטיב על הפרט, הניסיון הבלתי נפסק להתמודד עם הפער בין אידיאולוגיה לבין תכתיבי המציאות, יכולת ההשתנות הראויה להערכה נוכח השינויים מבחוץ, ההתגברות (אולי אכזרית...) של האינדיבידואליזם על חיי השיתוף, מחלות הילדות (והבגרות) של הרעיון של קומונה עם מוסדות דמוקרטיים, גדולת הנפש של המנהיגים הקיבוציים לעומת חולשת הדעת, ועוד ועוד. הסיפור הוא כולל, מקיף, מציג קצת באכזריות את הנאיביות-לכאורה של המייסדים, ובעיקר - מעורר השראה.
ספר מומלץ
14 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
בת-יה
(לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
רץ, לא רק שהפלמ"ח קם בלי קשר לקיבוצים (הסבר יש גם בויקיפדיה) - היו בהתחלה קיבוצים שהתנגדו לו. כשלוחמי הפלמ"ח הבריחו לארץ את יהודי סוריה קיבוץ דן לא נתן להם לשהות אצלם לרגע אחד של מנוחה. לקיבוץ דפנה כבר לא היתה ברירה כי הם פשוט נפלו מחוסר כוח ולא קמו. גם
הלוחמים וגם העולים החדשים. רק בתקופה מאוחרת יותר, כשהיה צריך להסתתר מהבריטים הוקמו ההכשרות, וגם פה הקיבוצניקים לא בדיוק אהדו את הלוחמים. אני יכולה לספר על התקופה הזאת בעיניים עצומות. גדלתי בבית של לוחמי פלמ"ח (חטיבת יפתח הגדוד הראשון + פלי"ם + תעשיית הנשק במחתרת). מקומם של הקיבוצים אמנם נרשם בהיסטוריה אבל הם לא היו קדושים. הארץ קמה גם בזכות הלוחמים מהמושבים והערים. והיו רבים כאלה.
|
|
רץ
(לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
יופי של ביקורת - מאוזנת. ב תיה, אגב מי שהקים את הפלמ"ח ומי שהיו בית עבורו היו הקיבוצים, מי שפעל למפעל ההתיישבות - הקיבוצים, מי שהיוו את חזית תש"ח - הקיבוצים, ועוד ...
|
|
בת-יה
(לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
לא! לא "אל הקיבוץ סור" אלא אל לוחמי הפלמ"ח הקשישים שהמדינה שכחה אותם. רבים מהם מתמודדים היום, כמו ניצולי השואה, עם מחסור בדברים הבסיסים. חדורי אמונה הם ויתרו על הרבה למען המדינה - והמדינה לא זוכרת.
|
|
מורי
(לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
ספר מופלא, חכם, משעשע ונהדר.
|
|
נצחיה
(לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
"הכל בציניות".
ככה כתבת, וזה מסכם בעיני את הספר. לא "קצת באכזריות" אלא בדי הרבה אכזריות. זה ספר נוקב, כואב, ונטול חמלה לחלוטין. כתבת יפה, אבל אני מתקשה להסכים עם דעתך על הספר. |
14 הקוראים שאהבו את הביקורת