ביקורת ספרותית על הביתה מאת אסף ענברי
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 30 ביולי, 2023
ע"י yaelhar


#
אם, נגיד, איזה נפיל בלתי נראה היה לוקח אוסף מקרי של ילדים בכתה י' ושופך אותם במקום שומם, בלי אבא ואמא, ואומר להם ("יוצאת בת-קול וכו') תסתדרו. בכמה תנאים: אתם חייבים לדבר בשפה שאתם לא מכירים וללמוד אותה בלי מורה. עבודה זה הכי חשוב. כמה שיותר עבודה פיזית. לאף אחד בקבוצה אין שום דבר פרטי. הכל משותף – בגדים, אוכל, ילדים שייולדו לכם. מי שחומד משהו לעצמו – מגורש מהקבוצה וזה העונש הכי גרוע שאפשר להמציא.

זה מה שקרה לכמה (וכמה) בני נוער יהודים – רובם ממוצא מזרח-אירופי רוסיה, אוקראינה, בילורוסיה, לטביה (אם כי היו גם כמה ממדינות אחרות ומפתיעות) בתחילת המאה העשרים. המהפכה הרוסית הבולשביקית היתה ההשראה שלהם, אך לא תמיד סיפקה את כל הסחורה האידיאולוגית ואת השילוב הייחודי בין סוציאליזם ויהדות. היתה להם, מה שמקובל בגיל צעיר: ראייה דיכוטומית על החיים. תפיסת החיים כמשחק סכום אפס הם העדיפו לכופף את אופי האדם ולא את אופי האידיאולוגיה. הם מרדו בחיים הבורגנים הנוחים שהיו להם בדרך כלל בבית אבא-אמא, ניסחו לעצמם כללים מחמירים וחיפשו מקום להחיל עליו את החיים המדומיינים שהם פועל יוצא מהכללים האלה. יצא המקרה שבאותו זמן התחוללה מהפיכה ציונית והיה צורך להקים משהו מאפס. ו...בינגו. החלוצים שחיפשו מהפיכה והמהפיכה שחיפשה חלוצים נפגשו.

סיפורו של קיבוץ אחד שהוא דגם של קיבוצים רבים, שהם דגם של תפיסות והשקפות עולם רבות בכל המדינה. לא כל האנשים בה היו סוציאליסטים. אבל רבים – בהתיישבות העובדת וגם בעיר – היו גם היו. רבים מהחלוצים הצעירים שעלו לארץ, היו חרוצים והצליחו להתגבר על הקשיים הפיזיים והמנטליים שהאידיאולוגיה שלהם הציבה בפניהם. עבודה קשה ודחיית החיים הבורגנים היתה משאת הנפש שלהם. עצלות נחשבה מידה מגונה (שפגעה בסביבתו של העצל, לא בו) והטפילות – אוהו! שיא הגינוי. את האידיאולוגיה הם הלבישו במלים נמלצות ופומפוזיות וחיבבו מאד הצגות דידקטיות ורתימת התרבות לצורכי אידיאולוגיה.

קראתי בביקורות של אנשים ששפתו של ענברי יבשה (כלומר לא "ספרותית") ו"עיתונאית". לא הצלחתי להבין את הטיעון הזה. שפתו של ענברי נראית לי מצויינת, מדוייקת, מתאימה מאד לסיפור שהוא מספר, ועושה מה ששפה במיטבה אמורה לעשות: מלבישה את הדימויים והדמיון במלים שכולם יכולים להבין. ומתבל בתועפות הומור ואהבת אדם. הוא כותב בגוף שני כשהוא מתאר (מעט) התנסויות אישיות. רוב הסיפור כתוב בגוף שלישי – יחיד או רבים – ומקפיד על כרונולוגיה ודיוק היסטורי (אם כי השמות, כך נראה, שונו מטעמים מובנים.

אחת התיאוריות המרובות העוסקות בארגונים, משווה את חיי האירגון לחיי אדם. הוא מתחיל כילד מלא פליאה ולומד דרך התנסות. ממשיך כנער עם ההתלהבות (וההורמונים...) ופרץ הגדילה. ממשיך כבוגר צעיר בו הוא נכנס לשיגרה ומתחזק את ההישגים שהוא משיג. ואז הוא מגיע לגיל זיקנה והרבה משתבש: השרירים כבר לא עובדים, הגב כואב, יש פחות התלהבות והמצאות. ומה שנותר זה להיזכר בהישגי העבר ולהזניח את ההווה. בעיקר לריב עם אחרים על שטויות "חשובות" לכאורה ולמחות בבת אחת כל שריד לשיתוף פעולה והסכמה. זה מה שקרה לאפיקים וגם לקיבוצים אחרים. זה גם מה שקורה למדינה שהם בנו. כשהחליטו להכריז על המדינה מישהו אמר "שתקום לשבועיים, אבל שתקום!" היא החזיקה מעמד קצת יותר משבועיים, השיגה הישגים מפליגים, ובגיל זיקנה היא דוהרת לסוף מאוס ועלוב, בדיוק כמו הקיבוץ אותו מתאר ענברי.


28 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
yaelhar (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
Pulp_Fiction אכן היפרדות היא מדע בדיוני. ונס עוד יותר.
ומה שכתבת "להנהגה ראויה, לצניעות בהתנהלות של מנהיגנו, להחלטות קשות לפני שזה מאוחר מדי.." זה האמא והאבא של המד"ב.
Pulp_Fiction (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
לא אמרת שהיפרדות זה מדע בדיוני? אני לא חושב שלהיפרדות אנחנו צריכים לשאוף, אלא לשינוי שיטת ממשל, להנהגה ראויה, לצניעות בהתנהלות של מנהיגנו, להחלטות קשות לפני שזה מאוחר מדי.. אם כי אולי גם מה שכתבתי בישראל של היום, זה מדע בדיוני.
yaelhar (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
Pulp_Fiction, לא חשבתי שהצעת ברצינות.
לא נראה לי שהדבר אפשרי, בתוך מדינה בעלת גודל ממוצע מינוס. ומהיות כולנו ישראלים ורובינו יהודים, מהר מאד יימצאו הנושאים להצעת היפרדות משנית, שלישונית ורבעונית.

מגורים במקום הומוגני עם דעות הומוגניות הם מתכון לניוון. לגבי הנס - לא יודעת. אם יש צורך לזמן נס - אולי צריך לחפש שיטות מציאותיות יותר, כמו היפרדות...
yaelhar (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
תודה רבה, עמיחי.
גם אני מעדיפה סביבי אופטימיים. ייאוש זה ממש לא כייף.
Pulp_Fiction (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
יעל, למען הסר ספק, זה היה בהומור . גם אני לא רואה אפשרות להיפרדות וגם לא בטוח שאני באמת מייחל לזה. בעיניי זה ממש לא סופה של המדינה.אני חושב שמשבר הוא גם הזדמנות ורוצה להאמין שבסוף, אם נדע (בדרך נס) לנהל את זה נכון, נצא חזקים יותר ויהיה טוב יותר פה. אם כי ייתכן וזה יהיה כואב והמחירים שנשלם יהיו יקרים. אחידות בדעות והשקפות עולם אין בשום מדינה.
עמיחי (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
לא מזדהה עם אווירת היאוש בסוף הדברים.
yaelhar (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
תודה רבה, בנצי
צריך לקרוא אותו בנכונות להבין את מה שהיה בעבר ואיננו עוד, ואז זה ספר נפלא בעיני.
yaelhar (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
תודה רבה, רץ.
שום ארגון, עד כמה שאני יודעת, אינו משתנה אם לא דוחפים אותו לשינוי. גם הקיבוצים היו צריכים להגיע עד פשיטת רגל כדי לחדול מהתנהגותם הקודמת (שהיתה ההתנהגות הפיננסית חסרת האחריות של רוב תושבי המדינה בכל צורות ההתיישבות)

לגבי שינאת האליטות במדינה - זה לא כזה פשוט. במדינות אחרות האליטה היא בעלת העושר/ההשכלה וזוכה לדיוידנדים על כך. בארצות הברית, לדוגמה, אנשים בדרך כלל לא שונאים עשירים או משכילים. בארץ אלה ששונאים את "האשכנזים" (בני כל העדות) "הפריבילגים" (כנ"ל. ובלבד שהם גרים "בתל-אביב") מרגישים שאלה גזלו מהם את הכבוד המגיע להם. והשינאה הזאת - מתודלקת על ידי מי שמרוויח ממנה - היא שינאת המנושל מהכבוד המגיע לו, לפי דעתו, מאלה שנישלו אותו, לפי דעתו.
בנצי גורן (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
תודה יעל, נראה לי ספר כלבבי.
רץ (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
ספר משובח - הקיבוץ, כארגון היה צריך להתאים את עצמו למציאות, אבל כמו כל דבר במדינה, אלו שהיו החלוץ, האליטה, הפכו להיות מושא לבוז ולשנאה.
yaelhar (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
תודה רבה, מורי.
yaelhar (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
תודה רבה, חני.
אכן. לפעמים הפראייר מעדיף שקט על צדק. אם פתאום הוא שם לב שהוא פראייר, הוא לא אוהב את זה. ואז הוא מחליט להיות עם. והשאר כתוב בדברי הימים.
yaelhar (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
תודה רבה, Pulp_Fiction
אם היתה לזה היתכנות, הייתי חותמת על הפיתרון הזה. אבל מדע בדיוני אני אוהבת רק בספרות.
yaelhar (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
תודה רבה, כרמלה. צודקת.
מורי (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
באמת הגיע הזמן שיכבדו אותי.
חני (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
חחחח מורי אני מכילה, זה
בגלל ששלחתי אותה לשנת שרות
חילונים דתיים.
מורי זה כל העניין, כל אחד חי את היהודי
שבו כפי שהוא מאמין. כל עוד מכבדים
זה מצויין♡
מורי (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
חני, גם הבת שלי פתאום עם אלוקים ולא אלוהים. חטפה קשה על הראש.
מורי (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
קראתי ואהבתי מאוד את הספר הנפלא הזה.
חני (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
סקירה יפה.
בדיוק חברה אמרה לי " שמת לב שהתהליך
שהארץ עוברת היא בדיוק מה שקרה בקיבוצים
לפני שהתפרקו".
ואז נזכרתי שחברים מסויימים שמו בתאי הדואר
של חברים מסויימים פתק שהיה רשום שם מילה אחת בלבד. המילה כוללת בתוכה הכל, את כל המריבה. הכל התחיל בגלל שכמה חברה קרעו את התחת והיו כמה שלא בא להם. וקיבוץ שנשען על
אמון ושוויון הדדי פתאום הפך ללא שוויוני בין חבריו.
למה אני כן והוא לא....מפה הכל היסטוריה.

הבת שלי חזרה מהצבא ביום חמישי, תשעה באב
והיא החליטה לצום. ככה פתאום, משפחה חילונית
למהדרין והיא צמה. ואז הבנתי שעשיתי משהו נכון בגידול שלהן.נתתי מרחב.

פלשתי, אבל תסלחי לי נכון יעל, תודה על הסקירה♡♡
Pulp_Fiction (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
לא חייבים שיהיה סוף אפשר להתפצל ל'איחוד' ו'מאוחד' כמו הקיבוצים
סקירה טובה
כרמלה (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
תודה יעל, יופי של סקירה.
אהבתי את ההקבלה בין חיי אירגון לחיי אדם. התוצאות עצובות.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ