ביקורת ספרותית על הביתה מאת אסף ענברי
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 21 בספטמבר, 2018
ע"י חני


אני זוכרת שהוקסמתי מהכל, זה לא שלא חגגתי חנוכה מעודי. אך פה היה משהו אחר. היה ערך נוסף לביחד.
היו שקיות חומות מלאות בחול בצדי הדרך. ( פנסים סינים שכאלה ) בתוכם נר דולק. קיבוץ שלם התאסף ליד מגדל המים עם לפידים ביד. שרנו בקולי קולות וצעדנו מסביב לקיבוץ .

הספר בהחלט עם קסם משלו, עברית יפה ואיכותית, תמציתית, מדויקת, אין מקום להשתפכויות או רגשות מיותרים , הספר הוא סקירה על איך הכל התחיל לנו פה בארץ. איך הוקמו הקיבוצים ובמיוחד קיבוץ אחד בשם אפיקים . מי הם החלוצים ששירים אין ספור שרו עליהם מסביב למדורות. מי ייבש את הביצות והוכנס לכלא על ידי האנגלים. מי החביא סליקים כדי שהאנגלים לא יימצאו. וכמה אמיצים נתנו את חייהם כדי שלנו תהיה מדינה.. מה המדיניות לגבי מין חופשי באוהלים. ומי הציץ לבנות במקלחת. דמיינו תקופה אחרת , זמן אחר שבו עסוקים מבוקר עד ערב במפעל הציוני. אין זמן למותרות. עובדים קשה כדי להוציא יש מאיין. ואם קשה אז מתמודדים. כל התחלה קשה וכל בית זקוק ליסודות כדי שיהיה עמיד ואיתן. שם המשחק היה הישרדות וחלק ממנה היה גם לעזוב בית כדי לבנות בית . בבית שבנו דנו על קומוניזם סוציאליזם ודמוקרטיה. איזה בית הם רוצים לבנות ואיזה דור הם רוצים לגדל פה בארץ. שלב אחרי שלב כמו תינוק שלומד ללכת הקימו נקודות שלאחר מכן קראו להם קיבוצים. המטרה להפריח את השממה. להתפזר לארבעה כיוונים להזריע ולזרוע . הפחד הגדול באותם ימים היה להתיישב במקום אחד ולהיכנע לתאוות הביתיות הבורגנית.. עד שלא היה ברירה יותר והפנו את הגב לכל השיטה.

ואנחנו טיפוסים אינדיבידואלים שכמותינו לא מסוגלים אפילו לחשוב על חלוקה של רכוש שווה בשווה. חלוקת בגדים או מזון. רכוש או ממון. קל וחומר לגבי מכתבים אישים שהקריאו בקבוצה כי אין סודות ואסור שיהיו. ( אתגר לא פשוט להתחלק בכל). כל בקשה של חבר הייתה חייבת לעבור בהצבעה. כל רכישה או בקשה ללימודים. כל מילגה וכל משכורת שחבר קיבל בעבור כישוריו הכל התנקז לוועדת כספים והלך לתקציב הקיבוץ שממנו חילקו מנות שווה בשווה.
לאט לאט הבורגנות התיישבה. הסוף של ההתחלה החל. לחברים היו רצונות אישים, לא קולקטיבים.
הם רצו לעצמם ולבני משפחתם יותר. הקיבוץ נאלץ להתגמש..

הייתה מכבסה חדר אוכל, בית תרבות, בית עלמין, בריכה מכון קוסמטיקה, מרפאה, בתי ילדים, פינת חי, כלבו, נגריה, מפעלים החלו לייצר, אדמות החלו להניב. נפתחו אל העולם . היו לימודים, שליחויות לחו"ל. ופתאום היה תקציב אישי תלוי וותק . השוויון השתנה. קיבוצים הופרטו וילדים שבו לגור עם ההורים. הקולקטיב הסוציאליסטי שינה פניו.

אז מה קרה פה? איך הקיבוצים שינו פניהם ואיבדו נכסיהם באחת. איך השוק האפור ונושים קנו נדל"ן מהקיבוצים תמורת הלוואות עתק. ואיך זה קרה שהתנועה הקיבוצית הימרה על הכבוד האחרון שלה וזרקה כספים בבורסה?

האם זה סופו של כל בלון 

ספר מרתק, מומלץ, לעיתים קצת עייף מעודף השמות הרבים. אך התמונה הגדולה היא פרק חשוב ומעניין בתולדות הארץ שלנו.

**********************************
אחת הפעמים הבודדות בספר שמצאתי סלסולי מילים קשורות בסרט של רגשות, הייתי חייבת להביא: קטע של מכתב שכתב חבר לחברתו.


"בשעה חורפית כזאת, כשבחוץ כה קר.
נשמתי את מלא יופיים של החיים.
אחרי ארוחת הבוקר התפוצצו השמיים בבת אחת.
היה עלי מעיל של פושע וכובע של קאובוי.
יש רגעים שאני מוכשר להתפעם.
נדמה היה לי כאילו הכל רץ לחבוק אותי.
רגבי האדמה, הצמחים, הירדן הנשפך מתחת לרגלי,
ההרים הנישאים ממערב, הגבעות החזקות של גשר,
החרמון הלבן, הכנרת – כולם טמנו אותי בחיקם".
35 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
מורי (לפני 3 שנים ו-11 חודשים)
הספר הזה לא מייגע לשניה. ענברי הוא גאון הכתיבה הסרקסטית.
חני (לפני 3 שנים ו-11 חודשים)
תודה אלעד שאהבת!
נכון בחלקו הספר מייגע
כי אני חוששת שהוא ערבוב
של סיפורת והסטוריה
עם כל הפרטים הקטנים והגדולים שקרו.
אבל הקריאה בו הביאה לשלמות ואיגדה את הכל
על התקופה האנשים וסגנונם.
בעיקר מי הם היו. ואיך הכל התגמד
מול הקמת מדינה.
אלעד (לפני 3 שנים ו-11 חודשים)
סקירה מעולה!
הפיסקה שציטטת תפסה גם אותי במהלך הקריאה,
הזדהיתי עם מה שכתבת.
אני שמח שקראתי, ובאמת מעריך את אסף ענברי על הכתיבה המדויקת והמלוטשת (וקראתי על הגישה המעניינת שלו), אבל חייב להגיד שהייתה קריאה מייגעת, שבחלקה לא נהניתי ותהיתי למה אני בכלל קורא.
הקטעים היפים והמרגשים הצדיקו את הקריאה.
מורי (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
נצחיה, ככה זה כשקוראים ספר משובח באמת.
חני (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
טובי טנקס. שמחה שאהבת:)
Tobby (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
את כותבת יפה חני, תודה :)
חני (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
נצחיה ברור ציניות נטולת חמלה! הרי הרעיון הציוני היה ממוקד מטרה.
לא היה בכלל התמקדות בפרט.
הפרט זז הצידה לטובת הרעיון, לטובת הכלל.האני נדחק לטטבת האנחנו. ענברי העביר זאת
בספר בצורה חד משמעית.
השיטה כמובן לא הצליחה!
נצחיה (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
בעיני זה ספר דוקר שכותב בצורה נטולת חמלה.
אין לי סנטימנטים לקיבוצים או זכרונות ילדות, ובכל זאת התכווצתי מהציניות והקור שנשבו מהספר.
חני (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
תודה תודה. אתמול במקרה דרך אחת החברות הנפלאות כאן שמעתי הרצאה מפי סופר מוערך
שאנחנו חולים במחלת השחזרת.
מתרפקים!.
חג שמח
Command (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
מעריץ את התקופה. סקירה מעולה לספר שנשמע נפלא בזכותך.
חני (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
Pulp תודה על מילותך. לא מדובר על אושר. האושר נדחק אז למען מטרה קולקטיבית, נעלה יותר מהאושר האישי. כיום כשקיימת מדינה, האינדיבידואל והגשמתו, " כלבת ההצלחה" והמרדף אחרייה גרמו לנו להשתנות כחברה.
עובדה שהסוציאליזים נדחק ונעלם למרות שהוא עדיין בחוגים מסויימים מייצג אושר מתוק והתרפקות על עולם אחר שהיה פה . של הסתפקות במועט, של שאיפה לאידאלים ולעשות עולם טוב יותר. סגפנות למען מטרה. ההגשמה העצמית לא הייתה אז בתמונה. לא מול המפעל הציוני.
מוזר היה משהו שהפריע לי בספר. חלק מהנשים פשוט גידלו את הילדים לבד. מחלות , ביצות, אי ידיעת השפה, התוויה של דרך חיים. והכל בלי עזרה היות והבעלים חלקם רצו לשליחות בחו"ל עם בן גוריון או בכנס הבאת יהודים ארצה. לנשים הייתה תרומה ענקית
בגידול דורות. חלוציות לתפארת.
אז ייפה הבלורית זה נפלא לשיר אך הבנות באמת היו מדהימות.
Pulp_Fiction (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
חני כישרון הכתיבה שלך ניכר. ביקורת מצויינת. אנחנו בהחלט חיים ברמה גבוהה יותר, אבל האם הפכנו מאושרים יותר משהיו הדורות הקודמים, אלה שהחלו את בניין המדינה והבאים אחריהם? לא בטוח.
חני (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
עומר תודה . כן , נראה לי שהספר גרם להתרפקות נפלאה. גיליתי שכמעט בכל גיל יש התרפקות.
הביתה.
חני (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
גריפין תודה שמחה שאהבת.
עומר ציוני (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
יפה כתבת חני, הרגשתי כמוך כשקראתי את הספר. ואולי אלו הם געגועים למה שהיה ולא יהיה עוד לעולם...
גריפין (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
את מעבירה את מתחושותייך באופן אותנטי ומכיל, סקירה נפלאה!
ושבת מבורכת :)
חני (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
כרמליטה אני פשוט הייתי צמאה למשהו אחר ממה שגדלתי . נפתחתי לעולם אחר ולצורת חיים שונה.
אהבתי שהחגים נערכים באופן סימבולי ופחות דתי.
את העובדה שקוראים למורה בשמו ולא " המורה".
את המרחב האישי ואת היכולת להתחבר לאידיאל של
ההתיישבות הזו שנקראת קיבוץ. את הנסיעה בטרקטור
ב 5 בבוקר עם קבוצה של נוער. את המדריך מהצנחנים שלימד הסטוריה. את הטיולים המפרכים
והשינה מתחת לכוכבים. היות ולא גדלתי בלינה הקיבוצית לא נשרטתי ממנה.
השיטה הזו של " תן כפי יכולתך וקבל לפי יכולת הקיבוץ" לא צלחה. כי תמיד יהיה מי שנותן יותר.
אבל כרמליטה אנחנו תמיד יכולות להתרפק נכון?

כרמלה (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
חני, אחרי מחנה עבודה של התנועה בקיבוץ, עברתי בגיל 15 לקיבוץ (כמובן, למורת רוחם של ההורים). (מדובר על אמצע שנות ה-60).
הייתי מוקסמת מהאידיאולוגיה של השוויון ומהאווירה.
הספיקה לי שנה אחת להבין שהאמירה על "שוויון ערך האדם" ריקה מתוכן. גם בקיבוץ היה שווים יותר (וגם שווים "הרבה יותר") ושווים פחות. האווירה היה דיקטטורית למדי. כל סטייה הכי קלה של מישהו מהדעות או הנורמות של הקיבוץ, גרמה לנידוי.
למרות שאישית לא היה לי רע בקיבוץ, ואפילו אהבתי מאד ללמוד בבית הספר האזורי האיכותי, ברחתי אחרי שנה בחזרה הביתה - כי לא שוויון ולא בטיח.
אני מודעת לתרומת הקיבוצים לבניין הארץ ולהגנתה. אבל כבר אז הבנתי שתפקידם תם, חוץ מאשר ,אולי, באזורי ספר - שם הלכידות החברתית עזרה להתמודד עם בעיות הבטחון.
חני (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
תודה יעל הספר בעצם מתאר את ההתחלה הקשה והרומנטית.
אך גם את הסוף ומה הסיבות. הפחד הכי גדול שלהם היה שיהפכו לבורגנים שחיים חיי נוחות. אז אידאלים לבד כשרווקים, ורצון להקים משפחה וילדים ולדאוג לתא המשפחתי בנפרד. הספר מתאר יפה את השלבים בלי התיפייפות. מהתחלה עד הסוף.
חני (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
תודה לי בגיל 13 ראיתי בטלויזיה אנשים וילדים
יושבים על הדשא ושרים. אמרתי לעצמי שלשם
אני רוצה. ההורים כמובן פסלו את בקשתי על הסף.
בגיל 14 התחלתי ללמוד בחברת נוער ושמחתי עד הגג.
זה היה הקיבוץ של פעם.
חני (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
סקאוט תודה . זו גם תקופה בעולם שהיהודים רצו מפלט.
אירופה הייתה הרוסה לחלוטין.רוסיה אסרה
מתנגדי שלטון וזרקה אותם לסיביר..מישהו היה
חייב לשחק "חסמבה". והיה לנו כמובן
את בן גוריון ומוחות יהודים חכמים.
תקופה מטורפת לכל הדעות.
חני (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
אדמה תודות. הנה משהוא של אריק על הבוקר. " אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי.
והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי.
פלמ"ח , פינג'אן, קפה שחור וכוכבים
אנגלים, מחתרת וילקוט הכזבים
שפם ובלורית, כאפיה על צוואר, ירון זהבי
אלתרמן, תמר, בחורות יפות, מכנסים קצרים
היה להם בשביל מה לקום בבוקר
כי לנו, לנו ארץ זאת."
חני (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
עוזי תודה. כי הייתה מטרה אחת ברורה מול העיניים. היה פה מפעל גדול יותר מהקיבוץ וכולם נרתמו. וכל האמצעים היו כשרים.
היום נראה לי שלהקים את עיר הבהדים מטורף.
הם היו גדולים מהחיים.
yaelhar (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מצויינת.
לא קראתי את הספר - יתוקן כשאתקל בו. קראתי את "היינו העתיד" והתרשמתי מאד. לגבי הקיבוץ - כשהייתי ילדה הוא נחשב מאד. כשגדלתי הוא ירד מגדולתו.
לי יניני (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
חני כתבת מקסים. מזכיר לי שהייתי קטנה ... ששאלתי את הוריי למה אנחנו לא גרים בקיבוץ. בעיניים של ילדה הקיבוץ היה בשבילי סוג של גן עדן...כנראה
סקאוט (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת יפה, חני. תמיד מרתק אותי כיצד הקמנו את המדינה בשתי ידינו. רבים מהיהודים דאז וויתרו על חלומות, אהבות ורצונות בכדי להתחיל מאפס. זה מזכיר לי את המחזה של חנה סנש שמתאר אותה תופעה של עזיבת הכול למען אפס התחלתי. כל בוני הארץ הללו הם גיבורים. לא כל אחד היה מצליח לפתוח דף חדש בארץ לא מוכרת ושורצת מחלות.
אדמה (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
סקירה יפה, הספר הזה ממתין לי על המדף. לאחר שקראתי את "הטנק" קניתי את הספר הזה. ע"פ ההמלצות של החברים באתר, הציפיות שלי ממנו גבוהות.
הקיבוצים - אידיאולוגיה מקסימה שלא ניתנת למימוש ע"י בני אדם.
רץ (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
יופי של ביקורת, אני כילד בטבעון ראיתי את משאיות הענק המביאות בולי עץ ענקיים למפעל הלבדים של אפיקים וחשבתי לעצמי, איך זה שקיבוץ קטן יש לו מפעל כל כך גדול שהוא דוגמה להצלחה ולהגמוניה הקיבוצית.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ